Skocz do zawartości


Zdjęcie

Składanie Kół, Pytanie O Części


58 odpowiedzi w tym temacie

#1 Marek_lbn

Marek_lbn
  • Użytkownik
  • 44 postów
  • SkądLublin

Napisano 20 marzec 2016 - 15:39

Cześć.

Zaczynam składanie szosy i mam pytanie na temat kół. Warunkiem są piasty na typowych, ogólnodostępnych łożyskach maszynowych i typowych szprychach.

Koła będą służyły do turystycznej jazdy na długich dystansach i za rok lub dwa chciałbym zacząć startować w ultramaratonach.

Wymyśliłem sobie następujące części.

 

Koło przednie:

piasta Novatec A521SB 28H, waga 110g, cena 75

Szprychy CN Spoke DB454 z nyplami, waga 160g, cena 56

obręcz Alexrims DA 22 lub DT Swiss R450, waga 450g, cena 100.

 

Koło tylne:

piasta Novatec F172SB 28H, waga 277g, cena 200

szprychy CN Spoke DB454 z nyplami, waga 160g, cena 56

obręcz Alexrims DA 22 lub DT Swiss R450, waga 450g, cena 100

 

Wychodzi ok. 1600 g.(bez opasek i szybkozamykaczy) i 600 zł.

 

Co myślicie o takim komplecie? Nadadzą się do ww zastosowań?

Czy te piasty mogą być? Mam najtańsze piasty Novateca w uszosowionym trekingu i żadnych problemów, przebieg ok.9000 km. Czy wystarczy 28 szprych, czy może 24/28 lub 20/24, a może 28/32? Szprychy cieniowane(6 g/szt czy proste 8g/szt) Nyple stal, mosiądz, alu? Obręcze wydają się ok.

Chciałbym koła w miarę lekkie i wytrzymałe. Oczywiście im taniej tym lepiej:)

Obecnie ważę 78-79 kg, a w sezonie regularnej jazdy ok. 75-76 kg + rower z wyliczeń powinien wyjść 8,2-8,4 kg. Celem jest nie przekroczenie 8,5 kg.

I jeszcze pytanko, skąd wziąć wymiary piast żeby obliczyć długość szprych?

 

Poproszę o rady i opinie.

 

Pozdro.

 



#2 kptB

kptB
  • Użytkownik
  • 65 postów
  • SkądWroc

Napisano 20 marzec 2016 - 21:55

Jak nie masz wielkiego doświadczenia w składaniu kółek, to najlepiej pójść w standard tzn. szprychy niecieniowane i nyple mosiężne.

Wymiary piast znajdziesz np. na stronie producenta: http://novatecusa.net/hubs/road/

 


Cervélo P3 | PlanetX Full Monty SL | GT Zaskar | On-One Pompino V4


#3 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 20 marzec 2016 - 22:25

Przydatny kalkulator z dużą bazą obręczy i piast: https://leonard.io/edd/

Albo gotowe kółka na DA22 i wyższym modelu piast: http://e-bmx.pl/opis...ar-1560-gr.html

 



#4 Marek_lbn

Marek_lbn
  • Użytkownik
  • 44 postów
  • SkądLublin

Napisano 21 marzec 2016 - 06:16

A jak z ilością i rodzajem szprych?
W tych gotowych kółkach jest po 32, jakby wytrzymały moją wagę to chciałbym mniej.
Nie mam doświadczenia w składaniu kół, ale chciałbym spróbować. Rozważam też zdanie się na znajomego speca lub Spike.

#5 uraz

uraz
  • Użytkownik
  • 1726 postów
  • SkądLublin

Napisano 22 marzec 2016 - 21:04

24/28 to max przy 75 kg.


Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll


#6 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 23 marzec 2016 - 00:00

W dużej liczbie szprych nie ma nic złego. Generalnie taka konstrukcja (powiedzmy klasyczne 32 szprychy) stawia dużo mniejsze wymagania samej obręczy (która może być wtedy dość tania a przy tym lekka), nyplom, szprychom i budowniczemu. Samodzielną budowę najlepiej zaczynać właśnie od kół na dużej ilości szprych.

Oczywiście więcej szprych to większa waga, ale z drugiej strony mocne obręcze na 20-24 szprychy więcej ważą, zwłaszcza te tańsze.

