Skocz do zawartości


Zdjęcie

Opony Do Przełajówki


220 odpowiedzi w tym temacie

#61 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 05 listopad 2016 - 21:03

Chyba drugi raz się spotykam z oponami, które zamiast oznaczenie kierunku rotacji (jednakowej dla obu kół), mają właśnie <-FRONT REAR->, czyli dla przedniego i tylnego koła inaczej.

 

Jak dobrze pamiętam, to zakładałem obie opony zgodnie z kierunkiem podanym dla koła przedniego, bo wydawało mi się, że wtedy opory toczenia będą niższe (tak na oko, patrząc na bieżnik), a zbytniego pogorszenia trakcji (bo chyba dlatego na tył oponę zakłada się odwrotnie) to nie spowoduje.


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#62 roweras88

roweras88
  • Użytkownik
  • 725 postów

Napisano 05 listopad 2016 - 21:15

Sporo jest takich opon, np. te Coni CX Race. Założyłem zgodnie z sugestią producenta.

#63 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8584 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 05 listopad 2016 - 23:41

Chyba drugi raz się spotykam z oponami, które zamiast oznaczenie kierunku rotacji (jednakowej dla obu kół), mają właśnie <-FRONT REAR->, czyli dla przedniego i tylnego koła inaczej.

 

Jak dobrze pamiętam, to zakładałem obie opony zgodnie z kierunkiem podanym dla koła przedniego, bo wydawało mi się, że wtedy opory toczenia będą niższe (tak na oko, patrząc na bieżnik), a zbytniego pogorszenia trakcji (bo chyba dlatego na tył oponę zakłada się odwrotnie) to nie spowoduje.

 

Hymmm... A nie przypadkiem to oznacza, że z tej strony: <-Front ma się toczyć do przodu, a w tą stronę Rear -> do tyłu? To nie oznaczenie instalacji opony na przednim lub tylnym kole. Wtedy Twój sposób założenia opony będzie ze wszech miar prawidłowy ;).


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS 

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#64 roweras88

roweras88
  • Użytkownik
  • 725 postów

Napisano 05 listopad 2016 - 23:47

Ja tam za dużo do tyłu nie jeżdżę...

#65 qzn

qzn
  • Użytkownik
  • 534 postów
  • SkądWrocław

Napisano 06 listopad 2016 - 08:33

Zdecydowanie to oznaczenie kierunku w zależności od miejsca montażu, kilku producentów takie stosuje.


  • mikroos lubi to

#66 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 06 listopad 2016 - 10:19

Zgadza się. Choć w praktyce i tak warto potestować różne rozwiązania - np. kilka lat temu Schwalbe oferowało oponę Nobby Nic, która na łatwiejszych trasach (typowe sucho-mokre leśne ścieżki) toczyła się i prowadziła najlepiej... założona odwrotnie niż zalecano ;)

 

To dokładnie tak jak z ciśnieniami: producent podaje pewne ogólne zalecenia, ale ostatecznie wszystko wypracowujesz sam.


  • qzn lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#67 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 06 listopad 2016 - 10:52

W tym przypadku (opony Smart Sam), na oko, kierunek nie jest taki oczywisty - trzeba dobrze analizować układ bieżnika, co może być powodem, że Schwalbe daje takie zalecenia. Doszedłem do wniosków, że dla kierunku REAR-> więcej krawędzi klocków bieżnika (romby i czworościany nieforemne) ma krawędzie ustawione prostopadle do osi opony, więc będzie się lepiej odpychało na luźnej nawierzchni. Ale tak ustawione krawędzie będą np na asfalcie uderzały w nawierzchnię, co spowoduje wzrost hałasu i oporów toczenia. Natomiast dla kierunku <-FRONT, większości krawędzi klocków jest ustawionych skośnie do podłużnej osi opony. Pewnie w celu redukcji oporów toczenia - szczególnie na twardej nawierzchni, asfalcie. 

