Skocz do zawartości


Zdjęcie

Rower Uniwersalny... Gravel?


74 odpowiedzi w tym temacie

#1 Lobster

Lobster
  • Użytkownik
  • 294 postów
  • SkądTcity

Napisano 23 listopad 2016 - 11:05

Chcę w końcu sprawić sobie rower terenowy, ale na tyle uniwersalny by nadawał się również na wycieczki po szosie w czasie okresów podłej pogody, czyli konieczny baranek. No właśnie: GRAVEL, 50/34 i 11/32 czy może 46 i 11/42 ? Czy lepiej sprawdzi się układ z pojedynczym blatem czy podwójnym ? Jak każdy mam przeszłość na MTB, ale zero doświadczenia na CX. Z tego co widać na rynku w grę wchodzą, z powodu moich gabarytów, dwa rowery, oba mają na tyle krótkie górne rury w najmniejszych rozmiarach, bym mógł bez problemu się ułożyć:

 

http://accent-bikes....-one-pro-disc-0

 

http://www.bike4race...te-Orange-.html

Każda rada kogoś bardziej doświadczonego będzie cenna. 



#2 Cyklo Ziutek

Cyklo Ziutek
  • Użytkownik
  • 640 postów
  • SkądPuławy

Napisano 23 listopad 2016 - 11:40

Wszystko zależny od tego ile km chcesz robić w terenie, a ile na szosie.

W poprzednim sezonie próbowałem jazdy na takim rowerze "całorocznym".

Zależy od tego jak noga podaje i w jakim terenie jeździmy. Na szosie miałem 50/34T i kasetę 11-28T. Na jesieni CX, więc przekładałem jeden blat i 46/34T z tą samą kasetą było OK.
Dzisiaj gdybym miał kupić przełajówkę, to tylko z jednym blatem (np 46) i na SRAM-ie. Ale i tak wiem, że na konkretne bagna, piachy i skałki potrzebny byłby jeszcze MTB 29"



#3 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 586 postów

Napisano 23 listopad 2016 - 12:57

Jeśli chcesz mieć bardziej komfortową geometrię, to wybierz gravela. Rura rurą, ale trzeba patrzeć jeszcze na stack i reach i stosunek

tych parametrów.

Trochę drogi -jak na auminiową ramę- ten Ridley.

Popatrz na zagraniczne sklepy np.

https://www.evanscyc...d-bike-EV243354

Rower w cenie Ridleya, a ma karbonowe ramę, sztycę i w całości widelec. 



#4 Lobster

Lobster
  • Użytkownik
  • 294 postów
  • SkądTcity

Napisano 23 listopad 2016 - 13:14

Wszystko zależny od tego ile km chcesz robić w terenie, a ile na szosie.

W poprzednim sezonie próbowałem jazdy na takim rowerze "całorocznym".

Zależy od tego jak noga podaje i w jakim terenie jeździmy. Na szosie miałem 50/34T i kasetę 11-28T. Na jesieni CX, więc przekładałem jeden blat i 46/34T z tą samą kasetą było OK.
Dzisiaj gdybym miał kupić przełajówkę, to tylko z jednym blatem (np 46) i na SRAM-ie. Ale i tak wiem, że na konkretne bagna, piachy i skałki potrzebny byłby jeszcze MTB 29"

Na szosie "robię" 7000/8000km, też już przezbroiłem rower na korbę 50/34, z tyłu 12/25. Mam teren wybitnie pagórkowaty, więc każdy wyjazd to de facto interwałówka, nie mam więc zamiaru traktować ewentualnego Gravela jako alternatywy dla szosówki. Myślę że Gravel byłby w użytku na szosie jesienią i zimą jeśli będzie sucho, oraz jako rower "odpoczynkowy" do wycieczek w pobliskim lesie ale tylko po ścieżkach, bez atakowania ambitniejszego terenu, również jako rower miejski ale nieczęsto. Kusi ten Accent, bo pasuje mi geometria, jest lekki i cenowo dosyć atrakcyjny, ale czy dostatecznie uniwersalny? 



#5 Lobster

Lobster
  • Użytkownik
  • 294 postów
  • SkądTcity

Napisano 23 listopad 2016 - 13:32

Jeśli chcesz mieć bardziej komfortową geometrię, to wybierz gravela. Rura rurą, ale trzeba patrzeć jeszcze na stack i reach i stosunek

tych parametrów.

Trochę drogi -jak na auminiową ramę- ten Ridley.

Popatrz na zagraniczne sklepy np.

https://www.evanscyc...d-bike-EV243354

Rower w cenie Ridleya, a ma karbonowe ramę, sztycę i w całości widelec. 

