Skocz do zawartości


Zdjęcie

[Piasta] Zostawic Luz?


14 odpowiedzi w tym temacie

#1 Durden

Durden
  • Użytkownik
  • 135 postów

Napisano 04 marzec 2017 - 20:22

Witam, serwisowałem dziesiątki kol, ale dopiero od niedawna temat zaczął mnie zastanawiać.
Mianowicie chodzi o to czy zostawiać minimalny luz na osi czy nie?
Przy użyciu większej siły przy zamknięciu kola w ramie zauważam minimalny opor, kiedyś nawet widziałem filmik na youtube jak oddzialuje zacisk na piaste.

Jak Wy to widzicie i robicie, zostawiacie luz czy nie?

#2 roweras88

roweras88
  • Użytkownik
  • 725 postów

Napisano 05 marzec 2017 - 21:10

Minimalny luz jest wskazany przy konusowych piastach - zostanie on skasowany przez zacisk.

#3 Durden

Durden
  • Użytkownik
  • 135 postów

Napisano 05 marzec 2017 - 22:31

Zostanie skasowany przez zacisk, ale to z jaka sila zamkniemy zacik tez ma znaczenie.
Ogólnie rzecz biorąc trzeba to robić z wyczuciem.

#4 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 532 postów
  • SkądKraków

Napisano 07 marzec 2017 - 14:30

Mały luz trzeba zostawić w piastach kulkowych, tak jak pisze kolega wyżej. 

 

Natomiast jak jest z łożyskami maszynowymi?



#5 ronizx

ronizx
  • Użytkownik
  • 62 postów

Napisano 07 marzec 2017 - 16:53

Temat na czasie. Właśnie jestem po serwisie piast na łożyskach kulkowych i coś jakby krecilo się ciężej niz przed serwisem. Może to przez to, że nie zostawiłem małego luzu na konusach? Oczywiście nie dokręcalem ich mocno. A drugie pytanie to, czy dajecie jakiś smar pomiędzy bębenek, a piaste? Bo jak zakrece kołem to wydaje mi się jakby bębenek tarl o piaste I zatrzymywał koło.

Wysłane z mojego HTC Desire 610 przy użyciu Tapatalka



#6 Durden

Durden
  • Użytkownik
  • 135 postów

Napisano 08 marzec 2017 - 09:56

Jaki ten system kol na łożyskach kulkowych jest niedoskonały...

Jeśli zostawimy luz to tez musimy zwrócić uwagę z jaka sila zaciskamy zacisk bo nie możemy zrobic tego za mocno z drugiej strony gdy zamkniemy za lekko to nam kolo będzie się w ramie przesuwalo...

Gdzieś w instrukcjach shimano podaje aby zostawić luz?
Oglądam filmiki znanych osób od serwisu i nie tylko, oni nic o luzie nie wspominaja mówią aby nie było luzu i nie było mocno skrecone.
Ja ogólnie zakonturowalem na granicy luzu, nie mam go a kolo kreci się bardzo plynnie, co nie zmienia faktu, ze zacisk dociska konusy.

Sam już nie wiem.

#7 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2246 postów
  • Skądkrakow

Napisano 08 marzec 2017 - 12:23

I tu jest sedno - ma być luz ale prawie niewyczuwalny. Czyli 2 w 1 :oops:   pozdr



#8 Durden

Durden
  • Użytkownik
  • 135 postów

Napisano 11 marzec 2017 - 10:32

A jak rozwiązać to przy pełnej osi na nakretki, gdzie kolo trzeba mocno dociągnąć?

#9 Kumi

Kumi
  • Użytkownik
  • 106 postów

Napisano 11 marzec 2017 - 11:48

Ja tak szczerze to nie rozumiem wpływu zacisków na luz w łożyskach.

Znaczy rozumiem, ale w dobrej piaście nie powinno to mieć wpływu.

W końcu porządnie zakontrowane konusy opierają się na gwincie osi bo dociska je już kontra.

Zacisk nie powinien docisnąć ich bardziej bo przecież oś między stożkami się nie skróci.

Chyba, że jest zrobiona z jakiegoś dziadostwa i się delikatnie wygnie, albo kontry są za słabo dokręcone,  albo jeszcze coś?... 



