Skocz do zawartości


Zdjęcie

Jak Sprzętowo Przygotować Się Do Maratonu?


51 odpowiedzi w tym temacie

#21 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 08 grudzień 2016 - 20:41

 Poza tym wydaje mi się że piasty mtb są szersze od szosowych.

Nie są.

 

Piasty z dynamem (te z górnej półki, np. taka: http://road.cc/conte...3n80-hub-dynamo) są cięższe od porównywalnych piast Shimano o około 300-350 g.  Zaplatając to na lekkiej obręczy i cieniowanych szprychach wyjdzie z 1200 g całość.

Pod obciążeniem kilka watów taka piasta pewnie zabierze, bez obciążenia też ma minimalnie większy opór, ale w turystyce czy nawet maratonach traktowanych bardziej amatorsko to nie tragedia.   



#22 4gotten

4gotten
  • Użytkownik
  • 1033 postów
  • SkądStargard

Napisano 08 grudzień 2016 - 21:09

Jeśli ktoś nie ma ograniczonego budżetu to może zainwestować w dobre dynamo, najlepiej firmy SON bądź Supernova. Tańszym rozwiązaniem są produkty firmy Shutter Precision. Zasilanie lampek i ładowanie dodatkowego sprzętu z takiego dynama nie jest dużym problemem. Należy jednak zaopatrzyć się w tym celu w dodatkowy osprzęt. Zainteresowanym polecam wizytę na "facebukowej" stronie grupy Transcontinetal Race. Jest to skarbnica wiedzy jeśli chodzi o aspekty jazdy długodystansowej.


  • Cyklo Ziutek lubi to

#23 pajak

pajak
  • Użytkownik
  • 383 postów
  • SkądGdynia

Napisano 08 grudzień 2016 - 23:06

Forgotten, nie polecasz forum podróży rowerowych? Zapamiętam sobie..
 
Osobiście korzystam z 18650 o pojemności 2200 i/lub 2500mAh. Są znacznie tańsze niż "topowe".
Na 24h zazwyczaj zużywam dwie pary akumulatorków do "podtrzymania" GPS'a (głównie Xperia Active, ostatnio Xperia Z3). Największą zaletą serii Z jest złącze magnetyczne, w połączeniu z odpowiednim uchwytem daje naprawdę wygodne rozwiązanie (w Activii złącze mam już luźne.. a jak pada to po otwarciu klapki telefon potrafi spłatać jakiegoś figla).
Odnośnie latarek korzystam z L2P od Kafla (światełka). Ogniwo (w zależności od temperatury zewnętrznej) wystarcza na 4-6 godzin w trybie 25% (na szosę spoko). Najczęściej w nocy muszę zmieniać. Przy szarówce korzystam ze strobo (bo ani sobie, ani kierowcom nie ufam :oops: ). Strobo idealnie wychwytuje wszelkie "nietypowości" w czasie jazdy.
Sumujac najczęściej na dobę potrzebuję 6 akumulatorków.
W maratonach nie bawię się w dynamo.. bo nie uczestniczę w ultra długich maratonach, a koszty dobrego dynama (np. SonDelux..) są przeogromne.
 
Apropo "wydolności" 18650. Topowe akuski to jest 3450mAh. NIE MA WIĘKSZYCH. A nawet to nie jest "cała" prawda, taki akusek potraktowany prądem 3A "skończy się" przy połowie deklarowanego czasu: 3450mAh znaczy rozładowywanie do zera prądem 1725 przez godzinę (przy większym prądzie czas będzie niewspółmiernie krótszy). Ładowanie "smartfona" powoduje zżeranie zawartości "banku" w trybie ekspresowym (przy prądzie ładowania 1.4A.. to z ogniw idzie nawet 2.5A, konieczne ze względu na "podbijanie" napięcia i sprawności przetwornicy 70-80%). Skutkiem tego, z dwu topowych ogniw.. smartfona-flagowca da się naładować tylko "trochę ponad" raz!
 