Evans nie wysyła tego do Polski. Pewnie że carbon byłby bardziej pożądany ale jeśli przyjmę że zrobię na nim, powiedzmy 1000km rocznie to i alu się sprawdzi. Czy dana geometria jest komfortowa czy nie zależy od wrażeń subiektywnych, ja czuję się dobrze na krótkich ramach, górna rura w mojej szosie ma 506 a podsiodłowa 490, mostek 90mm/ -10.



#6 Pierre

Pierre
  • Użytkownik
  • 48 postów

Napisano 24 listopad 2016 - 17:42

Jak masz do dyspozycji okolo 8000tys po rabacie - Giant tcx advanced sx

#7 2xB

2xB
  • Użytkownik
  • 61 postów

Napisano 24 listopad 2016 - 20:47

w enduro mam blat 34 i 11-42 z tylu, w cx standardowe 36/46 i 11-32 z tyłu... w cx zdecydowanie nie zmienilbym na pojedynczy blat, szczegolnie jak ma byc uniwersalny... swoja droga cx jak najbardziej polecam... pol zycia spedzilem na rowerach mtb fr enduro i chyba zaden nie dawal mi tyle frajdy co cx :) jakby co to wspomniany giant tcx sprawuje sie swietnie również w wersji alu

#8 mburs

mburs
  • Użytkownik
  • 331 postów
  • SkądPoznań

Napisano 24 listopad 2016 - 22:11

Porównujesz przełaj z gravelem.

Ridley generalnie  ma dość długie ramy, zwłaszcza w szosie ( w przełaju tego tak nie czuję), jak na rozmiar nominalny, ale nie wiem jak to dokładnie czuć na gravelu, ma długości identyczne do szosy. 50/34 to na teren duża różnica, jeździć sie da, ale tracisz na płynności zmiany, zmienia też nieco gorzej jak upaskudzony jest napęd. Z drugiej strony jak jeździsz po pagórkach to 46 może być momentami mało, jeśli chcesz mocno dokręcać na zjeździe. Ja bym wybrał 46.

Porównując oba najmniejsze rozmiary wychodzą trochę niespójne rzeczy, najmniejsze ramy czasem mają trochę dziką i nieprzewidywalną geometrię.

Accent ma bardziej przełajową geo, wyżej środek suportu, jest trochę krótszy a kąty ma podobne do Ridleya, który z kolei ma nieznacznie większy rozstaw i będzie trochę stabilniejszy, to jest Gravel, który z założenia taki ma być, porównujesz go z Accentem który ma geo przełajowe. Jak sobie porównam geo Accenta z przełajowym Ridleyem X-nightem którego znam i kocham to Accent jest nieco dłuższy z bardziej płaskimi kątami, czyli nieco stabilniejszy. Ridley X-Night jest genialnie wyważony jeśli chodzi o kompromis między skrętnoscią a stabilnością. Niższe modele przełajów Ridleya mają geometrię bardziej patrząca w stronę Accenta CX-ONE.

Ridley ma swoje produkty naprawdę przemyślane i dobrze zaprojektowane, do tego lepsze koła, ale Accenta za cenę Ridleya będziesz mieć z jeszcze lepszymi.

Accent jest bardziej w teren, kusi napędem Srama i do tego ma lepszą cenę.

Ridley to lepsza, przemyślana rama, Accent to więcej za mniej.

 



#9 m.arek

m.arek
  • Użytkownik
  • 150 postów

Napisano 25 listopad 2016 - 00:12

Ridley ma ładowność 95kg co przy standardzie około 120kg jest trochę dziwne.

#10 provid

provid
  • Użytkownik
  • 44 postów
  • SkądBłażejewo

Napisano 25 listopad 2016 - 01:07

W gravele bym się nie pchał jednak. Można to przyrównać do 650b w MTB - ni to 26" ni to 29", więc gravel ni to szosa ni to przełaj :)

 

Przełaj jest najbardziej uniwersalnym rowerem na jakim jeździłem i zdania nie zmienię :) Treking, szosa, MTB w jednym. Świetnie wpływa na koordynację ruchową i przede wszystkim w terenie wymaga myślenia. Jest to rower, który mi osobiście daje niesamowitą frajdę z jazdy, mimo częstych wypadów w góry na MTB również.

 

Składam trzeciego przełaja na ramie Accenta (był już camo i biały a teraz będzie PRO) i geo tych ram mi bardzo odpowiada. Jeżeli masz, tak jak wspomniałeś, znaczne gabaryty, to ja bym jednak zdecydował się na Accenta lub coś innego na alu ramie. Ramy Accenta zbierają bardzo pochlebne opinie - chociażby Peak w MTB, a ja jakoś nie lubię przepłacać dziesiąt % za sam napis na ramie.


  • poziom79 lubi to

#11 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 586 postów

Napisano 25 listopad 2016 - 08:28

Jeśli to ma być rower do zastosowań o których wspominałeś, to gravel będzie jak najbardziej w porządku.
Poza tym przy budżecie, którym dysponujesz szkoda pchać się w Accenta.

