Skocz do zawartości


Zdjęcie

Pękajace Szprychy


13 odpowiedzi w tym temacie

#1 kr1s1983

kr1s1983
  • Użytkownik
  • 829 postów
  • SkądNowy Sacz

Napisano 04 marzec 2017 - 20:18

heja,

mam problem z kołem.jest to składak. Dosyc lekki piasta tył Novatec F482SB obrecz DT R450 i szprycy CN Spoke 2.0. 28 szprych.

 

Na ostatnich 3 treningach mialem peknieta szpryche i zawsze dzieje sie to przy samej piescie od strony przeciwnej do kasety. Ostatecznie dalem koło do serwisu przepletli mi wszystkie szprychy z tej strony. Nie wiem jak to fachowo nazwac ale nie naciskaja na siebie i raz sie krzyzują. No i dzis znow mi strzelila.

Nie mam juz pomysłow o co chodzi,sprawdzane bylo tensometrem i sa poprawnie naprezone.

 

201703041_ashrnsq.jpg



#2 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 04 marzec 2017 - 20:49

Fatalne szprychy? Wymień na Sapimy



#3 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 04 marzec 2017 - 23:22

Ile ważysz?

Ten serwis co poprawiał to ten sam co zaplatał oryginalnie te koła? 



#4 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 04 marzec 2017 - 23:37

Fatalne szprychy? Wymień na Sapimy

Od lat mam CNSpoke w kilku kołach i nie narzekam.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#5 kr1s1983

kr1s1983
  • Użytkownik
  • 829 postów
  • SkądNowy Sacz

Napisano 05 marzec 2017 - 21:29

oj nie ten sam serwis,koła kupilem uzywane z innego miasta.

waze 85kg. Dzisiaj kolejna szprycha poszla.Mam takie spostrzeżenia.Pekły mi juz 4 szprychy,za kazdym razem te "stare" zmieniane sie puki co trzymaja.Zawsze pęka szprycha od strony przeciwnej do kasety i zawsze ta wychodząca jakby na zewnatrz piasty.W sumie to zostaly mi jeszcze 3 stare:)jakies jaja...



#6 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 05 marzec 2017 - 22:34

Skoro pękają szprychy po tej samej stronie i w tej samej orientacji, to bardzo możliwe, że piasta ma wadliwie wykończone otwory na tym kołnierzu.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#7 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2246 postów
  • Skądkrakow

Napisano 05 marzec 2017 - 23:34

Koła pewnie mają parę lat?  Przy złym wykończeniu piasty strzelałyby pewnie dużo wcześniej. Stawiam na zmęczenie materiału.  pozdr



#8 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 06 marzec 2017 - 01:07

heja,

mam problem z kołem.jest to składak. Dosyc lekki piasta tył Novatec F482SB obrecz DT R450 i szprycy CN Spoke 2.0. 28 szprych.

 

Na ostatnich 3 treningach mialem peknieta szpryche i zawsze dzieje sie to przy samej piescie od strony przeciwnej do kasety. Ostatecznie dalem koło do serwisu przepletli mi wszystkie szprychy z tej strony. Nie wiem jak to fachowo nazwac ale nie naciskaja na siebie i raz sie krzyzują. No i dzis znow mi strzelila.

Nie mam juz pomysłow o co chodzi,sprawdzane bylo tensometrem i sa poprawnie naprezone.

 

201703041_ashrnsq.jpg

Już się trochę pogubiłem. To w końcu przepletli te wszystkie szprychy po przeciwnej stronie kasety na nowe czy tylko niektóre?

 

Jeśli chodzi o naprężenie to nawet gdy obecnie szprychy są dobrze naprężone (znaczy mocno, najlepiej gdy prawa strona w tylnym kole ma maksymalne napięcie na jakie pozwala obręcz, bo lewa i tak będzie miała wtedy sporo mniejsze), to długie użytkowanie koła ze zbyt słabym napięciem mogło osłabić szprychy, które były "szarpane" przy każdym cyklu obciążenie - odciążenie, a ich główki były kaleczone o kołnierz piasty (w lekkich piastach w szczególności, bo pewnie jest tam jakiś twardszy, mocniejszy stop aluminium).

