Skocz do zawartości


Jakiej Szerokości Opon / Szytek Używacie? 23,25 Czy 28?


40 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gosc_Zawisza_*

Gosc_Zawisza_*
  • Gość

Napisano 28 grudzień 2015 - 00:56

Cześć

 

Trochę analizuje ostatnio temat szerokości opon i obręczy. Całe życie szosowo jeździłem na 23 i .. było dobrze ale zauważyłem, że coraz więcej znajomych używa 25 mm. Nowe rowery też są składane na 25 mm. Ogólny trend też jest na 25 mm lub nawet 28 mm. Niby same plusy. Kpmfort, mniejsze opory toczenia, lepsza areo it itd.

 

Zastanawia mnie ilu z Was kupując w ostatnich 2-3ch latach wybrało szersze opony niż te które mieliście wczesniej. Dajcie znać jakiej szerokości używacie opon i ew obręczy. 

 

Pozdrawiam

Artur



#2 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 28 grudzień 2015 - 05:03

Szersze opony, to nie wszystko.
Ma to większy sens z szerokimi obręczami.
Używam dwa zestawy kół:
1. karbonowe obręcze o szerokości 28.5mm i 26.5mm z szytkami 25mm i 24mm.
2. alu obręcze 23mm szeroki z oponami o nominalnej szerokości 23 do ok 24mm
Po założeniu, taka opona dostaje ok 2mm więcej, czyli z 23mm robi się 25mm itd.
Dlaczego takie zestawy? Tu gdzie jeżdżę dominują dość chropowate asfalty, a jak już wspomniano, takie zestawy kół i opon dają większy komfort.

#3 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 28 grudzień 2015 - 08:11

to jakich rozmiarów kto używa to jest albo jego świadomy wybór - kolarz zaawansowany , albo  wybór medialny , czyli cos przeczyta, coś zasłyszy i :szpanuje " .

 

Do szosy  zasadniczo używa sie opon 23 mm, siadają one dobrze na flegach od 13 - 18 C,

 

Czy użyjesz felgi szerszej czy węższej w duzym stopniu jest to uzależnione od konstrukcji ramy .

 

Część rowerów nie pozwala na zamontowanie szerszych obręczy i szerszych opon , bo nie mieszczą się w tylnych dolnych widełkach .

 

Każdy klient np co zamawiać chce u mnie koła dostaje podstawowe pytanie !  ile tam sie zmieści , bo kupić jest łatwo ale wsadzić czasem nie.

 

np ramy pod triathlon, czy czasowe mają bardzo małe prześwity i tu wybór jest bardzo ograniczony .

 

Wiec chcąc zastosować np oponki 25C i felgi C 17-18 , trzeba nam wiedzieć że szerokość fizyczna takie opony po napompowaniu to ok 27-28 mm ! a musi być jeszcze miejsce bo koło choćby na zakrętach "pracuje ".

 

Co do szytek teoretycznie jest podobnie, choć szytki znowu raczej trzymaja swoje wymiary , czyli 23 ma 23 , 25 ma 25 mm.

 

tutaj wybór felg też jest podyktowany wyborem szytki .

 

Jesli chcemy zastować szytki 23 mm , dobre będą felgi o szer zew 20,5, oraz 23 mm, w przypadku szytki 25 mm, analogicznie felgi o szer zew 23 i 25 mm .

 

Starał bym sie raczej unikać , czegoś takiego jak felga 25 czy 27 mm szer zew i szytka np 23 mm, wystepuje tutaj schodek przy przejsciu z szytki do felgi .

 

Takze wybór profilu felgi jest ciekawy bo są płaskie i wypukłe , te wypukłe mają np przy klockach 25 mm, ale szerokosć profilu np 27 mm .

 

Inną sprawą jest to iż uważam że koła , a głównie felgi powinny być jak najlżejsze , niestety teraz zaczyna się produkować coraz szersze i cięższe  co zwiększa masę rotacyjną kół i nie jest to dobry kierunek .....

 

Jeszcze inną sprawą jest wysokość felgi , bo żle dobrana w zależności od terenów i warunków typu wiatr , może nam albo powodować raczej straty niż zyski ..

