to jakich rozmiarów kto używa to jest albo jego świadomy wybór - kolarz zaawansowany , albo wybór medialny , czyli cos przeczyta, coś zasłyszy i :szpanuje " .
Do szosy zasadniczo używa sie opon 23 mm, siadają one dobrze na flegach od 13 - 18 C,
Czy użyjesz felgi szerszej czy węższej w duzym stopniu jest to uzależnione od konstrukcji ramy .
Część rowerów nie pozwala na zamontowanie szerszych obręczy i szerszych opon , bo nie mieszczą się w tylnych dolnych widełkach .
Każdy klient np co zamawiać chce u mnie koła dostaje podstawowe pytanie ! ile tam sie zmieści , bo kupić jest łatwo ale wsadzić czasem nie.
np ramy pod triathlon, czy czasowe mają bardzo małe prześwity i tu wybór jest bardzo ograniczony .
Wiec chcąc zastosować np oponki 25C i felgi C 17-18 , trzeba nam wiedzieć że szerokość fizyczna takie opony po napompowaniu to ok 27-28 mm ! a musi być jeszcze miejsce bo koło choćby na zakrętach "pracuje ".
Co do szytek teoretycznie jest podobnie, choć szytki znowu raczej trzymaja swoje wymiary , czyli 23 ma 23 , 25 ma 25 mm.
tutaj wybór felg też jest podyktowany wyborem szytki .
Jesli chcemy zastować szytki 23 mm , dobre będą felgi o szer zew 20,5, oraz 23 mm, w przypadku szytki 25 mm, analogicznie felgi o szer zew 23 i 25 mm .
Starał bym sie raczej unikać , czegoś takiego jak felga 25 czy 27 mm szer zew i szytka np 23 mm, wystepuje tutaj schodek przy przejsciu z szytki do felgi .
Takze wybór profilu felgi jest ciekawy bo są płaskie i wypukłe , te wypukłe mają np przy klockach 25 mm, ale szerokosć profilu np 27 mm .
Inną sprawą jest to iż uważam że koła , a głównie felgi powinny być jak najlżejsze , niestety teraz zaczyna się produkować coraz szersze i cięższe co zwiększa masę rotacyjną kół i nie jest to dobry kierunek .....
Jeszcze inną sprawą jest wysokość felgi , bo żle dobrana w zależności od terenów i warunków typu wiatr , może nam albo powodować raczej straty niż zyski ..
Co do starych typów szytek , czyli 20-22 mm , no tutaj jest tego sporo , oczywiście da sie na tym śmigać , tak samo jak flegi o szer zew 20,5 ,jednakże np zastosowanie profilu 30-38 mm szer 23-25 mm i szytki 25 mm , na zjazdach da nam troche większe poczucie przyczeponości niz na stożku 50 mm szer 20,5 i szytce 22 mm .
A osobiście to jeżdże głównie na felgach :
1. felgi C 13,5 + opony 23 mm
2. felgi C 17 lub 18 mm + opony 23 mm
3. felgi C 17 lub 18 mm + opony 25 mm
zestawy 2 i 3 używam do jazdy tak codziennej , zestaw 1 mam w rowerku do przyjemnej jazdy, jednak te koła mi lepiej jadą po ładnych asfaltach niż 2 i 3 , choć masy zestawów są praktycznie takie same .
Nie stosuje obręczy waskich typu C 13,5 mm i opon 25 mm , bo to nie ma sensu , choć zastosować można , jeżdżą .
Większość kół frimowych jak Mavic , Fulcrum itd , ma C ok 15 mm i tutaj można śmiało załozyć 23, 25 a nawet i 35 mm , to szerokość felgi uniwersalna .
Ale najważniejsze przy zmianie opon czy fleg jest to czy mamy na tyle miejsca w ramie ze to wszystko sie pomieści i na szerokosć i na wysokość .
A szersze wcale nie oznacza większych plusów , szersze oznacza przeważnie cięzsze , same felgi przytyły lekko ok 50-70 g na sztuce zależnie od modelu i chińczyka ..
Jeszcze szersze opony ? 28 ? kup gravelbika i po kłopocie