Skocz do zawartości


Zdjęcie

Opony Do Przełajówki


68 odpowiedzi w tym temacie

#61 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2172 postów
  • SkądKońskie

Napisano 05 listopad 2016 - 21:03

Chyba drugi raz się spotykam z oponami, które zamiast oznaczenie kierunku rotacji (jednakowej dla obu kół), mają właśnie <-FRONT REAR->, czyli dla przedniego i tylnego koła inaczej.

 

Jak dobrze pamiętam, to zakładałem obie opony zgodnie z kierunkiem podanym dla koła przedniego, bo wydawało mi się, że wtedy opory toczenia będą niższe (tak na oko, patrząc na bieżnik), a zbytniego pogorszenia trakcji (bo chyba dlatego na tył oponę zakłada się odwrotnie) to nie spowoduje.


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#62 roweras88

roweras88
  • Użytkownik
  • 610 postów

Napisano 05 listopad 2016 - 21:15

Sporo jest takich opon, np. te Coni CX Race. Założyłem zgodnie z sugestią producenta.

#63 Prozor

Prozor
  • Użytkownik
  • 3844 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 05 listopad 2016 - 23:41

Chyba drugi raz się spotykam z oponami, które zamiast oznaczenie kierunku rotacji (jednakowej dla obu kół), mają właśnie <-FRONT REAR->, czyli dla przedniego i tylnego koła inaczej.

 

Jak dobrze pamiętam, to zakładałem obie opony zgodnie z kierunkiem podanym dla koła przedniego, bo wydawało mi się, że wtedy opory toczenia będą niższe (tak na oko, patrząc na bieżnik), a zbytniego pogorszenia trakcji (bo chyba dlatego na tył oponę zakłada się odwrotnie) to nie spowoduje.

 

Hymmm... A nie przypadkiem to oznacza, że z tej strony: <-Front ma się toczyć do przodu, a w tą stronę Rear -> do tyłu? To nie oznaczenie instalacji opony na przednim lub tylnym kole. Wtedy Twój sposób założenia opony będzie ze wszech miar prawidłowy ;).


Focus Izalco ::::Powered by SRAM REDTM      24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png STRAVA 24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png    GarminConnect.png

                                                                                                                       Grupa Forum na Garmin Connect


#64 roweras88

roweras88
  • Użytkownik
  • 610 postów

Napisano 05 listopad 2016 - 23:47

Ja tam za dużo do tyłu nie jeżdżę...

#65 qzn

qzn
  • Użytkownik
  • 319 postów
  • SkądWrocław

Napisano 06 listopad 2016 - 08:33

Zdecydowanie to oznaczenie kierunku w zależności od miejsca montażu, kilku producentów takie stosuje.


  • mikroos lubi to

#66 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 5577 postów
  • SkądSzczecin/Poznań

Napisano 06 listopad 2016 - 10:19

Zgadza się. Choć w praktyce i tak warto potestować różne rozwiązania - np. kilka lat temu Schwalbe oferowało oponę Nobby Nic, która na łatwiejszych trasach (typowe sucho-mokre leśne ścieżki) toczyła się i prowadziła najlepiej... założona odwrotnie niż zalecano ;)

 

To dokładnie tak jak z ciśnieniami: producent podaje pewne ogólne zalecenia, ale ostatecznie wszystko wypracowujesz sam.


  • qzn lubi to
rowerplus-logo-2.png

#67 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2172 postów
  • SkądKońskie

Napisano 06 listopad 2016 - 10:52

W tym przypadku (opony Smart Sam), na oko, kierunek nie jest taki oczywisty - trzeba dobrze analizować układ bieżnika, co może być powodem, że Schwalbe daje takie zalecenia. Doszedłem do wniosków, że dla kierunku REAR-> więcej krawędzi klocków bieżnika (romby i czworościany nieforemne) ma krawędzie ustawione prostopadle do osi opony, więc będzie się lepiej odpychało na luźnej nawierzchni. Ale tak ustawione krawędzie będą np na asfalcie uderzały w nawierzchnię, co spowoduje wzrost hałasu i oporów toczenia. Natomiast dla kierunku <-FRONT, większości krawędzi klocków jest ustawionych skośnie do podłużnej osi opony. Pewnie w celu redukcji oporów toczenia - szczególnie na twardej nawierzchni, asfalcie. 

 

Ale to tylko moje przypuszczenia, a różnice niewielkie, chyba jednak na tylne koło oponę założę odwrotnie niż podaje producent - będzie lżej się toczyła po asfalcie, a nie przypuszczam, żeby zabrakło mi trakcji na sypkiej nawierzchni.


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#68 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 5577 postów
  • SkądSzczecin/Poznań

Napisano 06 listopad 2016 - 11:22

Skośne klocki na przedniej oponie mają ogromny sens, bo zapobiegają znoszeniu koła na bok na szybkich zakrętach. Wypadkowa sił działa wtedy mniej więcej prostopadle do klocków, więc takie klocki generują spory opór - i to w praktyce bardzo czuć.

 

Zresztą jeszcze z 10 lat temu było na rynku trochę opon ściśle dedykowanych na przód, które miały bieżnik w kształcie "jodełki" albo "strzałek" właśnie w tym celu.

 

Tylna opona, tak jak zauważyłeś, ma klocki prostopadłe do kierunku jazdy, żeby poprawić przyczepność przy przyśpieszaniu. Natomiast na asfalcie oczywiście one będą generowały opór - coś za coś.


rowerplus-logo-2.png

#69 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2172 postów
  • SkądKońskie

Napisano 16 kwiecień 2017 - 11:09

Muszę powiedzieć, że założone na ten sezon oponki Schwalbe Smart Sam (stary wzór, w romby) po asfalcie i na szutrach chyba lepiej się toczy niż Cyclocross Race Continentala. 


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen




Dodaj odpowiedź