Skocz do zawartości


Zdjęcie

[Korba] Bardzo Miękkie Przełożenia Do Szosy


34 odpowiedzi w tym temacie

#1 ⓜxdanish

ⓜxdanish
  • Użytkownik
  • 37 postów
  • SkądRumia/Ełk

Napisano 25 kwiecień 2017 - 10:19

Witam,

 

W tym roku mam wielki plan udziału w rajdzie dookoła Polski i w związku z wymagającym odcinkiem górskim chciałbym 'lekko' zmodyfikować sobie napęd czyli zdecydowanie go zmiękczyć.

 

W tej chwili mam korbę kompaktową 50/34 ale wiem że przy 15-20% podjazdach będzie mi ciężko utrzymać ekonomiczny tryb jazdy, dlatego też zastanawiam się, czy nie lepiej by było założyć korbę MTB.

 

Napęd - 10rz.

Korba by była SLX FC-M675 42/26

 

Mam nadzieję że korba jest w jednym standardzie i nie będzie to wymagało wymiany suportu.

Domyślam się że będe musiał uzyć przerzutki przedniej od MTB i teraz moje pytanie jest z tym właśnie związane:

 

czy przerzutka MTB XT FD-M785 będzie kompatybilna z klamkomanetkami szosowymi 105?

Obie oczywiście na 2 rzędy.

 

Wiem że to policzek dla szosy ;) ale przy dystansie 3150km nie planuję lecieć ze śrenią 40km/h lecz raczej spokojnym trybem i lajtowym tempem. Godzę się z myślą że tracę na maksymalnych prędkościach, jednak nie zależy mi na tym w ogóle, wolę mieć zapas na góry, tak aby przejechać ten trudny etap jak najbardziej ekonomicznie (o ile będzie to możliwe).

 

Z góry dzięki za pomoc.


Pozdrawiam
Mariusz
u11318y2017v3.gif


#2 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 25 kwiecień 2017 - 10:54

Co to za korba 42/26? Jakaś samoróbka?

 

Możesz zostać przy szosowej przedniej przerzutce jeżeli jest na obejmę i da się ja odpowiednio obniżyć. Na dwóch rzędach pownno się jednak bez problemu obsłużyć przerzutkę MTB za pomocą klamkomanetek ( sam tak jeżdżę ).

 

Jaką masz kasetę?

 

Nie obawiaj się straty wysokich biegów. Ja jeżdżę normalnie na 39/26 z kasetą 11-2x i biegu brakuje dopiero przy 45+km/h.



#3 ⓜxdanish

ⓜxdanish
  • Użytkownik
  • 37 postów
  • SkądRumia/Ełk

Napisano 25 kwiecień 2017 - 10:59

Korba jest standardowa obecnie 38/24 ale pod szosę kupię inne blaty bo 38 to może być jednak zbyt mało.

42/26 to był przykład, myślałem też o np 40/24 chociaż tu nie wiem czy przypadkiem nie będzie zbyt duża różnica między blatami.

 

Przerzutka jest na obejmę, tu nie jest problem. Myślałem, że pod blaty MTb potrzebna będzie krótsza prowadnica (chyba tak to się nazywa)


Pozdrawiam
Mariusz
u11318y2017v3.gif


#4 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3126 postów

Napisano 25 kwiecień 2017 - 11:01

Są szosowe korby "subkompakty" np. FSA 46/30.



#5 ⓜxdanish

ⓜxdanish
  • Użytkownik
  • 37 postów
  • SkądRumia/Ełk

Napisano 25 kwiecień 2017 - 11:08

Są szosowe korby "subkompakty" np. FSA 46/30.

Tak wiem, dziekuję.

Szukam jednak coś bardzo miękkiego tak abym nawet mógł zejść do gęsto stopniowanej kasety.