 

Co do starych typów szytek , czyli 20-22 mm , no tutaj jest tego sporo , oczywiście da sie na tym śmigać , tak samo jak flegi o szer zew 20,5 ,jednakże np zastosowanie  profilu 30-38 mm szer 23-25 mm i szytki 25 mm , na zjazdach da nam troche większe poczucie przyczeponości  niz na stożku 50 mm szer 20,5 i szytce 22 mm .

 

A osobiście to jeżdże głównie na felgach :

 

1. felgi C 13,5 + opony 23 mm

2. felgi C 17 lub 18 mm + opony 23 mm

3. felgi C 17 lub 18 mm + opony 25 mm 

 

zestawy 2 i 3 używam do jazdy tak codziennej , zestaw 1 mam w rowerku do przyjemnej jazdy, jednak te koła mi lepiej jadą po ładnych asfaltach niż 2 i 3 , choć masy zestawów są praktycznie takie same .

 

Nie stosuje obręczy waskich typu C 13,5 mm i opon 25 mm , bo to nie ma sensu , choć zastosować można , jeżdżą . 

 

Większość kół frimowych  jak Mavic , Fulcrum itd , ma C ok 15 mm i tutaj można śmiało załozyć 23, 25 a nawet i 35 mm , to szerokość felgi uniwersalna .

 

Ale najważniejsze przy zmianie opon czy fleg jest to czy mamy na tyle miejsca w ramie ze to wszystko sie pomieści i na szerokosć i na wysokość .

 

A szersze wcale nie oznacza większych plusów , szersze oznacza przeważnie cięzsze , same felgi przytyły lekko ok 50-70 g na sztuce zależnie od modelu i chińczyka ..

 

Jeszcze szersze opony ? 28 ?  kup gravelbika i po kłopocie  


  • m.arek lubi to

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#4 gruber

gruber
  • Użytkownik
  • 110 postów
  • SkądSkawina

Napisano 28 grudzień 2015 - 12:22

SPIKE a jak wygląda sprawa wysokości opony w zależności od szerokości obręczy. Czy jeśli opona jest założona na wąską obręcz to będzie miała wyższy profil niż gdyby była zamontowana na szerszej obręczy?

Napaliłem się, że założę do zimówki opony 28 mm aby były komfortowe i odporne na gorsze drogi. Stare opony 23 mm na moich kołach miały faktycznie 24,5 mm a nowe 28 mm mają tylko 25 mm. I zastanawiam się czym to jest spowodowane i czy przez zmniejszoną  szerokość opony będą miały nieco wyższy profil? Dodam, że jedne i drugie opony  to Continentale.



#5 Gosc_Zawisza_*

Gosc_Zawisza_*
  • Gość

Napisano 28 grudzień 2015 - 13:23

Mi osobiście wydaje sie, że opona 25 mm na obręczy 25 mm będzie niższa niż 23 mm na obręczy np 19 mm. Poprostu 25 mm się rozspłaszczy. Jesli fabrycznie mają taka sama wysokość to wniosek, ze opona 25 mm na obręczy 25 mm będzie miała mniejszy obwód zewnętrzny co.. . nie jest dobre i ew zyski na oporach itp straci się na mniejszym obwodzie koła. Dużo kwestii do przeanalizowania. Jeśli natomiast opona 25 lub 28 mm jest wyższa jak 23 mm chodzi mi o profil to wtedy będzie to samo albo nawet i lepiej. 

 

Na tej fotce widać natomiast gołym okiem, że opona 28 m mpo prawej jest sporo wyższa od tej 23 mm po lewej.

 

 

4b3899e6d7c0dfdfmed.jpg



#6 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 28 grudzień 2015 - 13:35

Nie jestem pewny, czy obwód koła ma tu jakiekolwiek znaczenie.

 

Niech koło jest sobie mniejsze, po prostu wykona więcej obrotów, ale prędkość liniowa całego roweru będzie ta sama, podobnie straty energii. Jedynym istotnym parametrem jest wg mnie to, ile procent energii jest marnowane w przeliczeniu na jednostkę energii przekazanej na pedały lub ewentualnie na jednostkę odległości przebytej przez rower.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#7 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 28 grudzień 2015 - 13:46

opony co do wysokości opony  to prawda że zależy od szerokości C felgi, ale w niewielkim stopniu .

