Skocz do zawartości


Zdjęcie

Jaka Szerokość Opony Najlepsza?


84 odpowiedzi w tym temacie

#41 kaloo

kaloo
  • Użytkownik
  • 505 postów
  • Skądxx

Napisano 01 kwiecień 2016 - 10:10

Ja się przesiadłem z Michelin pro 4 endurance 23mm (na obręczy 24mm) na Conti gp4000s II 23mm (na obręczy 25) i nie potrzebuje niczego innego, przyczepność oraz komfort zdecydowanie sie poprawił

#42 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 2331 postów
  • SkądPoznań

Napisano 01 kwiecień 2016 - 10:41

Na czas nadal większość śmiga na 23 więc są "szybsze".

Ogólnie dyskusja co jest lepsze ma sens kiedy mówimy o oponach takiej samej klasy. Bo nawet do codziennej jazdy droższe 23 będzie lepsze od taniego 25.

A jak ktoś wymienia starą gumę na nowe jeszcze droższe 25 to nie ma się co dziwić że mu się lepiej jeździ :)


7602ede9d85aa0ebmed.png

 

Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

"Oni [w Sky] nazywają  to marginal gains, wszystko co jest dozwolone w granicach zasad, jest możliwe. TUE mieszczą się w tych zasadach. Jeśli w dalszym ciągu z jednej strony będzie się mówić o etyce w kolarstwie, a z drugiej strony tak postępować, to jest to działanie obłudne." Pat McQuaid


#43 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 1268 postów
  • SkądWLKP

Napisano 01 kwiecień 2016 - 11:12

Bo nawet do codziennej jazdy droższe 23 będzie lepsze od taniego 25.

A jak ktoś wymienia starą gumę na nowe jeszcze droższe 25 to nie ma się co dziwić że mu się lepiej jeździ :)

No dokładnie.

 

Zmierzyłem dwie założone opony 23mm, obie na obręczy o szerokości wewnętrznej 13,6mm. Pomiar suwmiarki wskazał 23,5mm dla Schwalbe Durano i 24mm dla Kenda Kontender, obie napompowane na 130PSI. Można domniemać, że dla rozmiaru 25 będzie to odpowiednio 25,5 i 26mm. 

A przy okazji, zmienił wam się obwód koła przy zmianie z 23 na 25mm, o ile mm?



#44 kaido2

kaido2
  • Użytkownik
  • 584 postów

Napisano 01 kwiecień 2016 - 11:14

Więc tak naprawdę chcąc mieć realne 25 mm w wielu przypadkach wystarczy kupić nominalne 23.

 

No nie do końca. Średnica koła nadal będzie mniejsza i trzeba dybać te x bar więcej.

 

 

 

Szkoda że tak małą różnicę w ciśnieniu zrobiłeś. Wg producenta wynosi ona 1 bar więc 23 trzeba było dopompować do 8 albo nawet do 9, bo to nadal mieści się w widełkach producenta.

 

Producent podaje nominalne ciśnienie do którego można napompować oponę. Przy wadze np 70 kg 9 bar jest dla mnie bezsensem. Wiele opon 23 i tu zaszaleję, 28, ma praktycznie  tej samej szerokości  powierzchnie styku  przyjmując dla obu ciśnienie 6 bar i wynosi ona ok 1,5 cm.

 

 

 

Problem polega na tym, że szersza jest szybsza, ale warunkiem jest te samo ciśnienie.

 

Ale opona 23c z większym ciśnieniem wcale nie musi. Sprawdzałem na tym samym modelu opon , ale o 2-ch różnych rozmiarach, obręcz 700x18 i na 28 i niższym ciśnieniu w niej, przy tej samej kadencji  byłem szybszy. Średnica i profil( bo tym się różniły pomimo że to ten sam model) zrobiło swoje, szerokość powierzchni styku z asfaltem - ta sama.