Pozdrawiam
Mariusz
u11318y2017v3.gif


#6 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 25 kwiecień 2017 - 11:12

Dużą rozpiętość koronek testowałem swego czasu - w zestawie 39/21. Wnioski na blogu:

http://uzurpator.com...duza-z-mala,145

 

Róznica 38 a 42 jest mikra, ledwie jeden bieg. Na płaskim praktycznie bez znaczenia, zaś zębatki dedykowane do współpracy ze sobą pracują zawsze lepiej, o tym tez na blogu pisałem:

http://uzurpator.com...w-z-przodu.,136



#7 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1560 postów
  • Skądpolska

Napisano 25 kwiecień 2017 - 13:34

Witam,

 

W tym roku mam wielki plan udziału w rajdzie dookoła Polski i w związku z wymagającym odcinkiem górskim chciałbym 'lekko' zmodyfikować sobie napęd czyli zdecydowanie go zmiękczyć.

 

W tej chwili mam korbę kompaktową 50/34 ale wiem że przy 15-20% podjazdach będzie mi ciężko utrzymać ekonomiczny tryb jazdy, dlatego też zastanawiam się, czy nie lepiej by było założyć korbę MTB.

 

 

Nie piszesz jaką masz kasetę i tylna przerzutkę - ale nie prościej zamiast wymieniać korbę wstawić po prostu większą kasetę. ???

 

Ja co prawda nie jeżdżę takich długich rajdów ale za to czeskich górek typu +20%  u nas multum (Karkonosze).

Mam obecnie korbę 50/34 i kasetę z max 34 , wcześniej była max 32 .Jeździłem też przy tej samej korbie na kasecie 36 i też było OK, choć przy moich siłach wcale to nie oznacza ,,młynka ''.Przykładowa Karkonoska  stromy kawałek 1,5 km  avg 15% ( max to >20) kadencja przy kasecie 36 to ...niecałe 60 , przy 32 koło 50. 

 

( stopniowaniem się nie przejmuje , ważniejsze mieć rezerwę żeby nie dreptać z rowerem)



#8 Cyklo Ziutek

Cyklo Ziutek
  • Użytkownik
  • 1050 postów
  • SkądPuławy

Napisano 25 kwiecień 2017 - 16:25

Korba 3x10 pewnie nie wchodzi w rachubę, bo wymaga sporej rewolucji. Np Tiagra: 50-39-30.



#9 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1560 postów
  • Skądpolska

Napisano 25 kwiecień 2017 - 17:26

Tutaj https://plus.google....06946?icm=false

mój ''kompan '' do jazdy ciśnie właśnie na korbie 3-ce   ale z tyłu ma(miał) malutką kasetę z max 23 albo 21.

Po kilku takich czeskich ściankach( ta z filmu -Prazhska Bouda z Cerny Dul nie jest akurat jakoś strasznie ekstremalna)  doszedł do wniosku, że  na nowy tzn. obecny sezon zmienia na kasetę z max 28 , nie chce się katować kadencją 40 .



#10 Gosc_kociol_*

Gosc_kociol_*
  • Gość

Napisano 25 kwiecień 2017 - 18:02

jak chcesz miekkie przelozenia mozna zostawic korbe kompatkowa i pod warunkiem ze masz dlugi wozek zalozyc kasete xt8000 lub xtr9000 dokupujac odpowiednia przedluzenie haka przerzutki. wtedy z tylu zyskasz duza koronke 40z, analogicznie pewnie bedzie to dzialac z kasetami 10s do 36z lub 40z sunrace

 

link do przedluzki https://www.wolftoot...oducts/roadlink

 

na YT jest duzo filmikow pokazujacych jak to dziala.


  • big75 lubi to

#11 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1560 postów
  • Skądpolska

Napisano 25 kwiecień 2017 - 18:46

Do 36 nawet ,nie potrzeba żadnego przedłużenia (zwykła  Rd 5701 GS śmiga bezproblemowo-przynajmniej przy 10 rz)



#12 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 25 kwiecień 2017 - 21:37

A ja dodam, bo uzurpator już o tym napomknął - korba 42/24 czy nawet 42/26 nie będzie działała prawidłowo. Przy zmianie biegu 42=>26 łańcuch poleci na mufę. Już temat przerabiałem w innym zestawie gdzie założyłem blat 36 dedykowany do działania z 26, a nie 22. I niestety działo się to co opisałem, łańcuch zamiast wpaść w zęby układa się na ich szczytach, a następnie wypada na mufę. Jedno co jeszcze można sobie pozwolić, to różnica 2 zębów od dedykowanych czyli np. 42/28.

