Skocz do zawartości


Zdjęcie

Pomoc W Treningu Amatora


26 odpowiedzi w tym temacie

#1 easyrider100

easyrider100
  • Użytkownik
  • 8 postów
  • SkądPOLAND

Napisano 25 maj 2015 - 18:38

Cześć to mój pierwszy post na forum

Czytałem trochę o trenigu. Na rowerze jeżdżę 5razy w tygodniu po 50km czasami trochę więcej i postanowiłem zakupić pulsometr.

Moje probley treningowe to:
Problem z utrzymaniem koła
Problem z utrzymaniem stałej prędkości

Problem z jazdą pod wiatr
Trochę czytałem o trenigu z pulsometrem i to moje wnioski:
Zrobić test Friela i odczytywać procentowe zakresy z pulsometra.
Jeździć jak najwięcej w tlenie ale ile? Jaki stosunek Tlenu do innych zakresów?
To znaczy ile dniw tygodniu jeździć w tlenie a kiedy szarpać itd?

Czy lepiej jechać siłowo i szarpać czy zrzucić przerzutkę i na wyższej kadencji ale wolniej?

Czy pulsometr Polar Ft1 będzie ok na początek?
Czy lepiej teraz jeździć trekingiem czy mtb?
Jeszcze do pulsometru. Jak będę jeździł po 4h dziennie w tlenie przez powiedzmy rok, to będę potem w stanie pojechać lepiej wyścig niż jeżdżąc szarpanym tempem? Czy są potrzebny i inne zakresy tylko w mniejszym stopniu?

Z góry dziękuję za pomoc
easyrider100



#2 easyrider100

easyrider100
  • Użytkownik
  • 8 postów
  • SkądPOLAND

Napisano 25 maj 2015 - 18:50

Acha jeszcze jedno tak ważne jest budowanie bazy tlenowej bo to świadczy o wytrzymałości a w sportach takich jak kolarstwo liczy się wytrzymałość a nie siła? Czy później jak będe miał coraz większą bazę tlenową to i tempo pójdzie w górę?
Jeszcze coś jak pływanie i bieganie też się buduje bazę tlenową. Nie lepiej niż w kolarstwie? I jeśli chce jeździć na rowerze to najlepiej budować na rowerze tą bazę czy można też pływając albo biegając? Mogę tak to zamieniać czy jednak najlepiej na rowerze to robić jeśli chce na rowerze jeździć? Ale nie będe mógł przez wakacje jeździć na rowerze i stąd moje pytanie czy mogę pływaniem zastapić i wtedy też z pulsometrem.



#3 beskidbike

beskidbike
  • Użytkownik
  • 2475 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 25 maj 2015 - 19:04

Jak jeździsz 5 razy w tygodniu, to nie cały czas po 50 km monotonnie.

Pojedź ze 2 razy po 100km spokojnie, 2 razy zmiennie interwałowo po 2h i raz na luzie 50km.

Do tego dni wolne i powinno być dobrze :)

Oczywiście mądrze to poukładaj np.

-poniedziałek 100km, albo coś mniej jak w niedziele był ogień

-wtorek interwałowo

-środa luźno

-czwartek 100km

-piątek interwałowo

-sobota wolne

-niedziela wolne,zawody, wycieczka itp.

 

To oczywiście bardzo ogólnie i przykładowo, bo mało o sobie napisałeś: czy startujesz? jak długo jeździsz? ile lat? jakie cele?



#4 easyrider100

easyrider100
  • Użytkownik
  • 8 postów
  • SkądPOLAND

Napisano 25 maj 2015 - 20:16

Mogę jeździć nawet 6dni w tygodniu. Ale jeden chce mieć wolny. Moje cele startowanie w wyścigach i średnia prędkość w jeździe indywidualnej na czas 40km/h. Nie startuję a jeżdżę z przerwami 2lata.



#5 Greek

Greek
  • Użytkownik
  • 2090 postów
  • SkądKraków

Napisano 25 maj 2015 - 20:23

"Problem z utrzymaniem koła" - to już kwestia techniki, chyba że piszesz o jeździe za Panzerwagenem :)

 

"Problem z utrzymaniem stałej prędkości" - kolarstwo to nie bieganie, prędkość jest mocno zmienna ;)

 

 


"Najgorsze koło czyni najwięcej hałasu", Antoine de Rivarol

 

Ragazza Ravennesa

 


#6 beskidbike

beskidbike
  • Użytkownik
  • 2475 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 25 maj 2015 - 20:38

W jeździe indywidualnej na czas oprócz mocy bardzo ważna jest technika, odpowiednia sylwetka i równe kręcenie.

Zobacz choćby w telewizji jak jeżdżą najlepsi, bez problemu widać różnice w technice pomiędzy tymi którzy wygrywają, a tymi co jadą żeby tylko "zaliczyć".

Jeden dzień w tygodniu poświęć właśnie na ćwiczenie tej techniki, bez "wiercenia się" i szarpania, równe mocne kręcenie, cały czas w dolnym chwycie, o ile nie dysponujesz rowerem czasowym. Ewentualnie dokup lemondkę.



