Skocz do zawartości


Jakie Znacie Piasty Z Wysokimi Kołnierzami ?


72 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gosc_Zawisza_*

Gosc_Zawisza_*
  • Gość

Napisano 28 grudzień 2015 - 02:04

Cześć

 

Szukam piast do kółek które planuję niedługo budować i mam problem z piastami. Wiadome jest, że im niższy kołnierz tym dłuższa szprycha i szprycha ta oraz całe koło może się giąć, przy krótszych szprychach koło powinno być sztywniejsze. Absolutnym minimum juz wg. mnie powinna być chociaż większa średnica kołnierza od strony napędu. Kiedy patrze na wszelakie obecne piasty jestem w głębokim szoku... 

 

Dlatego, żę wszystkie te piasty kołnierze są ok 45-50 m max wysokie. Wg mnie można by je podnieść o chociaż 10-15 mm i niewątpliwie kola były by sztywniejsze bocznie. Prosty przykład: piasty torowe. Zobaczcie jakie one mają wysokie kołnierze. Ktoś może powiedzieć, że wzrośnie waga piasty to prawda ale równocześnie spada masa szprych. Schodzi mniej materiału ale to stal więc wagowo może być bardzo podobnie. Nawet jeśli suma sumarum koła na wyższych kołnierzach wyjdą 20 czy 30 gram cięższe nie będzie wg mnie tragedii ponieważ wzrost ciężaru będzie przy niemal samej osi kola co nie ma praktycznie wpływu na masę rotującą .

 

Można podać też argument " przeciw", że wysokie kołnierze nie wytrzymują naciągu szprych o wysokich wartościach ale myślę, że to nieprawda. Jeśli kołnierz nie jest zbyt mocno wycieniwany wszystko powinno dać rade sie ładnie trzymac przez lata. 

 

Kojarzycie jakieś piasty z odrobinę wyższymi kołnierzami jak "standardowe" ?

 

Pozdrawiam



#2 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 28 grudzień 2015 - 11:27

Nie i nie ma to sensu, wywód na temat gięcia się koła też nie wiadomo po co, po prostu zastosuj odpowiednią ilość szprych i ich parametry. Im wyższy kołnierz tym bardziej niekorzystny kąt dla szprychy . Jakbyś zbudował choć jedno koło to byś wiedział o co chodzi. Wysokie kołnierze miałby sens tylko w przypadku piast typu SP -patrz koła Bontrgera były taki w szoskach Gary Fishera. Przy wysokich kołnierzach także niewskazane jest stosowanie wysokich profili obręczy.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#3 Gosc_Zawisza_*

Gosc_Zawisza_*
  • Gość

Napisano 28 grudzień 2015 - 12:38

Hhmm no to czuję długa dyskusje  :) Ale to dobrze.

 

Kół nigdy nie budowałem ale projektuje zawieszenia i elementy zawieszeń do samochodów sportowych. Tak więc humanistą nie jestem i wierszy nie piszę to też wydaje mi się, ze mogę zabrać udział w tej rozmowie :)  To, że Ty budujesz koła nie znaczy, że musisz znać się na inżynierii i mechanice. Poprostu czasem warto odejść od standardów i warto otworzyć się na coś nowego albo "starego" na co niektórzy od dawna patrzą nieprzychylnie. Przykład szersze opony szosowe gdzie po latach wyszło, że są lepsze. Kolejny przykład kół 29" gdzie już prawie 15 lat temu GF je promował , a wszyscy mówili mu puknij się w czoło. Albo widelec upside down RS-a. Takie widelce były już conajmniej 10 jak nie 15 lat temu na rynku robione przez Marcoka. Ale nie przebił się produkt. Być może wystarczyło go delikatnie zupgarować i był by to produkt niemal doskonały. Tą drogą poszedł RS. Co do koł. Lutowanie szprych. Robina oto 30 i 40 lat temu. w latach 90-tych i dwutysiecznych odchodzono od tego do teraz... od kilku lat wiele osób lutuje szprychy.

