Skocz do zawartości


Zdjęcie

Tarcza ultegra Sl bez "zębów"


18 odpowiedzi w tym temacie

#1 bobo100

bobo100
  • Użytkownik
  • 199 postów
  • SkądNowy Tomyśl

Napisano 20 styczeń 2010 - 19:20

Moja tarcza (53) nie ma 1 ząbka, a te co znajdują się w okolicy są lekko starte. Cała korba nie ma dużo przejechane. I stąd moje pytanko, czy warto jeździć na takiej tarczy, czy lepiej od razu zamienić na nową? Czy komuś z Was coś takiego się przytrafiło?

#2 Gosc_kobrys_*

Gosc_kobrys_*
  • Gość

Napisano 20 styczeń 2010 - 19:36

Niszczysz w ten sposób łańcuch, a on zaś wpływa na ścieranie się kasety i kółek w RD...

No i jest szansa, że łańcuch może Ci 'przerywać' co przy mocnym depnięciu może pozbawić Cię kilku zębów...

Podsumowując:
Nie polecamy.

#3 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 20 styczeń 2010 - 22:19

A jesteś pewien, że ten ząb został wyłamany?
Zębatki mechanizmów korbowych często właśnie są pozbawiane jakiś zębów. Na dodatek nie każdy ząb jest taki sam. Oprócz tego są jeszcze różne piny, zadziory, wyżłobienia itp a wszystko po to żeby łańcuch płynniej przeskakiwał.

Brak jednego zęba przy tarczy 53z nie ma najmniejszego wpływu na łańcuch.

#4 Jarek-LT

Jarek-LT
  • Użytkownik
  • 413 postów
  • SkądKolberg

Napisano 21 styczeń 2010 - 08:25

JESTEM ZA --a nawet POPIERAM
Jarek-LT
--------------------- :lol:

#5 bobo100

bobo100
  • Użytkownik
  • 199 postów
  • SkądNowy Tomyśl

Napisano 21 styczeń 2010 - 19:29

Postaram się jutro dodać zdjęcie, jak to dokładnie wygląda.

#6 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 22 styczeń 2010 - 11:31

Rozumiem, że pytanie dotyczy zębatki korb, jednak odniosę się tu do kasety i jako ciekawostkę podam, że SRAM w swoich topowych kasetach OG-1090 stosuje technologię OpenGlide. Zamiast standardowych ramp i obniżonych ząbków znajdziemy tu... całkowite usunięcie niektórych ząbków w mniejszych zębatkach! System nazywa się OpenGlide i ma zwiększyć szybkość zmiany pod obciążeniem. Intuicja podpowiadałaby, że w efekcie zwiększy się też zużycie trybu, ale w istocie na dużych zębatkach występują naprawdę duże siły.
OG-1070 ma usunięte ząbki z małych zębatek, a topowa OG-1090 praktycznie ze wszystkich za wyjątkiem najmniejszej. Szkoda tylko, że 1090 jest tak cholernie droga, bo z chęcią bym wypróbował jak pracuje.
Dołączona grafika
Jak widać pozbawienie nawet sporej ilości zębów może nie tylko nie pogorszyć pracy, ale nawet ją zoptymalizować.

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#7 bobo100

bobo100
  • Użytkownik
  • 199 postów
  • SkądNowy Tomyśl

Napisano 22 styczeń 2010 - 20:31

Oto zdjęcie tej tarczy.
tarcza

#8 MK747

MK747
  • Użytkownik
  • 98 postów
  • SkądKraków

Napisano 22 styczeń 2010 - 21:06

wyłamana na 100% wygląda na to, że ktoś ten blat prostował...
musisz chyba wymienić blacik.

#9 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 22 styczeń 2010 - 22:08

Wyłamany, niestety w średnio ciekawym miejscu. Właśnie tam idą największe obciążenia na zębatkę. Mimo wszystko nic złego się dziać nie powinno.

#10 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 22 styczeń 2010 - 23:21

Wyłamany, niestety w średnio ciekawym miejscu. Właśnie tam idą największe obciążenia na zębatkę. Mimo wszystko nic złego się dziać nie powinno.

Niech bobo100 przekręci blat o jeden otwór śruby w lewo i ubytek przeskoczy w okolice 'martwego punktu' a wtedy tym bardziej nic złego się dziać nie powinno ;-)

#11 ERDE

ERDE
  • Użytkownik
  • 1010 postów
  • SkądLublin

Napisano 23 styczeń 2010 - 10:22

Czy przypadkiem nowe blaty nie mają "specjalnej" konstrukcji, która wymusza taką a nie inną pozycję na pająku?

