Skocz do zawartości


zębatki


21 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gosc_Bartek95_*

Gosc_Bartek95_*
  • Gość

Napisano 31 październik 2009 - 22:25

Witam, mam starą kolarzówkę, wszystkie przełożenia itp. shimano 600, z tyłu mam 5 biegów i tu moje pytanie czy mógłbym sobie zmienić kasete na taką 10 biegową? Chodzi mi o to czy by mi weszła, jutro pomierze i napisze jaką mam rozwartość tylnego zawieszenia.

#2 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 31 październik 2009 - 22:27

Na 99% masz 126mm ;)

#3 Gosc_Dominik_*

Gosc_Dominik_*
  • Gość

Napisano 01 listopad 2009 - 00:44

Ciekawe jaka jest różnica w grubości kaset między 7 a 10, skoro obie są węższe niż 9s.

#4 Gosc_Bartek95_*

Gosc_Bartek95_*
  • Gość

Napisano 01 listopad 2009 - 21:47

Nie miałem dzis czasu, zakładając, że jest tak jak piszetravisb, weszła by mi kaseta na 10 zębatek?

#5 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 02 listopad 2009 - 17:03

Jeśli chciałbyś przejść na 10s wiązało by się to z wymianą tylnej piasty, i pewnie jeszcze kilku elementów napędu.


#6 tr

tr
  • Użytkownik
  • 214 postów
  • SkądW-wa

Napisano 02 listopad 2009 - 20:01

Chciałbym wrócić do tego wątku. Czy kasety shimano 10 s wsuwają się na stare bębenki 7 albo 8-9 biegowe?

Skąd to pytanie: szosa w moim wykonaniu to tylko trening, poza jednym wyścigiem w roku.

Na Mazowszu i w górach( poza wjazdem na Przełęcz Karkonoską) wystarcza mi juniorskie 14-26 z korbą 53/39.

Już w czasie ścigania brakuje w tym zestawie niższych biegów, na przełęczy za to wyższych.

Koła w moim arsenale to niezmiennie pod kasety 7 . Czyli nie ma opcji.


No ale jest opcja - teoretycznie: kaseta 10 biegów np sram 12-25 wyrzucam koronkę 13 i jestem zadowolony, do tego ewentualnie korba kompakt w góry. I nowa manetka na ramę ( Chyba musi być Dura Ace bo nie wiem czy robią takie Ultegry czy 105 10s)

No i stąd pytanie : czy włożę i zakręcę ograbioną z jednej koronki kasetę 10 s na starym bębenku shimano? Czy stara korba na kwadrat RX-100 nie pogryzie zwężonego łańcucha 10s? Czy się nie będzie zakleszczał między koronkami?
Czy zmieniając zwykłą korbę na kompakt (50z) przerzutka idzie w dół więcej niż 2- 3 mm?
( limit mojego haka, rama z lat 1992-1995).

Dziękuję jeśli ktoś mi doradzi.
M

#7 Gosc_Bartek95_*

Gosc_Bartek95_*
  • Gość

Napisano 02 listopad 2009 - 20:08

Mi chodzi tylko czy się zmieści o wymiane innych części mi nie chodzi to sprawa drugorzędna. Czyli z tego co wynika to wejdzie.

#8 tr

tr
  • Użytkownik
  • 214 postów
  • SkądW-wa

Napisano 02 listopad 2009 - 20:30

Bartek Jeżeli masz 5 rzędów z tyłu to prawdopodobnie masz nakręcany wolnobieg a nie kasetę, więc wchodzi w grę zmiana koła lub przeplecenie koła i zmiana piasty.

Jeżeli Twoja rama ma z tyłu miejsce na piastę 126 mm to trzeba ją rozgiąć aby zmieściła się 130 piasta współczesna, rozginanie jest dyskusyjne podobno nie szkodzi, jednak problem z tym że nie zawsze symetrycznie się to udaje. No i pytanie czy akurat wyjątkowo ta rama nie jest przez takie rozgięcie osłabiona.