#10 Durden

Durden
  • Użytkownik
  • 135 postów

Napisano 11 marzec 2017 - 15:01

Tu jest ten filmik, ktory prezentuje wplyw szybkozamykacza na os. https://m.youtube.co...h?v=NVYvjUQ151w
Chodzi tez o to aby szybkozamykacza nie zacisnąć za mocno. Co dla mnie tez troche bez sensu ponieważ kiedyś mi się kolo w ramie przesuwalo...
To tylko świadczy o niedoskonałości kol na szybkozamykacz, pomijając kwestie na sztywny szybkozamykacz, dość nowy system i wygląda konkretnie, ale teraz zmieniaj rame, kola......

#11 Kumi

Kumi
  • Użytkownik
  • 106 postów

Napisano 11 marzec 2017 - 15:33

Tak, wszystko pięknie, ale chodzi mi o coś innego

 

Załączony plik  HUB.png   117,37 KB   13 Ilość pobrań

 

To czerwone to odległość między konusami. Jak one są porządnie zakontrowane, to ona nie powinna się zmienić nawet jak dołożymy kolejne niutony od zacisku. 

No ewentualnie jak oś się wygnie, ale to znaczy że mamy za dużo pary w łapie :)

Gwint nie powinien przecież "płynąć", materiał konusów też nie. Chyba, że to jakiś mało wytrzymały sh*t.



#12 Durden

Durden
  • Użytkownik
  • 135 postów

Napisano 11 marzec 2017 - 15:37

Ale płynie. Jest kompresja i widać zmiany w toczeniu

#13 Konik

Konik
  • Użytkownik
  • 540 postów
  • SkądKraków

Napisano 11 marzec 2017 - 17:02

Temat już był wałkowany.

Oczywiście układ: kontra-konus-oś-konus-kontra równolegle z kontra-konus-kulki-miska-korpus piasty-kulki-konus-kontra ma jakąś podatność pod działaniem siły poosiowej, czyli - ściskany - odkształca się. I bardzo dobrze. W każdym podręczniku PKM znajduje się temat pracy układu łożysk skośnych. I zawsze stoi jak byk, że taki układ musi być napięty na miarę swoich warunków pracy. Do tego dochodzi temat układów wstępnie napiętych (już nie taki prosty). I w osi rowerowej nie ma wyjątku: układ ma być tak napięty, by pod działaniem siły poosiowej (a taka i w jednośladzie występuje na piaście w pewnych stanach obciążenia) nie powstawał luz. Dlatego jeśli tylko skasuje się luz łożysk bez obciążenia, to zacisk powinien dać delikatne napięcie, tak by nie dopuścić do powstania luzu przy wystąpieniu siły poosiowej w czasie jazdy. Na ile napiąć, to już kwestia wyczucia i doświadczenia. Tak robię od zawsze z powodzeniem. Mam działające 30-, 40-letnie piasty jak i te nowe z przebiegami kkm. Ale każdy będzie zbawiony we własnej wierze.

BTW: co do zasady pracy układ łożysk składanych i tzw. maszynowych, czyli przemysłowych, nie różni się niczym (no, może poza szczegółem, że zwykle w piastach nie stosuje się łożysk przemysłowych skośnych).



#14 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 11 marzec 2017 - 19:05

 

... zwykle w piastach nie stosuje się łożysk przemysłowych skośnych).

No właśnie, a chyba takowe występują, które nie potrzebują juz żadnych kontr itp. tylko są normalnymi, już złożonymi do kupy łożyskami. Czy się mylę i każde skośne wymaga dociśnięcia?



#15 Młynarz

Młynarz
  • Użytkownik
  • 10 postów

Napisano 18 kwiecień 2017 - 19:13

Ja mam zwykłe piasty kulkowe no name i luzu nie zostawiłem żadnego. Koło się kręci tak lekko po zaciśnięciu że zawsze ciężarkiem od licznika się obraca do dołu. Gdy zostawiłem minimalny luz to pomimo zaciśnięcia nie zostawał on skasowany tylko był wyczuwalny.





Dodaj odpowiedź