Skocz do zawartości


Zdjęcie

Nowy Napęd

Problem w doborze wielkości

48 odpowiedzi w tym temacie

#1 Janao

Janao
  • Użytkownik
  • 71 postów

Napisano 03 grudzień 2016 - 00:53

Witam, na razie mam rower podpięty pod trenażer i stary napęd do wiosny na nim pośmiga, ale chce już zacząć zamawiać nowy.

Obecnie mam kasete 105 CS-5700 11-25z  (11-12-13-14-15-17-19-21-23-25T)

tarcze w korbie 50-34.

Osprzęt full 105 5700 10s

 

chce zmieniż przerzutkę tył na ultegre 6700, kasetę na ultegre 6700, blat na 105 5700 i łańcuch to już kwestia co polecicie.

 

Na szosie zacząłem 1 sezon od początku 2016r.,  ale jeździłem już trasy ponad 150 km. jestem świeżo po zmianie roweru z Kellysa irc 3.9 na osprzęcie 105 5700 na kellysa URC 30 z Tiagrą 4600. Osprzęt w całości zamieniłem i mam w URC full 5700.

Teraz dużo trenuję i planuję na przyszły rok trasy po 300km, wypad nad morze w 2 dni oraz startować w amatorskich zawodach na jakie uda mi się wybrać w zależności od terminów.

 

Są to informacje, które moim zdaniem mogą pomóc w doborze napędu, a nie mają służyć ocenie i zbędnym komentarzom.

 

Śmigam raczej z kadencją 90 na prostych, a w górach różnie to bywa.

 

Uwielbiam jeździć długie trasy wyłącznie po asfalcie.

Planuję również zapleść nowe lepsze koła o czym będę pisał w odpowiednim dziale, dlatego zależy mi też aby napęd (głownie kaseta) była względnie lekka, bo to chyba ma jakiś minimalny wpływ na jazdę skoro odchudzenie kół ma jakieś znaczenie ?

 

Głównie w tym temacie proszę o pomoc w doborze ilości zębów w kasecie i korbie, oraz wielkości przerzutki.

Będę też wdzięczny za dobrą radę jeśli chodzi o wybór łańcucha i ogolnej ocenie wybranych prze zemnie części do wymiany w tej konfiguracji.

przerzutka przednia została Tiagra 4600, bo była nowa, a przerzutka przód, poza niewielką roznicą w wadzę chyba niczym nie ustępuje od tych z wyższych grup shimano ?

 

 

Wzrost: 177cm

Waga: 76kg

 



#2 Cyklo Ziutek

Cyklo Ziutek
  • Użytkownik
  • 1050 postów
  • SkądPuławy

Napisano 03 grudzień 2016 - 08:18

Jesteś o jedną klasę wyżej niż ja. Kupiłem Treka na Tiagrze w kwietniu 2016. Może kiedyś szarpnę się na 105 11s.

Nie wiem w jakim terenie jeździsz, ale ostatnio założyłem kasetę 105 10s 12-25, bo na 11T bardzo rzadko jeździłem. Nie ścigam się i 12 w zupełności mi wystarcza. Przy kasetach o małej pojemności spokojnie zakładaj przerzutkę z krótkim wózkiem.

W 2017 będę jeździł na 2 łańcuchach. Zmiana co 500km.

Blaty 50/34 na początek są OK. Można ewentualnie zastanowić się nad zmianą korby na krótszą. Tylko nie wiem jaką masz teraz.

Co do kół, to moje Bontragery były kiepskie i Kupiłem Fulcrumy R3. Całkiem inna bajka i odchudziłem rower o 440g.



#3 Janao

Janao
  • Użytkownik
  • 71 postów

Napisano 03 grudzień 2016 - 09:21

Korby mam o długości 172.5mm ale tutaj myślę że nie będę na razie kombinować, bo przy dobrze ustawionym siodle na długich trasach nie zauważyłem problemu z kolanami. ,,Blaty 50/34 są na początek ok".
No właśnie, a jakie będą lepsze i dlaczego, nie na początek ? I co mi da kaseta o mniejszej pojemnościi i jaka konfiguracją będzie z sobą dobrze działała (przod/tył).? O kołach założyłem osobny temat w odpowiednim dziale. Masz Tiagre 4600, 4700 czy 4800?

#4 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 03 grudzień 2016 - 13:48

Moim zdaniem odpuść kasetę Ultegry, szkoda kasy, a różnica wagi rzędu 30g totalnie nie ma znaczenia (koła odchudza się głównie na oponach o obręczach). Lepiej doinwestować coś innego np. kupić dwa zestawy 12/23 na płaskie wyjazdy i 12/29 na góry.

