Skocz do zawartości


problem z regulacją - przerzutka SH105


25 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gosc_Stas_*

Gosc_Stas_*
  • Gość

Napisano 06 wrzesień 2009 - 18:37

Wydawać się może, że nic mnie nie jest w stanie zaskoczyc i z wszystkim sobie poradzę, tym bardziej że to tylko zwykła regulacja. Niestety po raz pierwszy ręce mi opadły. Nowe klamki 105 i nowa przerzutka 105 tył - regulowałem prawie dwie godziny i nadal nie jest jak być powinno. Brakuje mi już pomysłów, chociaz powiem zarozumiale, że znam się przecież na tym nie od dziś.
Objawy:
- przerzutka raz przerzuca raz nie
- czasami skacze po dwie zębatki
- klik w klamke nie zawsze powoduje przerzucenie na mniejszą zebatkę - łańcuch pozostaje jakiś czas nieruchomy aby potem zeskoczyc z trudem na mniejszą zębatkę

Sprawdziłem dosłownie wszystko: zamocowanie linki w nacięciu przerzutki, kręcenie śrubą regulacyjną daje dziwny efekt: a to raz przerzutka dobrze przerzuca od 1 do 5 zębatki a to po regulacji śrubą odwrotnie dobrze przerzuca od 6 do 10 a skacze niekontrolowanie od 1 do 5. Ręce opadają. Nigdy nie miałem takich problemów. W rowerku zamontowane są pancerze Jagwire Braided a nie Shimano, ale podobno to dobre i "śliskie" pancerze, a poza tym ze starą 105 na 9s świetnie wszysko chodziło.
Może ktoś wrzuci jakąś radę ? Może ktoś z serwisowców.

Stas

#2 Gosc_kobrys_*

Gosc_kobrys_*
  • Gość

Napisano 06 wrzesień 2009 - 18:57

Nie jestem serwisowcem, ale miałem podobny problem po upadku na mokrym asfalcie...
Powód znalazłem po ok 2tyg. - co było - ano hak się lekko wygiął i nierówno prowadził... znaczy jak na 5 najmniejszych zębatkach prowadził ok tak na tych największych 5 właśnie za chu** się go nie dało ustawić...

Postaw rower pionowo i zacznij przerzucać biegi - linia od haku do samego dołu wózka ma być idealnie pionowa...

#3 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 06 wrzesień 2009 - 19:12

Przyczyn może być kilka, jedną z nich np krzywy hak w ramie, bądź krzywy wózek przerzutki. Kolejną mogą być zafajdane pancerze lub też uszkodzone (z zadziorami) końcówki.
Jeśli przerzutka i hak w ramie są ok to zacząłbym właśnie od sprawdzenia końcówek pancerzy i samych pancerzy.
Choć z drugiej strony piszesz, że na starej przerzucie wszystko chodziło ok co wskazuje na coś innego niżeli pancerze, ale warto to sprawdzić. Ślizg pod ramą warto też psiknąć lub pacnąć kropelkę oleju do łańcucha.

W podobnej sytuacji jest speedek, który zdradził (w końcu!) shimano na rzecz campy.
Jego napęd za cholerę nie chciał współpracować. Manetki centaur ultra shift i cała reszta na centaurze. 8/10 kasety przeleci idealnie, a na przedostatniej zębatce zaczynają się dziać cuda. Tak jakby podkładki były różnych grubości. Ustawisz dół jak należy to góra szaleje.
Po paru kombinacjach z ustawieniem haka przy pomocy cieniusieńkich podkładek napęd w końcu zaczął działać w miarę ok.

Co ciekawe ja miałem identyczną sytuację, którą rozwiązałem zmieniając przerzutkę z centaura na recorda. Wszelkie problemy zniknęły, wsio chodzi perfekt.
Zastanawiające jest tylko to, że przerzutka speedka była fabrycznie nowa, a moja miała jeden sezon za sobą w tym zaliczoną glebę.

