Skocz do zawartości


Zdjęcie

"tykanie" Podczas Jazdy.


21 odpowiedzi w tym temacie

#1 Kamil Wójcik

Kamil Wójcik
  • Użytkownik
  • 129 postów

Napisano 01 kwiecień 2017 - 19:36

Witajcie. Dziś w moim Scottcie CR1 20 pojawiło się "tykanie", którego nie mogę dokładnie zlokalizować.
Gdy rower jest umocowany w trenażerze albo na stojaku wszystko działa dobrze. Gdy tylko spróbuję się przejechać słyszę taki dźwięk, jakby coś lekko uderzało/stukało o szprychę. Nie ma reguły co do tego, kiedy to słychać. Kilka razy na sekundę albo raz na kilka sekund. Słychać to gdy jadę (czyli rower jest obciążony moim ciężarem) i nie ma znaczenia czy pedałuję czy nie. Gołym okiem niczego nie dostrzegam, choć mogę źle szukać. Koła kręcą się równo. Nie są rozcentrowane.

Może macie pomysł co to może być albo jak ustalić co to?

#2 Patryś

Patryś
  • Użytkownik
  • 12 postów

Napisano 01 kwiecień 2017 - 19:46

hejka a sprawdzałeś czy odpowiednio dokręciłeś śruby od siodła lub jarzma siodła? ewentualnie korba sprawdź u mnie też tykała,cykała, każdy inaczej to nazywa



#3 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 01 kwiecień 2017 - 19:48

Sprawdź zaciski piast i luzy na osiach - to pierwsze, co przychodzi mi do głowy, jeżeli problem pojawia się tylko podczas jazdy i nie jest zależny od pedałowania.

 

Może też strzelać coś w okolicach sterów, np. niedokręcony mostek albo za słabo skręcone stery.

 

Niewykluczone też, że pod naciskiem koło się lekko odkształca i faktycznie może to być wózek przerzutki uderzający w szprychę. Ale to by miało sens tylko wtedy, gdyby dźwięk pojawiał się wyłącznie na największej koronce.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#4 Gosc_DivisionBell_*

Gosc_DivisionBell_*
  • Gość

Napisano 01 kwiecień 2017 - 20:07

 

Niewykluczone też, że pod naciskiem koło się lekko odkształca i faktycznie może to być wózek przerzutki uderzający w szprychę. Ale to by miało sens tylko wtedy, gdyby dźwięk pojawiał się wyłącznie na największej koronce.

Miałem to kiedyś, pamiętam, że dość długo zajęło mi dojście do tego :)



#5 Kamil Wójcik

Kamil Wójcik
  • Użytkownik
  • 129 postów

Napisano 01 kwiecień 2017 - 20:18

Siodło sprawdziłem. Wsiadłem na rower, podparłem się i lekko poskakałem tyłkiem po siodle. Nic nie trzeszczy.

Koło wypiąłem i zapiąłem ponownie na tyle mocno, na ile pozwala rama karbonowa. Nie pomogło. Przerzutka pracuje dobrze, a tykanie nie zależy od wybranego przełożenia.

Obstawiam, że to koło, bo do trenażera mam drugie i jeżdżąc wczoraj na trenażerze tego nie słyszałem. Nie wiem tylko jak sprawdzić co to może być dokładnie. Piasta? Pęknięta/wygięta szprycha? Ukryte pęknięcie obręczy?

#6 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 01 kwiecień 2017 - 20:23

Zacznij od sprawdzenia piasty, czy nie ma luzów na osi i czy łożyska kręcą się lekko.

 

Potem pomacaj wszystkie krzyże na szprychach, być może na którymś jest wyraźnie większy/mniejszy luz.

 

Na koniec obejrzyj obręcz, czy w okolicach nypli wszystko jest w porządku.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#7 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2198 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 01 kwiecień 2017 - 21:06

Może magnes od licznika o coś zawadza? Wiem głupio brzmi ;)

#8 Kamil Wójcik

Kamil Wójcik
  • Użytkownik
  • 129 postów

Napisano 01 kwiecień 2017 - 21:07

Już zdjąłem. No nic. Jutro wieczorem sprawdzę z drugim kołem.

#9 joesatch

joesatch
  • Użytkownik
  • 355 postów

Napisano 01 kwiecień 2017 - 21:56

Miałem podobnie, i okazało się że to jedna szprycha strzeliła.

 

Pozdrawiam



#10 Kamil Wójcik

Kamil Wójcik
  • Użytkownik
  • 129 postów

Napisano 01 kwiecień 2017 - 23:03

A jak to zauważyłeś? Bo właśnie szprychę podejrzewam, ale nie potrafię tego sprawdzić i jeśli to to, to nie wiem jak sprawdzić która.