Przełożenia musisz niestety dobrać sobie sam, pomoże ci w tym kalkulator i zdobyte już doświadczenie:
http://www.ritzelrechner.de/

Jeśli się nie ścigasz to faktycznie kadeta od 11z jest znędna, a w zamian na góry pewnie bardziej się przyda koronka 27.

#5 Cyklo Ziutek

Cyklo Ziutek
  • Użytkownik
  • 1050 postów
  • SkądPuławy

Napisano 04 grudzień 2016 - 06:41

Korby mam o długości 172.5mm ale tutaj myślę że nie będę na razie kombinować, bo przy dobrze ustawionym siodle na długich trasach nie zauważyłem problemu z kolanami. ,,Blaty 50/34 są na początek ok".
No właśnie, a jakie będą lepsze i dlaczego, nie na początek ? I co mi da kaseta o mniejszej pojemnościi i jaka konfiguracją będzie z sobą dobrze działała (przod/tył).? O kołach założyłem osobny temat w odpowiednim dziale. Masz Tiagre 4600, 4700 czy 4800?

Mam Tiagrę 4700. Czasami zastanawiam się nad blatem 36 w miejsce 34T. Z tego co widzę to nie ma wielkiego wyboru do 4700:  34, 36, 50 i 52T.



#6 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 04 grudzień 2016 - 11:18

Wyboru seryjnego nie ma, bo są to zębatki od seryjnych korb 52/36 i 50/34. Innych rozmiarów korb seryjnie Shimano nie produkuje więc czemu miałby robić zębatki?

I nie ma czegoś takiego jak korba dobra na początek. Korby dobiera się tak samo jak kasety, w zależności od terenu w którym będziemy jeździć. Klasyczne 53/39 z kasetami np. 12/23 są świetne na płaskie tereny, semikompakty 52/36 z kasetami np. 12/27 na coś zróżnicowanego, kompakty 50/34 + 11/30 na góry. Nie ma określenia "na początek", wszystko można mieszać niemal dowoli i układać tak napęd, by nam pasował najlepiej. Teoretycznie korba kompaktowa daje najwięcej możliwości konfiguracyjnych, bo pająk 110mm pozwala założyć przynajmniej dwa rozmiary zębatek (53/39 też przecież jest możliwe, są takie zębatki niezależnych pducentów), a kaset jest całe multum.

#7 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2882 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 04 grudzień 2016 - 12:18

Odpuść Ultegre, poszukaj na allegro kasety Dura Ace 7900 11-28, ja w tym roku kupiłem używkę 500km. za 300zł, ale to nowa konstrukcja 9000, tą starszą na pewno da się za mniej znaleźć. I jak możesz finansowo to do kompletu tylna przerzutka też Dura Ace. Zysk wagi ~200g na takim komplecie to już coś.



#8 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 04 grudzień 2016 - 12:24

200 g oszczędności na wadze za takie pieniądze to fatalna inwestycja.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#9 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2882 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 04 grudzień 2016 - 12:34

Wlasnie od tego jest allegro :) poza tym obecny naped mozna sprzedac żeby odrobic straty. Znasz jakies inne metody zeby zbic wage roweru o 200g mniejszym kosztem? Wszystko kosztuje. Koła kosztują znacznie wiecej, nowe siodelko i sztyca również.

#10 Janao

Janao
  • Użytkownik
  • 71 postów

Napisano 04 grudzień 2016 - 12:52

Mój kellys oryginalnie ważył jakieś 9kg z osprzętem Tiagry.obecnie będzie miał odrobinę mniej, bo jest full 105 5700. nie zalęzy mi żeby schodzić mocno z wagą całego roweru, oczywiście ma to jakieś znaczenie, ale nie będę odchudzał całego roweru o 300gr. płacąc za to 2 razy więcej.

W chwili obecnej zamierzam inwestować w względnie lekkie koła oraz całkowicie nowy napęd ze względu zużycia. Pomyślałem o kasecie Ultegry, bo jest niewiele droższa, a lżejsza od 105 5700. nie interesują mnie części używane.

 

Raczej jestem zdecydowany na przerzutkę i kasetę ultegry 6700, i z tego co zdążyłem poczytać

to blaty z przodu 53/39 będą lepsze na proste tereny ? a jak na takich blatach w górach, bo też zdaża mi się śmigać ?



#11 Janao

Janao
  • Użytkownik
  • 71 postów

Napisano 04 grudzień 2016 - 13:00

W ogole blat 53 105  5700 kosztuje 120zł w allegro, a taki sam ultegry 250zł.. skąd taka różnica w cenie ?



#12 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 04 grudzień 2016 - 13:06

Znasz jakies inne metody zeby zbic wage roweru o 200g mniejszym kosztem?

Choćby opony, dętki i kaseta - ale na pewno nie DA, tylko właśnie Ultegra, bo jest między nimi przepaść cenowa (nawet kiedy patrzysz na Allegro - wszak używaną Ultegrę też można łatwo kupić), a zysk na wadze jest znikomy.

