Skocz do zawartości


Zdjęcie

Koła Szosowe A Przełajowe (Cx)


24 odpowiedzi w tym temacie

#1 glomo

glomo
  • Użytkownik
  • 187 postów

Napisano 07 lipiec 2016 - 10:38

Witam,

 

Szykuję się do kupna (złożenia) kół przełajowych. I tutaj prawdopodobnie głupie pytanie: czy obręcz pod koło przełajowe różni się od obręczy pod koło szosowe (tzn. czy obręcz szosowa będzie pasować). Mam na oku obręcz szosową o stożku 40mm z 28h, szerokość maksymalna 27mm, pod oponkę (szerokość wewnętrzna pod oponkę bodajże 17mm). Czy taka obręcz się nada, czy też obręcze pod przełaj mają jakieś inne wymiary?

 

Takie samo pytanie odnośnie piast - jeśli hamulce to cantaliviery to czy piasty mają takie same wymiary jak w szosie czy się różnią?

 

 



#2 puchaty

puchaty
  • Użytkownik
  • 787 postów
  • SkądGdynia

Napisano 07 lipiec 2016 - 11:17

Tylna piasta w CX to szerokość 135 (jak w MTB) a w szosie 130 mm. Co do obręczy to przy dzisiejszej modzie na szerokie w zasadzie są wymienne.



#3 glomo

glomo
  • Użytkownik
  • 187 postów

Napisano 07 lipiec 2016 - 12:07

Dzięki :) Przednia piasta to taka sama szerokość, tak?

 

A jeszcze przy okazji pytanie o wersje pod tarcze - zarówno w szosie jak i CX z tyłu jest 135mm w takim wypadku? Jak z przodem?



#4 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 07 lipiec 2016 - 12:14

Tylna piasta w CX to szerokość 135 (jak w MTB) a w szosie 130 mm.

 

Z tym akurat byłbym ostrożny, wiele zależy od producenta ramy.

 

Jeżeli już mamy rysować jakiś podział, to przeważnie 130 mm jest w przełajówkach pod canti, a 135 pod dyski, ale to też nie jest sztywne kryterium, które sprawdza się zawsze. Trzeba po prostu zmierzyć swoją ramę i wtedy dobrać odpowiednią piastę.

 

Przód ma zawsze 100 mm (o ile jest to koło na zwykłą szpilkę), chyba że jest to piasta na sztywną ośkę (przeważnie 15 albo 12 mm), wtedy dobierasz wg standardu.


  • puchaty lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#5 glomo

glomo
  • Użytkownik
  • 187 postów

Napisano 07 lipiec 2016 - 12:32

Z tym akurat byłbym ostrożny, wiele zależy od producenta ramy.

 

Jeżeli już mamy rysować jakiś podział, to przeważnie 130 mm jest w przełajówkach pod canti, a 135 pod dyski, ale to też nie jest sztywne kryterium, które sprawdza się zawsze. Trzeba po prostu zmierzyć swoją ramę i wtedy dobrać odpowiednią piastę.

 

Przód ma zawsze 100 mm (o ile jest to koło na zwykłą szpilkę), chyba że jest to piasta na sztywną ośkę (przeważnie 15 albo 12 mm), wtedy dobierasz wg standardu.

 

Czyli w zasadzie piasty szosowe mogą podejść pod przełajową ramę pod canti, dobrze rozumiem? 

Tak samo piasty szosowe z szosy pod dyski w ramę przełajową pod dyski.

 

Podsumowując:

Szosa nie pod tarcze - zawsze 130 + 100 mm

Przełaj canti - 130 lub 135mm + 100mm

Szosa tarcze - zawsze 135 mm + 100mm (gdy na szpilkę)

Przełaj tarcze - zawsze 135mm + 100mm (gdy na szpilkę)

 

Pisząc 'zawsze' mam na myśli 'w 95% przypadków', wiadomo, że znajdą się jakieś inne rozwiązania zawsze, chodzi mi o standardy



#6 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 07 lipiec 2016 - 12:42

Zgadza się :) Choć mimo wszystko napisałbym, że 95% przełajówek pod canti ma 130 mm z tyłu. Taka miła pozostałość ze starych dobrych czasów, kiedy części dało się swobodnie przekładać pomiędzy rowerami bez obaw o kompatybilność...

 

Chyba gorzknieję na starość ;)


  • Malik lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#7 glomo

glomo
  • Użytkownik
  • 187 postów

Napisano 07 lipiec 2016 - 13:51

Dzięki. Faktycznie niestety strasznie dużo się tych standardów robi. Jak ostatnio składałem koła do MTB to z dwa dni próbowałem dojść jaka ośka zaciskowa będzie pasować pod daną ramę i piastę ;)



#8 Gosc_gocu_*

Gosc_gocu_*
  • Gość

Napisano 07 lipiec 2016 - 14:38

Tylna piasta w CX to szerokość 135 (jak w MTB)

 

Strzeliłeś takim ogólnikiem że wyszła bzdura. Chyba za bardzo nie siedzisz w temacie i piszesz tylko to co wyczytałeś w necie - tacy teoretycy to przekleństwo wszelkich forów...