#4 spros

spros
  • Użytkownik
  • 663 postów
  • Skądpolska

Napisano 06 wrzesień 2009 - 19:35

jesli zdarza sie to "czasami" to po sprawdzeniu wszystkiego o czym pisano wczesniej zaloz nowy lancuch i sprawdz jeszcze raz. kiedy jezdzilem na 105 wlasnie kiedy zaczynaly sie klopoty z poprawna praca wymienialem lancuch (rzeczywiscie wydluzenie bylo widac golym okiem no i na boki sie juz znacznie bardziej gial) i klopoty zwykle sie konczyly. zreszta teraz na ultegrze sl obserwuje podobne zjawisko tylko efekt jest znacznie mniejszy (przerzutka rzadziej odmawia posluszenstwa).

#5 Gosc_Stas_*

Gosc_Stas_*
  • Gość

Napisano 06 wrzesień 2009 - 21:16

jesli zdarza sie to "czasami" to po sprawdzeniu wszystkiego o czym pisano wczesniej zaloz nowy lancuch i sprawdz jeszcze raz. kiedy jezdzilem na 105 wlasnie kiedy zaczynaly sie klopoty z poprawna praca wymienialem lancuch (rzeczywiscie wydluzenie bylo widac golym okiem no i na boki sie juz znacznie bardziej gial) i klopoty zwykle sie konczyly. zreszta teraz na ultegrze sl obserwuje podobne zjawisko tylko efekt jest znacznie mniejszy (przerzutka rzadziej odmawia posluszenstwa).

Dzięki SPROS ale łańcuch jest nowy i kaseta też !!!! Ręcę opadają. Doregulowalem teraz do takiego stanu: przerzuca w dół i w górę 1,2,3,4,5,6, na 7 w dół nie chce przerzucic zatem klikam raz jeszcze i wtedy przerzuca na 8 pociągam w górę i mam 7 DRAMAT. Na 9 i 10 przerzuca w miarę OK ale z 10 na 9 przeskakuje o dwa czyli na 8. Ręcę opadają. Jutro znowu będę regulował. Zastanawiam się czy to jednaj nie pancerze zbyt np. elastyczne. Ktos zna te pancerze o ktorych pisalem wyżej ???

No wiem moge zalozyc srebrne pancerze DURA Ace, ale ... wpierw trzeba je kupic a potem moze się okazac ze to jednak nie to.

Stas

#6 Gosc_Stas_*

Gosc_Stas_*
  • Gość

Napisano 06 wrzesień 2009 - 22:23

Skupiając się na pancerzach, widze że te od hamulców i te od przerzutki klamek mają taką samą grubość. Odnosze wrażenie (to nie mój rower) że ktoś zalożył tam i tu ten sam pancerz hamulcowy/przerzutkowy jak go tam zwał. W przypadku oryginalnych shimano mamy różne grubosci pancerzy inne do hamulcy inne do przerzutek, gdyż linki są także różnej grubosci. Myślę i dedukuję, a może to tutaj tkwi przyczyna. Cieńsza linka od przerzutek biegnie w hamulcowym pancerzu o grubości 5.0 a nie 4.0. Nie wiem czy to już schizofrenia czy może właściwy trop.

Stas

#7 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 07 wrzesień 2009 - 06:41

Nie trzeba zaraz kupować pancerza DA, można zastosować pancerz przerzutkowy z metra cięty albo w kawałkach np shimano albo chociaż accenta. Do tego nowa szlifowana linka.

#8 Gosc_Stas_*

Gosc_Stas_*
  • Gość

Napisano 07 wrzesień 2009 - 06:54

Nie trzeba zaraz kupować pancerza DA, można zastosować pancerz przerzutkowy z metra cięty albo w kawałkach np shimano albo chociaż accenta. Do tego nowa szlifowana linka.

OK pisałem o pancerzu DA bo w komplecie nie jest taki drogi, a powinien gwarantowac jakość. A czym tak naprawdę różni się pancerz przerzutkowy od hamulcowego prócz średnicy zewnętrznej (dokumentacja SHIMANO) ? Zapytam jeszcze inaczej: czy użycie pancerza 5.0 do przerzutki może miec negatywny wplyw na jej pracę i dokładność ? Jeszcze raz napiszę, że w rowerku są identyczne pancerze hamulców i przerzutki, czy tak może być ?

