Skocz do zawartości


Zdjęcie

Tłumienie Drgań

tłumienie rama osprzęt carbon aluminium drgania

17 odpowiedzi w tym temacie

#1 Marqs

Marqs
  • Użytkownik
  • 477 postów

Napisano 27 luty 2015 - 23:48

Witam szanowne grono kolarskie :) mam takie pytanko.....czy myślicie że rower na alu ramie z karbonowymi częściami (mostek, sztyca, kiera, wideł itp) będzie lepiej tłumił drgania i będzie sztywniejszy od roweru na karbonowej ramie ale na częściach alu? Chciałbym pójść że tak powiem w jedną stronę tylko właśnie nie wiem czy kombinować z wymianą ramy na carbo czy zakupić części z ów materiału....niestety nie stać mnie na wszystko z węgla ;) co myślicie?



#2 lubelaczek

lubelaczek
  • Użytkownik
  • 481 postów

Napisano 28 luty 2015 - 00:01

Zdaje się, że rower z karbonową ramą będzie nieco łatwiej rozbudować w przyszłości, niż odwrotnie ?

#3 Marqs

Marqs
  • Użytkownik
  • 477 postów

Napisano 28 luty 2015 - 00:15

No niby tak, ale nie lepiej inwestować w części i osprzęt? tymbardziej jak się ma idealnie dopasowaną rame? Może ma ktoś rower na alu ramie ale na częściach carbo i mógłby się wypowiedzieć czy takie części też robią różnice w połączeniu z alu ramą



#4 soar

soar
  • Użytkownik
  • 219 postów

Napisano 28 luty 2015 - 16:29

Ja mając dobrą, hydroformowaną ramę alu z karbonową sztycą, widelcem i sterówką nie odczuwam różnicy w tłumieniu porównując do karbonowej ramy kolegi. Mam też starą szosę na stali Reynolds 531 znanej z dobrego tłumienia i też nie czuję jej wyższości nad ramą alu.

Czułem za to dyskomfort na moim pierwszym rowerze, aluminiowym treku z widelcem alu - każda nierówność szła w nadgarstki.

 

Podsumowując, nowoczesne aluminium jest ok. Jeśli masz dobrą, komfortową ramę to nie widzę sensu zmieniać jej na karbon, lepiej zainwestować w części, lepszy widelec, albo koła. Jak rama ci się znudzi to ją wymienisz, a części przełożysz. Poza tym, świetnie jak dla mnie wyglądają ramy aluminiowe z karbo stożkami i redem albo DA.



#5 Gosc_Bullet_*

Gosc_Bullet_*
  • Gość

Napisano 28 luty 2015 - 16:53

Dużą rolę odgrywa owijka. Gruba, korkowa szybciej się brudzi niż cienkie produkty skóropodobne, ale za to widocznie poprawia tłumienie drgań. Widać to wyraźnie nawet na karbonowej ramie.



#6 severall

severall
  • Użytkownik
  • 690 postów
  • SkądRzeszów

Napisano 28 luty 2015 - 17:53

Mam rower aluminiowy (Scott S30) jak i karbonowy (Giant TCR). Nie zauważyłem różnicy w tłumieniu drgań . Myślę że więcej dają tutaj dobre opony, owijka, rękawiczki. 



#7 Marqs

Marqs
  • Użytkownik
  • 477 postów

Napisano 28 luty 2015 - 18:36

Dzięki Panowie wydaje mi się, że sprawa jest jasna.....mam dobrą rame idealnie dopasowaną więc zainwestuje w części skoro różnicy prawie nie ma :)



#8 KAEM

KAEM
  • Użytkownik
  • 489 postów
  • SkądJawor

Napisano 28 luty 2015 - 20:58

Bo z tym wyczuwaniem "tłumienia drgań" jest jak z wiarą w boga --> jednym jest to dane innym nie ;-) Jeżdżąc na carbonowym framsecie zauważyłem różnicę w tłumieniu drgań jak zmieniłem opony z 23mm na 28mm, części i osprzęt głównie zmienią wagę całości... Jak pisał kolega wyżej zwróć też uwagę na owijkę.



#9 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 532 postów
  • SkądKraków

Napisano 01 marzec 2015 - 13:36

Tłumienie drgań można tanio poprawić poprzez przesiadkę z opon 23mm na 25mm. Potem ciuchy, owijka no i ostatecznie części.



#10 Gosc_kubapie_*

Gosc_kubapie_*
  • Gość

Napisano 01 marzec 2015 - 14:36

Jak zmienisz widelec i sztycę, to powinno być lepiej i niekoniecznie drogo. Potem już tylko owijka, opony (ciśnienie) i dobra pozycja.



#11 Marqs

Marqs
  • Użytkownik
  • 477 postów

Napisano 01 marzec 2015 - 21:11

Akurat z oponami (przesiadka na szersze czy obniżenie ciśnienia) chyba nie ma co kombinować bo strace na prędkości....przynajmniej tak mi się wydaje



#12 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 01 marzec 2015 - 23:03

Wydaje Ci się.

