Skocz do zawartości


Zdjęcie

Ciekawy test opon


21 odpowiedzi w tym temacie

#1 ramzi

ramzi
  • Użytkownik
  • 31 postów
  • SkądTrójmiasto

Napisano 12 wrzesień 2007 - 17:06

Niedawno ukazał się test opon z Tour'u, może się okazać pomocny w wyborze następnego kompletu :)

Wygrały GP4000S, opory toczenia niższe niż PR2! .
Najciekawsze że szytki okazały sie gorsze od opon.
Full wyniki (opony+szytki) tutaj: http://fairwheelbike...p?p=46944#46944

#2 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 12 wrzesień 2007 - 19:18

Z tego testu wynika również, ze opony Open Corsa CX i Ultremo mają większe opory toczenia. Szytki Corsa CX są gdzieś w środku.
Opory toczenia to nie wszystko, a te testy to można sobie wsadzić tak naprawdę. Nie odpowiadają one faktycznym doznanią kolarza podczas jazdy.

#3 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 12 wrzesień 2007 - 19:42

test zdziebko dziwny i tak naprawde g.. pokazujacy.
test imo bez sensu. przeciez w szytki mozna zapakowac znacznie wieksze cisnienie. szytki przy 7,5 atmosferach sa troche miekkawe w porownaniu do opon.

wszedzie sie pitoli, ze szytki lepiej niosa, lepiej sie na nich przyspiesza blabla, a tu nagle sru robia jakis dziwny laboratoryjny tescik wedlug, ktorego jest zupelnie inaczej.
olewam takie testy.

#4 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 12 wrzesień 2007 - 19:59

dla mnie ważniejsze żeby opona była troche bardziej odparna na ścieranie i przebicia


#5 Gosc_felipe_*

Gosc_felipe_*
  • Gość

Napisano 13 wrzesień 2007 - 11:57

Malik, kiepskie podejście do tematu. Idąc tokiem Twojego myślenia należy olać testy w których Canyony są jednymi z najlepszych ram, a Look, Trek i Colnago wypada bardzo, bardzo blado ;)

Osobiście wybrałem 4000 S.

#6 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 13 wrzesień 2007 - 12:55

heh no widzisz.. najwyrazniej nie rozumiesz mojego toku myslenia.

nie dziwi cie to, ze w jakis tam wczesniejszych testach robionych przez kogos innego szytki wypadaly duzo lepiej od opon? a teraz nagle jakas firma robi test praktycznie tych samych opon oraz szytek i nagle wszystko odwraca sie do gory nogami. malo tego.. oprocz tych testow sa przeciez opinie uzytkownikow, a ci w wiekszosci stwierdzaja jedno. szytki lepiej niosa od opon. dlatego tez ja w ten wyzej przedstawiony test nie wierze.

#7 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 13 wrzesień 2007 - 13:28

Następna porcja mitów...

#8 kr1zje

kr1zje
  • Użytkownik
  • 1165 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 13 wrzesień 2007 - 13:36

Na nowy sezon planuje kupić jakieś porządne oponki, ale tak naprawdę nic mi nie mówi ten test xD

#9 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 13 wrzesień 2007 - 14:05

malik ma racje, obciążenie w tym teście wynosiło 85kg dla każdej gumy, ciśnienie było takie same, nie powiesz mi że opona 23mm i 20mm są przystosowane do takiego samego ciśnienia,a tymbardziej już szytka!!!! uznałbym te testy za wiarygodne gdyby każda opona była testowana przy zalecanym ciśnieniu podanym przez producenta, każdy wie że niższe cisnienie oznacza wieksza powierzchnie styku z asfaltem i czasem może sie zdażyc że szytka przy ciśnieniu 7,5 bara bedzie na tyle miekka że powierzhcnia nacisku bedzie wieksza od opony 23mm....

Jakby to powiedziałby mój wykładowca laborek z fizy... ogromny błąd przy wykonywaniu doświadczenia, który wypatrzył jego wyniki....


#10 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 13 wrzesień 2007 - 14:30

Wypaczył, nie wypatrzył :P

Anyhow - opony porównuje się na asfalcie i po napompowaniu do ich ciśnienia roboczego. Podstawowa fizyka mówi, że jeżeli ciśnienie jest stałe, to opona o większej średnicy ma mniejsze opory toczenia. Dzieje się tak dlatego, że dla stałego ciśnienia powierzchnia styku jest identyczna, bez względu na szerokość opony, ale aby to zapewnić opona węższa bardziej się odkształca - na co potrzebuje więcej energii (więc opona 50mm na 170 psi ma mniejsze opory toczenia niż opona 23mm - zagadka: dlaczego nie robi się opon 50mm na 170 psi?)