Stas

#9 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 07 wrzesień 2009 - 07:15

Może mieć negatywny wpływ na pracę przerzutki.
Pancerz hamulcowy jest nie tylko większej średnicy, ale jest również zbyt giętki.
Przy 6/7 biegach z tyłu przy zwykłym pancerzu hamulcowym przerzutki chodzą całkiem dobrze, ale im więcej przełożeń tym gorzej.

#10 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 07 wrzesień 2009 - 07:46

A czym tak naprawdę różni się pancerz przerzutkowy od hamulcowego prócz średnicy zewnętrznej (dokumentacja SHIMANO) ?

Czym? Budową. Cytuję za bike.pl:
"Oprócz różnic wynikających z ich średnicy (różne grubości linek: 1,2/1,3mm przerzutkowa, 1,5/1,6 hamulcowa), co związane jest z ich przeznaczeniem, różnią się zasadniczo budową. O ile linki do przerzutek i hamulców są praktycznie tak samo zbudowane, o tyle pancerze hamulcowe różnią się budową od pancerzy do przerzutek.

Pancerze do przerzutek zbudowane są z kilkunastu drutów ułożonych wzdłuż i oblanych elastycznym tworzywem. Wewnątrz pancerz pokryty jest teflonem lub innym tworzywem zmniejszającym tarcie. Takich pancerzy pod żadnym pozorem nie można stosować do hamulców. Ich wytrzymałość nie jest wystarczająca i w skrajnych przypadkach może dojść do rozerwania pancerza!

Zdecydowanie większą wytrzymałość posiadają pancerze do linek hamulcowych. Z zewnątrz poza średnicą są identyczne jak pancerze do przerzutek. Zasadnicza różnica tkwi wewnątrz. Zbudowane są z jednego płaskiego drutu skręconego na kształt gęstej sprężyny. Wewnątrz oczywiście musi być tworzywo zmniejszające tarcie."

Sprawdź, jakie masz pancerze - po zdjęciu końcówek plastyk/metal powinieneś widzieć jaki typ pancerzy masz zastosowany.

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#11 JOKER

JOKER
  • Użytkownik
  • 79 postów
  • SkądKraków

Napisano 08 wrzesień 2009 - 18:57

Miałem niedawno taki sam kłopot z moją 105. Wszystko było super, przejechałem już parę ładnych setek km i nagle tylna przerzutka zaczęła wariować przy zmianie przełożeń. Wskakiwała za wysoko, potem zeskakiwała tam gdzie wcześniej chciałem żeby się znalazła. Czasem przy mocniejszym depnięciu sama przeskakiwała. Na szybko podjąłem próbę regulacji w terenie, troszkę pomogło ale dalej było nie do przyjęcia. Pojechałem do zaprzyjaźnionego serwisu, na stojak. Gość mówi: "masz krzywy hak przerzutki". Popatrzyłem, faktycznie przerzutka była lekko skierowana w stronę koła. Okazało się po chwili że kłopot tkwił w źle dokręconej śrubie mocującej sprzęt do haka. Imbus "piątka" 10 sekund i znów śmiga ja należy.

#12 Gosc_Stas_*

Gosc_Stas_*
  • Gość

Napisano 09 wrzesień 2009 - 06:57

Dzięki za rady. Sprawa w toku. Przerzutki nie mozna wyregulowac z powodu wadliwych pancerzy. Po zdjęciu linek i pancerzy okazało się że wprawdzie są to pancerze przerzutkowe, ale koszmarnej jakości (raczej nie jagwire tylko ich podróbka, chociaż nie wiem). Z końcowek pancerzy wystają ... na parę centymetrów !!!! druty (przebiły metalowe zakończenia), tak jakby zostały wycisnięte z tych pancerzy. Wystające "druty" znalazły się we wnętrzu klamek więc nie było widac zas dzialaly jak spręzyna i nie pozwolily na wlasciwe umiejscowienie pancerza w klamce. Mówię że to wada pancerza gdyż sprawa wystąpiła w obydwu klamkach. Teraz wlaściciel rowera "załatwia" "normalne" pancerze.
Tak przy okazji jeśli te pancerze to firma jagwire a nie podróbki no to ... nie ma jak shimano !

