Ciekawy test opon
#1
Napisano 12 wrzesień 2007 - 17:06
Wygrały GP4000S, opory toczenia niższe niż PR2! .
Najciekawsze że szytki okazały sie gorsze od opon.
Full wyniki (opony+szytki) tutaj: http://fairwheelbike...p?p=46944#46944
#2
Napisano 12 wrzesień 2007 - 19:18
Opory toczenia to nie wszystko, a te testy to można sobie wsadzić tak naprawdę. Nie odpowiadają one faktycznym doznanią kolarza podczas jazdy.
#3
Napisano 12 wrzesień 2007 - 19:42
test imo bez sensu. przeciez w szytki mozna zapakowac znacznie wieksze cisnienie. szytki przy 7,5 atmosferach sa troche miekkawe w porownaniu do opon.
wszedzie sie pitoli, ze szytki lepiej niosa, lepiej sie na nich przyspiesza blabla, a tu nagle sru robia jakis dziwny laboratoryjny tescik wedlug, ktorego jest zupelnie inaczej.
olewam takie testy.
#6
Napisano 13 wrzesień 2007 - 12:55
nie dziwi cie to, ze w jakis tam wczesniejszych testach robionych przez kogos innego szytki wypadaly duzo lepiej od opon? a teraz nagle jakas firma robi test praktycznie tych samych opon oraz szytek i nagle wszystko odwraca sie do gory nogami. malo tego.. oprocz tych testow sa przeciez opinie uzytkownikow, a ci w wiekszosci stwierdzaja jedno. szytki lepiej niosa od opon. dlatego tez ja w ten wyzej przedstawiony test nie wierze.
#9
Napisano 13 wrzesień 2007 - 14:05
Jakby to powiedziałby mój wykładowca laborek z fizy... ogromny błąd przy wykonywaniu doświadczenia, który wypatrzył jego wyniki....
#10
Napisano 13 wrzesień 2007 - 14:30
Anyhow - opony porównuje się na asfalcie i po napompowaniu do ich ciśnienia roboczego. Podstawowa fizyka mówi, że jeżeli ciśnienie jest stałe, to opona o większej średnicy ma mniejsze opory toczenia. Dzieje się tak dlatego, że dla stałego ciśnienia powierzchnia styku jest identyczna, bez względu na szerokość opony, ale aby to zapewnić opona węższa bardziej się odkształca - na co potrzebuje więcej energii (więc opona 50mm na 170 psi ma mniejsze opory toczenia niż opona 23mm - zagadka: dlaczego nie robi się opon 50mm na 170 psi?)
Inna sprawa, że faktyczne różnice pomiędzy oporami toczenia opon są rzędu +- 5% i wahają się w zależności od takich czynników jak rodzaj nawierzchni czy rozrzut produkcyjny.
A szytki, to najwyżej lżejsze są jak patrzeć na spółkę z obręczą
#11
Napisano 13 wrzesień 2007 - 15:01
Szkal mnie trafia jak czytam takie bzdury :evil:A szytki, to najwyżej lżejsze są jak patrzeć na spółkę z obręczą
Dlaczego Tufo w testach wypadją przeciętnie i mają duże opory toczenia?
Odpowiedź: im lżejsza szytka tym większego ciśnienia wymaga. A Tufo pompuje się max do 15 atm. Najlepiej się sprawują one przy powyżej 10 atm. A ja się szytki 200 gramowe testuje przy tym samym ciśnieniu co szytki 300 g to znaczy, że tester ma szajs między uszami i nie rozumie tematu.
W Tufo ładuje się 8-14/15 atm. 8 to absolutne minimum, a zaleca się więcej.
Nawet ciężkie Corsa CX mają zakres max 14 atm.
Deda Tre 9-11 atm.
A jak Tufo Elite Jet testuje się przy 8 atm, gdzie minimum to 10 atm to wychodza takie kawiatki jak opory toczenia >50W.
uzurpator, nie wiem czy jeździłeś na szytkach, czy brałeś korepycje z teorii. Wyraźnie czuje, że opony się wyraźnie bardziej "klają" do asfaltu. Zdecydowanie lepiej kupić jest kupić szytki niż jakieś dobrze niosące Pro2Race czy Ultremo, ponieważ szytki będa znacznie trwalsze od takich opon. Pro2Race bardzo szybko się zużywają.