 

Wracając do piast. Zobacz piast torowe. Dlaczego mają tak wysokie kołnierze? W zasadzie miały ponieważ teraz używa sie kół o trochę innej konstrukcji. M.in karbonowych. Kiedyś prawdopodobnie używano takich piast dlatego by uzyskać wyższą sztywność. Czyli to o co wszystkim nam chodzi. Piasty AC. od zawsze kiedy pamiętam AC miało wysokie kołnierze w szosowych piastach. Pierwsze egzemplarze peękały ale o najnowszych wypustach nie słyszę złego słowa. Kilku innych producentów tez znalazłem promujących wysokie kołnierze albo przynajmniej sam kołnierz od strony napędu gdzie jak pisałem wcześniej występują wyższe naprężenia.

 

Jest pewna ciekawa firma produkująca piasty z wysokim kołnierzem ale tylko tym DS. Doszedłem do tego, ze nawet jakaś prokontynentalna grupa ściga się na kolach opartych o te piasty, Cena tylnej piasty to ok 250 Euro. Wg mnie dużo.

 

http://www.bartimecycling.com/piszą w zasadzie oni o tym wszystkim co już wiem od dawna albo inaczej co poprostu przypuszczam i pisze to wyzej.  Wg mnie BARDZO ciekawa sprawa : http://www.bartimecycling.com/product-Road-Hubs.php

 

Mam swoją teorię ale chciałbym usłyszeć Twoje zdanie ( być może dzięki Tobie dowiem się czegoś nowego ) . Czy możesz mi wytłumaczyć 2 sprawy dlaczego :

 

- " im wyższy kołnierz tym bardziej niekorzystny kąt dla szprychy "

- " Przy wysokich kołnierzach także niewskazane jest stosowanie wysokich profili obręczy "

 

Nie chce byś się na mnie obraził i nie pisze tego bezpośrednio do Ciebie ale wiesz znam mechaników samochodowych ( a w tej branży siedzę całkiem powaznie ) którzy naprawiają masę aut , a dobrymi mechanikami nie są... Oni nie otwierająsie na nowości i na sugestie z zewnątrz. Niestety.

 

 



#4 Greek

Greek
  • Użytkownik
  • 2090 postów
  • SkądKraków

Napisano 28 grudzień 2015 - 14:53

 

 

- " im wyższy kołnierz tym bardziej niekorzystny kąt dla szprychy "

- " Przy wysokich kołnierzach także niewskazane jest stosowanie wysokich profili obręczy "

Nie znam się kompletnie na budowie kół, ale to jest kwestia po prostu logicznego spojrzenia na sprawę.

Weź sobie trójkąt prostokątny o podstawach/wysokościach złożonych z odległości środek piasty-kołnierz (a), pionowej odległości kołnierz piasty-obręcz (b ) oraz trzecim boku, który tworzy szprycha (c )

Ten kąt o którym mowa to odchylenie szprychy od pionu. Im kołnierz będzie wyższy, tym bardziej zmniejszasz wielkości b i c. Wartość a masz cały czas taką samą, więc skracając szprychę, przez zastosowanie większego kołnierza, powodujesz że kładzie się coraz bardziej "na płask".

Wysoki profil działa analogicznie.


"Najgorsze koło czyni najwięcej hałasu", Antoine de Rivarol

 

Ragazza Ravennesa

 


#5 sirkozi

sirkozi
  • Użytkownik
  • 2297 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 28 grudzień 2015 - 16:01

Na logikę (tak sobie poteoretyzuję tak jak ty) to zmniejszenie kąta między szprychami może mieć wpływ na poprawę sztywności w osi pionowej. Natomiast sztywność boczna będzie mniejsza.

 

W MTB idzie się w poszerzanie kołnierzy piasty, co skutkuje zwiększeniem kąta między szprychami, podobnie jak wyższy kołnierz. Stąd piasty Boost (110 zamiast 100 z przodu i bodajże 148 tył). Czemu? Żeby zwiększyć sztywność. Także ja raczej skłaniam się do teorii Zawiszy, że koło będzie sztywniejsze mając wyższy kołnierz (większy kąt między szprychami).

 

 



#6 Greek

Greek
  • Użytkownik
  • 2090 postów
  • SkądKraków

Napisano 28 grudzień 2015 - 16:19

Co to jest "kąt między szprychami"?


