Skocz do zawartości


Zdjęcie

Czy Możliwe Polepszenie Parametrów Jazdy Po Przesiadce Z Mtb Na Szosę?


17 odpowiedzi w tym temacie

#1 tomeeek07

tomeeek07
  • Użytkownik
  • 66 postów

Napisano 26 listopad 2014 - 18:23

Cześć, mam takie pytanie. Jeźdżę na góralu głównie po szosie i z tego względu planuję w nast. roku zakopuć kolarkę. Tu mam pytanie czy zauważę jakieś automatyczne polepszenie parametrów jazdy na tym samym terenie w nowym rowerze? Załóżmy, że mam średnią prędkość na góralu 20km/h, czy jadąc rowerem szosowym na tym samym odcinku trasu takim samym tempem zauważę jakąś poprawę średniej? oraz czy na podjazdach zauwazę jakąś różnicę? Będzie łatwiej? Mój aktualny rower waży jakieś 15 kg, planuje zakup takiego do 10,5 kg max. Dzięki za jakiekolwiek opinie.



#2 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 26 listopad 2014 - 18:33

Na 99 procent odczujesz znaczącą różnicę w zachowaniu się roweru, w dynamice jazdy itd. 



#3 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8556 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 26 listopad 2014 - 18:36

Gdyby szosówki nie umożliwiały szybszej jazdy na szosie, to by ich nie stosowano ;) Na pewno będziesz jechał szybciej, chociaż koniec końców i tak wszystko sprowadza się do tego, że żeby jechać szybciej, trzeba mocniej cisnąć na pedały ;)

Poza tym szosówka to nie tylko szybsza jazda, ale przede wszystkim znacznie lepsza dynamika - rower szosowy łatwiej przyśpiesza, pozwala przyjąć bardziej agresywną pozycję, zapewnia też lepsze "czucie" drogi (choć odbywa się to kosztem komfortu). To zupełnie inny świat, dlatego osobiście polecałbym Ci raczej kilkugodzinną jazdę testową, zanim zdecydujesz się na wydanie sporej kwoty.


Pozdrawiam!

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#4 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 1992 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 26 listopad 2014 - 18:38

Na pewno odczujesz różnice w przyspieszaniu, szczególnie jakimś mocnym nagłym zrywie oraz będzie trochę łatwiej podjechać pod górę. Średnia to już bardziej kwestia formy/nogi/siły - jak zwał tak zwał.

Krótko mówiąc różnice poczujesz, ale nie nastawiaj się, że nagle zaczniesz śmigać o kilka kilometrów na godzinę szybciej pod względem prędkości średniej. Powinno być delikatnie szybciej, a reszta to już trening :) Różnice poczujesz za to za jakiś czas jak spróbujesz znów wsiąść na górala.

Z własnego doświadczenia powiem tak: zacząłem jeździć rowerem - był to tak zwany rower miejski (holender). Średnie ~22km/h. Kupiłem szosę, średnia wrosła do ~23km/h. Po kilku miesiącach gdzieś w okolicy 25km/h.
W obecnym - trzecim sezonie - moje średnie podczas typowej jazdy oscylują w granicach 28-29km/h. I tu następuje zwrot: wsiadam na górala - zimówkę i pomimo takiego samego wysiłku średnia spada do 24km/h.
Czyli jak mówiłem: na początku jeśli noga niezbyt wytrenowana to różnica będzie delikatna. Natomiast po jakimś czasie jazdy szosą, różnica zacznie być trochę bardziej zauważalna.

To oczywiście moje odczucie. Nie koniecznie każdy tak będzie miał ;)


53608702113_1697d8a0bf_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 49380949278_d7c6896025_o.png


#5 tomeeek07

tomeeek07
  • Użytkownik
  • 66 postów

Napisano 26 listopad 2014 - 18:52

 To zupełnie inny świat, dlatego osobiście polecałbym Ci raczej kilkugodzinną jazdę testową, zanim zdecydujesz się na wydanie sporej kwoty.
 

