Skocz do zawartości


Zdjęcie

[Szosa] Jazda Na Większej Czy Mniejszej Tarczy Z Przodu


19 odpowiedzi w tym temacie

#1 herbatniczek

herbatniczek
  • Użytkownik
  • 339 postów

Napisano 02 czerwiec 2016 - 21:07

Witam,

Albo to złudzenie albo lepiej zaczęło mi się jeździć na tarczy większej tarczy z przodu. Tzn łatwiej jest mi na niej utrzymać średnie prędkości 28-35km/h niż na tarczy mniejszej, ale to przecież jest niezgodne z teorią. Z tego co czytałem, to na mniejsza jest lepsza dla początkujących czyli takich jak ja, bo na mojej szosówce zrobiłem ok 600km od zakupu, kupiłem w kwietniu. Korba to Shimano 105 FC-5800, Compact 50/34.

 

To jak to jest? Powiedzmy, że kadencję utrzymuję podobną 75-90 obrotów, mam licznik kadencji.



#2 sirkozi

sirkozi
  • Użytkownik
  • 2297 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 02 czerwiec 2016 - 21:37

Nie wiem gdzie wyczytałeś, że "mniejsza jest dla początkujących". To jakaś bzdura.

 

Trochę teorii:

Zakładając, że masz typową kasetę 11-28. Przy zębatce korby 50 przy tej prędkości/kadencji najczęściej jeździsz na koronce 19z. Czyli 5 w kolejności licząc od największych. Przy zębatce korby 34 byłaby to koronka 13z, czyli 9 w kolejności (kaseta 11 biegowa). Jak sobie łatwo wyobrazić w pierwszym przypadku przekos łańcucha byłby nieduży, bo koronka jest mniej więcej w środku kasety. W drugim przypadku mamy do czynienia z dużym przekosem, który generuje dodatkowy opór.

 

Opór ten jest nieduży i nie powinieneś czuć większej różnicy. Widziałem kiedyś fajny artykuł na temat tarcia napędu i w którym momencie optymalnie jest zmieniać zębatkę z przodu. Nie mogę teraz niestety znaleźć. Z tego co kojarzę, to różnice były rzędu kilku W, więc prawie niezauważalne. Przy takiej prędkości oczywiście trzymaj się dużej tarczy.

 

 



#3 RiverZG

RiverZG
  • Użytkownik
  • 51 postów

Napisano 02 czerwiec 2016 - 21:39

chłopie nie wiem gdzie się tej teorii naczytałeś ale na pewno nie była to książka do fizyki :)

 

tu masz co trzeba : http://gears.mtbcros...m/#28I1163I1354

 

generalnie wszystko zależy od tego jak podaje Twoja noga jeżeli preferujesz wyższą kadencję  będziesz wybierał inne przełożenia do  utrzymania prędkości niż osoba która preferuje jazdę siłową. 

 

Przykładem Pros'a który nigdy nie nauczył się na czasówkach jeździć na wysokiej kadencji jest Jan Urlich, widać to tutaj w starciu z Armstrongiem który kręci młynkiem jak szalony:

 


  • big75 lubi to

#4 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3200 postów
  • SkądPoznań

Napisano 02 czerwiec 2016 - 21:44

Bo jeden brał co innego i drugi. Oni są złym przykładem.

Kiedy mięśnie biorą górę nad sercem kadencja idzie w dół.


  • EverRestOnTheBike i parmenides lubią to

7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#5 RiverZG

RiverZG
  • Użytkownik
  • 51 postów

Napisano 02 czerwiec 2016 - 21:46

Bo jeden brał co innego i drugi. Oni są złym przykładem.

Kiedy mięśnie biorą górę nad sercem kadencja idzie w dół.

To jest dobry przykład Urlich wielokrotnie był pytany dlaczego tak jeździ i odpowiadał że nie potrafi kręcić wyżej mimo wielu treningów w tym kierunku.

 

....chociaż kto wie może urlich jadł dwa wiadra kreatyny a Armstrong tylko jedno :)



#6 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3200 postów
  • SkądPoznań

Napisano 02 czerwiec 2016 - 21:48

A Armstrong mówił że nie bierze dopingu :) Jak brał tyle testosteronu to tak było, Oglądanie się na EPOkę nie jest najlepszym pomysłem.


7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#7 RiverZG

RiverZG
  • Użytkownik
  • 51 postów

Napisano 02 czerwiec 2016 - 21:50

A Armstrong mówił że nie bierze dopingu :) Jak brał tyle testosteronu to tak było, Oglądanie się na EPOkę nie jest najlepszym pomysłem.

tu masz rację ale nie znałem lepszego materiału wideo aby koledze pokazać o co chodzi.