 

Na komfort i "szybkość" wpływa wiele czynników, a szerokość opony  jest ostatnim z nich. Teoretycznie na szerszej powinno być wygodniej, bo ciśnienie niższe, powinny być " szybsze" bo średnica koła większa. Przede wszystkim konstrukcja, materiał, oraz profil samej opony i oczywiście szerokość obręczy jest tu ważne.


czklo.gif


#45 Gosc_gocu_*

Gosc_gocu_*
  • Gość

Napisano 01 kwiecień 2016 - 16:08

Odpowiedziano mi, że wedle uznania trenują na oponach 23 i 25 mm, ale w zawodach startują już tylko na oponach 25 mm.

 

 

 

Tia, i pewnie nawet nie mierzą ile realnie mają te opony.



#46 Gosc_gocu_*

Gosc_gocu_*
  • Gość

Napisano 01 kwiecień 2016 - 16:10


 powierzchnie styku 

 

szerokość powierzchni styku z asfaltem -

 

Powtarzasz to o tej "powierzchni styku" jak mantrę, a ja jestem ciekaw jak niby to mierzysz...



#47 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 1268 postów
  • SkądWLKP

Napisano 01 kwiecień 2016 - 16:34

Ale opona 23c z większym ciśnieniem wcale nie musi. 

Nie musi, bo dochodzą inne zmienne jak rodzaj gumy, bieznika itd. ale zakładając, że mamy tę samą oponę, ale tylko w innym rozmiarze, to tak dokładnie jest. Węższa zacznie się bardziej odkształcać przy tym samym ciśnieniu, a zatem jej opory toczenia wzrosną. Dopiero napompowana odpowiednio mocniej zacznie się lżej toczyć. Ty napompowałeś obie niemal jednakowo, a więc niezgodnie z ta definicją, więc twoje spostrzeżenie było logiczne. Gdybyś napompował o 1 bar mocniej to ciekawe czy nadal byś miał te same odczucia?

 

 

Wider tires roll better than narrower tires. This statement generally invokes skepticism, nevertheless, with tires at the same pressure a narrower tire deflects more and so deforms more.

Może w czymś się mylę, to proszę mnie poprawić.

 

No i fajne podsumowanie:

 

Wide tires only roll easier with the same inflation pressure. Narrow tires are used however with a higher inflation pressure, which makes them of course less comfortable.

In addition to this, narrow tires have an advantage over wider tires at higher speeds, as they provide less air resistance.

Above all, a bicycle with narrow tires is much easier to accelerate, because the rotating mass of the wheels is lower and the bicycle is much more agile. The importance of this aspect becomes clear very quickly, when you ride in a fast group
of cyclists and when you have to accelerate rapidly from 20 to 40 km/h after a sharp turn in order to keep up with the others.

But at a constant speed of around 20 km/h, the ride is better with wider tires. In practice, the energy saving is even greater than in theory, as the elasticity of the tires absorbs road shocks, which would otherwise be transferred to the rider and thus saves energy.

And professional road racers are tending to ride wider tires more and more. The tire widths of 18 and 20 mm are hardly available anymore. And instead of the current standard width of 23 mm, the professional road racers choose more and more tires with widths of 24 or 25 mm.

cytaty pochodzą ze strony Schwalbe.



#48 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 438 postów

Napisano 01 kwiecień 2016 - 17:35

Te rozwazania troche tak na zasadzie kupilem sportowy samochod z twardym zawieszeniem i szukam komfortowych opon. Ja to rozumiem tak, ze aby byl komfort cos musi sie uginac aby podczas ugiecia wytracic energie powstala na skutek uderzenia o nierownosc. Ale to nie zawor jednokierunkowy wiec skoro uginanie jest od asfaltu to i bedzie od drugiej strony czyli od obreczy. Po co wiec super sztywna rama, sztywne kola, sztywne korby, sztywne buty aby na styku roweru z asfaltem czyli w miejscu przylozenia sily napedowej znalazla sie absorbujaca energie, miekka, komfortowa opona?

