Skocz do zawartości


Zdjęcie

Wymiana Widelca Carbon.


20 odpowiedzi w tym temacie

#1 Marky

Marky
  • Użytkownik
  • 62 postów

Napisano 01 listopad 2015 - 16:24

Witam!

 

Muszę w mojej szosie wymienić widelc, chyba najlepiej na carbon bo taki też mam, ale jest wykrzywiona rura sterowa i strach na tym jeździć. Korona widelca ma wymiar 30mm. W związku z tym moje pytanie: czy mogę kupić dowolny widelec i da się bez problemu go zamontować?



#2 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 01 listopad 2015 - 21:36

Chodzi o średnicę osadzenia dolnego konusa sterów, tak? W widelcach 1 1/8 cala te 30 mm to standard, więc tutaj każdy będzie pasował. Inna sprawa to wysokość widelca (odległość oś koła - płaszczyzna osadzenia dolnego konusa) i offset. Te dwa parametry powinny być możliwie bliskie oryginałowi aby zachować geometrię roweru. No i oczywiście długość rury sterowej musi być wystarczająca (ważne przy zakupie używanego widelca).

Pozostaje jeszcze sprawa estetyki. W tym względzie ważne jest wizualne dopasowanie średnicy korony widelca (rozumianej jako górna część widelca, tuż pod główką ramy) do zewnętrznej średnicy główki ramy. Obecnie jest to zwykle 50 mm lub 45 mm (widelcach 1 1/8 cala). Niektóre widelce mają mniej (np. starsze wersje Scott Cr1). 


  • Greek lubi to

#3 Marky

Marky
  • Użytkownik
  • 62 postów

Napisano 02 listopad 2015 - 16:57

Dzięki wielkie marvelo, tak chodzi mi właśnie o osadzenie konusa sterów. Jestem teraz już spokojniejszy, bo bałem się że nawydziwiali z tym wymiarem tak jak z mnogością sterów. Jeszcze raz pięknie dziękuję :-)



#4 mag...

mag...
  • Użytkownik
  • 590 postów
  • Skądpomorskie

Napisano 02 listopad 2015 - 17:32

1. Jak już się pytasz kolego, to najbezpieczniej jak w zapytaniu podasz do jakiej ramy ma być ten widelec.

2. Z mierzeniem na oko 30 mm to … różnie może być.

3. Z tym "… więc tutaj każdy będzie pasował" to też nie bierz tak dosłownie, bo chodzi o każdy widelec, ale  na 1 1/8 cala.. Wśród dostępnych widelców coraz więcej jest taperowanych, a te już nie zaliczają się do tych każdych. 


  • qzn lubi to

#5 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 02 listopad 2015 - 18:32

Chodzi o średnicę osadzenia dolnego konusa sterów, tak? W widelcach 1 1/8 cala te 30 mm to standard, więc tutaj każdy będzie pasował. 

mag..., przecież wyraziłem się jasno. Jeśli średnica pod dolny konus wynosi 30 mm, to jest to klasyczny widelec 1 1/8 cala. Te tzw. "taperowane" (nie lubię tego słowa) widelce (1 1/2 -1 1/8) na dole są szersze (39.8 mm?). 

I skąd wnioskujesz, że Marky mierzył średnicę na oko?

A w przypadku widelca "taperowanego" nawet na oko widać, że jest jakiś inny.



#6 Marky

Marky
  • Użytkownik
  • 62 postów

Napisano 02 listopad 2015 - 19:11

Widelec jest do ramy corratec dolomiti, na widelcu jest zaznaczoy offset 30mm. Nie odważyłbym się zgadywać co to za wymiar. Sprawidziłem też wcześniej jakie tam stery idą i musi być to 30mm. Oto fotka: http://zapodaj.net/7...04f4b9.jpg.html

Co gorsza jest tam jeszcze wymieniony offset 27mm i 28.6 mm i stąd padło moje pytanie jak to jest z tymi widelcami.



