Temat dotyczy napędu grupy Shimano Ultegra 6800.
Jak można sprawdzić czy kaseta 11-32 będzie działać z korbą 52/36.
Przerzutka tylna ma krótki wózek SS.
Dzięki
Napisano 05 wrzesień 2016 - 17:07
Mnie zastanawia, jak w takim razie rozwiązuje się tą kwestię w zawodowym peletonie, gdyż wiadomo, że na niektóre wyjątkowo strome podjazdy, kolarze zakładają kasetę właśnie 11-32. Tak było w pierwszym tygodniu tegorocznej Vuelty, że na jednym z etapów większość peletonu jechała na kasecie 11-32, jak mówił Bartosz Huzarski. Czy w takim razie wpasowują jakoś taką kasetę do przerzutki SS, czy może wymieniają ją na GS np. Ultegra? Jest to o tyle ciekawe, ponieważ z tego co wodzę, to Dura-Ace nie ma przerzutki innej niż SS i obsługują one max zębatkę tylną 28?
Napisano 05 wrzesień 2016 - 18:38
Albo po prostu wykraczają poza specyfikację. W bardzo wielu przypadkach to się da zrobić.
BTW żeby zapiąć łańcuch na koronce 32T, bardzo często wystarcza po prostu wydłużyć go o 2 ogniwa. Wprawdzie przy krótkim wózku łańcuch może wtedy szorować po górnym kółku na przełożeniu "mała-mała", ale jeżeli zawodnik o tym wie, po prostu unika tego przełożenia. Nie jest to oczywiście rozwiązanie idealne, ale jak najbardziej stosowane.D
Drugi problem związany z takim rozwiązaniem jest taki, że wózek przerzutki SS pracuje po nieco innej krzywiźnie niż GS i z tego powodu nie pracuje na równej wysokości nad całą kasetą. Coś za coś...
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
Napisano 05 wrzesień 2016 - 19:15
w peletonie jak zakładają kasetę 32 to często zamieniają przerzutkę na Ultegrę z długim wózkiem choć nie jest to konieczne. Niejaki Durianrider pokazuje na YT, żę da się założyć nawet i kasetę z 40 zębami przy przerzutce Dura Ace z krótkim wózkiem choć wymaga to jakiegoś dziwnego czegoś podpiętego do haka. Nie powiem więcej bo się w ten temat nie zagłębiałem, natomiast jak ktoś chcę to może sobie zobaczyć:
Napisano 05 wrzesień 2016 - 23:15
Albo po prostu wykraczają poza specyfikację. W bardzo wielu przypadkach to się da zrobić.
BTW żeby zapiąć łańcuch na koronce 32T, bardzo często wystarcza po prostu wydłużyć go o 2 ogniwa. Wprawdzie przy krótkim wózku łańcuch może wtedy szorować po górnym kółku na przełożeniu "mała-mała", ale jeżeli zawodnik o tym wie, po prostu unika tego przełożenia. Nie jest to oczywiście rozwiązanie idealne, ale jak najbardziej stosowane.D
Drugi problem związany z takim rozwiązaniem jest taki, że wózek przerzutki SS pracuje po nieco innej krzywiźnie niż GS i z tego powodu nie pracuje na równej wysokości nad całą kasetą. Coś za coś...
Większym problemem jest tu ocieranie górnego kółka przerzutki o zęby kasety, kąt opasania przerzutki SS jest po prostu zbyt duży i nie da się oddalić górnego kółka przerzutki na odpowiednią odległość od kasety.
Rozwiązaniem jest wymiana całej przerzutki (nie samego wózka) na GS.
Ps. korby z serii _800 nie mają już podziału na kompakt i standard, średnica mocowania zębatek jest taka sama, także jak ktoś ma np. 53/39 może wymienić na 50/34 bez konieczności wymiany ramion korby.
Napisano 06 wrzesień 2016 - 05:06
Na to też jest metoda - wkręca się dłuższą śrubę regulującą odsunięcie przerzutki od kasety. Kultura pracy wyraźnie spada, szczególnie na małych koronkach, ale 32T daje się zapiąć.
Osobiście na pewno nie stosowałbym tej metody na dłuższą metę, ale jeżeli miałoby chodzić o jednorazowy wypad w góry - dlaczego nie?
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
Napisano 06 wrzesień 2016 - 07:03
Napisano 06 wrzesień 2016 - 07:49
To faktycznie w sytuacjach incydentalnych może mieć sens. Co prawda wymaga to od użytkownika świadomości ograniczenia zakresu wykorzystywanych na blacie przełożeń, no ale coś za coś. W teorii niby i tak dwóch skrajnych (małych przy małym kole zębatych korby, dużych przy dużym) nie powinno się używać, ale wiadomo jak jest... Zresztą Sram (wiem, wiem - temat dotyczy SH) twierdzi, że jego napędu można używać w pełnym zakresie na obu zębatkach, ale jednak nie do samego końca jest to prawdą, przekos łańcucha jednak pozostaje przekosem...
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS
Napisano 06 wrzesień 2016 - 09:17
Czyli mogę bez problemu zmienić blaty z 52/36 na 50/34 na korbie.
Większym problemem jest tu ocieranie górnego kółka przerzutki o zęby kasety, kąt opasania przerzutki SS jest po prostu zbyt duży i nie da się oddalić górnego kółka przerzutki na odpowiednią odległość od kasety.
Rozwiązaniem jest wymiana całej przerzutki (nie samego wózka) na GS.
Ps. korby z serii _800 nie mają już podziału na kompakt i standard, średnica mocowania zębatek jest taka sama, także jak ktoś ma np. 53/39 może wymienić na 50/34 bez konieczności wymiany ramion korby.
Czyli mogę bez problemu zmienić blaty z 52/36 na 50/34 na korbie.
Jeszcze jedno pytanie. Czy mogę zmienić tylko jeden 36 na 34???
Napisano 06 wrzesień 2016 - 09:39
Fila mument, pany szosowcy.
Uno - przerzutki SS/GS/SGS różnią się tylko wózkiem, pantograf jest taki sam.
Due - obsługa kasety np 11-32 to kwestia tzw skosu kasety i przerzutki, więcej tutaj -> http://uzurpator.com...-nim-sobie.,133
Jeżeli dany model przerzutki istnieje w wersji która obsługuje 11-32, to wszystkie modele obsłużą taką kasetę, conajwyżej braknie im długości wózka do wybrania łańcucha. Ale np do napędu z jedną koronką SS spokojnie obsłuży cały 11-32 i pewno 11-36.
Współczesne wózki SS to tak naprawdę wózek lekko-średni. Klasyczny SS ma kółeczko w odległości 55mm, podczas gdy teraz SS to bardziej ~60-65mm.
Z prawidłowo dobraną długością łańcucha SS z napędem 53-39 + 11-32 da napęd w którym kombinacje mała-mała średnio lub wcale nie działają. Da się z tym żyć.
Napisano 06 wrzesień 2016 - 12:45
Napisano 06 wrzesień 2016 - 13:13
Uzu sorry ale nie masz racji. Pantograf w np. 6800 GS jest dłuższy, dlatego napisałem że nie wystarczy sama zmiana wózka. Sam się na to nadziałem ostatnio.
Nie wg tech-doca shimano:
http://si.shimano.co...-6800-3608D.pdf
Napisano 06 wrzesień 2016 - 13:30
A gdzie w tym techdoku masz zaprzeczenie?
BTW już nawet w RD-6700 była drobna różnica w długości korpusu. W RD-6800 jest to samo.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?