Było już o tym wielokrotnie mówione, że opór toczenia opony 25 vs 23 wcale nie musi być większy. Zwłaszcza w realnych warunkach, na chropowatej nawierzchni, a nie na stalowym walcu jak to często jest badane w laboratorium. 

Samo obniżenie ciśnienia też czasem zmniejsza opór, bo zamiast wprawiać w drgania cały rower i kolarza nierówności znikają w oponie powodując sumarycznie mniejsze straty energii.



#13 mess

mess

    tłuścioszek

  • Użytkownik
  • 2692 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 06 marzec 2015 - 09:47

Tlumienie drgan w przypadu ramy nie ogranicza sie tylko do rodzaju materialu, ale samej ramy i rozwiazan w niej zastosowanych. Nie wypada wrzucac wszystkich ram carbonowych do jednego worka ;)
  • mburs lubi to

#14 Gosc_adazz_*

Gosc_adazz_*
  • Gość

Napisano 06 marzec 2015 - 10:39

mess

 

100% racji!

 

Na przykład, ja swojej ramy Lapierre Xelius EFI 200 nie polecę nikomu kto by chciał jeździć wygodnie - ta rama to "mały, sztywny koziołek" na którym masz urywać sekundy na podjazdach .....

Ostatnio modne rozróżnienie ram typu RACE i ENDURANCE ma jakieś tam swoje uzasadnienie, czytaj: ramy endurance nastawiają się na "wygodne pokonywanie wielu kilometrów" - fajna sprawa, większy rozstaw kół, inaczej zbudowany tylny widelec oraz to co najważniejsze wyżej główka *(tym samym kierownica).

 

IMHO najlepszy materiałem na tłumienie drgań jest dobra stal ....oczywiście nie jest to materiał dla "sekundowych spalaczy", ale swobodnie pozwoli amatorowi posiadać oryginalny rower, możliwość ścigania również np. w maratonach, mega wygodę i trwałość ...



#15 paulsen

paulsen
  • Użytkownik
  • 681 postów

Napisano 06 marzec 2015 - 14:54

Witam szanowne grono kolarskie :) mam takie pytanko.....czy myślicie że rower na alu ramie z karbonowymi częściami (mostek, sztyca, kiera, wideł itp) będzie lepiej tłumił drgania i będzie sztywniejszy od roweru na karbonowej ramie ale na częściach alu? Chciałbym pójść że tak powiem w jedną stronę tylko właśnie nie wiem czy kombinować z wymianą ramy na carbo czy zakupić części z ów materiału....niestety nie stać mnie na wszystko z węgla ;) co myślicie?

 

Kierownica karbonowa nie przełoży się na tłumienie drgań. Jest zazwyczaj lekka i piekielnie sztywna, ale tłumienie? Żelowe wstawki Fizika nie dały nic lub przynajmniej niewiele w moim przypadku (3T Ergonova Team)...  

Tak jak piszą koledzy opony 25 mm to dobre rozwiązanie i komfort jest wyraźnie odczuwalny, a nie zyskuje się go kosztem oporów toczenia (co innego aerodynamika takiej opony z niektórymi obręczami, ale to temat dla profi i wytrenowanych, którzy walczą o sekundy).

Natomiast jeśli chodzi o ramę - dobrze zrobiona rama karbonowa plus widelec daje trochę większy komfort niż aluminiowa. Przy czym jeśli zgrane jest to z dobrej klasy kompletem: sztyca + dobrze dopasowane siodełko z elastyczną skorupą wtedy cały układ dobrze tłumi drgania. Niektóre zestawy kół także trochę lepiej tłumią nierówności niż inne. 



#16 Gosc_kubapie_*

Gosc_kubapie_*
  • Gość

Napisano 06 marzec 2015 - 20:48

Wydaje Ci się.

Było już o tym wielokrotnie mówione, że opór toczenia opony 25 vs 23 wcale nie musi być większy. Zwłaszcza w realnych warunkach, na chropowatej nawierzchni, a nie na stalowym walcu jak to często jest badane w laboratorium. 

Samo obniżenie ciśnienia też czasem zmniejsza opór, bo zamiast wprawiać w drgania cały rower i kolarza nierówności znikają w oponie powodując sumarycznie mniejsze straty energii.

Po części masz rację, a po części odleciałeś.



#17 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 06 marzec 2015 - 21:11

Wprost przeciwnie, @marvelo ma 100% racji. Połączenie zbyt nierównej nawierzchni i zbyt wysokiego ciśnienia sprawia, że rower odbija się od każdej przeszkody zamiast się po niej przetoczyć.
  • B25CX lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#18 mess

mess

    tłuścioszek

  • Użytkownik
  • 2692 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 06 marzec 2015 - 23:38

Przeciez od dawna wiadomo, ze opory toczenia nie sa powodem stosowania cienkich opon :)



Dodaj odpowiedź



  

Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: tłumienie, rama, osprzęt, carbon, aluminium, drgania