Moim zdaniem koło na DA22 i 32 cieniowanych (2-1.5-2) szprychach będzie naprawdę mocne, dość lekkie i tanie przy ewentualnej wymianie obręczy.   



#7 Marek_lbn

Marek_lbn
  • Użytkownik
  • 44 postów
  • SkądLublin

Napisano 23 marzec 2016 - 04:55

Czyli śmiało można brać te koła z podanego linka?
Tylko muszę do nich napisać czy mają takie z czarnymi szprychami. Bardziej będą mi pasowały do kolorystyki roweru.
A czy ktoś użytkuje takie koła i mógłby podzielić się opinią?

#8 zuczek222

zuczek222
  • Użytkownik
  • 431 postów

Napisano 23 marzec 2016 - 07:08

Ja ostatnio składałem sobie koła na tych obręczach, moja waga 110 kg śmigają jak ta lala

 

Koła tradycyjne 32H zaplot 3X

 

Piasty: Shimano 105 5800 czarne cena 265zł

Obręcze: ALEXRIMS DA22  czarna cena 2 x 75 zł = 150 zł

Szprychy: CN Spoke 2.0/1.8/2.0 czarne 64 x 1,5zł = 96zł

Nyple: SAPIM Polyax czarne 36 x 0,36zł = 23,04 zł

Zaplatanie, centrowanie 0 zł

Podsumowanie: 534,04 zł

 

Myślę, że cena przyzwoita, wszystko kupowane na obecnych promocjach.


  • Marek_lbn lubi to

#9 uraz

uraz
  • Użytkownik
  • 1726 postów
  • SkądLublin

Napisano 23 marzec 2016 - 10:24

W dużej liczbie szprych nie ma nic złego.

 

Zupełnie nic poza wyższą ceną, gorszym wyglądem, dodatkową wagą i zwiększonym oporem aerodynamicznym :)


Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll


#10 zuczek222

zuczek222
  • Użytkownik
  • 431 postów

Napisano 23 marzec 2016 - 11:01

Ciekawe jak jest z tym oporem, bo ja wole założyć 450g obręcz na 32h niż 600g obręcz na 20. bo w tańszej cenie żeby obręcz była sztywna przy małej ilości szprych to niestety nadrabia wagą. Zakładają do tego lekkie wydmuszki-piasty i nagle piękna waga, która nam nic nie mówi.

 

Jakbym założył lekkie np Novateci do w/w zestawu to zakręciła by się waga przy 32h ok 1700g za cenę ok 600zł więc nie tak źle do codziennej jazdy, koszty serwisowania też nieporównywalne na + dla składaków. 



#11 uraz

uraz
  • Użytkownik
  • 1726 postów
  • SkądLublin

Napisano 23 marzec 2016 - 11:18

Każdy ma swoje potrzeby. Ja do szosy bym nie założył kół które ważą 1700 g nawet jakby mi ktoś dopłacał. Obręcze o wadze 430-440g można kupić sporo poniżej 150 zł za szt. Może nie są tak tanie jak zaproponowane przez Ciebie ale myślę że jest to cena do zaakceptowania. Ja ważę jakieś 78-80 kg i używam kół o wadze 1300-1350 g, 20/24 lekkie płaskie szprychy bez żadnych problemów od kilkudziesięciu tysięcy km. Jak ktoś nie dba o sprzęt albo nie ma zamiaru omijać dziur w drodze to pewnie lepiej użyć 24/28 szprych tak jak wcześniej zaproponowaniem. Natomiast 32 szprychy to wg mnie totalna przesada. Tyle się używa w rowerach MTB z hamulcami tarczowymi. 


Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll


#12 COST

COST
  • Użytkownik
  • 282 postów
  • SkądRADOM

Napisano 23 marzec 2016 - 11:29

uraz te 1300 g to na obręczach karbonowych? bo mam komplet o podobnej wadze na obręczach aluminiowych i na tym można jeździć najwyżej rekreacyjnie, a ważę mniej od ciebie.

Moja frustracja po zgrupowaniu miała swój kres i zamówiłem świadomie kółka DT pow. 1700g ,nikt mi nie dopłacał. Waga to nie wszystko.