Z dynama da się wyciągnąć powiedzmy 600mA.. tylko przy różnym napięciu wyjściowym (przy 30km/h to jest ~15V). Po zbiciu przy pomocy przetwornicy będziemy w stanie naładować nawet flagowca (fakt, idealnie na styk :D ). Warto jednak posługiwać się rozwiązaniami z "bankiem" pośrednim (bo 30km/h nie zawsze da się utrzymać). Mam takowy.. oparty o 18650 w koszyku. Daje dużą swobodę energetyczną oraz daje zawsze dostępne naładowane akumulatorki (np. do latarki).
 
Często zamiast saddle bag ludzie korzystają z trójkąta w ramie. Znacznie większa pojemność, większa wygoda. Można korzystać w czasie jazdy. (Ja tam się nie wypowiadam, bo nie mam żadnego trójkąta w ramie :P )
 
Co do płynów.. to można dodatkowe koszyki zamontować na widelcu. Zdecydowanie ułatwia to przejechanie etapów nocnych na obszarach pozbawionych całodobowych stacji benzynowych.



#24 4gotten

4gotten
  • Użytkownik
  • 1033 postów
  • SkądStargard

Napisano 08 grudzień 2016 - 23:13

Forgotten, nie polecasz forum podróży rowerowych? Zapamiętam sobie..
 

 

Nie chciałem żeby forum podróżników za bardzo "rozwodniło" się "szoszonami" ;-) Choć zauważyłem, że niedawno nastąpił co najmniej jeden transfer;-) Postępu nie zatrzymasz;-)



#25 gielu

gielu
  • Użytkownik
  • 120 postów

Napisano 08 grudzień 2016 - 23:15

Krzysztofmk pyta jak zabezpieczyć działanie licznika i oświetlenia przez noc nie przez miesiąc, więc piasta z dynamem jest bezsensu. Ja robię to tak lampa przednia i tylna które świeca około 10h plus powerbank. Takie pytanie jeszcze do przedmówcy czy używaliście kiedyś ładowania urządzeń z piasty czy tylko macie wiedzę teoretyczna. Sens takiej piasty widzę tylko wtedy gdy chciałbym jechać wiele dni bez możliwości podpięcia się pod gniazdko. Mam w trekingu piastę shimano deore xt 3w i to koło nawet bez włączone piasty nie kręci się tak jak w szosie ono ma znacznie większe opory.

#26 4gotten

4gotten
  • Użytkownik
  • 1033 postów
  • SkądStargard

Napisano 08 grudzień 2016 - 23:23

Piasta z dynamem to jedna z opcji. Jakiś czas temu rozważałem nawet złożenie koła z takim dynamem, ale odpuściłem, bo uznałem, że na moje potrzeby to byłby przerost formy nad treścią. Dlatego obecnie korzystam z lampki z dużym wbudowanym akumulatorem, który wraz dodatkowym powerbankiem zapewnia wystarczającą ilość światła nawet na trzy noce.

Uwierz bądź nie, opory dobrej jakości dynama są praktycznie pomijalne, a Shimano do takich raczej nie należy. W sieci jest trochę artykułów na ten temat.



#27 gielu

gielu
  • Użytkownik
  • 120 postów

Napisano 08 grudzień 2016 - 23:28

W końcu widzę że zaczynamy się rozumieć, Właśnie dlatego cały czas pisałem o powerbanku bo z dynamem jest za dużo kombinacji cenowo jest to do bani samo dynamo nic nie naladuje trzeba zamontować gniazdo USB lub kupić o wiele taniej i wygodniej na jedną noc wychodzi powerbank.

#28 Cyklo Ziutek

Cyklo Ziutek
  • Użytkownik
  • 1050 postów
  • SkądPuławy

Napisano 09 grudzień 2016 - 05:37

Nie mogę teraz trafić tej strony, ale widziałem trójkąt, który zajmował cały obszar wewnętrzny ramy. Ciekawe, czy to gotowy wyrób, czy trzeba sobie szyć na miarę u kaletnika. Gdyby zrobić sobie taki wynalazek z podziałem na np 3 przegródki, to może i jest OK. Minus to trochę pokraczny wygląd i ciekawe co dzieje się przy bocznym wietrze z takim żaglem.

