Skocz do zawartości


Zdjęcie

Szprychy Straight Pull Czy Zwykłe


13 odpowiedzi w tym temacie

#1 Lesieque

Lesieque
  • Użytkownik
  • 4 postów

Napisano 02 lipiec 2017 - 17:42

Witajcie, pozwoliłem sobie założyć nowy temat, ponieważ w dotychczasowych tematach nie znalazłem odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie.

Otóż składam rower przełajowy, a raczej szutrowkę, którą mam zamiar wykorzystywać do jazdy na płaskich maratonach, treningach itp. Chciałbym złożyć koła na karbonowych stokach o wysokości 38mm aby służyły mi na zawody oraz okazjonalne treningi w górach na rowerze szosowym. Ponieważ ważę niecałe 70kg, zastanawiałem się nad zasosowaniem chyba najpopularniejszego setu czyli 20 szprych przód i 24 tył. Na 100% będzie to mac cn424. Jednak pytanie brzmi czy taka liczba szprych zwykłych pozwoli zbudować wystarczająco sztywne kolo? Czy może powinienem wykorzystać proste szprychy, które pozwalają zbudować koła z większym naciągiem, a może zwiększyć liczbę szprych do 24 z przodu i 28 z tyłu.

#2 HESHER

HESHER
  • Użytkownik
  • 305 postów

Napisano 02 lipiec 2017 - 19:08

sam ma dylemat ale w mtb , czy lepsze kolo na szprychach straight pull  czy zwyklych???



#3 shmoo

shmoo
  • Użytkownik
  • 1730 postów
  • SkądBrzeg, Wrocław, Bytom

Napisano 02 lipiec 2017 - 21:21

Jak ktoś ma kasę na straight pull  to chyba nie ma się co zastanawiać. Aby tylko piasta miała jakieś głębokie gniazda.

Na straight pull lepiej/równiej powinny się rozkładać naprężenia a jak są głebokie gniazda (chodzi o tylną piastę) to szprycha ma dodatkowe oparcie i koło powinno być sztywniejsze.

 

To w teorii na chłopski rozum.

W praktyce nie widziałem takich testów.


logo1pp-64x64.pngmedium.jpgbadge_new.png


#4 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 02 lipiec 2017 - 23:12

Bez znaczenia. Dobrze zaplecione koło będzie się trzymać kupy bez względu na rodzaj szprych.



#5 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 03 lipiec 2017 - 08:07

Teoria podpowiada, że straight pull powinny być sztywniejsze, ale aktualnie mam na 'zwykłych' j-bend i koła są zdecydowanie sztywniejsze od poprzednich, które miałem na straight pull. Pomimo mniejszej liczby szprych. Czyli dużo zależy od samego rodzaju szprych jak i od tego jak zbudujemy koło.



#6 thomasz

thomasz
  • Użytkownik
  • 365 postów
  • SkądWrocław

Napisano 03 lipiec 2017 - 15:13

Moje dwa grosze:

 

Koła do przełajki na 20/24 szprychach? Jakie masz hamulce – obręczowe czy tarczowe? Jak tarcza to zapomnij o tak małej ilości szprych. Jak obręcz to osobiście zastanowiłbym się czy na pewno chcesz karbon do przełaju. W błotnistych warunkach będzie bardzo słabo z hamowaniem

 

Sztywność koła to kąt pomiędzy obręczą a piastą jaki tworzą szprychy. Na dobrze dobranych kątach koło będzie sztywne, nie zależnie od typu szprych.  

Naciąg szprych nie ma nic do sztywności koła. Koło z naciągiem 100kgf będzie tak samo sztywne jak z 130kgf. Odpowiednio duży naciąg to gwarancja długiej żywotności szprych, ale to już inna bajka...

 

Osobiście radziłbym J-bend. Straight pull wyglądają bajerancko, lecz niestety mają tendencję do obkręcania się w okól własnej osi przy zaplocie radialnym, szczególnie po stronie nie-napędowej. Wynika to z mniejszego naciągu szprych po tej stronie.

