Skocz do zawartości


Zdjęcie

Starszy Rower - Kilka Pytań


7 odpowiedzi w tym temacie

#1 Macieju74

Macieju74
  • Użytkownik
  • 3 postów

Napisano 31 sierpień 2015 - 20:30

Koledzy, na wstępie pragnę się przywitać, ponieważ jest to mój pierwszy post na tym zacnym forum.

Teraz do rzeczy. Ostatnio po kilkuletniej przerwie wróciłem do roweru. Posiadam szosóweczkę Bianchi Rekord 905, przypuszczalnie, z 1987 roku. Kupiłem ją zupełnie przypadkiem trochę ponad 10 lat temu (była tak piękna, że musiałem ją kupić, a szukałem jakiegoś padła na miasto, którego nikt nie będzie chciał ukraść). Wcześniej kilometry tłukłem na turystycznym Giancie, kolarki używając tylko od święta. Giant ze względu na zbyt dużą ramę poszedł do kumpla, więc teraz już ślicznotka nie ma konkurenta.

Rower ma osprzęt ten, który założyli mu w fabryce: wszystko Shimano 105 (XX-1050), poza pedałami, które zmieniłem na SPD od wcześniejszego roweru, obręcze Ambrosio 19 Extra Elite, wszystko w doskonałym stanie.  Ale...
Guma na klamkach to dramat. Lepi się tak, że wyrywa kawałki materiału rękawiczek, na palcach zostawia taki lepko-tłusty ślad, w sumie to normalne po prawie 30 latach. Dotykanie tego psuje mi przyjemność z jazdy rowerem, a zbytnim estetą nie jestem. Gumy są obecnie praktycznie nie do kupienia. Można jeszcze kupić takie klamki, ale po pierwsze - budżet napięty do granic możliwości, a po drugie - nie ma żadnej gwarancji, że w kupionych będzie lepiej. Potrzebuję metody na jakiś czas, później założę jakieś nowsze klamki. Na razie pomysł jest taki, żeby gumę usunąć, a na klamki założyć grubszą owijkę. Bez niczego nie mogę zostać, bo jeżdżę zazwyczaj warszawskimi ulicami i ręce czasem bolą. Może ktoś ma jakiś ciekawy i, co ważne, niedrogi pomysł?

Drugą rzeczą jest tylna kaseta, to temat na przyszłość. Siedzi tam 6 rzędowa UG 14-28 (dla jasności korba jest 52/39). Wytrzyma tyle, ile wytrzyma i co dalej? Chciałbym wymienić bębenek na siedmiorzędowy HG, bo nie ma problemu z kupnem kaset i tu bym celował w 12-28, albo 13-26. Siedmiobiegowe manetki np. 1051 da się jeszcze kupić za nieduże pieniądze. Pytanie kluczowe - od czego wziąć bębenek, żeby pasował bez okrutnej rzeźby? Czy po tej operacji szerokość piasty zostanie 126mm? Przerzutka powinna dać radę, czy np. trzeba wymienić kółeczka? Według velobase RD-1050 jest 6 rzędowa, natomiast 7 rzędowa jest 1051. Tu bym chciał się zdać na doświadczenie kolegów, którzy na piastach zjedli pewnie nie jeden komplet zębów.

Zmiana na 8 lub więcej rzędów wiąże się z przesiadką na klamkomanetki, więc na razie podziękuję. Tak długo, jak się da, chciałbym zachować oryginalny charakter roweru.

Wkrótce jeszcze pojawi się pytanie o ogumienie, ale to już zrobię we właściwym ku temu wątku.

Łączę pozdrowienia
Maciek



#2 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1284 postów
  • SkądRumia

Napisano 02 wrzesień 2015 - 06:35

Te gumy może czymś da się jeszcze nasmarować, by w miarę posłużyły. To niestety domena już nieco skapciałych "gumek", to samo miałem na klamkomanetkach Ultegry 6501. Klamki Exage ponad 20-letnie miały u mnie podobne problemy z tym, że bardziej to była kwesta estetyczna - były białe i strasznie lepił się do tych gum brud, a to były klamki kupione właśnie jako w dobrym stanie z Allegro.