Inna sprawa, że faktyczne różnice pomiędzy oporami toczenia opon są rzędu +- 5% i wahają się w zależności od takich czynników jak rodzaj nawierzchni czy rozrzut produkcyjny.

A szytki, to najwyżej lżejsze są jak patrzeć na spółkę z obręczą:P

#11 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 13 wrzesień 2007 - 15:01

A szytki, to najwyżej lżejsze są jak patrzeć na spółkę z obręczą:P

Szkal mnie trafia jak czytam takie bzdury :evil:
Dlaczego Tufo w testach wypadją przeciętnie i mają duże opory toczenia?
Odpowiedź: im lżejsza szytka tym większego ciśnienia wymaga. A Tufo pompuje się max do 15 atm. Najlepiej się sprawują one przy powyżej 10 atm. A ja się szytki 200 gramowe testuje przy tym samym ciśnieniu co szytki 300 g to znaczy, że tester ma szajs między uszami i nie rozumie tematu.
W Tufo ładuje się 8-14/15 atm. 8 to absolutne minimum, a zaleca się więcej.
Nawet ciężkie Corsa CX mają zakres max 14 atm.
Deda Tre 9-11 atm.
A jak Tufo Elite Jet testuje się przy 8 atm, gdzie minimum to 10 atm to wychodza takie kawiatki jak opory toczenia >50W.
uzurpator, nie wiem czy jeździłeś na szytkach, czy brałeś korepycje z teorii. Wyraźnie czuje, że opony się wyraźnie bardziej "klają" do asfaltu. Zdecydowanie lepiej kupić jest kupić szytki niż jakieś dobrze niosące Pro2Race czy Ultremo, ponieważ szytki będa znacznie trwalsze od takich opon. Pro2Race bardzo szybko się zużywają.
Szytki odpowiadające masą Conti GP Attack & Force z dętką biją je na głowę jeśli chodzi o trwałość. PG A&F zużywają się ekstremalnie szybko.

#12 Blue

Blue
  • Użytkownik
  • 229 postów
  • SkądKrak/Inwałd

Napisano 13 wrzesień 2007 - 15:13

zagadka: dlaczego nie robi się opon 50mm na 170 psi?)

... opory powietrza ...

#13 Gosc_felipe_*

Gosc_felipe_*
  • Gość

Napisano 13 wrzesień 2007 - 15:25

dobrze niosące Pro2Race

Dobry dowcip :D

#14 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 13 wrzesień 2007 - 18:15

Inna sprawa, że faktyczne różnice pomiędzy oporami toczenia opon są rzędu +- 5% i wahają się w zależności od takich czynników jak rodzaj nawierzchni czy rozrzut produkcyjny.

A szytki, to najwyżej lżejsze są jak patrzeć na spółkę z obręczą:P


hmm.... wiec twierdzisz że slick bez bieżnika będzie miał takie same opory jak opona z bieżnikiem??? opona 50mm będzie miała taką samą powierzchnie styku jak 23mm ale jeśli ciśnieni spadnie do 2bar to 50mm będzie stawiało większy opór, do tego 50mm będzie cięższe i jak już Blue wspomniał opory powietrza będą większe.

a co do szytek.... są zaprojektowane po to aby można było je pompować do wyższych ciśnień, i przy ciśnieniu 15bar i szerokości 20mm powierzchnia styku będzie o wiele mniejsza jak przy oponie 23mm i 7,5bar więc porównując opone i szytke wykonane z tego samego materiału (te same tarcie), szytka wygra napewno


#15 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 13 wrzesień 2007 - 19:12

dobrze niosące Pro2Race

Dobry dowcip :D


czyli ja i karbon nie wiemy co wypisujemy. ;-)
gdyby pro2racey byly nieco tansze to bym kupil ich ze 3 komplety na kolejne sezony.

#16 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 13 wrzesień 2007 - 20:57

Karbon:

Na samym początku piszę, że ogumienie porównuje się bijąc do nich ciśnienie robocze. Opona 3" z klockowatym bieżnikiem będzie lepsza od szytki jak je nabijesz a 2atm, to chyba oczywiste nieprawdaż (zakładając, że na szytce nie będziemy jeździć na obręczy przy takim ciśnieniu ;) )?