#7 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 02 listopad 2015 - 19:34

Akurat "offset" to inny parametr (na zdjęciu nie widać co tam wpisali, bo hamulec zasłania, ale zwykle jest to 40-50mm, najczęściej 45 mm).

https://www.google.p...ZTxy5FJEBuZCeM:

Offset (po angielsku także "rake") to odległość od osi koła do osi obrotu widelca, mierzona prostopadle do tej osi. Czasem mówi się na to "wyprzedzenie widelca". Zwykle jest to widoczne wygięcie do przodu goleni widelca na dole, ale czasem całe golenie są ustawione pod kątem do rury sterowej, a same wydają się proste - chodzi o finalny efekt. 

Te zaznaczone 30 mm to po prostu średnica  ("fi") osadzenia dolnego konusa sterów. W widelcach 1 cal jest to 27 lub 26.4 mm, a w tych rozszerzanych ("taperowanych") 39.8 mm.

28.6 mm to zewnętrzna średnica rury sterowej widelca (czyli 1 1/8 cala). 

 

P.S.

W którym miejscu ta rura sterowa jest skrzywiona? Możesz dać zdjęcie?



#8 Marky

Marky
  • Użytkownik
  • 62 postów

Napisano 02 listopad 2015 - 19:43

Marvelo masz rację, zaznaczone jest jedynie fi 30mm. A tam gdzie offset jest napisane flamastrem coś koło 41, ale ta druga cyfra jest mało czytelna. Nie będę wrzucać kolejnego zdjęcia żeby nie zaśmiecać forum. Miałem wątpliwości bo na naklejce są trzy pola z wartościami 30mm, 27mm i 28.6mm a zaznaczone jest 30mm i to mi trochę robiło mętklik że może są trzy typy widelców carbon do szosy.

 

Zdjęcie moge wrzucić, dodam tylko że skrzywienie (co prawda bardzo marginalne) powstało po tym jak rower zatrzymał się na psie i nie wiem czy struktura włókien węglowych nie została naruszona i dlatego pękam się na tym jeździć.



#9 Marky

Marky
  • Użytkownik
  • 62 postów

Napisano 08 luty 2016 - 17:38

Postanowiłem podjąć próbę naprawy widelca, mianowicie: rozpiłowuję gwiazdkę żeby się jej pozbyć, następnie prostowanie skrzywionej rury sterowej i po ewentualnie udanym zabiegu wklejenie rury aluminiowej w środek żeby ją na wszelki wypadek wzmocnić. Gdyby się nie udało być może będę skazany na widelec carbon z chin ewentualnie wyłożenie 120 euro na widelec corratec z niemieckiego ebaya.



#10 2xB

2xB
  • Użytkownik
  • 72 postów

Napisano 08 luty 2016 - 19:00

na forum emtb jest gosciu który się zajmuje wymiana sterowek w amortyzatorach, wkleja nowiotkie sterowki, wiec można jakby co tam też uderzyć

#11 Marky

Marky
  • Użytkownik
  • 62 postów

Napisano 08 luty 2016 - 21:57

Dzięki za info, zapytam czy to możliwe wymienić w węglu rurę sterową.Jakby się dało to by było dobrze.

#12 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 532 postów
  • SkądKraków

Napisano 30 październik 2016 - 19:15

Witam, pozwolę sobie podpiąć się do tematu.

 

Czy ktoś mógłby mi doradzić, jak zmierzyć, bądź oszacować wielkość offsetu w widelcu? Model to Specialized Allez z carbonu. 



#13 Jarek-LT

Jarek-LT
  • Użytkownik
  • 413 postów
  • SkądKolberg

Napisano 30 październik 2016 - 19:43

Przedłóż rurę sterową widelca w dół - do haków koła i zmierz rzeczywistą odległość między tym wymiarem a rzeczywistym hakiem koła - w poziomie.

 

Jarosław-LT


  • Kresowiak lubi to

#14 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 31 październik 2016 - 18:07

To ten wymiar jest różny w ogóle? Dobierając wideł trzeba jakoś mocno na niego zwracać uwagę?