 

Pojawia się jednak inny problem z korbą MTB w rowerze szosowym. Taka korba ma linię łańcucha 48,8mm, a nie 43,5. To jednak 5mm przesunięcie, sporo. Pytanie zatem, czy przerzutka szosowa obsłuży taką linię łańcucha, czy wychyli się tak daleko w bok?

 

Moim zdaniem najlepszym wyjściem jest ten subkompakt 46/30 + kaseta 11-34/36



#13 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 25 kwiecień 2017 - 21:50

Arni:

 

Zębatki z korby MTB bez problemu można dosunąć do ramy za pomocą podkładek - mogę nawet takie na frezarce od strzału zrobić :)

 

Ekstremalne różnice rozmiarów koronek wymagają rozsunięcia zębatek bardziej niż by to wynikało z ich pozycji na korbie. Swego czasu miałem korbę 44/22, ale aby to działało trzeba było młynek odsunąć o 1.5mm do ramy, inaczej łańcuch leciał w suport. Poza tym są różne łapacze łańcucha i inne tego rodzaju wynalazki.

 

Ogólnie, to jest to do ogarnięcia.



#14 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 25 kwiecień 2017 - 21:59

No tak, takie home made. Pytanie, czy śrub wystarczy, a jeśli dasz dłuższe o 3/5mm, to czy siła x ramię ich nie wyrwie z gniazd? Niestety miałem na sobie taki przypadek, wyrwałem śruby z gniazd, a dałem podkładki 1,5mm.

 

No właśnie, zębatki rozsuniesz, ale czy poszerzysz wodzik przerzutki? Przecież jak tego nie zrobimy, to łańcuch będzie tarł o niego w przekosach. Te 44/22 miałeś pewnie na przerzutce 3rz?



#15 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 25 kwiecień 2017 - 23:37

Nie obawiaj się straty wysokich biegów. Ja jeżdżę normalnie na 39/26 z kasetą 11-2x i biegu brakuje dopiero przy 45+km/h.

To tak, jakby powiedzieć: "Po co ci w samochodzie 4-ty i 5-ty (teraz coraz częściej też 6-ty) bieg, skoro wiele samochodów już na 3-ce łamie wszystkie ograniczenia prędkości w naszym kraju?" Długie przełożenia w rowerze nie są potrzebne tylko po to, aby rozwijać jakieś astronomiczne prędkości, ale też po to, by oszczędzać energię gdy warunki na to pozwalają. Oczywiście można kręcić z kadencją 100 obr/min na przełożeniu 39/11 i jechać 45 km/h po prostej bez wiatru, ale wystarczy lekki wiatr w plecy i łagodny spadek terenu i już takie przełożenie jest trwonieniem energii na bezproduktywne machanie nogami prawie bez oporu. Wszędzie się trąbi o tym, jaka to wysoka kadencja jest super, bo prosi tak jeżdżą, bo to najbardziej efektywne, tylko że rzadko dodaje się, że jest to prawda tylko w przypadku wysokich obciążeń. Dlatego szosówką nie da się jeździć "normalnie" mając duży blat 39z. Tyle to nawet za mało jak na mały blat ;-).

Nie potrafię zrozumieć tego obecnego trendu do obcinania skrajnych przełożeń, zwłaszcza tych szybkich i redukowania liczby zębatek z przodu. W mtb już nawet dwa blaty są be i w sprzedaży są jakieś pokraki z "blatem 32z" i kasetą 11-4x. 

Nie wiem co jest złego w napędzie 3xX. Gdy potrzebna jest duża rozpiętość przełożeń 3 blaty to najbardziej rozsądne i logiczne rozwiązanie. Z jednej strony słyszę narzekania, że przeskok o 2 ząbki na kasecie to za dużo (a to nawet w najtwardszym zakresie kasety, czyli 11/13 daje stosunek zębów 0.846), a już przeskok 39/26 na korbie nie przeszkadza, choć to już drastyczne 0.667. Nie wiem jak wam, ale mi o wiele przyjemniej (bo płynniej) zmienia się biegi przednią przerzutką na starej korbie szosowej 52/42 czy górskiej 24/34/42 niż na analogicznych 53/39 i 22/32/44. O kompaktach i obecnych wynalazkach mtb już nie wspominam.



