Skocz do zawartości


Zdjęcie

Długość korb a obciążanie kolan


105 odpowiedzi w tym temacie

#1 yaro1986

yaro1986
  • Użytkownik
  • 384 postów
  • SkądJózefów

Napisano 12 czerwiec 2010 - 19:39

Czy krótsza korba wymusza wiekszą kadencję i tym samym odciąża kolana?

#2 thorian

thorian
  • Użytkownik
  • 857 postów
  • SkądRoztocze

Napisano 12 czerwiec 2010 - 19:56

dokładnie....

#3 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 2470 postów
  • SkądPoznań

Napisano 12 czerwiec 2010 - 20:25

Czy krótsza korba wymusza wiekszą kadencję i tym samym odciąża kolana?

dokładnie....

Raczej pozwala :-) Nie będzie cię przecież popędzać.
  • Robert74 lubi to

7602ede9d85aa0ebmed.png

 

Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

"Oni [w Sky] nazywają  to marginal gains, wszystko co jest dozwolone w granicach zasad, jest możliwe. TUE mieszczą się w tych zasadach. Jeśli w dalszym ciągu z jednej strony będzie się mówić o etyce w kolarstwie, a z drugiej strony tak postępować, to jest to działanie obłudne." Pat McQuaid


#4 outoftimeman

outoftimeman
  • Użytkownik
  • 873 postów
  • SkądPruszków

Napisano 12 czerwiec 2010 - 20:26

Korba powinna być odpowiednia do długości nóg.
Druga strona medalu jest taka, że na krótszej korbie możesz nie mieć odpowiedniej dźwigni przy twardszych przełożeniach.

#5 thon

thon
  • Użytkownik
  • 117 postów
  • SkądW-Bemowo/Gryfino

Napisano 12 czerwiec 2010 - 20:44

Czy krótsza korba wymusza wiekszą kadencję i tym samym odciąża kolana?

dokładnie....


Wg. mnie jest na odwrót.

Praca wykonana przez mięśnie nóg przy jednokrotnym obrocie korbą jest taka sama niezależnie od długości korby. Jeśli tak, to skoro dłuższa korba to dłuższy obwód okręgu po jakim noga wykonuje pracę, co za tym idzie siła przyłożona na pedał musi być mniejsza niż ta przyłożona na krótszą korbę.
Inaczej mówiąc, stopa na korbie dłuższej aby wykonać jeden obrót w tym samym czasie co na korbie krótszej musi poruszać się z większą prędkością liniową. Analogicznie gdy zmieniamy na bardziej miękkie przełożenie, aby utrzymać tę samą prędkość na rowerze kręcimy szybciej ale z mniejszą siłą.

Kadencja zupełnie nie zależy od długości korby, a jedynie od przełożenia w napędzie. Stopa na dłuższej korbie wykona tyle samo obrotów na minutę co ta na korbie krótszej przy tym samym wydatku mocy.

#6 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 2470 postów
  • SkądPoznań

Napisano 12 czerwiec 2010 - 21:09

thon, bajer polega na tym że masz więcej razy zakręcić korbą, aby uzyskać tę samą prędkość, a że korba jest krótsza to masz mniejszą drogę do pokonania i jest to łatwiejsze. :-)

7602ede9d85aa0ebmed.png

 

Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

"Oni [w Sky] nazywają  to marginal gains, wszystko co jest dozwolone w granicach zasad, jest możliwe. TUE mieszczą się w tych zasadach. Jeśli w dalszym ciągu z jednej strony będzie się mówić o etyce w kolarstwie, a z drugiej strony tak postępować, to jest to działanie obłudne." Pat McQuaid


#7 thon

thon
  • Użytkownik
  • 117 postów
  • SkądW-Bemowo/Gryfino

Napisano 12 czerwiec 2010 - 21:18

thon, bajer polega na tym że masz więcej razy zakręcić korbą, aby uzyskać tę samą prędkość


Właśnie nie!