Koszyk na 2 bidony trzeba wtedy montować na sztycy siodełka.

 

Prądnice w kole osobiście odpuszczam, bo kolarka średnio z nią wygląda, ale power bank pewnie jakiś kupię. Czy waszym zdaniem coś takiego na ogniwa 18650 może się sprawdzić:
8gsoua.jpg

 

Sprawa płynów izotonicznych. Tabletki mogą być wygodne: http://isostar.net.p...cytrynowym-120g

 

Lampki Mactronica podobno dosyć długo trzymają. kolega z pracy ma coś podobnego do: http://latarki.pl/pr...00_lm/5758.htmlnie można wymieniać ogniw, bo są zabudowane i ładowane przez USB. Ale pewnie power bankiem można podładować. Czy ktoś tego używał?



#29 gielu

gielu
  • Użytkownik
  • 120 postów

Napisano 09 grudzień 2016 - 08:02

Proszę bardzo
https://bikepack.pl/pl/

Mam lampki na usb i obie można ładować podczas pracy

#30 4gotten

4gotten
  • Użytkownik
  • 1033 postów
  • SkądStargard

Napisano 09 grudzień 2016 - 09:07

Nie mogę teraz trafić tej strony, ale widziałem trójkąt, który zajmował cały obszar wewnętrzny ramy. Ciekawe, czy to gotowy wyrób, czy trzeba sobie szyć na miarę u kaletnika. Gdyby zrobić sobie taki wynalazek z podziałem na np 3 przegródki, to może i jest OK. Minus to trochę pokraczny wygląd i ciekawe co dzieje się przy bocznym wietrze z takim żaglem.

Koszyk na 2 bidony trzeba wtedy montować na sztycy siodełka.

 Możesz skontaktować się z Rafałem, który szyje torby pod wymiar, jakie tylko sobie zażyczysz. W sprawie kontaktu i szczegółów możesz odwiedzić jego blog TUTAJ. Niedawno szył między innymi torbę trójkątną w ramę do karbonowego Speca.

Jeśli będziesz używał dużej podsiodłówki to raczej nie zamontujesz koszyków z bidonami na sztycy. Rozwiązaniem może być użycie małego Camelbaga plecakowego o pojemności 1,5-3 litrów.  



#31 Cyklo Ziutek

Cyklo Ziutek
  • Użytkownik
  • 1050 postów
  • SkądPuławy

Napisano 09 grudzień 2016 - 09:24

@gielu, @4gotten - dzięki za namiar.

Muszę zrobić na spokojnie listę rzeczy do zabrania. Trójkąt wewnętrzny chciałbym zabudować tak, żeby można było korzystać z koszyczka na bidon z bidonem 750ml na rurze podsiodłowej. Dodatkowo myślałem o przymocowaniu na sztycy czegoś takiego: http://www.szumgum.c...pack-hydro.html

 

Może nie zaszkodzi przeczytać: http://book.1008.pl/
Tylko nigdzie nie mogę trafić na spis treści.



#32 4gotten

4gotten
  • Użytkownik
  • 1033 postów
  • SkądStargard

Napisano 09 grudzień 2016 - 09:35

Torbę Topeaka odradzam. Co prawda mam model bez kieszeni na bidon, ale ogólna jakość rozczarowuje. Przelotka, przez którą przechodzi pasek mocujący do sztycy urwała mi się już dwa razy. Sama torba jest lekko krzywo uszyta. Poza tym zawodzi sam design. Osłonki suwaków zamków działają jak lejki i zbierają wodę w czasie opadów deszczu. W torbie szybko robi się mokro. Poza tym torba jest ogólnie ciężka i dość droga. Moim zdaniem nie warta swojej ceny.

Jeśli wciągniesz się w dłuższe dystanse to kwestią czasu będzie zakup lemondki. W takim przypadku istnieje sporo opcji mocowania bidonów, część rozwiązań pochodzi z triathlonu. Ewentualnie można pomyśleć o takim adapterze KLIK.