W moim Jaguarze dawno temu zrezygnowałem z rozginania i złożyłem koło na starej ale "nowej " piaście shimano 105, upewniając się przed jej zakupem czy jest na 126 mm. Jaguar bez piasty miał i tak wymiar między widełkami jakieś 123 mm więc trzeba go trochę rozginać mocując koło, ale nic nie jest rozgięte trwale.

Piasta o której piszę ( shimano 105, 1055) ma mocowanie dla dwóch rodzajów kaset. Zakręcanych zewnętrznie - ostatnią koronką, i wewnętrznie nakrętką tak jak normalne - dzisiejsze kasety mają w standardzie. To też trzeba sprawdzić przed zakupem. Ten starszy tym to dziś rzadkość i kasety do niego (widywałem tylko 6) pojawiają się chyba tylko na ebayu.
Na mój bębenek można założyć normalne kasety 7.

#9 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 02 listopad 2009 - 21:19

Mi chodzi tylko czy się zmieści o wymiane innych części mi nie chodzi to sprawa drugorzędna. Czyli z tego co wynika to wejdzie.


To trzeba było inaczej sformułować pytanie w pierwszym poście, bo zapytaleś czy Ci kaseta wejdzie.... Teraźniejsze piasty mają szerokość 130mm jeśli widelec tylny Twojej ramy ma 126mm a rama jest stalowa bez problemu wciśniesz w nią taką piastę. Czyli wymieniasz piastę, kasetę, łańcuch prawdopodobnie jeszcze przerzutkę tylną, korbę i możesz się cieszyć 10 biegami...


#10 tr

tr
  • Użytkownik
  • 214 postów
  • SkądW-wa

Napisano 02 listopad 2009 - 21:35

Przy pięciu biegach to może być 120 mm, pamiętam taki rower na golden arrow czyli starej 600, wtedy rozpychanie jest już problemem.

#11 Gosc_Bartek95_*

Gosc_Bartek95_*
  • Gość

Napisano 02 listopad 2009 - 21:58

Tak sobie teraz myśle czy jest sens wkładać kasete 10 biegową do mojej kolarki bo waży 12 kg, a takie kasety 10 to nie mają takich zębatek i nie wiem czy by sie nadal fajnie jezdziło

#12 Gosc_Bartek95_*

Gosc_Bartek95_*
  • Gość

Napisano 02 listopad 2009 - 22:19

Chodzi mi o to, że mają małe zębatki i czy przy tej wadze jazda nie stanie się mało dynamiczna

#13 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 03 listopad 2009 - 20:18

Chodzi mi o to, że mają małe zębatki i czy przy tej wadze jazda nie stanie się mało dynamiczna


A wolnobieg który teraz masz to jakie ma koronki?? Policz na każdym ząbki i podaj.


#14 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 04 listopad 2009 - 08:36

Chciałbym wrócić do tego wątku. Czy kasety shimano 10 s wsuwają się na stare bębenki 7 albo 8-9 biegowe?

Już w czasie ścigania brakuje w tym zestawie niższych biegów, na przełęczy za to wyższych.

Koła w moim arsenale to niezmiennie pod kasety 7 . Czyli nie ma opcji.


Na bębenek 7s, spokojnie załozysz 9s kasete, pozbawiając jej jednej zębatki, jęli by był jakisminimalny luzik to mozna dodać jeszcze taką cieńka podkładke.

Tutak masz dobre pole do popisu bo możesz załozyc kasete 11-32 i odjąć najwyzszą i zostanie Ci kaseta 11-28 9-cio biegowa ale masz fizycznie 8 biegów, co do treningów wystacza.
Mozesz takze uzyć 11-30 wtedy zostanie 11-28, albo 11-34 to masz z tego 11-30 no takie przełożenia powinny wystarczyć.