"Najgorsze koło czyni najwięcej hałasu", Antoine de Rivarol

 

Ragazza Ravennesa

 


#7 sirkozi

sirkozi
  • Użytkownik
  • 2297 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 28 grudzień 2015 - 16:30

Według twojego opisu to kąt między bokami b i c tyle, że 2x. Zamiast trójkąta prostokątnego operuję na równoramiennym z dwoma szprychami jako ramionami i rozstawem kołnierza jako podstawą.



#8 clavdivs

clavdivs
  • Użytkownik
  • 392 postów
  • SkądGarwolin

Napisano 28 grudzień 2015 - 21:56

Takich piast jest niewiele, ponieważ jest słabe zainteresowanie kołami zaplatanymi.

Coraz częściej są wybierane koła systemowe.

W interesie producentów  jest aby klienci wybierali gotowe koła,ponieważ każde uszkodzenie powoduje zakup następnego kompletu lub zakupu bardzo drogich części zamiennych. 



#9 Gosc_Zawisza_*

Gosc_Zawisza_*
  • Gość

Napisano 28 grudzień 2015 - 22:13

To,  że jest mało to ja wiem bardzo dobrze. :)   Ameryki nie odkryłeś. Prosiłem o pomoc w wymienieniu piast jakich szukam. Możesz mi podać kilka propozycj? Masz jakiś pomysł? Ponieważ moje wiedza o sprzęcie kolarskim jest ograniczona liczę na wasze doświadczenie i wiedzę.



#10 clavdivs

clavdivs
  • Użytkownik
  • 392 postów
  • SkądGarwolin

Napisano 28 grudzień 2015 - 22:41

Przyznam się że, nie interesowałem się takimi piastami jakich poszukujesz.

 

Dla mnie wystarczyły shimano 105 5800 i mam pełne zaufanie dla nich nawet na najsłabszych drogach. 



#11 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3204 postów
  • SkądPoznań

Napisano 29 grudzień 2015 - 11:06

American Classic 205 , Suzue Classica, http://sunxcd.net/hubs/

 

Pewnie większym problemem będzie ilość szprych.


7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#12 mag...

mag...
  • Użytkownik
  • 590 postów
  • Skądpomorskie

Napisano 29 grudzień 2015 - 23:41

Miałem kiedyś Corimy Aero zbudowane na tych piastach. Bardzo fajnie się kręciły, ale kolejne koła na dt swissach 240 były jednak odrobinę sztywniejsze, mimo chyba niższego kołnierza.

http://eu-race.com/p...?products_id=32

 



#13 picca

picca
  • Użytkownik
  • 560 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 30 grudzień 2015 - 16:00

Ja nie chcę się wdawać w niepotrzebną polemikę, ale piasty z wysokimi kołnierzami niekoniecznie dadzą sztywniejsze koło, bo kołnierze piast też pracują. Im będą większe, tym mniej sztywne. A więc istnieje pewien złoty środek i to pewnie jest 40-50 mm. Po drugie piasty z wysokimi kołnierzami będą cięższe. Nie będzie to miało większego wpływu na to jak koła będą się zachowywać podczas jazdy, ale ludzie lubią patrzeć na cyferki i porównywać je ze sobą, więc można się spodziewać, że zainteresowanie kołami o wadze 1800 g (mimo, że są super sztywne i mają lekkie obręcze, a więc mały moment bezwładności) będzie niższe niż gniotami a'la Fulcrum Racing Quattro z obręczami o wadze 650 g, które dobrze wyglądają, bo mają mało szprych i wysoki profil. 

 

Na zdrowy rozum - im wyższy kołnierz lub szerszy rozstaw kołnierzy (a więc bardziej rozwarty kąt pomiędzy szprychami) i im bardziej symetryczne rozłożenie kołnierzy, tym koło będzie sztywniejsze bocznie. A w zasadzie tylko sztywność boczna powinna nas interesować, bo sztywność radialna nie jest problemem. Koło podczas jazdy praktycznie nie pracuje w pionowej osi, bo już 20 szprych i w miarę sztywna obręcz wystarczy, żeby koło było wystarczająco sztywne radialnie. Problemem jest sztywność boczna i to w zasadzie tylko tylnego koła, ponieważ ma asymetryczny zaplot i naprężenie szprych od strony napędu jest prawie dwukrotnie wyższe niż od drugiej strony. Jakimś wyjściem są obręcze o asymetrycznym profilu - przesunięcie szprych w stronę NDS na obręczy powoduje zmniejszenie różnicy naprężenia pomiędzy stronami. 