 

Ale to tylko moje przypuszczenia, a różnice niewielkie, chyba jednak na tylne koło oponę założę odwrotnie niż podaje producent - będzie lżej się toczyła po asfalcie, a nie przypuszczam, żeby zabrakło mi trakcji na sypkiej nawierzchni.


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#68 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 06 listopad 2016 - 11:22

Skośne klocki na przedniej oponie mają ogromny sens, bo zapobiegają znoszeniu koła na bok na szybkich zakrętach. Wypadkowa sił działa wtedy mniej więcej prostopadle do klocków, więc takie klocki generują spory opór - i to w praktyce bardzo czuć.

 

Zresztą jeszcze z 10 lat temu było na rynku trochę opon ściśle dedykowanych na przód, które miały bieżnik w kształcie "jodełki" albo "strzałek" właśnie w tym celu.

 

Tylna opona, tak jak zauważyłeś, ma klocki prostopadłe do kierunku jazdy, żeby poprawić przyczepność przy przyśpieszaniu. Natomiast na asfalcie oczywiście one będą generowały opór - coś za coś.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#69 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 16 kwiecień 2017 - 11:09

Muszę powiedzieć, że założone na ten sezon oponki Schwalbe Smart Sam (stary wzór, w romby) po asfalcie i na szutrach chyba lepiej się toczy niż Cyclocross Race Continentala. 


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#70 dzesio

dzesio
  • Użytkownik
  • 4 postów

Napisano 10 sierpień 2017 - 10:38

używałem przełajowych schwalbe rocket ron. byłem bardzo zadowolony. dobre na mokre i nawet ubity śnieg (sprawdzałem) bo mają miękką gumę. właśnie ta miękka guma to ich jedyny minus: ścierają się błyskawicznie. po 4k km sliki. a i niesamowicie niskie opory toczenia. coś pięknego

 

teraz muszę kupić kolejne oponki i się zastanawiam może nad czymś lepszym w piachu. a panaracery? ktoś próbował?



#71 roweras88

roweras88
  • Użytkownik
  • 725 postów

Napisano 10 sierpień 2017 - 11:01

A jak się mają opory toczenia Smart Samów do Rocket Ronów? Z wyglądu Smart Sam powinien się lżej toczyć po twardym bo ma ciągły (prawie) bieżnik na środku a Rocket Ron jednak nie. Z drugiej strony RR poro lżejszy od SS (300g vs 450 g)...



#72 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 10 sierpień 2017 - 11:31

Smart Sam ma dość grubą warstwę gumy, co podnosi opory toczenia. Toczy się dobrze, ale nie jest równie szybki właśnie ze względu na grubość i wagę.

 

Przyczepność też nie jest aż tak świetna, bo czoło opony również ma wpływ na przyczepność opony w zakrętach (opona nie styka się z gruntem punktowo, tylko na pewnej powierzchni, która często zachodzi na czoło opony).

 

Smart Sam jest dobry do trekkingu, gdzie na szosie pokonujemy wiele kilometrów, a w teren zjeżdżamy tylko czasami. W terenie RR będzie lepszy.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#73 BackJauer

BackJauer
  • Użytkownik
  • 47 postów

Napisano 20 sierpień 2017 - 19:57

A czy ma ktoś doświadczenie z szytkami do CXa?

 

Mam w tej chwili Schwalbe Racing Ralph, ale obie już uszczelniałem i myślę nad czymś nowym na jesień/zimę. Chciałbym zamówić Challenge Chicane XS 33mm, ale nie widzę ich w Polsce nigdzie... http://www.wiggle.co...yclocross-tyre/

 

Warunki to 33mm+ i gumwall (beżowy bok). Ktoś coś poleci? :)



#74 Mateunio

Mateunio
  • Użytkownik
  • 944 postów
  • SkądKT

Napisano 20 sierpień 2017 - 21:39

^ Challenge Grifo


Sticker-e1508358125669.jpgcrankalicious.pl - profesjonalne kosmetyki do pielęgnacji roweru

