Skocz do zawartości


Zdjęcie

"Zwężona" sztyca?


14 odpowiedzi w tym temacie

#1 pawelkepien

pawelkepien
  • Użytkownik
  • 719 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 28 wrzesień 2009 - 16:40

Otoż nie dane mi było długo cieszyć się nową ramą, bo pojawił się problem ze sztycą ;-) Po tym, jak ostatnio w czasie jazdy zjechała mi do rury podsiodłowej postanowiłem się bliżej przyjrzeć bestii. Zauważyłem, że na odcinku kilku centymetrów (akurat w miejscu, w którym jest obejma) ma ona minimalnie mniejszą (od teoretycznej 27,2 mm), ale wyczuwalną nawet pod palcem średnicę - wg suwmiarki 26,3 mm. Po wsunięciu sztycy do rury na wyżej wspomnianym odcinku jest ok. półmilimetrowy luz z każdej strony, więc sztyca lata jak szalona. Zanim jeszcze zauważyłem to zwężenie, przy mocniejszym dokręcaniu obejma spadła mi raz z rury podsiodłowej. I tu pytanie - czy to możliwe, żeby sztyca zmniejszyła swoją średnicę wskutek wcześniejszego, (za) mocnego dokręcenia? :-? Biorę coś takiego pod uwagę, bo to jakiś noname'owy alu-szit (no i ta "spadnięta" obejma, czyli chyba luz między końcem rury podsiodłowej a średnicą sztycy - wskutek skręcania rura przyjmowała kształt zbliżony do stożka i dlatego obejma spadła, a raczej wypadła...?), ale kurczę... nie dokręcałem obejmy z całej siły, a w poprzedniej ramie żadnych problemów nie było. Chyba, że tam obejma była na nieco innej wysokości i sztyca od początku była tak "precyzyjne" wykonana. Rozumiem, że teraz czas na inwestycję w nową sztycę? Słyszałem jakieś historie o robieniu "redukcji" z puszkowego aluminium, ale jakoś hm... nie przekonuje mnie to ;-)

fs-userbar-blog-white.png


#2 kubano

kubano
  • Użytkownik
  • 936 postów
  • SkądCzechowice-Dziedzice

Napisano 28 wrzesień 2009 - 16:58

pawelkepien, Wątpię aby dało się rurę sztycy zgnieść obejmą. (chyba że sztyca z węgla). Stawiam na shit kiepskiej i niedokłdnej produkcji.

#3 pawelkepien

pawelkepien
  • Użytkownik
  • 719 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 28 wrzesień 2009 - 17:10

Też tak sądzę, bo nie ma tam widocznego "skoku" średnicy razem z np. odpryskiem lakieru na obwodzie. Tym bardziej nie chce mi się wierzyć w "idealnie promieniowe" zwężenie wskutek dokręcania, bo obejma chyba jednak nie działa na tyle symetrycznie, żeby zrobić coś takiego (a tak mi przynajmniej mój chłopski rozum podpowiada ;-)). Chyba, że sztyca jest jednak z którejś strony bardziej odkształcona, co mi z większą precyzją niestety trudno stwierdzić. Albo rzeczywiście ktoś odwalił fuszerkę i np. wystąpił jakiś skurcz materiału wskutek niewłaściwej obróbki czy inne diabelstwo. Myślałem, że może ktoś miał kiedyś podobny problem.

fs-userbar-blog-white.png


#4 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 28 wrzesień 2009 - 19:14

A fotke byś zapodał.
Jesli to sztyca robiona osobno rurka i jarzemko to jest szansa że srednice maszyna spartoliła.
Nie ma szns abyc zgniótł profil - musiałbys to zrobić na poziomie molekularnym :lol:

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#5 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 postów
  • Skądłódzkie

Napisano 28 wrzesień 2009 - 21:05

Jedno jest pewne - sztycę wywal, szkoda ramy. Co do przekładek. W swojej ramie trek 1500, musiałem dać przekładkę z blaszki 0,06mm (połowa grubości blachy puszki) by było prawidłowo. Przekładkę dałem oczywiście na całym odcinku przeznaczonym na kontakt sztycy z ramą, nie tylko tam, gdzie działa obejma. Mogłem zacisnąć sztycę bez przekładki, ale wtedy sztyca może się "chybotać", powoli zsuwać, a co najgroźniejsze - może sie pojawić pęknięcie rury podsiodłowej pod obejmą wskutek zmęczenia materiału. Moja sztyca miała prawidłową średnicę na całej długości, tylko trek dał ciała z średnicą wewnętrzną rury podsiodłowej.

#6 Gosc_Stas_*

Gosc_Stas_*
  • Gość

Napisano 29 wrzesień 2009 - 06:51

Wyrzuc sztyce. To taki element roweru, który prócz mostka powinien byc jak najlepszy, a przez to bezproblemowy i bezpieczny.

Stas

#7 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 29 wrzesień 2009 - 07:08

Jedno jest pewne - sztycę wywal, szkoda ramy. Co do przekładek. W swojej ramie trek 1500, musiałem dać przekładkę z blaszki 0,06mm (połowa grubości blachy puszki) by było prawidłowo. Przekładkę dałem oczywiście na całym odcinku przeznaczonym na kontakt sztycy z ramą, nie tylko tam, gdzie działa obejma. Mogłem zacisnąć sztycę bez przekładki, ale wtedy sztyca może się "chybotać", powoli zsuwać, a co najgroźniejsze - może sie pojawić pęknięcie rury podsiodłowej pod obejmą wskutek zmęczenia materiału. Moja sztyca miała prawidłową średnicę na całej długości, tylko trek dał ciała z średnicą wewnętrzną rury podsiodłowej.