Dostaje dużo kół, nawet firmowch gdzie szprychy są obkręcone o 90stopni i zamiast aero są anty-aero J

 

Pzdr.

T.


45636079942_17651449fe_m.jpg

CarbonOne.pl - koła na szprychach karbonowych

Blackcatwheels.pl - Koła na zamówienie

Sklep - obręcze, piasty, szprychy

Wrocław

Kontakt na priv, @ lub tel: 604 40 95 04


#7 HESHER

HESHER
  • Użytkownik
  • 305 postów

Napisano 03 lipiec 2017 - 16:21

Dobre, akurat mam koła Ultegra 6700 i nie zauważyłem by się szprychy obkrecaly,  jeżdżę już od 5 lat na nich zrobiłem około 10 tys i jest ok, ale w mtb złożę na zwykłych 27,5, tylko będzie na piascie thru axle12/148 pod 32 szprychy, powinno być okey na oponie 2,8", dzięki pozdrawiam.



#8 Lesieque

Lesieque
  • Użytkownik
  • 4 postów

Napisano 03 lipiec 2017 - 17:35

Thomasz, jak pisałem w pierwszy poście kolo ma być stosowane zazwyczaj na płaskich maratonach. Trasy na których średnia osiąga nawet 32km/h w terenie jest dość dużym osiągnięciem jak dla mnie. Dlatrgo rez ze wzfledu na dużą liczbą chwytów, aerodynamiczną pozycję czy lekkość jazdy dzięki niskiej masie kol i całego roweru chciałbym wykorzystać rowe przełajowy, który na ciężkich kołach używam jako treningowkę. Nie przewiduje wykorzystywania tych kół w błocie czy rzęsistym deszczu. Skoro liczba szprych nie wpłynie aż tak na sztywność koła przy hamulcach obręczowych, zaryzykuję z zestawem 20/24 szprychy :)

#9 shmoo

shmoo
  • Użytkownik
  • 1730 postów
  • SkądBrzeg, Wrocław, Bytom

Napisano 03 lipiec 2017 - 19:23

Czyli mam rozumieć że producenci w tym DT Swiss opowiadają marketingowe bajki pisząc o większej sztywności i mniejszej podatności na niechciane naprężenia?

 

Co do obracania się szprych to wielu kołodziejów nie stosuje pasty na łebki.

Mam dwie pary kół firmowych i nic się nie przekręca.


logo1pp-64x64.pngmedium.jpgbadge_new.png


#10 thomasz

thomasz
  • Użytkownik
  • 365 postów
  • SkądWrocław

Napisano 03 lipiec 2017 - 22:31

@Lesieque - OK, jeżeli ma być to przełaj w zastosowaniu raczej na szosę to koła w tym zestawie powinny zdać egzamin

 

@shmoo - zastanów się skąd duże firmy trzepią kasę... marketing, sponsoring, marketing i tak w kółko. Jaka sztywność, jakie "niechciane" naprężenia dla amatora...proszę Cię...

Co do "pasty" to stosuje się ją na gwint szprychy nie na łebki.

Nie pisałem, że problem dotyczy wszystkich kół/szprych. Dobrze dobrane komponenty i dobrze złożone koła będą śmigały na klasycznych szprychach jak i prostych.

 

pzdr

T.

 

 


45636079942_17651449fe_m.jpg

CarbonOne.pl - koła na szprychach karbonowych

Blackcatwheels.pl - Koła na zamówienie

Sklep - obręcze, piasty, szprychy

Wrocław

Kontakt na priv, @ lub tel: 604 40 95 04


#11 shmoo

shmoo
  • Użytkownik
  • 1730 postów
  • SkądBrzeg, Wrocław, Bytom

Napisano 03 lipiec 2017 - 23:15

@shmoo - zastanów się skąd duże firmy trzepią kasę... marketing, sponsoring, marketing i tak w kółko. Jaka sztywność, jakie "niechciane" naprężenia dla amatora...proszę Cię...