 

Lekka kierownica i mostek to również dobre pomysły (zdziwiłbyś się, jakie kloce są instalowane na nowych rowerach), łańcuch podobnie. Siodełko - w porównaniu do kloca założonego jako OEM do Twojego Defy, wymiana może się okazać bardzo opłacalna (a efektem ubocznym może być poprawa komfortu, który jest 100x ważniejszy niż waga).

 

Całkowicie pomijam przy tym osobny wątek: jak trywialnym problemem jest waga w porównaniu np. do aero czy po prostu do komfortu jazdy.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#13 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 04 grudzień 2016 - 13:52

Wlasnie od tego jest allegro :) poza tym obecny naped mozna sprzedac żeby odrobic straty. Znasz jakies inne metody zeby zbic wage roweru o 200g mniejszym kosztem? Wszystko kosztuje. Koła kosztują znacznie wiecej, nowe siodelko i sztyca również.

A po co mu zbijać wagę roweru na kasecie tym bardziej za takie pieniądze? Rozumiem gdyby na DA jeżdził chociaż o 1km/h szybciej, ale tak nie będzie, a wręcz przeciwnie, tytanowe zęby zajedzie bardzo szybko i 300zł pójdzie się paść po znacznie krótszym dystansie. Osobiście nie widzę nawet przewagi Ultegry nad 105, tak jak napisałem, wolał bym kupić dwie różne kasety 105 (na góry + na płaskie) i dobierać je w zależności od aktualnej potrzeby terenowej.

 

nie zalęzy mi żeby schodzić mocno z wagą całego roweru, oczywiście ma to jakieś znaczenie, ale nie będę odchudzał całego roweru o 300gr. płacąc za to 2 razy więcej.

W chwili obecnej zamierzam inwestować w względnie lekkie koła oraz całkowicie nowy napęd ze względu zużycia. Pomyślałem o kasecie Ultegry, bo jest niewiele droższa, a lżejsza od 105 5700. nie interesują mnie części używane.

 

...z tego co zdążyłem poczytać

to blaty z przodu 53/39 będą lepsze na proste tereny ? a jak na takich blatach w górach, bo też zdaża mi się śmigać ?

I bardzo dobrze, nowe koła lżejsze na obręczy i oponie o 300g dadzą więcej niż lżejsza kaseta i osprzęt o tej samej oszczędności wagi.

Blaty 53/39 z odpowiednio ciasną kasetą lepiej się sprawdzą na stole i bardzo delikatnych zmarszczkach. S kolei na góry nawet z kasetą 12-30 może być bardzo ciężko. Dla tego wymyślono semikompakty 52/36 dające możliwości pociśnięcia na płaskim i całkiem fajną jazdę w górach dzięki mniejszemu młynkowi. Z takiego semikompakta także bardzo łatwo jest zrobić korbę klasyczną 52/39, bo często na płaskich terenach młynki 34 i 36 to jednak przesada, a i skok 16 zębów może być denerwujący.

 

I tak jak Mikros pisze, gramy wagi vs aero to niebo a ziemia.



#14 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 2882 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 04 grudzień 2016 - 14:25

Choćby opony, dętki i kaseta - ale na pewno nie DA, tylko właśnie Ultegra, bo jest między nimi przepaść cenowa (nawet kiedy patrzysz na Allegro - wszak używaną Ultegrę też można łatwo kupić), a zysk na wadze jest znikomy.

 

Lekka kierownica i mostek to również dobre pomysły (zdziwiłbyś się, jakie kloce są instalowane na nowych rowerach), łańcuch podobnie. Siodełko - w porównaniu do kloca założonego jako OEM do Twojego Defy, wymiana może się okazać bardzo opłacalna (a efektem ubocznym może być poprawa komfortu, który jest 100x ważniejszy niż waga).

Zgoda, tylko to wszystko razem, albo nawet w kombinacjach odbędzie się podobnym kosztem jak kaseta + tylna przerzutka. Siodełko mam kosmos 330g i szukam czegoś nowego ;)

 

Janao, jeśli tylko o trwałość napędu Ci chodzi to o 105tkę byłbym zupełnie spokojny, wg mnie nie warto teraz pakować się w Ultegrę.

 



#15 Janao

Janao
  • Użytkownik
  • 71 postów

Napisano 04 grudzień 2016 - 15:16

Pomiędzy ultegrą, a 105 jest bardzo mała róznica w cenie jeśli chodzi o kasetę w obecnych aukcjach allegro.

Wiem, że odchudzenie kół ma znaczenie większe niż odchudzenie całego roweru, ale czy kasetę też w to wliczamy ? bo jak dla mnie kaseta to tak jakby część tylnego koła, które musimy siłą nóg wprowadzić w ruch ?