Nie wiem jak w szosówkach, ale w 2006 r Trek "produkował " ramy z błędami.
Tzn, fabryka co dla nich robiła ramy robiła błędy w frezowaniu średnic.
Dotyczyło to np. ram fuli ( fuel ex 5 ) , gdzie frezowany otwór w ramie pod łożyska był minimalnie większej średnicy niż wymagane i łozysko wchodziło na luzie - wpadało, z czasem robi sie przez to luz i firma Trek wymieniała te ramy na nowsze modele pozbawione wady.

Warto sprawdzic czy Trek czegos nie "spartolił ( a raczej jego podwykonawca ) w przypadku i szosowych ram.
Zwłaszcza że Trek daje gwarancje na ramy "dozywotnie" z papierami.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#8 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 postów
  • Skądłódzkie

Napisano 29 wrzesień 2009 - 12:16

Tak, ze swojej ramy jestem bardzo zadowolony, ale w szczegóach nie byla OK. To, że suport nie byl splanowany to rozumiem. Gorzej, że nie byla splanowana mufa sterowa - bo stery byly juz zamontowane.

#9 pawelkepien

pawelkepien
  • Użytkownik
  • 719 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 29 wrzesień 2009 - 12:40

Dzięki za odzew, Panowie ;-)

A fotke byś zapodał.

Foto 1 - tutaj (a przynajmniej starałem się, żeby było widać ;-)) zmiana średnicy. Jednak widać tam jakieś 2 "odciśnięte" paski, ale już nie wiem, czy to sprawka obejmy, czy czegoś zupełnie innego...

Jesli to sztyca robiona osobno rurka i jarzemko

Foto 2 - szczerze mówiąc - nie wiem - z zewnątrz wygląda jakby był to jeden kawałek materiału (chociaż technologicznie nie za bardzo jestem to sobie w stanie wyobrazić), ale patrząc do środka sztycy widać, że przy jarzemku jest ona "zaślepiona". Diagnozę pozostawiam lepiej zorientowanym ;-)

Tak czy inaczej, sztyca pójdzie do kosza. Przy okazji pytanko - w FHMie mają przecenionego Ritchey'a Comp (70 zł) i PRO (100 zł), jednak tylko długości 300 mm. Ta pechowa sztyca też miała 300 mm i przy ustawionej przeze mnie wysokości siodełka siedziała w ramie na 14,5 cm, zdecydowanie za spawami, więc teoretycznie wszystko ok (do wskaźnika maksymalnego wysunięcia zostawało jeszcze jakieś 4,5 cm od obejmy). Czy warto dopłacać te 30 zł do wersji PRO, jeśli jakoś wyjątkowo nie zależy mi na masie (chociaż miło byłoby zamknąć się w 300 g)? Na sztycę mogę przeznaczyć ok. 100 - 120 zł, więc bez rewelacji, ale niestety trochę niespodziewanie ten zakup wyszedł, a chciałbym jeszcze w miarę możliwości skorzystać z pogody i pokręcić trochę... Dodam, że jestem amatorem i od sprzętu nie wymagam nie wiadomo czego, ale chciałbym też, żeby jednak te parę(naście) tysięcy km posłużył bez problemów ;-)

Z góry dzięki za wskazówki!

PS. Ciekawa sprawa z tymi TREKami :roll:

fs-userbar-blog-white.png


#10 Gosc_Stas_*

Gosc_Stas_*
  • Gość

Napisano 29 wrzesień 2009 - 13:25

W pełnej świadomości tego co piszę :-): wystarczy absolutnie Ritchey'a Comp.

Sztyca jak widac na foto 2 posiada mocowanie siodelka na 1 śrubę. Słabe i dosc malo precyzyjne i mało sztywne rozwiązanie.

Stas

#11 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 29 wrzesień 2009 - 16:21

Musisz mieć konkretnie riczeja?? Może PRO, albo jakiś producent?? Może PACO???
http://allegro.pl/it...1_g_carbon.html


#12 kubano

kubano
  • Użytkownik
  • 936 postów
  • SkądCzechowice-Dziedzice

Napisano 29 wrzesień 2009 - 18:18

maciej1986, Wierzysz że to z węgla zrobione :?:

#13 Gosc_Dominik_*

Gosc_Dominik_*
  • Gość

Napisano 29 wrzesień 2009 - 18:20

http://allegro.pl/it...g_xtrabike.html
a co sądzicie o tej? Ciekawe czy faktycznie waży tak mało i jak sztywna jest.

#14 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 29 wrzesień 2009 - 19:12

Ta Tranz-X jest bez setbaku


#15 pawelkepien

pawelkepien
  • Użytkownik
  • 719 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 29 wrzesień 2009 - 21:03

Stas, tak właśnie zrobiłem, powinien dotrzeć w czwartek :-> Doszedłem do takiego samego wniosku, zresztą wyszło mi, że 1 g różnicy to 1 zł różnicy między Comp a PRO, więc na (najprawdopodobniej nieodczuwalnych dla mnie) 30 g zaoszczędzę 30 zł, więc potem dorzucę 10 zł i będzie już na nową owijkę :-) Zresztą może tak jak w przypadku sterów okaże się, że Ritchey zawyżył wagę o ok. 1/3 :-) Ale mniejsza o wagę, cieszę się, że zrobili solidną obniżkę akurat na wymiar, który był mi potrzebny ;-)

maciej1986, nie, oczywiście nie musiał był tylko i bezwzględnie Tomek Riczej ;-) Po prostu najbardziej odpowiadał moim, jakże skromnym, wymaganiom (w tym finansowym) ;-)

Dzięki Wszystkim za pomoc!

fs-userbar-blog-white.png




Dodaj odpowiedź