Czy kasete 10 załozymy na 7s bębenek nie sprawdzałem jeszcze, ale pewnie da sie pozbawiając jednej koronki i ewentualne różnice niwelujemy podkładkami - sa takie specjalne do bebenków

Tylko pamiętaj, ze stoasując kasete już z 28 powinien być dłuższy wózek w przerzutce.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#15 tr

tr
  • Użytkownik
  • 214 postów
  • SkądW-wa

Napisano 04 listopad 2009 - 18:52

Dziękuję za sugestie!!!
Na pewno będę coś kombinował, poprzeglądam sobie stopniowanie kaset, i wybiorę coś dla siebie. Sprawa i tak dopiero na przyszły sezon

Przy 8 biegach 11-28 to trochę zbyt duży rozrzut, jeździłem tak w Mtb, i skoki są jednak zbyt szarpane. Ale na treningu nie ma to takiego znaczenia.

Kombinacji jest sporo, problematyczne chyba będzie znalezienie manetki na ramę 9 albo 10 s w zależności od wybranej kasety. Tzn. ceny tych manetek są dość wysokie( Dura Ace 10s) ( 9 nie namierzyłem na razie)

Pozdr.
M

#16 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 04 listopad 2009 - 19:33

Czasem na Alegro mozna trafić klamkomanetke prawą osobno nawet na 9 , dasz lewa sama klamke i będziesz jeździł jak Amstrong.
Swją drogą 11-28 nie jest tak żle zestopniowana, jesli masz szose do treningów ( tak jak w moim przypadku ) służącą jako rozjazd mtb to nie ma to absolutnie znaczenia.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#17 tr

tr
  • Użytkownik
  • 214 postów
  • SkądW-wa

Napisano 04 listopad 2009 - 20:43

Tak coś w tym jest, że klamkomanetka zaczyna być blisko ceny tych manetek ramowych.

Ale mam stalową ramę i możliwie odchudzony rower. Taka klamka to prawdziwe kowadło :)
Przy co najmniej 10,5 kg wolałbym się nie dociążać :) Teraz już jednak obiecałem sobie koniec ciśnień i brak klamek ma mi przypominać o zakazie ścigania. Jednak jakaś gotowość sprzętu być musi ( np komplet odświętnych kół na szytkach)

Moja prawie idealna siódemka to 14- 26. Kasetka 11-19 za bardzo kosi mi łańcuch. Muszę też czasem zrzucać z blatu.

Potrzebuję np "8" 12-14-26, albo "9" 12-13-14-...-26, można jeszcze myśleć o kompakcie ... Jest pole manewru.

A manetka ramowa pozwoli mi bezstopniowo jeździć na roboczych kołach, a indeksację 10 albo 9s wykorzystać tylko na szytkobiegach.

7 biegów jeszcze jakoś można obgonić bez indeksacji, od 8 zaczyna się ciągłe pstrykanko.


Jeżdżąc samotnie prawie nie redukuję, 53/20, 53/18 i jazda. Zresztą i tak najwięcej nabijam na ostrym więc o czym tu mówić. ( to akurat był sezon kiedy w lecie pauzowałem) W grupie czy poza mazowszem to już inna historia. Ręka ciągle szuka dźwigni.

#18 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 04 listopad 2009 - 21:07

Ja obracam 9s bez indeksacji... nie mam problemów żeby w miarę ustawić wózek przerzutki, zawsze ustawiam na słuch :-D


#19 tr

tr
  • Użytkownik
  • 214 postów
  • SkądW-wa

Napisano 04 listopad 2009 - 21:14

Nie wiem, realia hałasu wokół czynią że zamiast słuchu raczej wibracje w ramie mówią mi że coś terkocze.
Zgadzam się, że w ciszy i spokojnej jeździe poza miastem to chyba nie ma problemu terkotu. Jednak indeks fajna sprawa, szczególnie gdy zapobiega poleceniu na twarz przy depnięciu przed kreską, gdy skoczy łańcuch po trybach bo przerzutka jest w pozycji "pomiędzy" biegami.

ERRATA Właśnie odkryłem że moja ulubiona kaseta na którą tak się żaliłem zaczyna się od 13 a nie 14 zębów. Czyli chyba trochę zmienia się mój kalkulator potrzeb. Sam się sobie dziwię...

#20 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 24 listopad 2009 - 15:48

czy napotkam problem przy zmianie kasety 8s na 9s w przypadku piasty Sory? jakieś podkładki musza byc czy cóś?



Dodaj odpowiedź