Skocz do zawartości


Zdjęcie

Zamiana 19Z Na 18Z W Kasecie 10S


27 odpowiedzi w tym temacie

#1 stomek

stomek
  • Użytkownik
  • 506 postów

Napisano 28 kwiecień 2016 - 20:23

Da się zamienić bezproblemowo zębatkę 19z na 18z i czy nie będzie problemu z wrzucaniem z 18 na 21?



#2 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 28 kwiecień 2016 - 20:43

Da się o tyle, że możesz roznitować kasetę i wymienić. Ale musisz się liczyć z tym, że po wymianie pogorszeniu ulegnie jakość pracy napędu - konkretnie zmiana 17-18 i 18-21 będą leniwe.



#3 stomek

stomek
  • Użytkownik
  • 506 postów

Napisano 28 kwiecień 2016 - 20:46

Dzięki za szybką odpowiedz. Nie wiem tylko co znaczy roznitować kasetę? 17 i 18 nie są ze sobą znitowane na stałe.



#4 Stasko

Stasko
  • Użytkownik
  • 497 postów

Napisano 30 kwiecień 2016 - 12:15

Po prostu to zrób i przetestuj.

#5 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 30 kwiecień 2016 - 19:10

 Ale musisz się liczyć z tym, że po wymianie pogorszeniu ulegnie jakość pracy napędu - konkretnie zmiana 17-18 i 18-21 będą leniwe. 

eee, z 17 na 18 będzie normalnie o ile ta dołożona 18z jest od tego samego systemu kasety. S kolei z 18 na 21 faktycznie trochę przymuli, ale tragedii być nie powinno. W tej części kasety często występują już skoki o 3 zęby i tragedii nie ma. Ja ostatnio na próbę wywaliłem z kasety 12-25 koronkę 13z a dołożyłem 18z i na 18 wszystko działa normalnie, muli trochę z 12 na 14 ale da się żyć. 



#6 stomek

stomek
  • Użytkownik
  • 506 postów

Napisano 30 kwiecień 2016 - 19:17

Tak. 18 z będzie z systemu 17/18.  Pewnie będzie tylko problem z wrzuceniem 21. Leniwy moze być, byle jakoś wchodził. 



#7 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 03 maj 2016 - 20:43

eee, z 17 na 18 będzie normalnie o ile ta dołożona 18z jest od tego samego systemu kasety. S kolei z 18 na 21 faktycznie trochę przymuli, ale tragedii być nie powinno. W tej części kasety często występują już skoki o 3 zęby i tragedii nie ma. Ja ostatnio na próbę wywaliłem z kasety 12-25 koronkę 13z a dołożyłem 18z i na 18 wszystko działa normalnie, muli trochę z 12 na 14 ale da się żyć. 

 

To nie jest takie proste. Aby dobrze zmieniać biegi koronki muszą być w pewnej określonej pozycji kątowej wobec siebie - i w danej kasecie jest sekwencja koronek dobranych tak, aby każda była w odpowiedniej pozycji. Aby zachować "Fabryczną" jakoś przekładania nie możesz tej sekwencji zaburzyć. Takie sekwencje shimano określa dwuliterowymi oznaczeniami na koronkach - te wszystkie ab, an, bn, co itp służą dokładnie to tego. Shimano zwykle dzieli kasety na dwie części - dolną i górną, które są oznaczane osobno. Np kasety 11-40 i 11-42 w 11 rzędowym napędzie mają tę samą sekwencję do bodajże 21, a potem się rozjeżdżają.

 

Co w rozpatrywanym przypadku, aby wymienić tę 19 na 18 musiałbyś zrobić jedno z dwóch

 

1 - znaleźć dwie kasety które mają tę samą sekwencję ( oznaczenie dwuliterowe, nie rozmiary koronek ), które kończą się na 17 i powyżej się rozjeżdżają

2 - znaleźć 18 która - należy do tej samej sekwencji  co 17 ( wg oznaczenia ).

 

Każda inna kombinacja spowoduje jakąś degradację pracy napędu. Czasem akceptowalną, czasem dramatycznie psującą pracę napędu.

 

Osobiście, na miejscu twórcy wątku poszukałbym kasety której koronki 18+ można transplantować na jego xx-17. jedną taką "przerwę w sekwencji" zwykle daje się opanować regulacją.



#8 stomek

stomek
  • Użytkownik
  • 506 postów

Napisano 04 maj 2016 - 06:16

Nie wiedziałem, że to takie skomplikowane. Myślałem, że wystarczy znaleźć koronke 18z, która z przodu miała 17z. Problem jest w znalezieniu w ogóle koronki 18z a co dopiero z odpowiednim oznaczeniem, którego nie znam. Powinienem na dniach dostać kasetę 10s o stopniowaniu 14-23 (używna w b.dobrym stanie) i samą koronkę 18z (też używana). Mam obecnie nową kasetę 10s o stopniowniu 13-29 a chce zrobić kasetę o stopniowaniu od 14z w której będzie 18z i musi być na końcu min 26z.



#9 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 04 maj 2016 - 17:12

Uzurpator, a jesteś pewny, że tyczy się to (ta sekwencja) także koronek szosowych? 

Dla przykładu, właśnie zapożyczyłem sobie koronkę 18z z kasety 12-23 do kasety 12-25 Campy i wszystko chodziło miodzio i zęby zgrały też się idealnie

.

Dalej, przejrzałem teraz pdf kaset szosowych 105 Shimano i tam nie ma już tych oznaczeń sekwencji co w kasetach MTB.

