Skocz do zawartości


Zdjęcie

Przerzutka Przednia 10Sp W Grupie 9Sp


11 odpowiedzi w tym temacie

#1 Tasak69

Tasak69
  • Użytkownik
  • 194 postów
  • SkądStrzegom

Napisano 27 czerwiec 2016 - 16:09

Czy przód FD-5600 jest kompatybilny z grupami Sora / Tiagra (3400, 4500) ?

 

Mam kłopot z wyregulowaniem przedniej przerzutki.

Nie umiem ustawić jej tak by pracowała w pełnym zakresie - bez tarcia uzyskuję tylko 6 centralnych trybów pracy kasety (plus jeszcze 2 - jeśli łańcuch się nie krzyżuje - zależnie od tarczy z przodu).

Pełnych 9 biegów nie jestem w stanie uzyskać na żadnej z tarcz przednich.

Zmiana biegu działa ok w całym zakresie.

 

Cała grupa w rowerku to amatorskie 9sp tzn. sora + tiagra (klamki 3400, napęd kompakt, kaseta 9sp 11-28, łańcuchy HG 9sp, z tyłu Tiagra RD-4500 z krótkim wózkiem).

 

Wcześniej miałem w tym rowerze FD-4600 (też 10sp.) i pracowała w jeszcze mniejszym zakresie.

Nie mogłem tego wyregulować i zdałem się na pobliski serwis rowerowy.

Założyli mi FD-5600 i wmówili, że teraz będzie ok - nie jest.

Jest nieco lepiej ale nadal mam w rowerze napęd '7sp'.

 

Czy jeśli założę tam 'przepisowe' wg szitmano FD 3500 lub 4500 to uzyskam szerszy zakres pracy na kasecie?

 



#2 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 27 czerwiec 2016 - 17:10

Bo ta przerzutka ma zbyt wąską klatkę. Załóż łańcuch 10s, powinno znacznie pomóc

#3 Tasak69

Tasak69
  • Użytkownik
  • 194 postów
  • SkądStrzegom

Napisano 27 czerwiec 2016 - 19:52

Jeśli klatka FD-4500 jest na tyle szersza, że załatwi sprawę to wolę kupić przerzutkę - będzie ok?

Koszt podobny jak łańcucha 10sp a łańcuchy 9sp mam 3 na zmianę (w tym 2 nowe).

 

ps. zmierzyłem klatki 10s. -  FD-4600 i FD-5600 - ta druga jest szersza - pewnie dlatego działa mi na niej napęd nieco lepiej.



#4 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 28 czerwiec 2016 - 11:28

1 - Jak ta 4500 jest od 9s to załatwi temat całkowicie, ale nie licz, że w skrajnych przekosach problem też będzie wyeliminowany. Może (nie znaczy że musi) ci delikatnie jeszcze obcierać na 1x8/9 i 2x1/2

2 - Dokładnie



#5 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 28 czerwiec 2016 - 12:12

Szerszy wózek pozwoli jeździć na szerszym zakresie biegów z tyłu bez ocierania o przerzutkę przednią, ale za to utrudni samą zmianę biegów, bo przerzutka, wychylając się w stronę danej tarczy, późnej zetknie się z łańcuchem i zacznie go spychać. Coś za coś.

 

@Tasak69 - pytałeś mnie na priv o szerokość wózka w FD-3500. Nie mam jej obecnie na miejscu, ale mam 9-rzędową Sunrace FDR96. Jej wózek ma 9,8 mm.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#6 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 28 czerwiec 2016 - 12:19

O to chodzi właśnie. Dziwię się, że serwisanci zakładali z premedytacja przerzutkę 10s skoro napęd był 9s? Chcieli pozbyć się tego co na sklepie? Niczym nie uzasadnione postępowanie.