#49 mag...

mag...
  • Użytkownik
  • 584 postów
  • Skądpomorskie

Napisano 01 kwiecień 2016 - 18:45

To nie do końca tak. Przegięcie w każdą stronę powoduje spadek efektywności. Optimum to i tak pewien zakres i dobre opony zarówno 23 jak i 25 pewnie się w tym optimum mieszczą o ile dobrze dobrane jest ciśnienie. Pamiętaj, że w jeździe po szosie, a szczególnie sportowej, czyli z częstymi przyśpieszeniami, na znaczeniu przybiera również trakcja, a czym gorsza nawierzchnia, tym bardziej "komfortowe" opony zyskują na trakcji będąc szybszymi od zestawu "twardszego". Z kolei czym lepsza nawierzchnia, tym bardziej opony węższe i wyższe ciśnienie będzie szybsze. 

A porównując już do samochodów … w rajdach samochodowych też masz różne nastawy i rozmiar opony na dobry asfalt, na gorszy asfalt, jeszcze inne na szuter itp.

 

Zatem teoretycznie czym twardziej, tym szybciej, ale pod warunkiem że koło nie odrywa się od asfaltu, bo jak jest już za twardo i koło podskakuje nawet minimalnie, to jednak jest już wolniej. 

 



#50 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 1268 postów
  • SkądWLKP

Napisano 01 kwiecień 2016 - 18:51

Bo dzięki temu opona nie traci przyczepności na nierównościach, nie odbija się jak zając, a więc nie traci energii. Tak ja bynajmniej rozumiem te wywody Schwalbe. Tylko czytając te ich podsumowanie, można wyciągnąć inny wniosek: Opony pod względem szerokości należy dobierać pod konkretną nawierzchnię jak i specyfikę jazdy. I pewnie tak właśnie jest w zawodowym peletonie, inne do ITT, inne na klasyki, inne na góry, inne na bruki itd. Tego wszystkiego jednym zestawem się nie pogodzi, a my byśmy tak chcieli więc i wiele różnych opinii :)



#51 kaido2

kaido2
  • Użytkownik
  • 584 postów

Napisano 02 kwiecień 2016 - 10:05



Powtarzasz to o tej "powierzchni styku" jak mantrę, a ja jestem ciekaw jak niby to mierzysz...

" jak dobrze jest czasem mundrego poczytać"

 

Ale nie musisz swej niezaradności od razu w ten sposób wylewać.

Sądze jednak , że nawet na "wpółogarniety" rowerzysta jest w stanie bez wielkiego wysiłku umysłowego tego dokonać. Jakbyś tak zrobił kilka powtórzeń tego do czego się odniosłeś, powinieneś załapać o co k`man. ;)

 

 



Nie musi, bo dochodzą inne zmienne jak rodzaj gumy, bieznika itd. ale zakładając, że mamy tę samą oponę, ale tylko w innym rozmiarze, to tak dokładnie jest. Węższa zacznie się bardziej odkształcać przy tym samym ciśnieniu, a zatem jej opory toczenia wzrosną. Dopiero napompowana odpowiednio mocniej zacznie się lżej toczyć. Ty napompowałeś obie niemal jednakowo, a więc niezgodnie z ta definicją, więc twoje spostrzeżenie było logiczne. Gdybyś napompował o 1 bar mocniej to ciekawe czy nadal byś miał te same odczucia?

Słodziaku, ależ oczywiście , że tak. Przy mojej wadze czy jadę na 8-miu, czy na 6-ciu barach, przy tych oponach do których się odniosłem nie robi różnicy( chociaż na Schawlbe Lugano jechałem na niespełna 5,5  i też różnicy nie zauważyłem pomiędzy tym, a jak wcześniej były nabite na 8). Co innego jakbym tak miał ze 20 kila siebie więcej, to tak, mogło by to zupełnie inaczej wyglądać, zapewne identycznie jak piszesz.

 

Siebie podałem jako przykład, że nie zawsze teoria pokrywa się z praktyką.

 

Co do samych opon, model ten sam, wszystko to samo poza jej szerokością co oczywiste i wysokością.

 



Te rozwazania troche tak na zasadzie kupilem sportowy samochod z twardym zawieszeniem i szukam komfortowych opon. Ja to rozumiem tak, ze aby byl komfort cos musi sie uginac aby podczas ugiecia wytracic energie powstala na skutek uderzenia o nierownosc. Ale to nie zawor jednokierunkowy wiec skoro uginanie jest od asfaltu to i bedzie od drugiej strony czyli od obreczy. Po co wiec super sztywna rama, sztywne kola, sztywne korby, sztywne buty aby na styku roweru z asfaltem czyli w miejscu przylozenia sily napedowej znalazla sie absorbujaca energie, miekka, komfortowa opona?