I jeszcze jedno, zauważyłem ze swoimi kasetami MTB o tym samym zakresie (11-32), że mimo różnego oznaczenia sekwencji (aQ i ar), koronki są identyczne, przynajmniej pierwsze 4 najmniejsze. Ale fakt, jak do tej właśnie kasety wsadziłem koronkę 13z z niższego modelu kasety o oznaczeniu "bo", to ta była przekręcona po okręgu i musiałem ją odpowiednio spiłować, by pasowała. 

 

A jest jakiś klucz w tych oznaczeniach sekwencji? Niektóre zaczynają się na literkę a, inne na b, może to jest jakieś rozwiązanie?

 



#10 stomek

stomek
  • Użytkownik
  • 506 postów

Napisano 07 maj 2016 - 15:07

Założyłem z kasety 14-23 koronki 14-20 a z kasety 13-29 koronki 21-26 i nic z tego. Kasety maja inne oznaczenia bo z jednej kasety są oznaczone "d" a z drugiej"a" ale problem jest nie w płynnej zmianie biegów tylko z pracą napędu bo sama zmiana biegów nie jest jakaś tragiczna. Po założeniu koronek jest różnica w szerokości, bębenkowi brakowało na długości jakieś 0,3mm. Sprawdzałem kilka razy i zawsze brakowało te 0,3 mm. Nie wiem co robie źle



#11 stomek

stomek
  • Użytkownik
  • 506 postów

Napisano 08 maj 2016 - 06:55

To sam sobie odpowiem;-) Nie da się zrobić tak jak chciałem czyli z dwóch kaset zrobić jedną 14-26. Nie sprawdziłem wcześniej dokładnie a okazało się, że podkładki między koronkami mają różne grubości 1,6mm, 2,4mm i jedna 2,55mm. Wychodzi na to,że ta 1,6 jest zakładana między ostatnią a przedostatnią koronką. Prawdopodobnie będzie pasować jak założe po 21z od razu 26z ale nie wiem jak to ogarnie przerzutka.



#12 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 500 postów

Napisano 08 maj 2016 - 12:57

A jaka konkretnie to kaseta?

#13 stomek

stomek
  • Użytkownik
  • 506 postów

Napisano 08 maj 2016 - 13:07

Obie kasety Veloce 10s. Jedna 14-23, druga 13-29.



#14 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 500 postów

Napisano 08 maj 2016 - 13:18

W Campie sa podkladki o roznej grubosci a w Shimano jednakowe.

#15 stomek

stomek
  • Użytkownik
  • 506 postów

Napisano 08 maj 2016 - 13:28

Teraz już wiem. Są różne w obrębie jednej grupy i różne w poszczególnych grupach.



#16 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 08 maj 2016 - 18:50

A zęby jak się układały? Nie były przesunięte po okręgu?

#17 stomek

stomek
  • Użytkownik
  • 506 postów

Napisano 08 maj 2016 - 19:42

Zęby sie ładnie układały chyba dlatego,że były z jednej grupy. Problem raczej będzie z mieszaniem koronek między grupami bo tam są innej grubości podkładki. W Veloce podkładki mają takie same grubości( tzn różne grubości ale kolejność tych grubości jest taka sama). Między 7\8 podkładka ma 2,55 mm a ostatnia zawsze 1,6 mm. Pozostałe 2,4 mm.



#18 stomek

stomek
  • Użytkownik
  • 506 postów

Napisano 09 maj 2016 - 20:31

Złożyłem w końcu i sprawdziłem kasetę 14-29 o stopniowaniu 14-15-16-17-18-19-20-21-26-29. Kaseta trochę śmiesznie wyglądała ale nie dało się inaczej( nie miałem odpowiedniej końcowej koronki 26). Od 14 do 21 kaseta używana, 26-29 nowa. Zmiana biegów bez zastrzeżeń, nawet z 21 na 26. Problem w tym, że koronki z używanej kasety nie przyjeły nowego łańcucha. Sprzedawca ocenił kasete na stan bardzo dobry. Dał 5 w 6 stopniowej punktacji i że jest nie do zajechania. Sprawdziłem też na łańcuchu z przebiegiem 7 tys km i to samo, nawet  bez mocniejszego naciskania na pedały łańcuch przeskakiwał. Sprzedawca narazie się nie odzywa, zobaczę co będzie dalej, może napisze ku przestrodze o kogo chodzi bo tych kaset do sprzedaży ma sporo. Nie kupujcie używanej kasety jeżeli nie macie pewności ile przejechała.  Jedyny pozytyw z tego, że nie ma problemu ze złożeniem kasety z dwóch jeżeli są z jednej grupy. 



#19 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 10 maj 2016 - 22:25

Jaki dałeś łańcuch? Mi kiedyś nowy Veloce przeskakiwał na kasecie po ok. 10kkm, a s kolei nowy KMC nie.



#20 stomek

stomek
  • Użytkownik
  • 506 postów

Napisano 11 maj 2016 - 04:41

Jeden i drugi Veloce. Czekam jeszcze na łańcuch o przebiegu 13 kkm. Może tego przyjmie. Kaseta "na oko" wygląda nieźle ale nie bawiłem sie nigdy w używane to nie bardzo sie znam. Bardziej kupiłem z ciekawości połączenia koronek z tymi z nowej kasety a poza tym odpowiadało mi stopniowanie.





Dodaj odpowiedź