Stas

#13 Gosc_Stas_*

Gosc_Stas_*
  • Gość

Napisano 09 wrzesień 2009 - 07:10

Tak przy okazji czy pancerze shimano przy klamkach i ten krótki pancerzyk tuż przy przerzutce to taki sma rodzaj pancerza ? Przez Shimano oznaczone jest to tak: SP41 przy klamkach i SP41 SEALED przy przerzutce: Tutaj dokumentacja: http://shimano-polsk...69830670801.pdf
Pytam gdyż pancerz cięty z metra pewnie jest tego samego rodzaju zas o tańszy zestaw przerzutkowy shimano trudno, pozostaje dobry zestaw DURA ACE bo raczej jest osiągalny w sklepach.

Stas

#14 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 09 wrzesień 2009 - 13:16

czy pancerze shimano przy klamkach i ten krótki pancerzyk tuż przy przerzutce to taki sma rodzaj pancerza ?

Ten sam rodzaj pancerza, z tym, że ten przy przerzutce jest sealed, czyli zamknięty uszczelnionymi końcówkami.

Ps. TU masz instrukcję po polsku (zamiast "polskiej" strony shitmano wybrać techdocs.shimano.com na górze ustawić język polski Select Language: polish - co prawda menu itp. będzie po angielsku, ale jeśli będzie dostępna dokumentacja w j.polskim, to taką otrzymasz)

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#15 Gosc_Stas_*

Gosc_Stas_*
  • Gość

Napisano 09 wrzesień 2009 - 21:58

Dzisiaj kolega dostarczyl zwykłe pancerze przerzutkowe SHIMANO SIS i SHIMANO SIS 41. Nie wiem ktore lepsze, ale wybór padł na SH SIS bo były już odpowiedniej dlugosci. Po zalozeniu pancerzy i nowych linek wlasciwie przerzuki nie trzeba bylo regulowac poprostu zaczela normalnie dzialac !!!!
Mam zdjecia tych wadliwych pancerzy Jagwire pokaże za jakis czas bo to kuriozum nie lada. Przetrzegam przed uzywaniem jasnych "carbonowych" z oplotem pancerzy przerzutkowych Jagwire i zalozonych do nich koncowek podobno Clark.
Moze ktos wie jaka jest roznica pomiedzy pancerzami SH SIS a SH SIS 41. Jedno jest pewne sprawdzilem te drugie są bardziej elastyczne i minimalnie lzejsze, ale czy to lepiej ?

Stas

#16 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 10 wrzesień 2009 - 07:28

Pancerze SIS to podstawowe pancerze do linek. SP40, a tym bardziej SP41 są lżejsze, elastyczniejsze, ale również sztywniejsze wzdłużnie, zapewniają precyzyjniejszą pracę przerzutek. Ponoć mają w sobie również specjalny smar zapewniający lepszy poślizg linki. Mając do wyboru odpowiedniej długości SIS i niedocięty SP 41 należało wybrać ten drugi... Shimano do grup 2200 poleca pancerze SP40, od Sory w górę SP41 (podobnie do grup MTB, pancerze SIS zalecane są tylko do Altusa, od Acery w górę już SP).
Jeśli nie chcesz zmieniać pancerzy na SP, to przynajmniej dobrze je nasmaruj...
Choć ja ostatnio przy wymianie zainstalowałem pancerze Clarks'a z dodatkowym oplotem z Kevlar'u ("Konstrukcja z równoległych drutów zapewnia maksymalną sztywność wzdłużną. Kevlar'owy oplot oprócz doskonałego wyglądu zapewnia zwiększoną giętkość. Wkładka z HDPE zapewnia doskonały poślizg linki wewnątrz pancerza. Wytrzymała i elastyczna warstwa zewnętrzna"), cena 9(hamulec)/12zł(przerzutka) za 1 m. Póki co, sprawują się bez zarzutu...