#7 Tasak69

Tasak69
  • Użytkownik
  • 194 postów
  • SkądStrzegom

Napisano 28 czerwiec 2016 - 20:35

Arni - z przekosami nie ma problemu, chodzi mi o pracę przerzutek w położeniu dokładnie przeciwnym - tzn. mała tarcza z przodu i największa zębatka na kasecie oraz duży blat z przodu i z tyłu 11z - nie jestem w stanie osiągnąć przy swoim napędzie pracy w tych położeniach bez wyraźnego ocierania łańcucha o klatkę pp.

mikroos - potwierdzasz moje obawy - fizyka mówi, że przy szerszej klatce zmiany tarcz będą się wykonywały wolniej, kwestią jest tylko czy jednak wystarczająco szybko a jednocześnie umożliwi ona pracę na pełnych 9 biegach (może szimano dobrze to policzyło i trzeba stosować klatkę 9sp w pp do napędu w rowerze 9sp ;)
Chętnie to posprawdzam dla potomnych - byle się ktoś zlitował i zmierzył szerokość klatki sory lub tiagry 9 biegowej (jeśli będzie szersza niż 13mm to kupię i sprawdzę jej pracę - inaczej nie ma sensu).

ps. FD-4600 ma szerokość klatki 11mm a FD-5600 - 13mm (pomiary robione na wysokości pracy łańcucha).
 

pss. coraz bardziej korci mnie by ulec swojej kompletnie irracjonalnej miłości do włoszczyzny i spróbować się z napędem campy - jestem totalnym amatorem, riderem czysto rekreacyjnym i nawet nie lubię jeździć szybko rowerem ale jak widzę gdzieś ten włoski sznyt to mnie kręci cholernie - pewnie będzie jak z ducati - będę ten pomysł nie raz przeklinał ale jak spojrzę na japońskie 'akuratne' sprzęty a potem na włoski 'wynalazek' to już z nim zostanę na wieki

 



#8 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 29 czerwiec 2016 - 13:02

chodzi mi o pracę przerzutek w położeniu dokładnie przeciwnym - tzn. mała tarcza z przodu i największa zębatka na kasecie oraz duży blat z przodu i z tyłu 11z - nie jestem w stanie osiągnąć przy swoim napędzie pracy w tych położeniach bez wyraźnego ocierania łańcucha o klatkę pp.

Aż wierzyć mi się nie chce, że masz to poprawnie wyregulowane, a przynajmniej na biegu 1x1. 

Skopali ci to moim zdaniem, bo dopuścili do ocierania 1x1 i 2x9 minimalizując w ten sposób tarcie w przekosach. Powinni moim zdaniem zrobić odwrotnie co nie zmienia faktu, że i tak by się to wkurzało. 

 

Źle chyba rozumujesz z tymi wolnymi zmianami. Przedni mechanizm to system odpowiednio dobranych do siebie tarcz, odległości ich od siebie, szerokości łańcucha i szerokości klatki pp. Ty mając napęd 9s i pp od 10s zachwiałeś tę równowagę, zmniejszając odległość łańcucha od wodzika. Owszem, zmiana biegu będzie szybsza, ale dojdzie do ocierania na większej ilości biegów w przekosie.

Odwrotną sytuacją jest, gdybyś dał przerzutkę od 8s, ta miała by już za szeroką klatkę i o ile do ocierania łańcucha mogło by nie dochodzić na żadnym biegu (może nawet na 1x9), o tyle zmiana biegu była by wolniejsza i znacznie trudniejsza do ustawienia. Problem generować będzie linka, którą manetka musi bardziej wyciągnąć, by doszło do popchnięcia łańcucha na wyższy bieg. Ale jak już łańcuch przejdzie na wyższy bieg, to nie będzie o nic tarł. Oba rozwiązania nie są idealne, a w tym drugim dodatkowo łańcuch może sobie w skrajnych sytuacjach spaść na mufę lub ramię korby.

 

Tym 11 i 13mm bym się nie sugerował aż tak, może się okazać, że od 9s też wymierzysz 13mm i co wtedy? Łańcuch idzie pod pewnym katem do wodzika, są te różne przetłoczenia, myślę że ciężko to tak prosto zmierzyć. Ale nie mówię nie, może faktycznie wyjdzie ci 15mm. Dla przykładu zmierzyłem szerokość 9s ale od 2x9 MTB. Na wysokości blatu 12,5mm, a na młynki 14,5mm. Jaką decyzję byś podjął?