#15 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 532 postów
  • SkądKraków

Napisano 02 listopad 2016 - 13:43

Tak, ponieważ zmienia się cała geometria framesetu i rower prowadzi się inaczej.
  • Arni lubi to

#16 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 02 listopad 2016 - 14:33

Że geo by się jakoś zmieniło to logiczne, ale nie wiedziałem, że wymiar ten w ogóle jest różny albo inaczej, zmienny na tyle, że trzeba na niego zwracać baczną uwagę.



#17 Red Bull

Red Bull
  • Użytkownik
  • 134 postów

Napisano 02 listopad 2016 - 14:45

Większy offset - lepiej się prowadzi na prostym - mniej czuły na ruchy kierownicą dobry do turystyki  , mułowaty  i gorzej skręca , większy komfort jazdy .

Mniejszy offset lepiej skręca , bardziej czuły na ruch kierownicy bardziej sportowy , mniejszy komfort jazdy .

 

Najlepiej sprawdzić w danych fabrycznych i kupić identyczny .

Kombinowanie z reguły  nie popłaca , fabryki nie poprawisz.



#18 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 532 postów
  • SkądKraków

Napisano 02 listopad 2016 - 15:20

Błąd! Większy offset jest bardzo czuły na ruchy kierownicą. Np w mojej retro szosie to około 45 mm i nie da się jechać bez trzymanki.

Z kolei w ostrym kole na tor mam 35mm i rower jest posłuszny, nie lata na boki.

#19 Red Bull

Red Bull
  • Użytkownik
  • 134 postów

Napisano 02 listopad 2016 - 16:16

To dlaczego rowery na wsiach tzw. ukrainy mają sanki widelce mocno wysunięte do przodu ?

Ponieważ lepiej się prowadzą po piachach i bezdrożach .

 

Chociaż ,  Colnago wyprodukowało widelec prosty  z przeznaczeniem na belgijskie wiosenne klasyki ,bruki .

Ponieważ lepiej pokonywał nierówności i mniej energii pochłaniał zapewniając przewagę sprzętową.



#20 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 02 listopad 2016 - 21:42

Jak widać, temat offsetu widelców wciąż jest źródłem zamieszania. Decydujący wpływ na prowadzenie roweru ma nie tyle sam offset widelca czy sam kąt główki, co kombinacja offsetu i kąta główki ramy, a także grubość założonej opony. Wielkość wypadkowa tych zmiennych to "ciąg", "ślad" lub z angielskiego "trail".

Dodatkową komplikacją jest też fakt, że prawdziwy offset widelca nie zawsze jest widoczny gołym okiem, tzn. konstrukcja jego goleni i ich ułożenie względem rury sterowej maże dawać pewne złudzenie optyczne większego lub mniejszego offsetu, a rzeczywisty wymiar często jest inny.

 

Stare ramy często miały bardzo płaskie kąty główki (czyli poniżej 70 st.), ale widelce o dużym offsecie (zwykle charakterystycznie wygięte na samym dole), co miało na celu zmniejszenie "ciągu". Gdyby do takiej ramy dać widelec o małym offsecie otrzymalibyśmy gigantyczny "ciąg", utrudniający wręcz prowadzenie. Z kolei założenie widelca o dużym offsecie do ramy o stromym kącie główki (np. 75 st.) dawałoby praktycznie zerowy "ciąg", również utrudniający prowadzenie. Dlatego ramy wyścigowe zwykle występują w komplecie z widelcami o mniejszym offsecie (często osiąganym bez wygięcia goleni, a jedynie przez ich nachylenie względem rury sterowej), nazywanymi potocznie "prostymi". Ale taki widelec też ma offset. Widelców bez offsetu praktycznie nie ma.

 

http://www.spectrum-...om/geometry.php

 

Mówiąc szczerze, fakt pochylenie główki ramy pod pewnym kątem wynika nie z tego, aby uzyskać jakieś szczególne właściwości skrętne roweru, ale głównie z tego, aby dopasować rower do ludzkiej anatomii i pogodzić w jednej konstrukcji takie wymagania jak dosięganie do kierownicy, brak zahaczania przedniego koła o dolną rurę ramy, stabilną bazę kół itp. Dobrze wyjaśnia to Mike Burrows na tym filmie:

 

 

 

  


  • Arni lubi to



Dodaj odpowiedź