#12 dao

dao
  • Użytkownik
  • 627 postów
  • SkądOpole / S. Yorkshire

Napisano 25 listopad 2016 - 09:57

https://www.planetx....ck-sram-force-1- lepszej oferty w Twoim budżecie nie znajdziesz, bo tytan za tyle, to jak za darmo. Napęd 1x11 z blatem 46? Tylko jeśli poruszasz się po szosie, w terenie nie przepchasz, jak już to 40 lub 42 jak masz nogę.



#13 roweras88

roweras88
  • Użytkownik
  • 623 postów

Napisano 25 listopad 2016 - 12:15

Gravel i przełaj to jeden pies, tak jak góral i MTB ;)

#14 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 5712 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 25 listopad 2016 - 12:25

Absolutnie nie. Łączy je co najwyżej szosowa kierownica i możliwość założenia szerokich opon, ale geometria ram jest zupełnie inna.


  • poziom79 lubi to
rowerplus-logo-2.png

#15 Olek_91

Olek_91
  • Użytkownik
  • 267 postów

Napisano 25 listopad 2016 - 13:34

pomyłka.



#16 Cyklo Ziutek

Cyklo Ziutek
  • Użytkownik
  • 640 postów
  • SkądPuławy

Napisano 25 listopad 2016 - 15:34

Typowy przełaj lżejszy o 0,5kg i w "realu" pewnie tańszy od Ridleya: http://www.trekbikes...p/2484000-2017/blaty 46/36T też bardziej nadają się do jazdy przełajowej.



#17 dao

dao
  • Użytkownik
  • 627 postów
  • SkądOpole / S. Yorkshire

Napisano 25 listopad 2016 - 17:37

Spora różnica w hamulcach. Takie sobie mechaniczniaki, kontra hydraulika.



#18 Prozor

Prozor
  • Użytkownik
  • 3972 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 25 listopad 2016 - 19:32

Absolutnie nie. Łączy je co najwyżej szosowa kierownica i możliwość założenia szerokich opon, ale geometria ram jest zupełnie inna.

 

Nie tylko geometria ram. Właśnie te "szerokie" opony w przełaju to wg UCI: 33mm (od 2010r) choć stosuje się często nieco szersze (do 2010 max 35mm i takie dość często się teraz też stosuje, ale nie na zawodach UCI) choć granicą będzie 40mm (a i to dla niektórych ram o wiele za dużo - zwłaszcza z tyłu), tam gdzie się kończą szerokości opon w CX tak na prawdę zaczynają się opony rowerów szutrowych, często szerokość 42 to standard, a i da się wcisnąć czasami oponę 50mm.

Podobnie zakres przełożeń: CX "standardowo" 46/36(34) z kasetą do 28, a szutrówka hulaj dusza: 50/34 + kaseta do górala typu 11-34 (przy dwóch kołach zębatych na korbie) czy nawet 11/42 z jednym blatem na korbie. 


Focus Izalco ::::Powered by SRAM REDTM      24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png STRAVA 24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png    GarminConnect.png

                                                                                                                       Grupa Forum na Garmin Connect


#19 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 586 postów

Napisano 25 listopad 2016 - 19:48

Do graveli zaczynają trafiać korby o jeszcze bardziej miękkich przełożeniach: 48/32 czy nawet 46/30.



#20 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2241 postów
  • SkądKońskie

Napisano 25 listopad 2016 - 21:36

Jak Ci się podobają Accenty i myślisz o gravelu, to może ten:  http://velo.pl/rower...nt/furious-2017

 

Studiując geometrię, rama będzie sporo niższa (przekrok) od CX One - np. porównując wymiary ST c-c, oraz BB w rozmiarze S, to będzie myślę ok. 15 mm niżej (robiąc wpis w innym temacie zmierzyłem przekrok mojego CX One - rozm. S i  wyszło 785 mm, więc trzeba uważać). No ale jednocześnie dłuższa o 9 mm.

 

Moim zdaniem, ze względu na opony, gravel może być bardziej terenowy, choć ciekawe jak szerokie można założyć do CX One (jutro sprawdzę), a patrząc na napęd (1x11: 42/11-42), ciekawe jak się by na takim jeździło. Porównując do mojego napędu (46/34/12-27) ma dostępne bardziej miękkie przełożenia. Oczywiście wszystko zależy od terenu - ja nie narzekam, a wręcz cieszy mnie, że w pełni wykorzystuje kasetę i nawet jak przychodzi myśl w niektórych momentach, że przydałaby się jakaś zębatka ratunkowa, to po po prostu podnoszę tyłek z siodełka i przepycham. Ale tak się jeździ przełajówką.


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen




Dodaj odpowiedź