Co innego komfortowa opona, a co innego miękka opona, to są 2 odrębne nie związane ze sobą tematy. Schwalbe Lugano można by napisać jest dość komfortową oponą , napompowana nawet na 9bar daje właśnie to poczucie. Mieszanka, miększa w porównaniu do Michelin DS i ładnie pochłania drgania, a większe dziury są mniej odczuwalne, jednak DS skutecznie odbije małe nawet ostre kamyczki z nawierzchni czego nie czyni Schwalbe i kapeć  bankowy.

.


czklo.gif


#52 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 438 postów

Napisano 02 kwiecień 2016 - 10:20

Jesli cos sie odksztalca to pochlania energie.

#53 kaido2

kaido2
  • Użytkownik
  • 584 postów

Napisano 02 kwiecień 2016 - 12:30

Michelin DS 700x23 - ciśnienie 8 bar

Schwalbe Lugano 700x23 - ciśnienie 8 bar

Continental Sport 700x23 - ciśnienie 8bar

...........

...........

.

.

.

obręcz = const

profil , wysokość wszędzie ta sama

 

Czy będą różnić się odkształceniami przy podawaniu tej samej siły nacisku?

Nie

Czy komfort jazdy na nich będzie różny?

Oj, tak ;)

 

..............

............

.

.

.

 

Ale to wiedzą ci co już trochę kompletów ogumienia zużyli i trochę eksperymentowali.


  • solid_crank lubi to

czklo.gif


#54 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 438 postów

Napisano 02 kwiecień 2016 - 12:43

Widzimy i czujemy mozgiem, jesli w mozgu jest informacja, ze na tych oponach MA BYC lepiej to tak wlasnie bedziemy czuc. A jesli ida jeszcze za tym wydane zlotowki to juz inaczej byc nie moze. Komfort=pochloniecie energii uderzenia o przeszkode a skoro cos pochlania energie to w dwie strony i to z tego powodu amortyzatory posiadaja blokade skoku. Jaki wiec zysk z super sztywnej ramy, walki o kazdy gram wagi roweru, kosmicznych technologii obuwia aby nawet ulamek wata poszedl w straty na skutek wyginajacej sie a wiec pochlaniajacej energie podeszwy skoro na samym koncu lancucha jest komfortowa a wiec pochlaniajaca energie opona?

#55 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 1268 postów
  • SkądWLKP

Napisano 02 kwiecień 2016 - 18:29

zmień opony?



#56 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 5373 postów
  • SkądSzczecin/Poznań

Napisano 02 kwiecień 2016 - 18:41

Na początek warto sprawdzić, czy rozcięcie jest od strony nypli (co wskazywałoby na źle założoną opaskę albo to, że opaska kaleczy dętkę, bo np. ma złą szerokość i układa się tak, że krawędź odstaje od profilu obręczy), od boku (może wskazywać na przyszczypnięcie dętki przez oponę) czy od wierzchu (tutaj ciężko o jednoznaczne wskazanie przyczyny).

 

Sprawdź też, czy dętka zawsze pęka w tym samym miejscu względem wentyla (z tego powodu warto zawsze zakładać oponę w ten sam sposób, np. z logo producenta na wysokości wentyla - wtedy zawsze wiadomo, któremu miejscu na oponie odpowiada które miejsce na dętce).

 

Te dwa proste testy pozwolą Tobie z dużym prawdopodobieństwem określić, co jest przyczyną problemu.

 

Absolutnie nie ma szans, aby sam fakt, że przesiadłeś się z opony drutowej na zwijaną, powodował problem. Oba typy opon są w 99% przypadków równie bezpieczne i absolutnie nie powinny powodować takiej awarii.


rowerplus-logo-2.png

#57 kaido2

kaido2
  • Użytkownik
  • 584 postów

Napisano 02 kwiecień 2016 - 20:15

Widzimy i czujemy mozgiem, jesli w mozgu jest informacja, ze na tych oponach MA BYC lepiej to tak wlasnie bedziemy czuc.