Też uważam, że taka testowa jazda bardzo by mi się przydała. Tylko jak ją zaaranżować jeśli nikt ze znajomych nie ma takiego roweru. Nie wiem cz jest możliwe "wypożyczyć" rower z jakiegoś sklepu? Podjadę za jakiś czas do Decathlonu, tam czytałem, że jest możliwość przetestować rower w sklepie, aczkolwiek to nie to samo niż kilkugodzinna jazda i faktyczny test roweru.



#6 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 26 listopad 2014 - 21:37

Może ktoś z forum mieszka niedaleko - szkoda, że nie każdy podaje gdzie mieszka.

 

Ale jak zapytasz, to może odpowie ktoś z twojej okolicy - umówicie się na jazdę i ... zamienicie rowerami - wystarczy podały pozamieniać i każdy pojedzie w swoich butach.


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#7 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 1992 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 26 listopad 2014 - 23:00

Z tym różnie może być. Jak to mówią: Dziewczyny i roweru się nie pożycza :P Ale popytać można.


53608702113_1697d8a0bf_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 49380949278_d7c6896025_o.png


#8 kecaj

kecaj
  • Użytkownik
  • 80 postów
  • SkądWLKP.

Napisano 27 listopad 2014 - 07:37

Kup rower no i masz zawsze jakiś tam czas na zwrot

#9 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 27 listopad 2014 - 08:03

A to niby z jakiego powodu?

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#10 Gosc_kobrys_*

Gosc_kobrys_*
  • Gość

Napisano 27 listopad 2014 - 08:25

Kup rower no i masz zawsze jakiś tam czas na zwrot

 

No tak - popatrzy sobie i zwróci...

 

Ustawowo jest 10 dni roboczych (2 tygodnie) na zwrot towaru bez podawania powodu pod warunkiem, że towar nie był używany, jest w stanie jakim dotarł do klienta i jest zwracany ze wszystkimi elementami z jakimi został dostarczony.

 

Nazywa się to odstąpieniem od umowy zakupu.

 

 

Żeby sobie pojeździć i oddać to można wypożyczyć rower, a nie próbować sprzedawce w wała robić.


  • mikroos lubi to

#11 Ultek

Ultek
  • Użytkownik
  • 1695 postów

Napisano 27 listopad 2014 - 10:40

Rower szosowy jest tak skonstruowany, żeby cała "para" była wykorzystywana przez napęd. Aerodynamika kolarza i roweru minimalizują opory powietrza, a mała waga poprawia stosunek mocy do masy. Wreszcie, nie ma sprężyn i nie marnuje się energia, nawet koła pompuje się na beton, więc nie pracują. Wszystko to sprawia, że wysiłek jest efektywniejszy.

Jest jednak pewno ale. Wspomniał o tym Piotrkol. Zamieniając górala na szosówkę, odczucia będą mniejsze niż przesiadka w drugą stronę. A to dlatego, że choć osiągi się poprawią, to jednak nie w takim stopniu, jakiego byśmy oczekiwali i możemy poczuć lekkie rozczarowanie. Gdy jednak trochę pojeździmy kolarką i wsiądziemy na emteba, spadek średniej i zmęczenie będą wyraźne, dlatego bardziej wyczujemy różnice.

Mimo to, zdarzy się, że w jakiejś grupie kolarzy, nawet dobrze wytrenowanych amatorów, znajdzie się nagle koleś na góralu i przejedzie 80 km na balonach, trzymając dzielnie koło. I to jest ciekawe. :D



#12 michalj

michalj
  • Użytkownik
  • 38 postów

Napisano 27 listopad 2014 - 12:57

Byl podobny temat ostatnio:

 

http://szosa.org/top...rótkie-pytanie/

 

Jesli masz ciezkie amortyzowane mtb na oponach z bieznikiem terenowym to przesiadjac sie na szose powinines od razu poczuc wzrost predkosci i sredniej o pare km. Szczegolnie jesli bedziesz robil podjaz to zbicie wagi o 5-6kg z 15 jakie masz teraz bedzie bardzo odczuwalne.