Szytki odpowiadające masą Conti GP Attack & Force z dętką biją je na głowę jeśli chodzi o trwałość. PG A&F zużywają się ekstremalnie szybko.
#14
Napisano 13 wrzesień 2007 - 18:15
Inna sprawa, że faktyczne różnice pomiędzy oporami toczenia opon są rzędu +- 5% i wahają się w zależności od takich czynników jak rodzaj nawierzchni czy rozrzut produkcyjny.
A szytki, to najwyżej lżejsze są jak patrzeć na spółkę z obręczą
hmm.... wiec twierdzisz że slick bez bieżnika będzie miał takie same opory jak opona z bieżnikiem??? opona 50mm będzie miała taką samą powierzchnie styku jak 23mm ale jeśli ciśnieni spadnie do 2bar to 50mm będzie stawiało większy opór, do tego 50mm będzie cięższe i jak już Blue wspomniał opory powietrza będą większe.
a co do szytek.... są zaprojektowane po to aby można było je pompować do wyższych ciśnień, i przy ciśnieniu 15bar i szerokości 20mm powierzchnia styku będzie o wiele mniejsza jak przy oponie 23mm i 7,5bar więc porównując opone i szytke wykonane z tego samego materiału (te same tarcie), szytka wygra napewno
#16
Napisano 13 wrzesień 2007 - 20:57
Na samym początku piszę, że ogumienie porównuje się bijąc do nich ciśnienie robocze. Opona 3" z klockowatym bieżnikiem będzie lepsza od szytki jak je nabijesz a 2atm, to chyba oczywiste nieprawdaż (zakładając, że na szytce nie będziemy jeździć na obręczy przy takim ciśnieniu )?
Dalej - hipotetyczna szytka 23mm jest ekwiwalentem opony 23mm i w ich konkursie trudno pokazać zwycięzcę. Prawdopodobnie wygra ta do której możesz nawalić więcej powietrza.
Jeżeli porównujemy oponę/szytkę 20mm do 23mm to do 20mm od razu trzeba z dołożyć dodatkowe kilkanaście PSI aby 20mm miało podobne opory co 23mm. Co zresztą ten "test" pokazuje.
Co się czuje, to mi dynda. Niektórzy czują, jak to 100gramów mniej na kole powoduje, że się łatwiej przyspiesza. Jak nawaliłem 160psi do opony 38mm, to czułem, że jadę identycznie jak na oponkach 23mm.
maciej1986:
To portal o szosie, więc porównujemy opony szosowe, więc sliki. Slik 2" na 150psi ma mniejsze opory niż slik 1" na 150 psi. I dodatkowo obie przy tym ciśnieniu mają identyczną* powierzchnię styku z asfaltem. A to dlatego, że powierzchnia styku z asfaltem zależy od ciśnienia, nie zaś od szerokości. Inna sprawa, że powierzchnia styku to nie jedyna rzecz która powoduje opory toczenia.
A opon 2" na 150+ psi nie robi się dlatego, że rozsadziłyby obręcze, mniejsze opony są przyjaźniejsze dla obręczy przy wysokich ciśnieniach. Poza tym opona 2" + obręcz na wysokie cisnienie, aby to wytrzymać musiałby ważyć bardzo dużo kilogramów (z naciskiem na bardzo dużo).
#17
Napisano 13 wrzesień 2007 - 21:21
by Bikeboard
http://bikeboard.pl/...=329&g=14&str=2
#19
Napisano 13 wrzesień 2007 - 22:44
I Ty masz się za specjalistę. Czuć wyraźną różnicę między poszczególnymi typami opon/szytek w tej samej szerokości, a Ty stawiasz na równi jakieś slicki treckingowe z oponami szosowymi. Gratuluje pomysłu.Jak nawaliłem 160psi do opony 38mm, to czułem, że jadę identycznie jak na oponkach 23mm.