Zależy też od jej samej konstrukcji, są oponki wykonane w standardowy sposób okrągłe , są też i "stożkowe" .

 

Nie mierzyłem wysokości opon , raczej skupiałem sie na szerokości i powyżej 18C opona typowa 23 czy 25 mm już nie rozszerza sie , raczej spłaszcza , czyli powinna sie obniżyć 

 

 


Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#8 gruber

gruber
  • Użytkownik
  • 110 postów
  • SkądSkawina

Napisano 28 grudzień 2015 - 15:43

Chodziło mi o to, że chciałem opony komfortowe. I myślałem, że będą miały ok. 30 mm. Ale jeśli przez to, że są niespodziewanie wąskie były by też wyższe niż na szerszej obręczy to też powinno podnosić komfort jazdy i odporność na ewentualne dobicie - tak się pocieszam. W drugim rowerze mam GP 4000 S 25 mm, realnie 28 mm i jeżdżę na minimalnym ciśnieniu 6,5 Bara bo jest komfortowo.

Te 28 mm to  Conti 4 - Season i trochę się obawiam jeździć na takim ciśnieniu bo realnie są sporo węższe. Niestety lekki nie jestem, ważę prawie 90 kg.



#9 Paput

Paput
  • Użytkownik
  • 594 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 28 grudzień 2015 - 17:02

Witam. 

Czytam sobie rozważania na temat szerokości obręczy i opon.

Osobiście mam opony 25 continental co w praktyce oznacza 26 mm. na obręczy o szer. zewn. 20mm.( nie wiem ile mają szer.wewn. bo nie chce mi się zciągnąć opony i mierzyć. Obręcze DT). 

Miałem swego czasu założone 23 Vittorie i faktycznie było zdecydowanie twardziej. Może siła sugestii,ale takie są moje odczucia. 

Trafiłem ostatnio na tekst o nowej ofercie Mavica na sezon 2016.

Można go wygooglować. Dostępny był w sklepie naszosie.pl. 

Niestety nie wyszło mi w telefonie skopiowanie adresu i podlinkowanie,ale w opisie Ksyrium pro jest taki tekst :

 

Ksyrium Pro (900 euro) w przyszłym roku zyskują szersze, 17mm, obręcze. Według Mavica użytkownik używający tej szerokości obręczy i 25mm opony, zyska 17% na zmniejszonym oporze toczenia w stosunku do starych wymiarów 15mm obręczy i 23mm opony. Z drugiej można też zmniejszyć ciśnienie o prawie 1.5 atmosfery, co wyraźnie poprawia komfort jazdy przy zachowaniu oporów toczenia ze starego systemu.

 

Jednak coś w tym poszerzaniu obręczy musi być, skoro Mavic idzie w tym kierunku i zakłada przy tym stosowanie standardowych rozmiarów opon.



#10 Gosc_Zawisza_*

Gosc_Zawisza_*
  • Gość

Napisano 28 grudzień 2015 - 17:34

Mavic to w ogóle dziwna firma, wg mnie oni zawsze są za konkurencją. Rok albo dwa albo więcej heh. Najbardziej nie rozumiem tego, że wciąż nie mają karbonowej obręczy MTB. Taką obręcz powinni mieć już 3 jak nie 4 lata temu...



#11 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 28 grudzień 2015 - 17:36

Ostatnio dużo bardziej skupiają się na odzieży, zresztą podczas premiery któreś kolekcji bardzo jasno to zadeklarowali. Nic dziwnego, że rozwój nowych modeli kół na tym cierpi.

 

Inna sprawa, że ogólny trend na rynku jest ku kołom systemowym, które generują znacznie lepszy zarobek dla producenta. Karbonowe obręcze mają w tej sytuacji podwójnie przegrane :P


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#12 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 532 postów
  • SkądKraków

Napisano 31 grudzień 2015 - 20:02

Pozwolę sobie się podpiąć do tematu.

 

Otóż zakupiłem niedawno koła Mavic MA 40, które chciałem wykorzystać do trenażera. Przy naciąganiu gumy 23''x700c bardzo się natrudziłem i bez pomocy osoby trzeciej nie byłbym w stanie jej naciągnąć. Oryginalnie na kołach były założone opony 20''x700c.