 

Ale jesli masz mtb na sztywnym widelcu z zalozonymi waskimi oponami o biezniku gladkimi/szosowym to zysk nie bedzie juz taki duzy na plaskim. Szosa daje mozliwosci jazdy szybkiej dzieki przelozenia i jezdzie w peletonie w cieniu areodynamicznym innych osob. W solo jezdzie wielkich efektow nie uswiadczysz od tak bez poprawy wydolnosci i techniki.



#13 Koniunl

Koniunl
  • Użytkownik
  • 685 postów
  • SkądHolandia

Napisano 27 listopad 2014 - 18:51

Mimo to, zdarzy się, że w jakiejś grupie kolarzy, nawet dobrze wytrenowanych amatorów, znajdzie się nagle koleś na góralu i przejedzie 80 km na balonach, trzymając dzielnie koło. I to jest ciekawe. :D

Czy ja wiem czy to takie ciekawe? Trzymać koło to raczej nie sztuka, mi się zdarza na moim trekkingu z pełnymi sakwami, jadąc do pracy w jeansach i kurtce. To raczej dobitnie pokazuje, jak wielki wpływ na osiągi ma opór aerodynamiczny.

 

Wszystkie Twoje spostrzeżenia są natomiast jak najbardziej trafne i zgadzam się z nimi w całej rozciągłości.



#14 mark drwal

mark drwal
  • Użytkownik
  • 16 postów

Napisano 28 listopad 2014 - 08:42

Cześć, mam takie pytanie. Jeźdżę na góralu głównie po szosie i z tego względu planuję w nast. roku zakopuć kolarkę. Tu mam pytanie czy zauważę jakieś automatyczne polepszenie parametrów jazdy na tym samym terenie w nowym rowerze? Załóżmy, że mam średnią prędkość na góralu 20km/h, czy jadąc rowerem szosowym na tym samym odcinku trasu takim samym tempem zauważę jakąś poprawę średniej? oraz czy na podjazdach zauwazę jakąś różnicę? Będzie łatwiej? Mój aktualny rower waży jakieś 15 kg, planuje zakup takiego do 10,5 kg max. Dzięki za jakiekolwiek opinie.

witam. mi sie wydaje, ze jak bedziesz jechal tym samym tempem na tej samej trasie to ani srednia predkosc przejazdu, ani czas przejazdu nie wzrosna ani nie zmniejsza sie. i pewnie sie zanudzisz ... 

ale na pewno (przy wlasnych warunkach fizycznych, czyli Ty pedalujez ;-) ) z latwoscia podniesiesz swoje tempo, latwiej utrzymasz wyzsza predkosc srednia, lzej przyspieszasz i byc moze krocej wyhamujesz (nie wiem jakie masz heble w mtb)



#15 Gosc_kobrys_*

Gosc_kobrys_*
  • Gość

Napisano 28 listopad 2014 - 09:06

Wypowiem się do wiem :)

 

Trenuję XC od jakiegoś czasu i dla mnie zrobienie treningu 29-30km/h na asfalcie na 29'' z oponami 2.0 i blokada zawieszenia nie jest żadnym problemem, a i wyczyn to żaden.

W tym samym czasie mogę zrobić (i robię) trening na rowerze szosowym spokojnie ze średnimi ~33km/h i też nie jest to problem.

 

Mój kolega ma rower trekkingowy z amorem z przodu, napędem szosowym i oponami semi-slick 700x28 i często trudno mi za nim nadążyć kiedy jadę na rowerze szosowym .