 

Tylne koło torowe jest z natury sztywniejsze głównie właśnie z powodu symetrycznego rozmieszczenia kołnierzy i ich szerokiego rozstawu. Wysokość kołnierzy nie ma tu już takiego znaczenia. 



#14 Gosc_Zawisza_*

Gosc_Zawisza_*
  • Gość

Napisano 30 grudzień 2015 - 17:22

Już się wtrąciłeś Dandy Horse :)  Odniosę się do tego później poniewaz nie mogę teraz zbyt dużo pisać. 

 

Spike prosilem Ciebie o odpowiedż na pytania. Możesz się odniescść czy przeoczyłeś moją prośbę?

 

 " Mam swoją teorię ale chciałbym usłyszeć Twoje zdanie ( być może dzięki Tobie dowiem się czegoś nowego ) . Czy możesz mi wytłumaczyć 2 sprawy dlaczego :

- " im wyższy kołnierz tym bardziej niekorzystny kąt dla szprychy "

- " Przy wysokich kołnierzach także niewskazane jest stosowanie wysokich profili obręczy "  "



#15 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 30 grudzień 2015 - 17:53

Sądzę, że SPIKE miał na myśli zjawisko widoczne na tym zdjęciu:

https://seasonalcomm...0141125_002.jpg

Powoduje ono niekorzystne naprężenia na gwincie szprychy przy krawędzi nypla. Odrobinę niwelują te efekty nyple Sapim Polyax (http://www.sapim.be/...es/brass/polyax).

Zależności geometryczne pomiędzy wysokością kołnierza piasty a profilem obręczy wystarczająco dobrze wyjaśnił już Greek.



#16 radomir82

radomir82
  • Użytkownik
  • 879 postów
  • SkądBergen

Napisano 30 grudzień 2015 - 18:12

Dawno temu była już moda na wysokie kołnierze, wiązanie i lutowanie szprych itp. Na końcu okazuje się że teoria jak zwykle nie wiele ma wspólnego z praktyką i wysokie kołnierze tak jak i zaplot na 4 krzyże są zazwyczaj o kant tyłka rozbić - cięższe, mniej sztywne, i upierdliwe przy wymianie szprychy.



#17 Gosc_Zawisza_*

Gosc_Zawisza_*
  • Gość

Napisano 30 grudzień 2015 - 21:20

O 4-ck krzyżach nie wspominamy, wiadomo, ze to się nie nadaje ani do szosy ani do mtb. Lutowanie szprych jak pisałem wraca... do łask i niektórzy się z nimi tz z lutami na nowo przepraszają :) Tak więc raczej ma to wiele z praktyką wspólnego.



#18 radomir82

radomir82
  • Użytkownik
  • 879 postów
  • SkądBergen

Napisano 30 grudzień 2015 - 21:44

Cóż, ja tylko napiszę że o ile nie masz ponadprzeciętnych wymagań, tzn nie ważysz ponad 110kg lub nie jesteś zawodowcem to dobrze zbudowane koło nie potrzebuje ani wysokich kołnierzy ani lutowania szprych, każde koło ma swoją żywotność i jeżeli jest dobrze zrobione to prędzej się znudzi niż będzie wymagało wymiany (nie licząc zużycia obręczy).



#19 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3204 postów
  • SkądPoznań

Napisano 30 grudzień 2015 - 23:46

Dobre koło ma wysokie kołnierze i karbonowe szprychy ;)


  • Stasko lubi to

7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#20 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 30 grudzień 2015 - 23:50

ROZMIAR, mówisz o tych:

https://masterbikepl...tych-badziewia/ ;-)?





Dodaj odpowiedź