 

Przerzutka na 90% będzie pasować do kasety z tym jednym trybem więcej, a co do samej kasety - ja (nie)stety jestem fanatykiem pozostawienia w oryginale, jeżeli to ma sensowne uzasadnienie, a w tym wypadku jest bardzo dobitne. Kasety UG są znacznie mocniejsze od odpowiedników HG. Jak będziesz bardzo dbał o łańcuch to posłuży on sam długo, jak i reszta napędu bardzo długo. ;) Mi się udaje bez ani śladu rozciągnięcia (czyli pomiar długości próbki łańcucha na 10 ogniwach, po chłopsku tak, jakbym go po prostu na gwoździu w ścianie powiesił) robić po 3,5 tysiąca kilometrów a i może na obecnym w szosówce dobiję do 5 tys., więc jak dbasz tak masz. O tym już dość dużo pisałem tu na forum.

Kasety UG czasem widnieją na Allegro, na Ebay dość często, bywały też i tu na forum. Więc kupno nie jest jakimś ogromnym problemem.

Ogólnie, żeby zmienić kasetę z UG na HG to musi być bębenek kompatybilny także i z HG, czyli kapsel łożyska koła od strony kasety wklęśnięty tak, by dał się wkręcić moletowany wielowypustowy pierścień (mniej lub bardziej) - kapsel nie może być zlicowany z krawędzią bębenka, jeden wypust na kasetę musi być nieco szerszy od reszty (chociaż z tym to sobie co niektórzy z pomocą pilnika radzili na kasecie) oraz musi być gwint od wewnętrznej strony bębenka, nad samym kapslem łożyska.



#3 Macieju74

Macieju74
  • Użytkownik
  • 3 postów

Napisano 02 wrzesień 2015 - 21:13

Dzięki serdeczne za odpowiedź. Odnośnie gum na manetkach, próbowałem już różnych metod - detergenty, mycie alkoholem. Dokładne umycie pogarsza sprawę. Guma bezpowrotnie straciła swoje właściwości i już się z tym pogodziłem, więc jednak będę próbował z owijką. Będzie okazja, żeby wymienić też owijkę na kierownicy.

Jeśli chodzi o napęd, nie wiem ile ma zrobione teraz. Pode mną niecały tysiąc, a ile zrobił poprzedni właściciel, nie wiem. Kaseta i łańcuch wyglądają dobrze. Przypuszczalnie już nie będę robił takich przebiegów jak kiedyś, więc jeżeli jeszcze 3-4kkm wytrzyma, to pewnie na rok mam spokój. Na razie próbuję powolutku odzyskiwać formę, co po kilku latach przerwy łatwe nie jest. Kasety HG na ten bębenek nie założę, stąd było moje pytanie, z jakiej piasty bębenek będzie kompatybilny w celu przeróbki na 7 rzędów. Powinien pasować z FH-1055 (też niełatwo dostać i w chorych cenach).

 

Pozdrawiam

Maciek



#4 Senninho

Senninho
  • Użytkownik
  • 722 postów
  • SkądSzczecinek

Napisano 03 wrzesień 2015 - 06:22

Patent na czyszczenie gum: gumką do ścierania. TrocII hę się na machasz ale po wytarciu brudu jakiś delikatny odtłuszczacz(ja użyłem płynu do mycia naczyń)i są ok. Sam tak ratowałem białe gumy w moim peugeot i się sprawdziło. Napęd w tych rowerach jest naprawdę ciężki do zajechania.