 

- Na rowerze MTB/XC będziesz jechał wolniej z powodu większego tarcia bo opona szersza. Dochodzi do tego opór bieżnika, który w szosie nie występuje (slick) lub jest marginalny (semi-slick).

- Kolejną przyczyną jest pozycja na rowerze - z racji tego, że XC to mój priorytet to w szosie specjalnie nie ustawiam pozycji ekstremalnie aero, która też by nie była problemem.

Na samym rowerze szosowym istnieją przynajmniej 4 różne sposoby trzymania kierownicy, które wpływają na całkowitą aerodynamikę (zmieniają powierzchnię czołową ciała względem powietrza).

- Rower szosowy to w moim przypadku 8bar ciśnienia w kołach (kiedyś jeździłem na 9.5) - często jedzie się jakby opony nie było a było połączenie asfalt-obręcz. Bardzo zmniejsza to ilość strat energii w napędzie. W XC jeżdżę w zależności od terenu od 2.1 do 2.3 bar. Tutaj energii nawet na asfalcie marnuje się sporo, ale kto w XC po asfalcie będzie jeździł :)

- Na szosie nie ma strat układu zawieszenia roweru.

- Przełożenie - tam gdzie na XC idzie max prędkość to w rowerze szosowym zaczynam dopiero wrzucać blat, gdzie do blat-oś jeszcze daleko...daleko :)



#16 mark drwal

mark drwal
  • Użytkownik
  • 16 postów

Napisano 29 listopad 2014 - 09:20

no dokladnie, na szosowym bedzie latwiej sie poruszac.

z drugiej strony jesli ustawisz sobie jakies tempo, np 2min /km to obojetne czym sie przemieszczasz, ten jeden km pokonasz w 2 min. nawet jadac na kapciu, idac, jadac na wozku :P bo w takim tepie sie poruszasz.  tak samo z predkoscia. jedziesz rowerem, busem czy maluchem 30km/h to przez h zrobisz 30km..

 

tomeeek07, lykaj szose :-) jest niezle. ale warto jezdzic tez mtb ;-)

pozdrawim

 

 



#17 severall

severall
  • Użytkownik
  • 690 postów
  • SkądRzeszów

Napisano 01 grudzień 2014 - 10:14

 

Ustawowo jest 10 dni roboczych (2 tygodnie) na zwrot towaru bez podawania powodu pod warunkiem, że towar nie był używany, jest w stanie jakim dotarł do klienta i jest zwracany ze wszystkimi elementami z jakimi został dostarczony.

 

Nazywa się to odstąpieniem od umowy zakupu.

 

 

 

Proszę nie pisać nieprawdziwych informacji, albo przynajmniej pisać je dokładnie.

 

Prawo do zwrotu przysługuje jedynie przy zakupie na odległość (internetowo, telefonicznie)

Przy zakupie stacjonarnym sprzedawca nie ma absolutnie żadnego obowiązku przyjmować towar z powrotem dlatego że się nie podoba. 


  • mikroos lubi to

#18 Gosc_kobrys_*

Gosc_kobrys_*
  • Gość

Napisano 01 grudzień 2014 - 10:26

Proszę nie pisać nieprawdziwych informacji, albo przynajmniej pisać je dokładnie.

 

Prawo do zwrotu przysługuje jedynie przy zakupie na odległość (internetowo, telefonicznie)

Przy zakupie stacjonarnym sprzedawca nie ma absolutnie żadnego obowiązku przyjmować towar z powrotem dlatego że się nie podoba. 

 

Tak masz 100% racji - jestem tego świadomy i jak teraz mi wytknąłeś to sam zastanawiam się czemu to pominąłem - nie było to specjalnie.

 

Przy zakupie stacjonarnym 'odstąpienie od umowy zakupu' jest tylko i wyłącznie dobrą wolą sprzedawcy.

 

Przepraszam wszystkich wprowadzonych w błąd.





Dodaj odpowiedź