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#17 Gosc_Stas_*

Gosc_Stas_*
  • Gość

Napisano 10 wrzesień 2009 - 08:08

Pancerze SIS to podstawowe pancerze do linek. SP40, a tym bardziej SP41 są lżejsze, elastyczniejsze, ale również sztywniejsze wzdłużnie, zapewniają precyzyjniejszą pracę przerzutek. Ponoć mają w sobie również specjalny smar zapewniający lepszy poślizg linki. Mając do wyboru odpowiedniej długości SIS i niedocięty SP 41 należało wybrać ten drugi... Shimano do grup 2200 poleca pancerze SP40, od Sory w górę SP41 (podobnie do grup MTB, pancerze SIS zalecane są tylko do Altusa, od Acery w górę już SP).
Jeśli nie chcesz zmieniać pancerzy na SP, to przynajmniej dobrze je nasmaruj...
Choć ja ostatnio przy wymianie zainstalowałem pancerze Clarks'a z dodatkowym oplotem z Kevlar'u ("Konstrukcja z równoległych drutów zapewnia maksymalną sztywność wzdłużną. Kevlar'owy oplot oprócz doskonałego wyglądu zapewnia zwiększoną giętkość. Wkładka z HDPE zapewnia doskonały poślizg linki wewnątrz pancerza. Wytrzymała i elastyczna warstwa zewnętrzna"), cena 9(hamulec)/12zł(przerzutka) za 1 m. Póki co, sprawują się bez zarzutu...

Chyba nie do końca precyzyjnie napisałem - te pancerze, które założyłem to SHIMANO SIS SP ++ taki jet napis na pancerzu. Może teraz jeszcze raz cos bliżej napiszesz w tej sprawie.

Stas

#18 Gosc_Stas_*

Gosc_Stas_*
  • Gość

Napisano 14 wrzesień 2009 - 06:54

Przesylam obiecane zdjęcia pancerzy przerzutkowych Jagwire, które nie wiem jakim cudem "przepotworzyły" się do postaci jak na foto, uniemożliwiając wyregulowanie przerzutek. Końcówki z wystającymi drutami znalazły się od strony klamek, a więc były niewidoczne.
Mam swoje zdanie na ten temat, swoje ma również właściciel roweru, ale zapytam Was co o tym myslicie. Gdzie leży wina, co albo kto zawinił ???

jagwire 1
jagwire2

Stas

#19 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 14 wrzesień 2009 - 07:45

Wszystkie pancerze kończą w ten sposób,
W jednych druty wychodzą poza końcówke, a inne np. Shimanowskie wysuwają sie z tworzywa ale mieszczą sie w końcówce.
Najbardzie narażone na takie efekty sa pancerze w miejscach gdzie pancerz najwięcej pracuje,
W szosie - pancerze od manetek do ramy,
w góralu, od manetek do ramy,
w fulach dodatkowo tam gdzie pancerz idzie przy zawieszeniu

Czyli tam gdzie generujemy największy ruch pancerza.


To nie jest nic nowego, nie ma takich pancerzy z których by druty nie wychodziły w mniejszym lub większym stopniu.
Nie ma co siać paniki tylko sprawdzać co pewien czas, wymieniać i nie płakać.

Ja stosuje tylko i wyłącznie pancerze Shimano SP ++, są one dodatkowo wypełnione smarem, linke wkładamy od strony napisu aby rozprowadzić dobrze smar w pancerzu.

Poza tym do przycinania pancerza przerzutek - ma on druty wzdłużne, potrzeba dobrego odpowiedniego narzędzia aby druty były równo przycięte, można dodatkowo podszifować miejsce przeciecia na pilniku, papierze ściernym szlifierce, aby powierchnia ścięcia była idealnie prostopadła do pancerza

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#20 Gosc_Stas_*

Gosc_Stas_*
  • Gość

Napisano 14 wrzesień 2009 - 08:21

Wszystkie pancerze kończą w ten sposób,

Nie ma co siać paniki tylko sprawdzać co pewien czas, wymieniać i nie płakać.


Tylko te pancerze jeszcze "nie zaczęły", a więc nie mogły tak "kończyć". To całkowicie nowe pancerze założone przez dobry serwis rowerowy w dobrym duzym salonie, a więc jest nad czym lub nad kim "płakac".
Nigdy pancerze shimano, których używalem tak mi "nie skończyły", jak te Jagwire - zanim "zaczęły" :-)

Stas



Dodaj odpowiedź