Wysłano z mojej Xperia Z1 przy użyciu taptalka



#5 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1284 postów
  • SkądRumia

Napisano 03 wrzesień 2015 - 07:05

 

Jeśli chodzi o napęd, nie wiem ile ma zrobione teraz. Pode mną niecały tysiąc, a ile zrobił poprzedni właściciel, nie wiem. Kaseta i łańcuch wyglądają dobrze. Przypuszczalnie już nie będę robił takich przebiegów jak kiedyś, więc jeżeli jeszcze 3-4kkm wytrzyma, to pewnie na rok mam spokój. Na razie próbuję powolutku odzyskiwać formę, co po kilku latach przerwy łatwe nie jest. Kasety HG na ten bębenek nie założę, stąd było moje pytanie, z jakiej piasty bębenek będzie kompatybilny w celu przeróbki na 7 rzędów. Powinien pasować z FH-1055 (też niełatwo dostać i w chorych cenach).

 

Pozdrawiam

Maciek

Łańcuch wymień na np. HG50, albo coś najmocniejszego, co pasuje pod Twoją kasetę (widzę, że HG91 będzie chyba dobry, ale spytaj jakiegoś bardziej ogarniętego czy 8-rzędowy do Twojej kasety będzie ok, tylko broń Boże jakiegoś sprzedawcę, bo Ci wciskać będzie kasetę HG), przeserwisuj piasty zgodnie ze "sztuką" (tak, sam się tego jakiś czas uczyłem i z lekką przesadą uważam, że to trochę sztuka) dbaj o napęd i śpij spokojnie, bo wytrzyma wiele niczym stare Audi. :) No i dbać, by łańcuch nie wyciągnął się za wiele (ja przyjmuję 1 mm na 10 ogniwach), bo kaseta mimo, że mocna to niedbałości nie zniesie.

A jakby jednak coś było nie tak to kup całą piastę FH-1055 w dobrym stanie. W ogóle to na Allegro bywają minimalnie używane komplety z serii 1055 za śmieszne pieniądze, mi się udało nabyć za jakieś 50 zł, bieżnie wyglądały jakby praktycznie nic nie jeździły.

Kasety UG mają kolejną zaletę, że z ogromną łatwością możesz ocenić stan.

Jak masz takie piękne ząbki na każdej koronce:

$%28KGrHqN,!ikE+1ZG+HrcBQ!GhmgH5!~~60_1.

 

$_1.JPG

... to bardzo długo jeszcze posłuży.



#6 Macieju74

Macieju74
  • Użytkownik
  • 3 postów

Napisano 11 wrzesień 2015 - 19:41

Dziękuję koledzy za rady. Kilka dni nie miałem czasu zajrzeć.

Od początku: gumka do ścierania nic nie zmienia, guma jest "zepsuta" na wylot. Mniej się klei, jak się zabrudzi, ale z kolei brzydko wygląda :)

Napęd: moja kaseta wygląda podobnie, tylko mam czarne zębatki. Pomysł z łańcuchem jest przedni, w wolnej chwili się rozejrzę. Na dwa łańcuchy na pewno to dłużej pojeździ. Na krosie miękkie sramowskie 8 rzędowe kasety mi wytrzymały prawie 10kkm na dwóch łańcuchach, więc raz do roku na taki zestaw można było sobie pozwolić.

A na razie uspokojony mogę dalej jeździć i polować na jakąś 1055 w dobrej cenie i w razie czego przerzucić bębenek, albo przepleść koło.

 

Pozdrawiam i szerokości :)



#7 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1284 postów
  • SkądRumia

Napisano 12 wrzesień 2015 - 05:31

Jasne. Jak będziesz chciał się kiedyś pozbyć tej kasety to się odezwij, chętnie wezmę. Piastę jedną lub dwie - też. No ale to przy okazji, jakbyś zmieniał.

Pozdrawiam i wzajemnie. :)



#8 bogas

bogas
  • Użytkownik
  • 49 postów
  • SkądW-wa

Napisano 12 wrzesień 2015 - 18:36

Gumy do klamek może znajdziesz tutaj: http://www.defietsen...0000016&lang=EN

 

W tym holenderskim sklepie mają sporo starych i ciekawych częśći. Ja tam kupiłem gumy do starych klamek Shimano 105. Czarne i w dodatku nowe! Rzecz praktycznie nieosiągalna.





Dodaj odpowiedź