#33 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 09 grudzień 2016 - 09:51

Cyklo Ziutek, nie kupuj latarek w których nie da się wymienić i tak wątpliwej jakości akumulatorów. Napisałem wcześniej, zwykła latarka montowana na osobny uchwyt. W kieszonce 1 czy 2 aku o najwyższej pojemności i na 3 dni można jechać spokojnie. Wymiana aku w latarce to przysłowiowa sekunda, nie potrzeba wozić okablowania itp. pudeł z zasobnikiem.
http://www.light-tes...d=16&Itemid=129

Co to za PB, dla czego tak tani skoro jedno ogniwo potrafi kosztować tyle? Nie przesadzajmy, 2 do 4 aku w środku w zupełności nam wystarczy. Maraton to nie wyprawa na biegun. Ważne by dało się te akumulatory wymieniać. Xiaomi ponoć produkuje dobre PB wsadzając do środka dobre ogniwa Panasonika. Takie 10000mAh wystarczt, bo w środku są pewnie 4 ogniwa 3,4Ah. Uwaga jednak na podróbki!!!

#34 Cyklo Ziutek

Cyklo Ziutek
  • Użytkownik
  • 1050 postów
  • SkądPuławy

Napisano 09 grudzień 2016 - 10:16

@4gotten - zakup emondki rozważam już od miesiąca: http://szosa.org/top...ka-kupić/page-2#40 

Drugi bidon musi być. Muszę pokombinować gdzie go przymocować.

Ten adapter w moim przypadku odpada, bo na mostku mam Mio 200. I chyba nie zmienię lokalizacji, bo znajomy ostatnio uszkodził sobie Garmina zamontowanego na wystającym uchwycie na kierownicy. Nie planuję wywrotek na szosie, ale ostatnio na MTB leżałem 3x :).

 

@Arni - Power bank tani, bo pusty (bez ogniw). Tylko "mydelniczka" z minimalną elektroniką.
To co pokazywałem w #3 to jednak chyba na szosę pasuje tak sobie. Okablowanie i sama lampka bardziej się nadaje na jazdę nocną, ale MTB. No może dla wyprawowca. Potrzebuję czegoś delikatniejszego, bo 1800lm to lekka przesada. Chyba wystarczy spokojnie 500 i mniejszy pobór mocy. Nie ma dzisiaj kumpla w pracy, ale w poniedziałek podpytam, bo pokazywał mi gdzieś stronę z testami oświetlenia rowerowego. A i mam jeszcze czołówkę na 2 x 18650. Tylko nie wiem, czy jako podstawowe oświetlenie da radę.
W sumie to największym problemem jest dla mnie ładowanie Mio Cyclo 200, bo trzyma max. tylko 8h.



#35 4gotten

4gotten
  • Użytkownik
  • 1033 postów
  • SkądStargard

Napisano 09 grudzień 2016 - 10:23

Nie ma dzisiaj kumpla w pracy, ale w poniedziałek podpytam, bo pokazywał mi gdzieś stronę z testami oświetlenia rowerowego. 
W sumie to największym problemem jest dla mnie ładowanie Mio Cyclo 200, bo trzyma max. tylko 8h.

Spójrz na stronę road.cc gdzie masz możliwość porównania różnych lampek. Bardzo fajne KLIK na dole strony.

Jeśli można ładować Mio w trakcie jazdy to podłączenie do powerbanka rozwiązuje problem. Twój komputer ma bardzo korzystnie zlokalizowane gniazdo USB jeśli chodzi o ewentualne podłączenie kabla zasilającego. Chciałbym, żeby tak było w Garminie:-(



#36 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 09 grudzień 2016 - 11:05

@Arni - Power bank tani, bo pusty (bez ogniw). Tylko "mydelniczka" z minimalną elektroniką.

To co pokazywałem w #3 to jednak chyba na szosę pasuje tak sobie. Okablowanie i sama lampka bardziej się nadaje na jazdę nocną, ale MTB. No może dla wyprawowca. Potrzebuję czegoś delikatniejszego, bo 1800lm to lekka przesada. Chyba wystarczy spokojnie 500 i mniejszy pobór mocy. Nie ma dzisiaj kumpla w pracy, ale w poniedziałek podpytam, bo pokazywał mi gdzieś stronę z testami oświetlenia rowerowego. A i mam jeszcze czołówkę na 2 x 18650. Tylko nie wiem, czy jako podstawowe oświetlenie da radę.