#7 Rider

Rider
  • Użytkownik
  • 113 postów

Napisano 25 maj 2015 - 21:40

I tak jak mówią koledzy. Odpowiednia kadencja i technika pedałowania .

#8 easyrider100

easyrider100
  • Użytkownik
  • 8 postów
  • SkądPOLAND

Napisano 26 maj 2015 - 06:48

Acha dzięki za odpowiedzi a co z tym pulsometrem? dobrze mysle? I jeszcze co znaczy odpowiednia kadencja? Wysoka czy niska? I w ogole warto kupować ten pulsometr? Dobrze myślę o tej budowaniu bazy? I jeszcze o tym pływaniu i bieganiu. Może być to budowanie bazy zamiast roweru?
Ja bym tak robił:
Poniedziałek 100-200km tlenu
Wtorek interwałowo ale co to znaczy? Np 30km jazdy i w tym sprinty 300m 2minuty przerwy i znowu sprinty 300m i tak całe 30km? Czy tam 20km a 10 rozjazd
Środa WOLNE
Czwartek jazda indywidualna na czas ale nie wiem ile km?
Piątek trening podjazdów czyli pod górę jakaś dużą z 10 razy czy tam 50km
Sobota 100-200km w tlenie
Niedziela interwały?

I teraz jeszcze pytanie w jakich zakresach jeździć poza tlenem? Np jazdę indywidualną na czas albo te podjazdy? No bo interwały wiadomo że na maxa to chyba w beztlenie tak?



#9 puchaty

puchaty
  • Użytkownik
  • 787 postów
  • SkądGdynia

Napisano 26 maj 2015 - 08:06

Ten przykładowy tydzień wygląda u Ciebie tak, jak u co najmniej zaawansowanego amatora. Jeśli więc możesz poświęcić tyle czasu na trening i masz w sobie tyle samozaparcia to wg mnie powinieneś zainteresować się głębiej systematyką treningu. Zajeździć się jest łatwo. Pojęcia typu strefy treningowe, periodyzacja i specjalizacja nie powinny być Ci obce. Dlatego polecałbym zapoznać się z jakąś literaturą na ten temat. Ot choćby na początek Friel (Trening z pulsometrem). Można też z początku spróbować korzystać z gotowych planów treningowych, których w sieci jest sporo. Np te ze stravy: http://www.strava.co...g-plans/cycling, (dla użytkowników premium - skoro jesteś w stanie przeznaczać przy takim treningu, jak rozpisałeś te dodatkowe 100-150 zł tygodniowo na jedzenie to pewnie i na to byś znalazł kasę;) ale jest tego więcej. Ja np. korzystałem i sobie chwaliłem efekty z przykładowego planu, który opisany jest w "Training and racing with a power meter" Coggana



#10 dywyn

dywyn
  • Użytkownik
  • 703 postów

Napisano 26 maj 2015 - 10:40

Zadałeś wiele pytań na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Najlepszym wyjściem będzie jeśli na początek zaopatrzysz się w kilka książek dotyczących treningu kolarskiego. Po ich przeczytaniu na wiele pytań uzyskasz odpowiedź. Na pewno powinieneś posiadać pulsometr, który pozwoli Ci w dużym stopniu kontrolować intensywność wysiłku.



#11 120

120
  • Użytkownik
  • 27 postów

Napisano 26 maj 2015 - 12:49

Podłączę się do tematu, możecie zaproponować 2-3 najlepsze książki dotyczące treningu kolarskiego.



#12 easyrider100

easyrider100
  • Użytkownik
  • 8 postów
  • SkądPOLAND

Napisano 26 maj 2015 - 14:22

Ja nie jestem zbytnio przekonany do czytania. Wole posłuchać rad doświadczonych kolarzy. Mam pytanie jeszcze czy teraz lepiej jeździć na szosie czy sobie kupić mtb i już w zimę mtb jeździć? Bo słyszałem że w zimę lepiej mtb jeździć. Co o tym sądzicie? I czy ktoś mi w końcu odpowie co z tym pływaniem? Czy można zastapić tym trening w zime?



#13 Gosc_byu43785_*

Gosc_byu43785_*
  • Gość

Napisano 26 maj 2015 - 14:54

Ja nie jestem zbytnio przekonany do czytania. 

to sie przekonaj



#14 easyrider100

easyrider100
  • Użytkownik
  • 8 postów
  • SkądPOLAND

Napisano 26 maj 2015 - 15:03

Ale po co mam czytać całą ksiażke jak wystarczy mi wiedzieć o treningu z pulsometrem co mi możecie powiedzieć a potem trzymać się zakresów



#15 ŁukaszM

ŁukaszM
  • Użytkownik
  • 25 postów

Napisano 26 maj 2015 - 15:36

Po co w ogóle trenować? Można sobie kupić rower elektryczny.



