Skocz do zawartości


Zdjęcie

Mechanizm Korbowy


3 odpowiedzi w tym temacie

#1 pawelgdynia1

pawelgdynia1
  • Użytkownik
  • 10 postów

Napisano 08 kwiecień 2017 - 15:20

Witam !

Zdecydowałem się na zakup roweru szosowego Triban 540 w związku z czym mam pytanie ponieważ jestem amatorem który dopiero zaczyna i nie ma wyrobionej nogi a w/w rower ma mechanizm 52x36 więc mogę nie dać rady na podjazdach więc proszę o poradę czy lepiej wymienić tarcze na 50x34 i zostawić kasetę 11-28 czy zostawić mechanizm korbowy a wymienić kasetę na 12-32.



#2 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8556 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 08 kwiecień 2017 - 15:29

A nie prościej pojeździć i przekonać się na własnej skórze, czy dasz radę? :)

Wg mnie nie ma sensu planować wydatków, dopóki sam się nie zorientujesz, jak będzie się Tobie jeździło na tej korbie. Natomiast mówiąc najogólniej, przełożenie 36x28 wystarczy Tobie na 99% tras w Polsce - najprawdopodobniej problemy zaczniesz odczuwać dopiero na naprawdę dużych górkach, więc jeżeli nie zamierzasz wjeżdżać na Karkonoską w swoim pierwszym sezonie, szkoda pieniędzy na taki wydatek.

 

Oczywiście gdyby okazało się, że jednak nie dajesz rady, zawsze możesz pokombinować ze sprzętem - ale jeszcze raz podkreślam, że wg mnie szkoda martwić się na zapas.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#3 pawelgdynia1

pawelgdynia1
  • Użytkownik
  • 10 postów

Napisano 08 kwiecień 2017 - 15:54

Dzięki za odpowiedź i podpowiedź tak zrobię.Pozdrawiam



#4 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 08 kwiecień 2017 - 17:47

A jeśli już podejmiesz decyzję o zmianie przełożeń, to lepiej wymienić zębatki korby na 50/34 niż kasetę. Już tłumaczę dla czego.

Kaseta 11-28 ma takie stopniowanie:

11/12/13/14/15/17/19/21/24/18 tymczasem 11-32:

11/12/14/16/18/20/22/25/28/32

 

Jak widać wyraźnie obie kasety różnią się stopniowaniem, ta 11-28 jest ciaśniejsza na małych koronkach co w praktyce szosowej przekłada się na znacznie dokładniejszy dobór przełożeń podczas jazdy, a co za tym idzie także samą wygodę jazdy. Problem w twoim przypadku będzie taki, że przełożenia 52:11 raczej nie wykorzystasz nigdzie, bo to tak twarde przełożenie, że chyba przyda się tobie tylko na autostradzie o nachyleniu większym niż -6%. Co można zatem? Można dać kasetę 12-30:

12/13/14/15/17/19/21/24/27/30 (będzie lżej na podjazdy) lub 12-28 lub 12-27 (dochodzi dodatkowa koronka 16z) albo pokusić się o juniorską 14-25 stopniowaną co ząbek od 14 do 21 (niestety tylko Campa ma kasety 13-26 i 13-29 10s)

 

Także podsumowując, pojeździj najpierw na tym co masz tak jak pisze mikroos, zobacz czego ci braknie a czego jest za dużo i dopiero zdecyduj, bo wybór w szosie jest przeogromny. Dodatkowo proponuję zapoznać się z kalkulatorem przełożeń bo to świetna pomoc w doborze napędu:

http://www.ritzelrechner.de

Podkreślę może jeszcze, na płaskich terenach bardzo ważne jest ciasne stopniowanie kasety (uzyskane np. poprzez mniejszą korbę), w górach można sobie je odpuścić, bo tam tam mały skok przełożenia nie zawsze się sprawdza.

 





Dodaj odpowiedź