Aby utrzymać tę samą prędkość pokręcisz tyle samo razy korbą bez względu na jej rozmiar. To o czym mówisz zależy tylko i wyłącznie od rozmiaru tarczy!

#8 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 2470 postów
  • SkądPoznań

Napisano 12 czerwiec 2010 - 21:23

Aby utrzymać tę samą prędkość pokręcisz tyle samo razy korbą bez względu na jej rozmiar

A niby dlaczego? Krótsza korba mniejszy=mniejszy ruch do wykonania =mniej czasu na to potrzebne=możliwość wykonania większej ilości ruchów.

7602ede9d85aa0ebmed.png

 

Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

"Oni [w Sky] nazywają  to marginal gains, wszystko co jest dozwolone w granicach zasad, jest możliwe. TUE mieszczą się w tych zasadach. Jeśli w dalszym ciągu z jednej strony będzie się mówić o etyce w kolarstwie, a z drugiej strony tak postępować, to jest to działanie obłudne." Pat McQuaid


#9 yaro1986

yaro1986
  • Użytkownik
  • 384 postów
  • SkądJózefów

Napisano 12 czerwiec 2010 - 21:28

Mi sie wydaje, ze jest tak ze skoro korba jest krotsza wiec latwiej jest utrzymywac wieksza kadencje, jednak skoro jest blizej wiec moemnt sily jest mniejszy wiec potrzeba silniej naciskac na pedal zeby utrzymac jakas predkosc, dlatego redukuje sie przeolzenie na nizsze, ale zwieksza sie kadencje a krotsza korba ulatwia utrzymanie tej kadencji. Skoro wiec predkosc pozostaje stala, a kadencja jest wieksz to kolano jest mniej obciazone.

#10 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 2470 postów
  • SkądPoznań

Napisano 12 czerwiec 2010 - 21:29

No tak jest :-)

7602ede9d85aa0ebmed.png

 

Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

"Oni [w Sky] nazywają  to marginal gains, wszystko co jest dozwolone w granicach zasad, jest możliwe. TUE mieszczą się w tych zasadach. Jeśli w dalszym ciągu z jednej strony będzie się mówić o etyce w kolarstwie, a z drugiej strony tak postępować, to jest to działanie obłudne." Pat McQuaid


#11 thon

thon
  • Użytkownik
  • 117 postów
  • SkądW-Bemowo/Gryfino

Napisano 12 czerwiec 2010 - 21:40

Rozmawiamy trochę o czym innym. Ja porównywałem dwa identyczne przypadki. Czyli to samo przełożenie na napędzie.

#12 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 2470 postów
  • SkądPoznań

Napisano 12 czerwiec 2010 - 21:44

Możesz zredukować bieg i wykonać więcej obrotów. Ta sama praca rozłożona na mniejsze ale szybsze ruchy.

7602ede9d85aa0ebmed.png

 

Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

"Oni [w Sky] nazywają  to marginal gains, wszystko co jest dozwolone w granicach zasad, jest możliwe. TUE mieszczą się w tych zasadach. Jeśli w dalszym ciągu z jednej strony będzie się mówić o etyce w kolarstwie, a z drugiej strony tak postępować, to jest to działanie obłudne." Pat McQuaid


#13 yaro1986

yaro1986
  • Użytkownik
  • 384 postów
  • SkądJózefów

Napisano 13 czerwiec 2010 - 07:57

Ja zalozylem ze zmniejszenie przelozenie a co za tym idzie wzrost kadencji powoduje ze lzej naciskamy na pedal. Pytacznie czy to rzeczywiscie prawda ze wzrost kadencji powoduje zmniejszenie nacisku na pedal mimo mniejszego ramienia.