#11 joesatch

joesatch
  • Użytkownik
  • 355 postów

Napisano 02 kwiecień 2017 - 08:02

A jak to zauważyłeś? Bo właśnie szprychę podejrzewam, ale nie potrafię tego sprawdzić i jeśli to to, to nie wiem jak sprawdzić która.

Szczerze, nie miałem pojęcia co to było, ani pomysłu jak dojść co to... pojechałem do serwisu, tam pokazałem objawy (takie nie denerwujące ale "nowe" cykliczne cykanie tylko przy obciążeniu).

Zdjęli koło a z niego oponę, dętkę pooglądali i po 10 min gość wychodzi z zaplecza i twierdzi że to szprycha. Wymienił, sprawdził, założyli koło i cisza.

 

Pozdrawiam



#12 pimpf

pimpf
  • Użytkownik
  • 415 postów
  • SkądwAw

Napisano 02 kwiecień 2017 - 19:20

Jeszcze jedno pytanie: czy tyka równomiernie w rytm pedałowania czy kręcenia kołem.

Bo jak pedałowania to suport/pedał

Jak koło to zacisk/szprycha

to moje typy


każdy dźwiga swoje brzemię
HongFu HF-FM039 - 6871,2g
Radon ZR Race - 8222,8g


#13 Kamil Wójcik

Kamil Wójcik
  • Użytkownik
  • 129 postów

Napisano 02 kwiecień 2017 - 19:34

Raczej nierównomiernie.

#14 pimpf

pimpf
  • Użytkownik
  • 415 postów
  • SkądwAw

Napisano 03 kwiecień 2017 - 06:49

Rozumiem, że równomiernie. Ale jak zmienisz przełożenie to czy zmienia sie tempo tykania?

TAK-> suport/korba/pedał

NIE->zacisk/szprycha


każdy dźwiga swoje brzemię
HongFu HF-FM039 - 6871,2g
Radon ZR Race - 8222,8g


#15 Kamil Wójcik

Kamil Wójcik
  • Użytkownik
  • 129 postów

Napisano 03 kwiecień 2017 - 06:56

"Raczej nierównomiernie" nieoznacza "równomiernie". :)
Tyka nawet jak nie pedałuję, a jego częstotliwość zależy od prędkości. Obstawiam wiec szprychę, ale nie wiem jak sprawdzić czy mam rację i która to.

#16 Stasko

Stasko
  • Użytkownik
  • 497 postów

Napisano 03 kwiecień 2017 - 08:30

Sprawdź czy maszynka nie obija się o obręcz z powodu zbyt dużego otworu w obręczy. U mnie tak było.

#17 Kamil Wójcik

Kamil Wójcik
  • Użytkownik
  • 129 postów

Napisano 03 kwiecień 2017 - 08:31

Maszynka?

#18 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 03 kwiecień 2017 - 08:46

Maszynka.. lol. 

 

Oczywiście chodzi o zawór dętki/szytki. Przy wyższych obręczach podczas jazdy zawór może obijać się o krawędź obręczy. Wyjścia są dwa. W przypadku dętki dokręcić nakrętkę do obręczy, a w przypadku szytki założyć vibrostopa lub od biedy nałożyć na zawór kawałek taśmy izolacyjnej. 

 

 



#19 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8584 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 03 kwiecień 2017 - 09:36

Vibrostop:

59328_02_c.jpg

59328_01_c.jpg

za jedyne 15,90€ (10 sztuk) i alternatywa:

74347-largest_1_Mavic_side.jpg

 

Szczegółowy opis tutaj. Za ułamek grosza. Od siebie dodam, że tak długa część taśmy izolacyjnej nie jest potrzebna, wystarczy kawałek na tyle długi, żeby trzymał się obręczy. Stuki znikają jak ręką odjął. 


  • Malik lubi to

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS 

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#20 Kamil Wójcik

Kamil Wójcik
  • Użytkownik
  • 129 postów

Napisano 22 maj 2017 - 07:37

Dzięki wszystkim za odpowiedzi w tym wątku i przepraszam, że tak późno odpisuję. Problemem było to, że zaplot złapał luzy. Trzeba było ponaciągać szprychy.

@Prozor
Dzięki za info o vibrastopie. Jakiś czas temu kupiłem dętki do szosy w Decathlonie i po rozpakowaniu zdziwiłem się, że wentyle w nich nie mają gwintu. Założyłem je w starym rowerze i faktycznie wentyl potrafi stukać o obręcz.



Dodaj odpowiedź