#9 Siara_iwj

Siara_iwj

    Zło Konieczne

  • Moderator
  • 2263 postów
  • SkądSheffield

Napisano 07 lipiec 2016 - 15:32

DOBRA, DOSYĆ

 

Gocu, teraz będzie notka specjalnie dla Ciebie, więc możesz czuć się wyróżniony. Piszę tu, publicznie, przy świadkach. 

 

Od dłuższego czasu śledzę Twoje posty i ze świecą szukać pośród nich jakichkolwiek przydatnych informacji. 99% to pojazdy po użytkownikach, osobiste wyskoki, prywata i zaczepki. Szczerze mam tego już po dziurki w nosie i tu, teraz piszę Ci jak będzie:

 

Masz do wyboru:

 

1. Ogarnąć się i przestać zaczepiać wszystkich wokoło.

 

Przykład - ostatni post. Zamiast atakować puchatego mogłeś napisać "Według mojej wiedzy nie masz racji, oto co ja wiem na ten temat (i tłumaczysz)". No ale nie, nie dało się. Trzeba było komuś pojechać.

 

2. Nie stosujesz się do punktu pierwszego i dostajesz blokadę na pisanie za spam (bo to nic innego). Uwierz mi, biorąc stan na dziś nic przez to nie stracimy i nikt nawet nie zapłacze.

 

 

Koniec, kropka.


  • Dari lubi to

 Lekkie. Tanie. Mocne. Wybierz dwa - C. Boardman


#10 puchaty

puchaty
  • Użytkownik
  • 787 postów
  • SkądGdynia

Napisano 07 lipiec 2016 - 15:52

Mam ramę CX Accent na canti i jest tam 135 mm. Faktycznie, niepotrzebnie uogólniłem, jak widać robiąc to popełniłem błąd, ale to nie jest żadna wiedza teoretyczna, tylko z mojego garażu.
Wg mnie zmorą wszelkich forów są niedowartościowane typy, które czują się lepiej, gdy kogoś próbują poniżyć. :)



#11 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 07 lipiec 2016 - 16:00

Ramy uniwersalne (a taką jest CX-One) prawie zawsze mają z tyłu 135 mm. Powód jest prosty: niemal nie istnieją piast 130 mm z mocowaniem pod dysk ;)


  • puchaty lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#12 glomo

glomo
  • Użytkownik
  • 187 postów

Napisano 12 lipiec 2016 - 10:29

I podejrzewam, że w przełaju ze względu na ten fakt będzie coraz więcej 135mm, ale to tylko moje podejrzenia. Dzięki za pomoc.



#13 Gosc_rowerowyninja_*

Gosc_rowerowyninja_*
  • Gość

Napisano 12 lipiec 2016 - 12:26

Pewnie, że tak. I bardzo dobrze, przecież dzięki temu koła do przełaja i 29r są takie same, więc i wybór większy.

#14 glomo

glomo
  • Użytkownik
  • 187 postów

Napisano 16 lipiec 2016 - 10:41

Czyli jak rama pod tarcze to na takich samych piastach pojedziemy na szosie, CX i MTB (pod warunkiem, że taka sama średnica ośki i oczywiście pomijam kompatybilność obręczy z szerokością opon).



#15 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 16 lipiec 2016 - 11:19

Tak, o ile oczywiście rama nie ma osiek przelotowych.

 

Zresztą nie bój nic, producenci bardzo dbają o to, żebyś nie mógł przekładać części między rowerami ;)


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#16 glomo

glomo
  • Użytkownik
  • 187 postów

Napisano 06 luty 2017 - 12:56

Jeszcze jedeno pytanie w tym temacie, bo coś mam dzisiaj jakieś zaćmienie :P.
Jak mam szosowke z opisem 'pod sztywną oś' oznacza to, że będzie pod piasty przelotowe tył 135x12mm, przód 100x15? A więc oznaczało by to że piasta z przedniego koła mtb o sztywnej osi 15mm będzie pasować?

I czy przednie piasty nie licząc Piast boost i innych mało typowych wynalazków maja czy to w szosie czy to w mtb czy to w przełaju zawsze 100mm i różnią się tylko 'grubością' ośki? W tylnych jednak jest już różnica między mtb a cx także w szerokości (142 vs 135 mm)

#17 radomir82

radomir82
  • Użytkownik
  • 879 postów
  • SkądBergen

Napisano 06 luty 2017 - 13:46

W szosie "standardem" jest 100x12 z przodu, także koło od górala nie będzie pasowało w większości przypadków.

#18 glomo

glomo
  • Użytkownik
  • 187 postów

Napisano 06 luty 2017 - 20:56

Ok, czyli przy osiach 'przelotowych' mamy na ogół tak:

 

CX lub szosa: 100x12 i 135x12

MTB: 100x15 i 142x12

 

ok?



#19 2xB

2xB
  • Użytkownik
  • 72 postów

Napisano 06 luty 2017 - 22:53

niekoniecznie, giant w tym roku zarówno w modelach szosowych jak i cx zrobil z tylu 142x12

#20 radomir82

radomir82
  • Użytkownik
  • 879 postów
  • SkądBergen

Napisano 06 luty 2017 - 23:14

Prędzej

 

CX lub szosa: 100x12 i 142x12

MTB: 100x15 i 142x12 czy inny Boost...





Dodaj odpowiedź