Skocz do zawartości


Dobór Łańcucha Do Sram Apex Gpx + Ultegry 6700


17 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Napisano 14 maj 2016 - 15:38

Hej,

dzisiaj wziąłem się po raz pierwszy za czyszczenie napędu, kupiłem też przymiar do łańcucha.

Niestety wyszło na to, że jest nieźle zjechany - model SRAM PC-1071.

Wpada na 0,75, wpada na 1,0, a przy mierzeniu 20 ogniw jest ~257-258 mm zamiast spodziewanych 254 mm.

 

Korba: SRAM Apex GXP 53/39z

Kaseta: Shimano Ultegra CS-6700 10s 11-23

 

Ściągałem kasetę, czyściłem, korbę bez ściągania, nie mam jeszcze wszystkich narzędzi. 

Tak to wygląda obecnie:

 

http://i.imgur.com/oUeVtYw.jpg

http://i.imgur.com/UQ6q9Io.jpg

http://i.imgur.com/b9mTEvQ.jpg

 

Nie mam doświadczenia, nie wiem, czy są mocno zajechane, czy jednak jeszcze w dobrym stanie. No i pytanie, jaki tutaj łańcuch wykorzystać? Wymiana kasety i korby na razie raczej nie wchodzą w rachubę, brak środków. Jeżeli więc te aktualne są nieco zjechane, to chyba lepiej kupić coś tańszego i tak dobijać, aż do wymiany całości? Jak da radę, to wolę coś lepszego. 



#2 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 14 maj 2016 - 16:14

Na kasecie widać zadziory, spiłuj je iglakiem i zakładaj nowy łańcuch.
Co do modelu proponuję KMC 10.73 lub 93. Nienajgorsza cena, całkiem trwały i spinka w komplecie. Powinno wszystko jeszcze zaskoczyć.

No i niedopuszczaj więcej do takiego wyciągnięcia, ja zmieniam łańcuch przy wyciągnięciu 0,3%. Mierz też te 20 ogniw, to dokładniejsza metoda niż przymiarem, a jeszcze dokładniej jest na całym łańcuchu.

#3 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Napisano 14 maj 2016 - 16:17

Ok, dzięki za info i polecenie konkretnych modeli - znajomy doradza connexa, nie wiem co lepsze, choć z tego co widze, connex droższy.

Poza tym, chcę teraz kupić dwa i jeździć rotacyjnie. Co ile na szosie warto zmieniac, jeżeli jeżdzę tylko po suchej nawierzchni i raczej nie ma sytuacji, aby to się brudziło (+ teraz wiem jak czyścić)?



#4 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 14 maj 2016 - 16:52

E tam rotacyjnie, nie będziesz w stanie rozpoznać na oko który dłuższy, ale jak dasz radę zmierzyć cały z dokładnością do 0,01mm to proszę bardzo. Najprościej jest rzymaç się zasady 0,3% i za każdym razem przyjmie ci kaseta nowy łańcuch. Zaczniesz przedabrzać, to ją zajedziesz i będziesz musiał wszystko wymieniać.

#5 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Napisano 14 maj 2016 - 16:55

Chodzi o to, aby np. co miesiąc (dajmy na to 700-800 km) zmieniać: jeden miesiąc jeden, drugi miesiąc drugi itd. a jak któryś jest nieco zużyty, wymienić. A co do 0,3%.. znajdę taki przymiar, czy to już jednak lepiej mierzyć samodzielnie na ogniwach? 



#6 pangumas

pangumas
  • Użytkownik
  • 1525 postów
  • SkądSK

Napisano 14 maj 2016 - 17:10

Jak chcesz kupić dwa łańcuchy to kup Shimano Ultegra 6701, albo coś porządnego czyli np. Campagnolo Veloce Ultra Narrow.



#7 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 14 maj 2016 - 18:43

Chodzi o to, aby np. co miesiąc (dajmy na to 700-800 km) zmieniać: jeden miesiąc jeden, drugi miesiąc drugi itd. a jak któryś jest nieco zużyty, wymienić. A co do 0,3%.. znajdę taki przymiar, czy to już jednak lepiej mierzyć samodzielnie na ogniwach? 

Wiem o co ci chodzi, ale uwierz, jeśli nie masz nogi Grześka to po 700km nie rozpoznasz, który łańcuch jest dłuższy o 0,1mm. W praktyce po 3 zmianie wszystko pomylisz i zlejesz temat, bo efekt będzie taki sam, jak regularna zmiana na nowy po przekroczeniu pewnego zużycia.

 

Ogniwa mierz samodzielnie :D Już raz to zrobiłeś na tych 20 ogniwach, ja tylko podpowiadam, że mierząc np. 50szt. uzyskasz dokładniejszy wynik. A jak obliczyć wartość powiększoną o 0,3% to pewnie wiesz ze szkoły podstawowej ;)



#8 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Napisano 15 maj 2016 - 08:17

@Arni: Ok, dzięki :)
A jak oceniasz stan korby? Widzę tyle opinii, ile ludzi, masakra... po głowie mi nawet chodzi teraz zostawienie "jak jest" i po prostu stopniowe kompletowanie nowego napędu. 



#9 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 15 maj 2016 - 08:27

Zębatki korby z reguły dłużej wytrzymują niż kasety. Moim zdaniem pojeździsz jeszcze na tym. Zacznij od spiłowania tych zadziorów i założenia nowego łańcucha, jak zacznie przeskakiwać to daj łańcuchowi jeszcze z 200km, może się ułoży. Jeśli nie, to zakładaj nową kasetę (wcale nie musi być Ultegra) i obserwuj co dalej się będzie działo. Moim zdaniem będzie ok, ale tego nie da się tak na 100% powiedzieć po zdjęciach stąd też tyle opinii.