#14 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 13 czerwiec 2010 - 11:49

Krótsza korba pozwala, uzyskać większą kadencję przy tej samej prędkości liniowej. Przy proporcjonalnie większej kadencji, aby uzyskać taką samą moc siła przyłożona będzie taka sama.... tylko kadencja będzie wyższa, a ramię korby krótsze.


#15 yaro1986

yaro1986
  • Użytkownik
  • 384 postów
  • SkądJózefów

Napisano 13 czerwiec 2010 - 11:54

maciej1986 ale wiesz to, czy tak Ci sie wydaje bo tak sobie to wykombinowales? Jesli by tak bylo to kolana sa tak samo obciazone, a jednak czesto sie slyszy ze krotkie korby nie szkodza a dlugie moga zaszkodzic.

#16 Skubej

Skubej
  • Użytkownik
  • 34 postów
  • Skądpolna

Napisano 13 czerwiec 2010 - 12:56

Ja wiem tylko tyle że długie korby mogą zaszkodzić w wchodzeniu w zakręt;-)
korb długich używa się w dalekie trasy ponieważ wykonuje się dłuższy ruch ale za to zmniejsza się obciążenie, gdyby tak nie było to kolaże by stosowali króciutkie korby.
najważniejsza dla stawów jest odpowiednia temperatura i o to powinno się troszczyć.

#17 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 13 czerwiec 2010 - 13:37

Kolana obciążone są tak samo, ale wykonują nieco większy zakres ruchu.


#18 Cycling

Cycling
  • Użytkownik
  • 119 postów
  • SkądGóry Świętokrzyskie

Napisano 14 czerwiec 2010 - 10:40

Numer albo dwa temu był o korbach artykuł w Magazynie Rowerowym. Nie mam go teraz pod ręką ale ogólny wniosek był taki, że przy wszystkich zaletach i wadach obu rozwiązań lepsze krótsze. Zainteresowanych szczegółami wywodu odsyłam do lektury.

#19 Bartosz

Bartosz
  • Użytkownik
  • 998 postów
  • Skądwa-wa

Napisano 14 czerwiec 2010 - 22:38

Ale wy kombinujecie. Korbę się powinno dobrac do długosci nóg i tyle. A krótsza daje w rezultacie wyższą kadencję na miększych przełożeniach, przy dłuższych masz mniejszy wysiłek na danym przełożeniu dla tego używasz cięższych przełożeń ale też wykonujesz dłuższe ruchy = niższa kadencja na cięższych przełożeniach. Dla tego są zalecenia jaką długość korby wybrać dla danej długości nogi, i nie ma co kombinować jak koń pod górę ;)

#20 satyr

satyr
  • Użytkownik
  • 24 postów
  • SkądNałęczów

Napisano 15 czerwiec 2010 - 19:36

Co do obciążenia kolan:
Dwa 'dowody': u Scheldona Browna czytałem, że przy wymianie na dłuższe korby bolały go kolana (kwesta większego zgięcia stawu) ( to tak jak robić np. głębszy przysiad, jeśli ktoś chce sobie to wyobrazić), większe obciążenie stawu i tyle.

drugi empiryczny na moim przykładzie: miałem w MTB Garym Fisher Marlin rocznik 08 korby 175 mm, w szosie od lat 170 mm. Rezultat: permanentne bóle kolan po treningach i w końcu kontuzja stawu po maratonie. Dodam że szosą jeżdżę więcej i częściej, ciężej.
Po tym wszystkim szukałem przyczyny i w końcu wpadłem że to kwestia korb, zmieniłem je niezwłocznie na 170 mm i problem już nie występuje.
Dodam że mam 178 cm. wzrostu przy 63 kg.
Wnioski każdy może wyprowadzić. Moim zdaniem moda by w większości nowych rowerów mtb wstawiać długie 175 mm korby (rozmiar ramy Garego: M ) to gruba pomyłka wiele osób sie może na tym przejechać, szczególnie Ci średniego i niższego wzrostu.



Dodaj odpowiedź