Dalej - hipotetyczna szytka 23mm jest ekwiwalentem opony 23mm i w ich konkursie trudno pokazać zwycięzcę. Prawdopodobnie wygra ta do której możesz nawalić więcej powietrza.

Jeżeli porównujemy oponę/szytkę 20mm do 23mm to do 20mm od razu trzeba z dołożyć dodatkowe kilkanaście PSI aby 20mm miało podobne opory co 23mm. Co zresztą ten "test" pokazuje.

Co się czuje, to mi dynda. Niektórzy czują, jak to 100gramów mniej na kole powoduje, że się łatwiej przyspiesza. Jak nawaliłem 160psi do opony 38mm, to czułem, że jadę identycznie jak na oponkach 23mm.

maciej1986:

To portal o szosie, więc porównujemy opony szosowe, więc sliki. Slik 2" na 150psi ma mniejsze opory niż slik 1" na 150 psi. I dodatkowo obie przy tym ciśnieniu mają identyczną* powierzchnię styku z asfaltem. A to dlatego, że powierzchnia styku z asfaltem zależy od ciśnienia, nie zaś od szerokości. Inna sprawa, że powierzchnia styku to nie jedyna rzecz która powoduje opory toczenia.



A opon 2" na 150+ psi nie robi się dlatego, że rozsadziłyby obręcze, mniejsze opony są przyjaźniejsze dla obręczy przy wysokich ciśnieniach. Poza tym opona 2" + obręcz na wysokie cisnienie, aby to wytrzymać musiałby ważyć bardzo dużo kilogramów (z naciskiem na bardzo dużo).

#17 Blue

Blue
  • Użytkownik
  • 229 postów
  • SkądKrak/Inwałd

Napisano 13 wrzesień 2007 - 21:21

"Jak już wcześniej wspomniałem, przy jednakowym ciśnieniu i obciążeniu koła, szersze opony mają mniejsze opory toczenia. Jak to możliwe? Dzieje się tak, ponieważ węższa opona bardziej się ugina, ma dłuższy i węższy ślad niż ta szeroka. W efekcie ścianki boczne opony są w większym stopniu odkształcane, a koło robi się mniej "okrągłe". Większe odkształcenia prowadzą do zwiększenia oporów toczenia. Aby nie być gołosłownym przeprowadziliśmy test porównawczy opony Continental Grand Prix 3000 w trzech różnych szerokościach: 20, 23, 25 mm. Wyniki na wykresie mówią same za siebie. To czemu kolarze nie ścigają się na oponach trekkingowych? Powody są dwa. Po pierwsze masa, a po drugie opór, jaki stawia powietrze przecinane przez koło. O masie już wspominaliśmy. Jeśli chodzi o powietrze, to okazuje się, że opory toczenia odgrywają decydującą rolę tylko do pewnej prędkości. Po przekroczeniu 25 km/h opory powietrza mają większe znaczenie, ponieważ rosną proporcjonalnie do kwadratu prędkości roweru, podczas gdy opory toczenia są proporcjonalne do prędkości (gdy prędkość wzrośnie dwukrotnie, opór toczenie też wzrośnie dwukrotnie, a opór powietrza czterokrotnie). Szersza opona ma większą powierzchnię czołową, przez co stawia większy opór powietrzu, przez które musi się przebić koło. Z tego powodu kolarze na szybkie płaskie etapy i czasówki, podczas których jadą z dużą prędkością, zakładają lekkie, wąskie opony. Natomiast na etapy górskie mogą sobie pozwolić na opony szersze. Zwłaszcza w tylnym kole, dla którego osłonę aerodynamiczną stanowi rama."

by Bikeboard
http://bikeboard.pl/...=329&g=14&str=2

#18 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 13 wrzesień 2007 - 21:50

uzurpator, źle sie wyraziłem, opona z delikatnym bieżnikiem slick i opona bez bieżnika, do tego tez różne bieżniki typu slick dają różny opór toczenia


#19 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 13 wrzesień 2007 - 22:44

Jak nawaliłem 160psi do opony 38mm, to czułem, że jadę identycznie jak na oponkach 23mm.

I Ty masz się za specjalistę. Czuć wyraźną różnicę między poszczególnymi typami opon/szytek w tej samej szerokości, a Ty stawiasz na równi jakieś slicki treckingowe z oponami szosowymi. Gratuluje pomysłu.

#20 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 14 wrzesień 2007 - 12:26

Karbon:

Przeczytaj także zdanie przed tym, które zacytowałeś.



Dodaj odpowiedź