Co do "pasty" to stosuje się ją na gwint szprychy nie na łebki.

Nie pisałem, że problem dotyczy wszystkich kół/szprych. Dobrze dobrane komponenty i dobrze złożone koła będą śmigały na klasycznych szprychach jak i prostych.

 

 

Na łebki i nawet znalazłem filmik

Info mam od znajomego który zna się lepiej ode mnie bo kołami zajmuje się na co dzień.

 

 

Co do dużych firm to będe je bronił bo wprowadzją innowacje a kołodzieje przecież tego nie zrobią.


logo1pp-64x64.pngmedium.jpgbadge_new.png


#12 thomasz

thomasz
  • Użytkownik
  • 365 postów
  • SkądWrocław

Napisano 04 lipiec 2017 - 12:08

Na łebki i nawet znalazłem filmik

Info mam od znajomego który zna się lepiej ode mnie bo kołami zajmuje się na co dzień.

 

 

Co do dużych firm to będe je bronił bo wprowadzją innowacje a kołodzieje przecież tego nie zrobią.

 

Dzięki za filmik. Mówiąc szczerze to nie miałem pojęcia że taka pasta nawet istnieje

IMO to tylko potwierdza fakt że producenci w jakiś sposób chcą zapobiegać problemowi który istnieje w tego typu szprychach

Żeby nie być goło słownym, przykład z ostatniego tygodnia, gdzie klient podrzucił mi koła do centrowania

 

35324942730_62da1ceb3c_o.jpg

 

Wątpię, żeby pasta na dłuższą metę coś pomogła. Z czasem zostanie wypłukana przez deszcz, myjkę itp

Jedynie odpowiedni naciąg (co nie jest takie proste i oczywiste jak się większości wydaje) i budowa koła da gwarancję (dobór komponentów i typ zaplotu), że nie będzie tego problemu

 

Osobiście, patrząc na ceny prostych szprych radziłbym wziąć o klasę lepsze szprychy J-bend z DT Swiss, gdzie jest wybór kolorów (czarny, czerwony, biały) i naprawdę można zbudować ładne kółka kolorystycznie i jakościowo.

 

Pozdrówka

T.


45636079942_17651449fe_m.jpg

CarbonOne.pl - koła na szprychach karbonowych

Blackcatwheels.pl - Koła na zamówienie

Sklep - obręcze, piasty, szprychy

Wrocław

Kontakt na priv, @ lub tel: 604 40 95 04


#13 4gotten

4gotten
  • Użytkownik
  • 1033 postów
  • SkądStargard

Napisano 04 lipiec 2017 - 13:40

W kołach systemowych z wyższej półki DT Swiss i chyba Fulcrum/Campagnolo stosują szprychy straight pull ze spłaszczonymi łebkami w kształcie litery T. W połączeniu z dedykowanymi gniazdami w piastach znacznie ogranicza to problem obracających się szprych. Co prawda nie eliminuje go całkowicie, bo zawsze może poluzować się nypel, ale po dwóch latach ( ok. 15000km) użytkowania kół z takim rozwiązaniem musiałem poprawić tylko dwie szprychy w tylnym kole.



#14 shmoo

shmoo
  • Użytkownik
  • 1730 postów
  • SkądBrzeg, Wrocław, Bytom

Napisano 04 lipiec 2017 - 14:39

W kołach systemowych z wyższej półki DT Swiss i chyba Fulcrum/Campagnolo stosują szprychy straight pull ze spłaszczonymi łebkami w kształcie litery T. 

 

Dokładnie jest tak jak piszesz. Właśnie takie mam.

Nawet te które nie mają spłaszczonych są tak ciasno osadzone że ciężko je ruszyć np Fulcrum.


logo1pp-64x64.pngmedium.jpgbadge_new.png




Dodaj odpowiedź