A to zmienia postać rzeczy, załadować dobre aku (wyjdzie dość drogo) i mamy mega PB z możliwością podłączenia TV ;)

Testy latarek przecież podałem w linku wyżej, to typowo rowerowe, a mi chodzi o takie zabaweczki:

https://www.olx.pl/o...67-IDc0Sbz.html

Wybierasz jedną z podanych diód, sterownik z pozycji nr 4 (https://www.olx.pl/o...67-IDb17yp.html tu jest opis jak on działa, poz. 5) i jesteś niezależny od wszystkiego. Uchwyty to dosłownie groszowe sprawy.

Plusem takiej latarki jest możliwość używania nie tylko na rowerze, ale i w domu, w aucie, na rybach itd. Jest 11 trybów mocy + 2 migające, wybierasz 5 czyli razem z migającymi jest 7. Ustawiasz sobie powiedzmy od 2lm do 500 i dzięki temu oszczędzasz prąd w aku. Na czym będziesz jeździł to twoja sprawa, bo nie jesteś uzależniony od 15/50/100% mocy. Mam w domu dwie takie modowane latarki, jedna z trzema na stałe zaprogramowanymi trybami, a druga z programowalnym sterownikiem. Naprawdę ten drugi jest świetną sprawą.

 

Czołówka też jest fajnym rozwiązaniem, ale czy na całonocną jazdę jako jedyna by wystarczyła? No i PoRD chyba też coś tam obwarowuje.



#37 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 09 grudzień 2016 - 12:50

Spójrz na stronę road.cc gdzie masz możliwość porównania różnych lampek. Bardzo fajne KLIK na dole strony.

Jeśli można ładować Mio w trakcie jazdy to podłączenie do powerbanka rozwiązuje problem. Twój komputer ma bardzo korzystnie zlokalizowane gniazdo USB jeśli chodzi o ewentualne podłączenie kabla zasilającego. Chciałbym, żeby tak było w Garminie:-(

 

Zasilanie Edge 500 omówiłem dokładnie w wątku: Gramin Edge: 164021

łącznie z informacją jaka wtyczkę trzeba zastosować (mini USB kątowa) i schematem wtyczki do ładowania z miejscem włączenia rezystora 47 - 50 kOhm pomiędzy pinami 4 i 5, niezbędnym do zasilania zewnętrznego Edge 500 podczas pracy.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#38 Cyklo Ziutek

Cyklo Ziutek
  • Użytkownik
  • 1050 postów
  • SkądPuławy

Napisano 09 grudzień 2016 - 12:56

Mam już ten link od kolegi http://www.light-tes...=139&Itemid=131, ale nowości wielkich tam nie ma. Mio 200 "trzyma" zapisywaną trasę po wyłączeniu urządzenia. Nowe uruchomienie i możemy kontynuować dalej jazdę. Jak ktoś z wyprawowców kimnie się w nocy na kilka godzin to dobra sprawa, bo ma wszystko w całości.

 

@Arni - super namiar. Tylko jako elektromechanik będę musiał zgłębić temat, bo jest tyle ustawień i danych do projektowania, że nie sposób tego na szybko ogarnąć. Dobrze, że zasilanie to 18650.



#39 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 09 grudzień 2016 - 13:19

Mam instrukcję i +/- rozkład mocy światła dla poszczególnych trybów, prześlę ci na PW

 



#40 beskidbike

beskidbike
  • Użytkownik
  • 2475 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 10 grudzień 2016 - 10:12

Największą zaletą serii Z jest złącze magnetyczne, w połączeniu z odpowiednim uchwytem daje naprawdę wygodne rozwiązanie (w Activii złącze mam już luźne.. a jak pada to po otwarciu klapki telefon potrafi spłatać jakiegoś figla).

Możesz napisać coś więcej o tym złączu magnetycznym Z3? Jakieś zdjęcia,link? Obecnie też używam Xperii Active i rozważam zmianę na Z.



Dodaj odpowiedź