 

Nie wiem czy to ma jakieś znaczenie dla trwałości koła, ale to koło jest chyba zaplecione niesymetrycznie (jeśli dobrze widzę), to znaczy w ten sposób: http://bicycles.stac...ilt-incorrectly

Obecnie raczej robi się tak, że szprychy idące do sąsiednich otworów w obręczy są niejako lustrzanym odbiciem.

 

Myślę, że kompletny przeplot całego koła na nowe szprychy (może jakieś pogrubione przy główce DT Alpine albo Sapim Force czy Strong), ewentualnie zwykłe 2 mm ale z mosiężnymi podkładkami pod główkę szprychy załatwiłby ostatecznie sprawę.   



#9 kr1s1983

kr1s1983
  • Użytkownik
  • 829 postów
  • SkądNowy Sacz

Napisano 06 marzec 2017 - 06:51

przepletli mi wszystkie szprychy po przeciwnej stronie kasety ale niestety zostawli stare... wczesniej jedna szprycha mocno naciskala na szpryche pod skrzyzowaniem,Teraz sa jakby niestykajace. Koło nie jest jakies stare,przebieg okolo 2ys km



#10 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 06 marzec 2017 - 08:26

Od lat mam CNSpoke w kilku kołach i nie narzekam.

No ok, ale jednak biorą się skądś opinie o słabszej jakości tych szprych. Zresztą niejednokrotnie pisali o tym ludzie tu na forum, przypadek?

Ja bym wszystkie po tej felernej stronie wstawił właśnie Sapima/DT i obserwował, nie ma co oszczędzać, bo to niewiele droższa zabawa będzie.



#11 kr1s1983

kr1s1983
  • Użytkownik
  • 829 postów
  • SkądNowy Sacz

Napisano 06 marzec 2017 - 08:32

ok a po napedowej mozna zostawic?narazie nic nie strzelilo tam



#12 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 06 marzec 2017 - 08:36

No wiesz, niby jest ok, a jak strzeli coś za 5tyś. km? Nie wiemy co jest przyczyną, gdybamy, może będzie dobrze, a może nie. Myślę, że lepiej teraz dołożyć 40zł i za jedną robocizną zrobić wszystko, niż potem ponownie płacić za tę samą pracę.



#13 radomir82

radomir82
  • Użytkownik
  • 879 postów
  • SkądBergen

Napisano 06 marzec 2017 - 15:13

przepletli mi wszystkie szprychy po przeciwnej stronie kasety ale niestety zostawli stare... wczesniej jedna szprycha mocno naciskala na szpryche pod skrzyzowaniem,Teraz sa jakby niestykajace. Koło nie jest jakies stare,przebieg okolo 2ys km

Czemu miał służyć ten zabieg? Dla mnie totalnie bez sensu, strata czasu i pieniędzy, chcesz mieć raz a dobrze - wywal wszystkie szprychy i zapleć na nowych.

Ps. Szprychy mają się krzyżować jedna przez drugą, nie robi się tak jak to zostało zrobione u ciebie.

#14 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 06 marzec 2017 - 18:22

Ps. Szprychy mają się krzyżować jedna przez drugą, nie robi się tak jak to zostało zrobione u ciebie.

Gdy kr1s1983 napisał "przepletli" myślałem, że dali po prostu nowe szprychy na tą stronę, a oni faktycznie coś "namotali" (dopiero teraz widzę na zdjęciu). Kto w tych serwisach teraz pracuje? Dobrzy fachowcy chyba wszyscy wyjechali na zachód (vide: radomir82).

 

kr1s1983, szprychy po to się krzyżują, by obciążenie rozkładało się bardziej równomiernie na wszystkie szprychy i by usztywnić całą konstrukcję. W takim zaplocie jak masz teraz, każda dziura w szosie czy nacisk na pedały obciąża bezpośrednio samą główkę szprychy. Dodatkowo zwiększa się jeszcze dysproporcja w naprężeniu szprych wychodzących od zewnątrz i od wewnątrz kołnierza piasty.

Idź do jakiegoś innego, porządnego serwisu gdzie zrobią to poprawnie, a tym "fachowcom" już podziękuj. 





Dodaj odpowiedź