#16 Gosc_byu43785_*

Gosc_byu43785_*
  • Gość

Napisano 26 maj 2015 - 16:09

Ale po co mam czytać całą ksiażke jak wystarczy mi wiedzieć o treningu z pulsometrem co mi możecie powiedzieć a potem trzymać się zakresów

 

1. ile masz lat?

2. powiem Ci, że masz jeździć cały czas na 80% swojego tętna. Przynajmniej 4 godziny dziennie. Będziesz tak jeździł? W internecie jest pełno gówna i trzeba umieć je oddzielić od cennych informacji. Za książkami chociaż stoi jakieś nazwisko/osiągnięcia a za użytkownikami? Poczytaj tematy na tym forum, ile osób tyle wersji.

3. odpuść sobie trenowanie - nie warto


  • Prozor i Vegeta lubią to

#17 easyrider100

easyrider100
  • Użytkownik
  • 8 postów
  • SkądPOLAND

Napisano 26 maj 2015 - 16:31

To ja już nic nie rozumiem. Czy mam jeździć zróznicowany trening czy tylko w tlenie?



#18 mag...

mag...
  • Użytkownik
  • 590 postów
  • Skądpomorskie

Napisano 26 maj 2015 - 16:44

Skorzystaj z usług trenera. Rozpisze ci plan na podstawie teg co robiłeś i co możesz robić oraz na czym ci zależy , nie będziesz się głowił jaki trening dzisiaj zrobić bo dostaniesz dokładną rozpiskę. Jedyne co musisz zrobić to trenować wg zaleceń i dokonać przelewu dla trenera :) . No i obserwować jak PR wyskakują na stravie :)

#19 beskidbike

beskidbike
  • Użytkownik
  • 2475 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 26 maj 2015 - 19:00

Acha dzięki za odpowiedzi a co z tym pulsometrem? dobrze mysle? I jeszcze co znaczy odpowiednia kadencja? Wysoka czy niska? I w ogole warto kupować ten pulsometr? Dobrze myślę o tej budowaniu bazy? I jeszcze o tym pływaniu i bieganiu. Może być to budowanie bazy zamiast roweru?
Ja bym tak robił:
Poniedziałek 100-200km tlenu
Wtorek interwałowo ale co to znaczy? Np 30km jazdy i w tym sprinty 300m 2minuty przerwy i znowu sprinty 300m i tak całe 30km? Czy tam 20km a 10 rozjazd
Środa WOLNE
Czwartek jazda indywidualna na czas ale nie wiem ile km?
Piątek trening podjazdów czyli pod górę jakaś dużą z 10 razy czy tam 50km
Sobota 100-200km w tlenie
Niedziela interwały?

I teraz jeszcze pytanie w jakich zakresach jeździć poza tlenem? Np jazdę indywidualną na czas albo te podjazdy? No bo interwały wiadomo że na maxa to chyba w beztlenie tak?

Tak na szybko:

-poniedziałek ok, chyba że jesteś po zawodach/mocnym treningu w niedzielę, wtedy odpoczynek

-wtorek, krótkie interwały to nie bardzo, ćwicz moc, czyli dłuższe interwały powiedzmy 20-30 min. z tętnem na progu beztlenowym

-środa ok,

-czwartek, dystans podobny do tego na jakim zamierzasz wystartować indywidualnie na czas, jedziesz na maxa, tak żeby pokonać zaplanowany dystans jak najszybciej, ale też tak żeby cię nie "odcięło", więc ważny jest rozkład sił i tak poznajesz swoje maksymalne możliwości

-piątek, podobnie jak wtorek

-sobota ok, chyba że w niedziele startujesz/trenujesz mocno, wtedy tylko lekka jazda

-niedziela, zależy czy gdzies startujesz/trenujesz/od tego co robiłes w sobotę

 

To tylko przykład, ale jak widzisz jest dużo zmiennych od których zależy rozkład zajeć w tygodniu i  ich intensywność.

Kup pulsometr, określ swoje strefy tętna. Wtedy możesz planować konkretne treningi w tych strefach.

Poczytać dobre książki tez nie zaszkodzi ;)

Plany "trenerów" nie zawsze są dobre, chyba że od kogoś sprawdzonego. Bo tacy internetowi często drukują tylko schematy jak leci i biorą kasę ;)

Co do pływania i biegania. Jak trenujesz kolarstwo, to trzeba jeździć na rowerze ;)

Pływać i biegać możesz w zimie jako trening ogólnorozwojowy. W sezonie oczywiście też nie zaszkodzi, zawodowcem pewnie i tak nie zostaniesz. 

Zresztą chyba wszyscy tutaj jesteśmy amatorami, więc nie ma co się napinać, trzeba robić to co sprawia przyjemność, a nie zmuszać się do ścisłego reżimu treningowego. Jeśli lubisz pływać i biegać to to rób  :)



#20 Gosc_byu43785_*

Gosc_byu43785_*
  • Gość

Napisano 26 maj 2015 - 20:25

średnia prędkość w jeździe indywidualnej na czas 40km/h.

jaki dystans? i ile masz aktualnie ?





Dodaj odpowiedź