Jump to content


Photo

Wtb I19 - Eksplozja Obręczy


5 replies to this topic

#1 MichalD

MichalD
  • Użytkownik
  • 157 posts
  • SkądSzczecin

Posted 16 August 2016 - 17:44

Wczoraj podczas pompowania do 70 psi, obręcz rozsadziło. Spotkał się ktoś z taką sytuacją ?
 
Oryginalnie koła były złożone na poniższych elementach:
 WTB TF i19  
 DT Swiss 350 32h Disc
 Aero 424
 
Po około 1,5 roku użytkowania popękała obręcz w tylnym kole. Bikestacja gdzie zamówiłem koła, a później centrowałem w serwisie w Szczecinie zbyt mocno ponaciągali i wyrwało nypel z obręczy. 
 
Dałem do Spike, tyl założył na prostych szprychach cieniowanych , przód poprawił. Tył ładnie trzyma sie do tej pory, zero bicia. Przód wczoraj eksplodował. 
 
Zastanawiam się czy jestem po prostu zbyt ciężki (86 kg na te koła), i może złożyć coś mocniejszego na piaście DT 350 ?
 
 
 
 
 

Attached Files



#2 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 16 August 2016 - 18:34

A czy czasem nie jest to obręcz MTB, a więc pod niższe ciśnienia?

Napisz do dystrybutora WTB, gdzieś czytałem że przyjęli taką obręcz na gwarancję i nawet koło od nowa sami przepletli.

#3 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,562 posts
  • SkądSzczecin

Posted 16 August 2016 - 19:05

Skąd wniosek, że za mocno naciągnęli szprychy?

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#4 sirkozi

sirkozi
  • Użytkownik
  • 2,297 posts
  • SkądGdańsk

Posted 16 August 2016 - 21:00

WTB to dość wylajtowane obręcze i nie zdziwiłbym się jakby miały max zalecane ciśnienie w okolicach 4 barów. Miałem wylajtowane obręcze DT w góralu (350g) i tam było max do 4 barów. A tu wbiłeś prawie bar więcej.



#5 MichalD

MichalD
  • Użytkownik
  • 157 posts
  • SkądSzczecin

Posted 16 August 2016 - 21:04

Skąd wniosek, że za mocno naciągnęli szprychy?

 

Jeśli sie nie mylę to tak powiedział Spike. Szprychy aero w paru miejscach, w przednim i tylnym kole były obrócone  przy nyplu o nawet o 90 stopni

 

 

Kiedyś się pytałem przedstawiciela WTB i powiedzieli żę teoretycznie ta obręcz nie ma ograniczeń jeśli chodzi o ciśnienie. Ja zakładałem tam także opony Zafiro Pro 622x28 i pompowałem tam na pewno powyżej 100 PSI bez żadnych problemów. 

 

EDIT: Usunąłem opaskę i okazało się że obręcz prawdopodobnie została rozsadzona ponieważ była pęknięta od wewnątrz, tj.  na szerokość otworów na 11 szprychy (z 32), widać długie pękniecie.

Co ciekawe dodatkowe pękniecie od zewnątrz było widoczne na szerokość 2,5 otworu, ale z dala od miejsca eksplozji. 

 

Nie zdziwił bym się gdyby obręcz pękała powoli od wewnątrz, a nie widać było tego gołym okiem  bo przykryte było opaską. Aż w końcu pękniecie było na tyle duże ze obręcz puściła w najsłabszym miejscu czyli wentylu dętki. 

 

Jutro jak będą lepsze zdjęcia to zrobię foto. 

 

 



#6 glomo

glomo
  • Użytkownik
  • 187 posts

Posted 06 September 2016 - 14:47

Jeśli sie nie mylę to tak powiedział Spike. Szprychy aero w paru miejscach, w przednim i tylnym kole były obrócone  przy nyplu o nawet o 90 stopni

 

 

Kiedyś się pytałem przedstawiciela WTB i powiedzieli żę teoretycznie ta obręcz nie ma ograniczeń jeśli chodzi o ciśnienie. Ja zakładałem tam także opony Zafiro Pro 622x28 i pompowałem tam na pewno powyżej 100 PSI bez żadnych problemów. 

 

EDIT: Usunąłem opaskę i okazało się że obręcz prawdopodobnie została rozsadzona ponieważ była pęknięta od wewnątrz, tj.  na szerokość otworów na 11 szprychy (z 32), widać długie pękniecie.

Co ciekawe dodatkowe pękniecie od zewnątrz było widoczne na szerokość 2,5 otworu, ale z dala od miejsca eksplozji. 

 

Nie zdziwił bym się gdyby obręcz pękała powoli od wewnątrz, a nie widać było tego gołym okiem  bo przykryte było opaską. Aż w końcu pękniecie było na tyle duże ze obręcz puściła w najsłabszym miejscu czyli wentylu dętki. 

 

Jutro jak będą lepsze zdjęcia to zrobię foto. 

 

 

Obrócona szprycha aero nie świadczy o zbyt mocnym naciągu, chociaż świadczy o braku umiejętności zaplatania/centrowania kół. Da się zrobić o wiele za mocny naciąg bez obracania szprychy, da się też obrócić przy słabym naciągu.

 

Odnośnie samego pęknięcia - ciężko stwierdzić, czy nie powstały jakieś mikropęknięcia przy zaplataniu, czy też po prostu były one skutkiem bardzo wysokiego ciśnienia i w końcu obręcz nie wytrzymała. Spróbuj napisać do WTB (lub do sklepu, gdzie kupowałeś obręcz), może coś zdziałasz.





Reply to this topic