 

Po zmierzeniu szerokości wewnętrznej obręczy wyszło nieco ponad 13mm. Czy taka szerokość obręczy przyjmuje najwyżej 20''? Dodam, że wcześniej założone były właśnie dwudziestki i ściągnięcie ich było również niełatwe.

 

24w53qu.jpg

 

s5wo3p.jpg

 

2n83d3q.jpg



#13 renton

renton
  • Użytkownik
  • 430 postów

Napisano 31 grudzień 2015 - 22:24

Mam również takie koła w swojej retro szosie i u mnie śmigaja na oponkach 700x23.
Z tym że trudno założyć/zdjąć oponę przy ewentualnym przebiciu dętki masz rację - jest to dosyć kłopotliwe. Samemu da się radę.Najlepiej robić to na 3 łyżki do wymiany opon. Problem to dopiero jest przy nowych oponach "drutówkach" he,he :-)

Wysłane z mojego HUAWEI GRA-L09 przy użyciu Tapatalka


  • Kresowiak lubi to

#14 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 31 grudzień 2015 - 23:06

Tabele podają, że na obręcz 13c można zakładać opony 18-25 mm szerokości (http://singletrackwo...00c-hybrid-rims), ale należy traktować to bardziej jako zalecenie, kombinację optymalną, a nie bezwzględny wymóg. Praktyka dowodzi, że spokojnie można zakładać nawet opony trekkingowe czy przełajowe. Ja na Rigidę Chrina (też 13c) założyłem kiedyś, choć  z dużym trudem, nawet oponę 29x2.1 i normalnie dało się jeździć. Oczywiście przy niskim ciśnieniu tak szeroka opona nieco się podwija w zakrętach i ma gorszy kontakt z nawierzchnią, ale tragedii nie ma. 

Łatwość zakładania opony na obręcz zależy od wielu czynników (związanych z budową konkretnego modelu opony i obręczy) jak i od samej techniki montażu. Także grubość i szerokość opaski ma czasem znaczenie.

Ja osobiście zdecydowaną większość opon szosowych, crossowych i MTB zakładam i zdejmuję bez łyżek. Najtrudniejsze przypadki z jakimi się spotkałem to opony Schwalbe  typu Tubeless Ready i wysokie obręcze Remerx.  



#15 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 532 postów
  • SkądKraków

Napisano 01 styczeń 2016 - 14:09

Na wiosnę kupię opony 20" i założę do tych Maviców, powinny dać się założyć bez zbędnego wysiłku. Ważna jest dla mnie łatwość montażu, przy gumie złapanej gdzieś w polach, wolałbym sobie sam szybko zmienić dętkę.



#16 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 01 styczeń 2016 - 14:33

No co ty, chcesz zakładać oponę od składaka na obręcz 28"? (popraw szybko bo Cię zlinczują - symbol " jest zarezerwowany dla cala, tam masz zwykłe milimetry). 

 



#17 Stasko

Stasko
  • Użytkownik
  • 497 postów

Napisano 01 styczeń 2016 - 19:04

Z dobrymi łyżkami to kto wie...😉

#18 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 532 postów
  • SkądKraków

Napisano 01 styczeń 2016 - 22:00

Opona powinna dać się założyć palcami, zwłaszcza zwijana. Jeśli są takie trudności, to coś jest nie tak.

Sent from my MIST using Tapatalk



#19 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2246 postów
  • Skądkrakow

Napisano 01 styczeń 2016 - 22:15

To znaczy,że masz palce jak obcęgi :shock:  Niektóre się da, większości nie. pozdr



#20 Gosc_gocu_*

Gosc_gocu_*
  • Gość

Napisano 01 styczeń 2016 - 22:22

Opona powinna dać się założyć palcami, zwłaszcza zwijana. Jeśli są takie trudności, to coś jest nie tak.
 

 

 

"Nie bądź pan taki specjalista z miodem w uszach."

 

Zapraszam do założenia palcami dowolnej opony w rozmiarach 33-35 na obręcz Remerx Magic.





Dodaj odpowiedź