O jak Cię zaskoczę, ile to razy się zawiodłem :(

 

Jaki wiec zysk z super sztywnej ramy, walki o kazdy gram wagi roweru, kosmicznych technologii obuwia aby nawet ulamek wata poszedl w straty na skutek wyginajacej sie a wiec pochlaniajacej energie podeszwy skoro na samym koncu lancucha jest komfortowa a wiec pochlaniajaca energie opona?

 

O jak Cię znowu zaskoczę. Powróciwszy do domu po robocie ( dst 105km dostępne w " mój dzisiejszy trening") Wyszykowałem sobie na jutro Gazellkę - ultralekka pomimo że na stal rurkach R531( pod max wagę zawodnika 70 kg) i przyszedł czas, by sprawdzić czy sie coś nie sypnie - test płyta oś ( 50/11) dst tylko 10km( 5 km z wiatrem i 5 pod) i szło sobie lekko 36-38km/h, czułem się jakbym nie jechał  na rowerze, a fałdki małe o całkiem fajnym nachyleniu przeszły z pełnej prędkości. Opony z miękkiej mieszanki Schwalbe Lugano ;)

 

Widzisz różnicę? ;)

 

Mam do Ciebie pytanie, ponieważ nigdy wcześniej nie miałem do czynienia z oponami zwijanymi i może robię coś nie tak, ponieważ:

 

Jak napompuję koła do 7,5 bar, to fajnie się jeździ i opony nieźle pochłaniają nierówności, a jak napompuję do 8 bar, to jest kamień, a po przejechaniu kilkunastu kilometrów wystrzał w tylnym kole i rozdarcie dętki na długości około 5 cm. Dzisiaj drugi raz nabiłem 8 bar i po przejechaniu 11 km znowu wystrzał z tyłu i podobne rozdarcie dętki. Wróciłem do domu napompowałem koła do 7,5 bar i bez trudu przejechałem 70 km, jak zawsze wcześniej przy takim ciśnieniu... Przy wzroście 187 cm ważę 81 kg, a dętka to Kenda 18-25C. Potrafisz mi może coś doradzić i ocenić zaistniałą sytuację?

Dość ciekawe, bo różnica 0,5 bara nie powinna być specjalnie odczuwalna, co innego 5,5 , a 8 bar, coś tam się czuje, zazwyczaj lepsze przechodzenie przez dziury, choć jak mieszanka twarda to też z tym jest różnie. Tak duże rozdarcie dętki świadczy o czymś ostrym w środku. może to być ostry zadzior na obręczy, uszkodzona bądź wadliwa taśma zabezpieczająca dętkę, albo ostry nadlew gdzieś na oponie, albo też felerna, lub zależała " po magazynach"seria dętek.

 

Edit:

mikroos dobrze prawi, wziałbym to jak najbardziej pod uwagę.


czklo.gif


#58 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 1268 postów
  • SkądWLKP

Napisano 04 kwiecień 2016 - 12:00

A o wewnętrzną szerokość obręczy nie pytałeś? 13, 15, 17?



#59 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 1268 postów
  • SkądWLKP

Napisano 04 kwiecień 2016 - 12:32

Nie. Nie pomyślałem, że to też może być istotne. 

Istotne na tyle, że taka opona 25mm na obręczy 13mm układa się inaczej niż na 15 czy 17mm. Osobiście jakoś nie widze opony 25 na obręczy 17mm. Pytanie zatem, czy 13 czy 15? Na jakie zakładacie dwudziestki piątki i czy jest jakaś w ogóle wyczuwalna różnica?



#60 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 5373 postów
  • SkądSzczecin/Poznań

Napisano 04 kwiecień 2016 - 12:37

Coraz więcej kół szosowych ma 17, a niekiedy nawet 19 mm szerokości wewnętrznej. Opony 25-milimetrowe układają się na nich znakomicie.


rowerplus-logo-2.png



Dodaj odpowiedź