#8 Greek

Greek
  • Użytkownik
  • 2090 postów
  • SkądKraków

Napisano 02 czerwiec 2016 - 22:04

To wideo raczej słabo pokaże Koledze o co chodzi, bo i tak większość szosowców amatorów kręci bardziej twardo niż Ulle na tym filmiku ;)


  • patolog lubi to

"Najgorsze koło czyni najwięcej hałasu", Antoine de Rivarol

 

Ragazza Ravennesa

 


#9 RiverZG

RiverZG
  • Użytkownik
  • 51 postów

Napisano 02 czerwiec 2016 - 22:05

w sumie temat kadencji  mocno rozbierałem na części w zeszłym roku, kiedy to jeszcze myślałem że będę wygrywał zawody :) Jest gdzieś w sieci badanie na ten temat do kupienia za kilka $. Tutaj jest abstrakt z tego badania: 

 

http://trisutto.com/...dence_Study.png

 

z którego krótko mówiąc wynika że dla osób lepiej wytrenowanych efektywniejsza będzie wysoka kadencja a dla mniej niska. Przy wyższej kadencji szybciej gromadzi się laktat do tego dochodzi wydolność tlenowa. 



#10 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3200 postów
  • SkądPoznań

Napisano 02 czerwiec 2016 - 22:07

Tylko on napisał, że utrzymuje podobną kadencję niezależnie od tarczy.


7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#11 RiverZG

RiverZG
  • Użytkownik
  • 51 postów

Napisano 02 czerwiec 2016 - 22:12

no nie wiem dla mnie jak kręcę interwał powiedzmy 10min na wytrzymałość to różnica między 75 obrotów a 90 daje około 10 uderzeń w pulsie mniej. nawet zakładając że prędkość nie zmieni się znacząco. Generalnie kolega w poście poleciał z tymi zakresami 28 -35 a 75 90 hmmm ..



#12 Greek

Greek
  • Użytkownik
  • 2090 postów
  • SkądKraków

Napisano 02 czerwiec 2016 - 22:32

Takie badania są bez sensu - w praktyce to od zawodnika zależy jaka będzie dla niego najbardziej efektywna ;)


"Najgorsze koło czyni najwięcej hałasu", Antoine de Rivarol

 

Ragazza Ravennesa

 


#13 RiverZG

RiverZG
  • Użytkownik
  • 51 postów

Napisano 02 czerwiec 2016 - 22:37

'no w sumie tak chociaż  w cross country nie ma opcji ....dobry zawodnik musi "umić" kręcić ;)



#14 Greek

Greek
  • Użytkownik
  • 2090 postów
  • SkądKraków

Napisano 02 czerwiec 2016 - 22:44

Na szczęście my nie jeździmy po tłuczniu i błocie :D


  • patolog lubi to

"Najgorsze koło czyni najwięcej hałasu", Antoine de Rivarol

 

Ragazza Ravennesa

 


#15 burybury

burybury
  • Użytkownik
  • 23 postów

Napisano 07 czerwiec 2016 - 06:33

http://www.matosvelo...ning-data-2.jpg
Tabelka pokazujaca zależność mocy do przełożeń. Generalnie przy podobnych przełożeniach bardziej trzeba się wysilać na mniejszej tarczy.

Envoyé de mon ME371MG en utilisant Tapatalk



#16 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 07 czerwiec 2016 - 08:45

http://www.matosvelo...ning-data-2.jpg
Tabelka pokazujaca zależność mocy do przełożeń. Generalnie przy podobnych przełożeniach bardziej trzeba się wysilać na mniejszej tarczy.

Envoyé de mon ME371MG en utilisant Tapatalk

 

Istnieje specjalne miejsce w piekle dla ludzi którzy robią wykresy nie zaczynające się od 0.0



#17 Gosc_kobrys_*

Gosc_kobrys_*
  • Gość

Napisano 07 czerwiec 2016 - 08:51

Istnieje specjalne miejsce w piekle dla ludzi którzy robią wykresy nie zaczynające się od 0.0

 

Tak, ale dotyczy ono tylko ludzi, którzy robią wykresy nie zaczynające się od 0 dla całego pospólstwa.

 

Jak dla mnie skala może być nawet logarytmiczna byle by osie były opisane :)



#18 sirkozi

sirkozi
  • Użytkownik
  • 2297 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 14 czerwiec 2016 - 11:57

http://www.matosvelo...ning-data-2.jpg
Tabelka pokazujaca zależność mocy do przełożeń. Generalnie przy podobnych przełożeniach bardziej trzeba się wysilać na mniejszej tarczy.

Envoyé de mon ME371MG en utilisant Tapatalk

 

Ten wykres jest bez sensu z powodu "Without Chain Lateral Misalignment". Jak znajdziesz wykres bez tego dopiska to wrzuć proszę.



#19 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3200 postów
  • SkądPoznań

Napisano 14 czerwiec 2016 - 12:26

To dla jakiego przekoszenia miał by być wykres?


7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#20 sirkozi

sirkozi
  • Użytkownik
  • 2297 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 14 czerwiec 2016 - 12:52

Dla normalnego jak na kasecie, a nie czegoś oderwanego od rzeczywistości. Wykres tarcia napędu, który ja pamiętam tak nie wyglądał. W nim od pewnego zakresu bardziej opłacalne energetycznie było wrzucenie małej tarczy z przodu.





Dodaj odpowiedź