#12 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 23 styczeń 2010 - 10:46

Czy przypadkiem nowe blaty nie mają "specjalnej" konstrukcji, która wymusza taką a nie inną pozycję na pająku?

Wiem o tym. Poprzednia moja wpowiedź była z lekkim przymrużeniem oka --> ;-)

#13 bobo100

bobo100
  • Użytkownik
  • 199 postów
  • SkądNowy Tomyśl

Napisano 23 styczeń 2010 - 15:44

Czyli chyba pozostaje mi tylko wymiana. I tu mam mały problem. Bo nigdzie nie mogę znaleźć tej tarczy. W cykloturze powiedzieli mi, że są w stanie sprowadzić za 250, ale jak dla mnie to cena dość wysoka. I skąd taka cena? A możecie polecić jakąś inną, może być używana. Byle by była tańsza i równie dobrej jakości:)

#14 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 23 styczeń 2010 - 16:39

Może weź od korby 5600?? Powinna być tańsza...


#15 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 23 styczeń 2010 - 16:47

bobo100, tu masz ale niestety srebrną --> http://www.centrumro...yp/Produkt.aspx
A tak poza tym masz źle założony blat na pająku korby - zauważ, że bolec, który wskazuje na prawidłowe zamontowanie korby i przeciwdziała dostaniu się spadniętego łańcucha pomiędzy ramię korby a blat, masz (na zdjęciu) w okolicach przerzutki, a nie tuż pod ramieniem. Może niewłaściwe zamontowanie blatu zaowocowało w skutkach tym, że ząbek się sfakał. (vide to co napisał wyżej Daki).

#16 bobo100

bobo100
  • Użytkownik
  • 199 postów
  • SkądNowy Tomyśl

Napisano 23 styczeń 2010 - 19:45

A czy na pewno blat jest źle założony? Może mi ktoś pokazać zdjęcie jak to dokładnie powinno wyglądać? Fakt, ceny nowych tarczy są duże :-/ A może taka byłaby dobra:
Innej firmy ale za 90 zł
tarcza

#17 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 23 styczeń 2010 - 20:04

bobo100, te blaciki SRAM'a będą dobre - jak masz jeszcze możliwość, to je kup.
A tu masz foto samego blatu 6600 --> http://www.excelspor...0 Outer 53T.jpg
W górnej jego części, po prawej stronie, pomiędzy otworami na śruby, widać taki mały bolec - ten bolec powinien być pod ramieniem korby. Zapobiega on wpadnięciu łańcucha pomiędzy ramię korby a blat. U Ciebie ten bolec jest widoczny (a nie powinien być, bo przy prawidłowo zamontowanym blacie jest on schowany pod ramieniem) w okolicach przerzutki. Tak powinna wyglądać prawdłowo złożona korba 6600 --> http://www.wiggle.co...00 chainset.jpg
Grawerka z oznaczeniem 'Shimano SG-X 53-B' jest po lewej stronie na górze, a u Ciebie gdzieś na dole (zdjęcie ucięte).
Teraz chyba już wszystko jasne ;)

#18 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 23 styczeń 2010 - 22:28

Czyli chyba pozostaje mi tylko wymiana. I tu mam mały problem. Bo nigdzie nie mogę znaleźć tej tarczy. W cykloturze powiedzieli mi, że są w stanie sprowadzić za 250, ale jak dla mnie to cena dość wysoka. I skąd taka cena? A możecie polecić jakąś inną, może być używana. Byle by była tańsza i równie dobrej jakości:)

A po co od razu wymieniać?
Przecież napisałem, że nic się nie będzie dziać. To nie jest zębatka z 10 zębami tylko z +50. Jeden ząb w tą czy w tamta nie ma najmniejszego znaczenia.
Ale jak chcesz dla własnego spokoju kupić nową zębatkę... z innej grupy bo do SLki zębatki tanie nie sa... no to kupuj ;-)

#19 bobo100

bobo100
  • Użytkownik
  • 199 postów
  • SkądNowy Tomyśl

Napisano 23 styczeń 2010 - 23:26

Dziękuję wszystkim za porady. Skoro mówicie, że można jeździć to będę jeździł:)

[ Dodano: 2010-01-26, 14:26 ]
Możliwe, że pomyliłem działy, ale nie tworzę nowego tematu, bo to odnosi się do korby, tak więc jest ze sobą jakoś powiązane. Chcąc odkręcić lewą korbę potrzebny jest mi klucz, taki:

klucz1

Tylko niestety gwint jest delikatnie zjechany. I Obawiam się, że mogę potem nie dokręcić, bo to jest plastikowa śruba. I znalazłem takie coś:

nakrętka

Czy jest to dobre rozwiązanie, lepsze niż oryginalne shimanowskie?



Dodaj odpowiedź