#9 Tasak69

Tasak69
  • Użytkownik
  • 194 postów
  • SkądStrzegom

Napisano 29 czerwiec 2016 - 13:53

Aż wierzyć mi się nie chce, że masz to poprawnie wyregulowane

Absolutnie nie twierdzę, że mam to dobrze ustawione - na tyle w to wątpiłem, że udałem się do serwisu bo sam już nie potrafiłem tego lepiej zrobić - jednak okazało się, że serwis też nie bardzo potrafi - przynajmniej na przerzutce którą założyli.

Pytanie - czy faktycznie się nie da, czy po prostu ja nie potrafię (przy kombinacji pp 10s z napędem 9s).

 

 

Źle chyba rozumujesz z tymi wolnymi zmianami.
No właśnie w pełni się zgadzam z twoimi uwagami. Przerzutka 10s działa mi szybko ale właśnie chyba zbyt szybko a w każdym razie po prostu chyba klatka jest za wąska - szybko łapie ale działa w zbyt wąskim zakresie. 8s dało by pewnie odwrotny efekt - źle by się biegi zmieniało ale praca była by teoretycznie możliwa w pełnym zakresie.
Zdaję sobie sprawę, że shimano pewnie to dobrze policzyło i przy właściwej przerzutce jest szansa na poprawną pracę.
Po prostu nie wiedziałem czy to problem ustawień czy doboru właściwego sprzętu - dlatego zacząłem wątek - ja mogłem się mylić ale serwis!? I to zmieniając przerzutkę na kolejną niewłaściwą  :(
 

 

Dla przykładu zmierzyłem szerokość 9s ale od 2x9 MTB. Na wysokości blatu 12,5mm, a na młynki 14,5mm. Jaką decyzję byś podjął?

 

Tym pomiarem przekonałeś mnie żeby kupić pp 9s i wtedy będzie ok ;)


#10 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 29 czerwiec 2016 - 16:26

Wiesz, gdyby ci ustawili tak jak pisałem czyli brak tarcia na 1x1 i 2x9 to wkurzał byś się, że np. trze już na 1x5/6/7/8/9 i 2x4/3/2/1. Tak to już jest, wybrali inną opcję, czy lepszą?

Tu i tak masz spoko, w MTB namieszali jeszcze bardziej, bo zmienili linię łańcucha korb 2rz w 10/11s. Kiedyś korby 2rz to były zwykłe 3rz przerobione poprzez najprostsze wywalenie blatu, a w miejsce środkowej wkręcona np. 38z. Taki manewr dawał linię łańcucha 46,8mm, a te cwaniaki by ludzie nie szli na łatwiznę, od 10s zmienili linię łańcucha korby, a zarazem także przerzutki, a to spowodowało, iż ten kto dotychczas mógł sobie z napędu 3x9 zrobić 2x9 teraz już miał problem z przejściem z 3x9/10 na 2x10 bo przerzutka 10s dostała inny zakres pracy i są problemy z ustawieniem. Proste, ale jakże skuteczne :)



#11 Tasak69

Tasak69
  • Użytkownik
  • 194 postów
  • SkądStrzegom

Napisano 05 lipiec 2016 - 11:09

Podsumowując temat dla potomności:

Wymieniłem przerzutkę na FD-4500 - czyli dedykowaną do napędu 9s (i całej reszty posiadanej grupy).

Udało się tak ustawić napęd, że działa praktycznie w całym zakresie kasety.

 

ps. najciekawsze jest to, że sama szerokość wózka nie jest inna większa w FD-5600 - obie te przerzutki wyglądają bardzo podobnie ale są nieco inaczej wyprofilowane

Być może to przypadek, że po zmianie FD udało się prawidłowo ustawić napęd ale może nie :wacko:



#12 Marky

Marky
  • Użytkownik
  • 62 postów

Napisano 12 sierpień 2016 - 19:25

Wcale to nie przypadek że udało ci się prawidłowo ustawić napęd po zmianie fd. Przykładowo fd-3400 nie chce działać z klamką st-3500, więc się nie dziwię że fd-5600 nie chciała za dobrze działać z 9-cio rzędową tiagrą. Shimano dobrze wie jak sięgnąć do portfela rowerzysty.





Dodaj odpowiedź