 


#75 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8584 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 20 sierpień 2017 - 22:26

No to ja dorzucę swoje: w teren tylko bezdętkówki. Po uszczelnieniu felg (jak chyba w każdych nowszych felgach prostokątne haki trzymające oponę, więc przy dobrych oponach problemu nie ma) najpierw próbowałem zabawy z moimi Conti Cx Speed - po ciężkich zmaganiach nawet udało się je osadzić i uszczelnić, kilka jazd przebiegło bezproblemowo, ale ostatnia (na tych gumach) przekreśliła ich zastosowanie jako bezdętkowe. I w sumie nie ma się co dziwić, producent nie przewidział takowego zastosowania. 

Szukając gum o podobnych właściwościach, ale przeznaczonych do zastosowań bezdętkowych zdecydowałem się na WTB Nano 40c  TCS Light - nie ograniczają mnie przepisy UCI do 33mm szerokości opony, a raczej tylko szerokość widełek (zwłaszcza tylnych) no i opona do 42mm wchodzi do tylnego koła. Co ciekawe te 40c to chyba wtedy, gdy opona się rozpłaszczy, albo napompuje do maksymalnego dopuszczalnego ciśnienia, bo przy 20/30 psi (przód/tył) jakie używam to jej szerokość nie przekracza 37mm. Szkoda, bo miałem nadzieję na większą szerokość, no ale przynajmniej więcej miejsca dla błotka, które o dziwo jakoś się bieżnika nie trzyma i oczyszcza dość szybko. Przynajmniej "moje" błotko, bo pewno to bieszczadzkie zalepiłoby dokładnie całe wolne miejsce...

 

Wrażenia? Montaż prosty, co prawda używam do osadzenia opon strzału ciśnienia z Shwalbe Tire Booster, ale przy montażu miałem wrażenie, że nawet zbiornik ciśnieniowy nie byłby potrzebny, a wystarczyłaby porządna pompka serwisowa. Jednak pamiętając męczarnie z osadzeniem Conti CX Speed wolałem nie ryzykować i... cały montaż przebiegł błyskawicznie. O żadnych wyciekach mleczka oczywiście w tym przypadku nie było nawet mowy. Opony mają wyraźnie utwardzony bok, mieszanka nie przepuszcza powietrza, choć oczywiście warto co jakiś czas sprawdzić i dopompować do pożądanego ciśnienia. Bo nie ma się co czarować, opona bezdętkowa w systemie TCS/TR (czy jak to producent nazwał) nie będzie aż tak mocno uszczelniona jak UST i należy liczyć się z niewielkimi ubytkami ciśnienia - polecam jednak podręczny manometr, całkiem dobrze sprawuje się Beto (zakup u mirkoos'a, podobnie jak tire booster - najlepsza cena i nie tylko, właściwie najpierw u niego sprawdzam czy ma to co mnie interesuje, jeśli nie to dopiero wtedy szukam gdzie indziej, niestety opon WTB nie miał :( )

No właśnie ciśnienie - jak dla mnie (70 kg żywej masy) chyba najlepszym wydaje się ok. 25 do 30 psi z tyłu i około 20 psi z przodu - tak żeby nie czuć przetaczania się po kamieniach i szyszkach dobijających do felg. Oczywiście o takim ciśnieniu z dętkami można zapomnieć, skończy się wianuszkiem rozcięć dętki przy pierwszym lepszym agresywniejszym zjeździe (też to zaliczyłem). Testowałem prawie bez powietrza, trzymają się obręczy jak głupie, bez najmniejszego wycieku mleczka, no ale na felgach jeździć to raczej głupota... 

Reasumując - tego typu opony to podstawa w CX, zresztą pewno w MTB również. Bruki? Przy tym ciśnieniu to nie problem, całkiem przyjemnie się po nich teraz jedzie. Właściwie zastanawiałbym się, czy nie przerobić kół w szosie na bezdętkówki, ale na obecnych oponach nie łapię gum...