 

może zapytam w ten sposób.. Zawodowcy, którzy mają do pokonania w wielkim tourze trasę 200km gdzie 150km jest w miarę płasko, a 50 km to góry z stromymi podjazdami, jaką konfigurację najczęściej dobierają ? orientuje się ktoś?



#16 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 04 grudzień 2016 - 15:28

Waga kasety ma pomijalne znaczenie, bo znajduje się ona przy osi koła. Kluczowe są obręcze, opony i dętki, bo do ich szybkiego rozbujania do wysokiej prędkości potrzeba największej mocy.

 

Nawet zawodowcy bardzo rzadko jeżdżą na kasetach DA. Przeważnie nawet w wyścigach zobaczysz kasety z Ultegry.

 

Co do rozmiaru kasety, tyle opinii ile użytkowników. Wg mnie najlepiej wybrać największą, z której realnie będziesz korzystał na podjazdach w swojej okolicy. Wg mnie lepiej mieć za dużą kasetę i nie korzystać z ostatniej koronki, niż zostać na ostatnich 10 km z obolałymi nogami, resztką sił i bez ostatniej koronki, kiedy byłaby ona nie mniej cenna niż łyk wody w pustym bidonie. Ale jeszcze raz podkreślam: to moja opinia, Ty prędzej czy później wypracujesz sobie swoją.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#17 Cyklo Ziutek

Cyklo Ziutek
  • Użytkownik
  • 1050 postów
  • SkądPuławy

Napisano 04 grudzień 2016 - 16:41

.... Zawodowcy, którzy mają do pokonania w wielkim tourze trasę 200km gdzie 150km jest w miarę płasko, a 50 km to góry z stromymi podjazdami, jaką konfigurację najczęściej dobierają ? orientuje się ktoś?

Tylko za ile lat osiągniesz taki poziom wytrenowania. Oni robią 30 000km w roku.



#18 Janao

Janao
  • Użytkownik
  • 71 postów

Napisano 04 grudzień 2016 - 17:54

Nigdy, bo nie mam czasu tyle trenować i też po pracy czasami nie ma sił na dobry trening.

 

 

powiem szczerze, że gowa mnie boli od tego jak dobrać przełożenia, żeby nie kupować 2 kaset, ale w ostateczności chyba tak będzie trzeba zrobić.

 

Trochę danych: mam kasetę:  11-12-13-14-15-17-19-21-23-25T i korbę 50/34

na szybkich treningach pozwalam sobie na jazdę w okolicach 40km/h

a na długich np jak jechałem 160km trasę to miałem średnią prędkość 30km/h.

 

Do tarczy 50 z przodu używam od 11-19, ale najczęściej od 14 do 19. 

do Tarczy 34 przód używam od 14 do 25

 

W praktyce wygląda to tak że głównie jeżdżę na dużej tarczy 50 z przodu i używam biegów 14-15-17

13 raczej używam na dobrym płaskim asfalcie, a na  12 i 11 głownie na zjazdach.

mniejszej tarczy jedynie używam podczas wjazdów na wzniesienia i głownie od 19 do 25. 25 używam na końcówkach długich stromych podjazdów, gdy po dłuższym wysiłku brakuje mi sił, a przecież nie zejdę z roweru bo to wstyd ;D 

strome krótkie podjazdy raczej staram się pokonywać na wyższym przełożeniu stając na pedały. ogólnie z podjazdami temat rzeka kurde ;)

 

 

 

 

 



#19 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 04 grudzień 2016 - 18:18

Czyli w sumie sam sobie odpowiedziałeś, 11-25 brzmi jak ideał.
  • maccacus lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#20 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 04 grudzień 2016 - 19:47

Sam sobie odpowiedział, ale czy ta kaseta 10rz jest idealna jako szosowa? Ma dwie dziury, brak koronki 16 i 18, a więc koronek które znajdują się w przedziale najczęściej używanych przez kolegę biegów. Co to oznacza? Pewne kłopoty w uzyskaniu idealnej kadencji oraz szybsze zużycie pozostałych, bo przecież w mniejszej ilości koronek. 

Jak widać, koronka 25z wystarcza, ale czy na pewno potrzebuje koronki 11z? Bieg 50:11 jest twardszy niż 53:12. Czy w samotnych jazdach potrzebna jest koronka pozwalająca rozbujać rower do 80+ km/h? Moim zdaniem nie i dla tego ja bym proponował kasetę 12-25 wyposażoną w brakującą koronkę 16z.

 

A szczerze, kiedyś tak czy siak się wyposażysz w dwie/trzy kasety i będziesz je stosował w zależności od tras czy potrzeb, bo przy 10 czy 11rz nie ma jeszcze kaset uniwersalnych i nadal coś odbywa się kosztem czegoś.


  • Janao lubi to



Dodaj odpowiedź