#16 Cyklo Ziutek

Cyklo Ziutek
  • Użytkownik
  • 1050 postów
  • SkądPuławy

Napisano 26 kwiecień 2017 - 05:50

Przełajówki z jednym blatem już na dobre się zadomowiły. Znajomy złożył sobie karbonowego górala też z jednym blatem i bez amorka, ale w naszej okolicy górek niet.



#17 ⓜxdanish

ⓜxdanish
  • Użytkownik
  • 37 postów
  • SkądRumia/Ełk

Napisano 26 kwiecień 2017 - 08:09

Dzięki za wszelkie odpowiedzi.

 

Więc z dodatkowych informacji w kwestii Waszych pytań:

 

1. Trzy blaty nie wchodzą w rachubę. Ramę robi mi p. Orłowski i z góry zdecydowałem się na konstrukcję pod kątem 2 blatów z przodu.

Poza tym szukam opcji jak najbardziej ekonomicznej. Założenie trzech blatów to nowa korba, nowa klamkomanetka i nowa przerzutka. Przy opcji 2 blatów MTB to jedynie zakup blatów, ponieważ takąk orbę mam przy rowerze MTB.

 

2. Obecnie mam z tyłu przerzutkę 105 na krótkim wózku więc nie obsłuży zdaje się ona więcej niż 28T na największej koronce

 

3. Kaseta będzie nowa i będą ją kupował tak aby najlżejsze przełożenie w zestawieniu wyszło minimum 1:1. Więc jeśli mały blat będzie 28 to kasetę założę 11-28 lub 12-30, jeśli sie uda złożyć korbę z małym blatem 26 to kaseta może będzie 11-25 lub 11-28 (na razie takie moje pomysły).

 

4. W standardzie na rowerze będzie kompakt. Ten nietypowy układ będzie tylko na jedną imprezę gdzie potrzebny będzie miękki zestaw. Na tej imprezie w moim przypadku nie będzie mowy o jeździe szybszej niż 30km/h nawet w sprzyjających warunkach, mamy swój plan założony i wg tego planu prędkości z w/w przełożeń w supełności mi wystarczą. Miękkie przełożenia będą potrzebne na pokonanie 1200 km z przewyższeniami rzędu 15 000 m i w tym kilkoma ściankami, na dodatek rower nie będzie 'goły' ale z niewielkim bagażem.

 

Jedyne pytanie czy to będzie kompatybilne. Głównie przednia przerzutka szosowa z korbą MTB lub też przednia przerzutka MTB z klamkomanetką szosową.

 

Jeszcze raz dzięki.


Pozdrawiam
Mariusz
u11318y2017v3.gif


#18 Krzysztof63

Krzysztof63
  • Użytkownik
  • 106 postów
  • SkądŚwidnica

Napisano 03 maj 2017 - 08:33

Mniejsze zamieszanie byłoby dać z tyłu nową przerzutkę z długim wózkiem i jakąś dużą kasetę.



#19 Greek

Greek
  • Użytkownik
  • 2090 postów
  • SkądKraków

Napisano 03 maj 2017 - 08:53

Jaki % dystansu stanowią te odcinki 15-20%? Jakieś 0,1 promila?


"Najgorsze koło czyni najwięcej hałasu", Antoine de Rivarol

 

Ragazza Ravennesa

 


#20 beskidbike

beskidbike
  • Użytkownik
  • 2475 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 03 maj 2017 - 16:57

Ja bym założył najmiekszą kasetę z "normalnego" napędu np.11-32 i korbę kompakt. Ile tych stromych odcinków będzie, 1% dystansu? Czyli 30 km. Jakoś się przemęczysz, przy takim przełożeniu prędkość będzie tak niska, że albo wyjedziesz albo niewiele wolniej wyjdziesz z buta ;)
Przynajmniej obejdzie się bez kombinacji



Dodaj odpowiedź