 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS 

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#76 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 21 sierpień 2017 - 17:57

Jakie masz obręcze ?

 

Jak sprawdzić, czy opona jest TR ?

Jeśli na str. producenta nie ma o tym wzmianki, to znaczy, że nie jest TR ?


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#77 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8584 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 21 sierpień 2017 - 20:02

Shimano RX-31. Uszczelnienie taśmą Tesa® 4289 - 21mm x 66m  (66m za 27zł!), wentyl dobierać, żeby był gumowy stożek uszczelnienia, a nie typowy pod UST (tańsze, ale do bani w przypadku obręczy nie UST).

TCS_Infographic_1024x1024.jpg?v=14999786

Oprócz uszczelnia samej gumy, doskonale sprawdza się pasowanie połączenia opona/felga.

 

Opony muszą być oznaczone przez producenta jako nadające się do bezdętkówek np. WTB oznacza jako TCS (TUBELESS COMPATIBLE SYSTEM), Schwalbe jako TR / TLE (TUBLESS READY / TUBLESS EASY) 

04B_Nobby_Nic_RZ_A4.jpg

 

Wracając do WTB:

Diagram_Tires_1024x1024.jpg?v=1499979714

bo umieścił ciekawy diagram - właściwie pierwsze z lewo/góra nie polecam: za dużo zabawy, efekt może być krótkotrwały i zawieść w najmniej pożądanej chwili. 

Podobnie jak próba zastosowania standardowych opon z obręczami tubless rim - można się zdziwić, gdy nagle będziesz jechał bez powietrza.

Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest komplet felg i opon TCS/TLE (czy jak to tam zwał producent), ale jeśli felga jest w miarę nowa to powinna mieć prostokątny zamek i na tyle wysoki, że umożliwi zakotwiczenie opony bezdętkowej. Wtedy wystarczy uszczelnić samą felgę i można cieszyć się z jazdy na niskim ciśnieniu. A to lepsze niż dobry amortyzator, zwłaszcza, że takowych nie stosuje się w przełajówkach ;)


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS 

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#78 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 21 sierpień 2017 - 20:26

Ha, wśród opon Schwalbe, które by podchodziły do przełajówki tylko X-One i G-One.

 

Moje Smart Samy (w dodatku stary wzór) nie są TL Easy.


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#79 lukeuszlfc

lukeuszlfc
  • Użytkownik
  • 127 postów

Napisano 21 sierpień 2017 - 20:39

Ja polecam bezdętkowe opony przełajowe od Bontragera, zarówno te z wysokim bieznikiem, jak i na warunki suche.Cenowo wychodzą w miarę dobrze około 180-190zł/sztuka. No i musza mieć oznaczenie TLR - Tubeless Ready. Szkoda jedynie, ze nie ma możliwośći wyboru szerokości 38 lub 40mm. 

 

https://www.trekbike...colorCode=black

https://www.trekbike...colorCode=black



#80 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 27 sierpień 2017 - 11:34

Dawna CrossRide od Continentala (czyli bieżnik jak w górskim X-King-u) teraz nazywa się AT Ride. Szerokość 42 (sam balon w poprzedniku miał 37-38 mm) to może nie jest szerokość do przełajówki, ale do wszelkich crossów czy 29er-ów się nada.

http://allegro.pl/28...6914050327.html

Ostatnio z tyłu w crossie zamiast CrossRide'a (już mi się starły klocki na środku) założyłem taką starą IRC V-Claw (700x41). Na asfalcie wzrost oporów od razu zauważalny, no ale ta IRC to raczej na cięższy teren (ogromne klocki). 

 

A te ktoś próbował?

http://allegro.pl/op...6937877480.html

 


  • xander122 lubi to



Dodaj odpowiedź