#13 uraz

uraz
  • Użytkownik
  • 1726 postów
  • SkądLublin

Napisano 23 marzec 2016 - 11:49

Aluminiowe tanie obręcze - Kinlin XR-270. Właśnie się zbieram do składania nowych kół bo w obecnych kończy mi się powierzchnia do hamowania, tyle mają km zrobione. 

 

Ciężko mi się odnieść do twoich problemów bo nie wiem jakie miałeś koła i jak były poskładane. Co konkretnie się działo? 


Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll


#14 COST

COST
  • Użytkownik
  • 282 postów
  • SkądRADOM

Napisano 23 marzec 2016 - 12:04

Kinlin XC 279 czyli jeszcze solidniejsze niż Twoje,

Głównie sztywność, szybkie zjazdy po "patelniach" czy nawroty czułem jakby mi podwijało koło. Pękły mi 3 szprychy Mac 424 (słoneczko na NDS to słaby pomysł), bębenek przy wyjściu z ostrych zakrętów przepuszczał. Cóż chciałem złożyć tanie i lekkie koła , niestety tak się nie da.



#15 uraz

uraz
  • Użytkownik
  • 1726 postów
  • SkądLublin

Napisano 23 marzec 2016 - 12:06

A jakie miałeś piasty i jaka była wartość naciągu szprych? 


Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll


#16 zuczek222

zuczek222
  • Użytkownik
  • 431 postów

Napisano 23 marzec 2016 - 12:15

Napisz jeszcze ile ten Twój zestaw kosztował.



#17 uraz

uraz
  • Użytkownik
  • 1726 postów
  • SkądLublin

Napisano 23 marzec 2016 - 12:37

Pytasz o moje koła? Kosztowały niecały 1000 zł ale wystarczyło kupić tańsze szprychy i było by 200 zł mniej. 


Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll


#18 zuczek222

zuczek222
  • Użytkownik
  • 431 postów

Napisano 23 marzec 2016 - 12:43

Fajna cena za tak lekkie koła.



#19 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 23 marzec 2016 - 16:56

Uraz, we wszystkich swoich rowerach (góral, cross, szosa) mam samodzielnie składane koła na 32 szprychach (większość cieniowanych 2-1.5-2) i może przy mojej wadze około 63 kg to przesada, ale przynajmniej nigdy mi szprycha nie pękła, a gdyby nawet, to na takim kole wciąż dałoby się jechać. Natomiast przy 20 szprychach w przednim kole urwanie jednej może już spowodować poważne problemy, włącznie z całkowitą katastrofą (i wywrotką).  Podobnie sama obręcz, niepodparta na dużo dłuższym fragmencie szprychami, przy mocnym uderzeniu może dużo łatwiej się wygiąć (no chyba że waży 600 g). Może kiedyś się przekonam do kół na 20/24 czy 24/28, ale na razie muszę zajeździć te obecne (co wcale nie chce nastąpić).

A te zyski aero faktycznie odczuwalne, np. z takim dość niskim stożkiem jak Kinlin XR-270?

Przy okazji, które z płaskich szprych masz w tych kołach? 



#20 uraz

uraz
  • Użytkownik
  • 1726 postów
  • SkądLublin

Napisano 23 marzec 2016 - 21:20

W tych kołach mam szprychy CN Spoke Aero 424 i aluminiowe nyple Cn Spoke. Mogli by poprawić kontrolę jakości bo na 100 szt. ze 2 zawsze nadają się od razu na śmietnik, ale poza tym, są całkiem przyzwoitym odpowiednikiem CX-Ray. 

 

Jeśli chodzi o ilość szprych to nie będę dyskutował nad tym czy koło wyjdzie mocniejsze jak się użyje 32 czy jak się użyje 24 szprych bo to jest jakby jasna sprawa. Natomiast ja osobiście jak mam do wyboru wystarczająco wytrzymałe ale lekkie koło albo wytrzymałe z zapasem ale cięższe koło to zawsze będę brał to pierwsze. Co kto lubi. 

 

Jeśli chodzi o "odczuwalne" zyski aero to idę o zakład, że bez patrzenia na licznik nie poczujesz ich nawet przy zmianie obręczy 25 mm na 50 czy 80 mm (nie licząc zwiewania z drogi) więc o szprychach nie ma co wspominać. Niemniej na papierze jakiś tam zysk jest. 


Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll




Dodaj odpowiedź