#10 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Napisano 15 maj 2016 - 08:38

Ok, w takim razie spróbuję, a jak natrafię na coś ciekawego, to wezmę nową korbę - tak z ciekawości sprawdziłem i ta SRAM ma ramiona o długości 175 mm, a więc to i dobra okazja, aby wrzucić coś mniejszego. Kasetę planuję używać 105 lub tiagrę, bo skoro one wytrzymują krócej, to chyba nie ma sensu dopłacać do ultegry. 



#11 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 15 maj 2016 - 09:58

A po co chcesz wymieniać całą korbę, wystarczy przecież same zębatki.
Długość ramion dobiera się do długości nóg.

Skoro 105 i Tiagra wytrzymują krócej, to jest sens dopłaty. Niestety praktyka pkazuje, że wytrzymałość jest identyczna, a zatem jeśli nie zależy nam na wadze, to nie warto dopłacać.

#12 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Napisano 15 maj 2016 - 10:06

No właśnie jak na mój wzrost (176 cm) korba 175 mm wydaje się nieco za długa.

Jeżdżę na niej od początku jak jeżdżę, bo nie zdawałem sobie sprawy z tej kwestii* - podobnie jak i z innych typu kierownica kompaktowa (zmieniałem i bardzo to wyszło na plus dzięki poradom na tym forum :) ), czy też odpowiednia regulacja w poziomie czy pionie.

 

 

* - na dobrą sprawę przy zakupie z niczego oprócz wielkości ramy nie zdawałem sobie sprawy :)

 

 

EDIT:

W ogóle to mam pewne pytanie - teraz jest Sram Apex GPX.. no i właśnie się dowiedziałem, co to jest to GPX i że do zmian na korbie nie potrzebuję żadnego klucza, wystarczy imbus ósemka. Fajna sprawa, jakbym wczoraj wiedział, to bym i korbę dokładniej wyczyścił :) Teraz więm, że ewentualna zmiana blatów też nie będzie wymagała dodatkowych narzędzi oprócz tego, co już mam.

 

Nie znam się, niemniej z tego co wyczytałem widzę, że gdybym teraz chciał wrzucić np. Ultegrę 6600 albo 6700, to musiałbym także wymienić support na zgodny z nią - tak? Support natomiast jest na pewno ok, bo żadnych znaków problemów nie daje. 

 

W tej sytuacji zastanawiam się, czy przy ewentualnej wymianie nie lepiej byłoby szukać jednak SRAM-a. Np. Rivala z tego co widzę. Tylko co wtedy z kasetą? Do tej pory było:

Łańcuch i korba: sram

Kaseta, manetki, przerzutki: shimano

 

No i działało, a że ja dałem ciała jeżdząc zbyt siłowo (dopiero od niedawna dbam o kadencję) + nie dbając o konserwację to inna sprawa. Przy wymianach lepiej wrzucić kasetę shimanowską, czy też sram? Opinii widze o nich tyle, co i innych elementach, czyli co człowiek, to inne zdanie, niektórzy chwalą, niektórzy psioczą :) 



#13 Monowiec

Monowiec
  • Użytkownik
  • 835 postów
  • SkądKraków

Napisano 15 maj 2016 - 22:53

Korba SRAM bez problemu działa z kasetą i łańcuchem Shimano więc bez różnicy.

Wysłane z mojego SM-G800F przy użyciu Tapatalka



#14 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Napisano 15 maj 2016 - 23:01

Ok, to ta sprawa załatwiona... acz z tego co widze to przy wrzucaniu np. ultegry na przód trzeba będzie i tak zaopatrzyć się w:

- klucz do misek hollowtech / gxp

- klucz do misek shimano

- klucz do korb shimano

- support shimano

- samą korbę shimano

 

Cholercia, nieco tego jest i zastanawiam się, czy nie lepiej kupić korbę, a montaż + zmianę supportu nie zrobić w serwisie. Przy nim się nie grzebie za często (ale niemal w ogóle jak dobrze jest).



#15 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Napisano 16 maj 2016 - 07:49

A może jednak nie trzeba będzie... z tego co widziałem, to np. FC-6600 czy FC-6700 jest ze zintegrowaną osią.

Zupełnie tak samo, jak obecnie posiadana korba Sram. Czy to oznacza, że support można sobie zostawić, bez wymiany?



#16 marcik

marcik
  • Użytkownik
  • 67 postów
  • SkądRuda Śląska

Napisano 16 maj 2016 - 09:05

Niestety nie. SRAM stosuje system GXP niekompatybilny z Shimano.

#17 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Napisano 16 maj 2016 - 09:09

Ok, dzięki za info. A jak wygląda sprawa z kluczami do nich? Z tego co widziałem, przy nowych supportach shimano klucz do nich jest w w zestawie, podchodzi też pod GXP? 



#18 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 500 postów

Napisano 16 maj 2016 - 10:02

Przy suportach Shimano jest nie klucz tylko redukcja aby mozna bylo uzyc klucza do HTII. Idz do serwisu i niech ci odkreca GXP, skoro zegnasz sie z tym standardem to po co kupowac klucz. U mnie w serwisie odkrecenie suportu to 10zl. Natomiast do Shimano kup klucz chocby Bike-hand za 20zl. Potrzebny jest jeszcze jeden klucz do nakretki lewej korby ale to juz grosze bo oryginal Shimano 6zl czy jakos tak. Rownie dobrze mozesz miec go w komplecie z korba.



Dodaj odpowiedź