Skocz do zawartości


Zdjęcie

Dętka Wystrzeliła...

Dętka obręcz

23 odpowiedzi w tym temacie

#21 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 06 październik 2017 - 11:39

Moze i ma nizsza temperature w porownaniu do butylu, w ktorej sie, nazwijmy, topi ale caly czas to nie moze spowodowac eksplozji, ewentualnie implozje. Jesli temperatura podczas dlugiego hamowania moze spowodowac uszkodzenie najpierw lateksu a pozniej butylu, to tu rozumiem argument zeby raczej stosowac butylowe detki. Sytuacja moze byc jeszcze bardziej spotegowana przy obreczach karbonowych, ktore bardzo slabo przewwodza cieplo. Rozgrzane dluzej te cieplo utrzymuja. Ale znowu, to nie bedzie eksplozja.

 

Z eksplozja mamy do czynienia kiedy nastepuje nagly wzrost cisnienia i jego szybka ekspansja. Detka nie moze dalej sie rozszerzac bo jest zamknieta pomiedzy opona i obrecza, ktore trzymaja cale cisnienie.

Przy hamowaniu i rozgrzewaniu obreczy, czy to lateks, czy butyl, cisnienie wew posniesie sie o ta sama wartosc.

Lateks nie jest zadnym katalizatorem powodujacym dodatkowy wzrost cisnienia. Ale nawet gdyby tak bylo to najpierw cos co trzyma detke musi poddac sie w pierwszej kolejnosci, zeby byl wystrzal.

 

W kolosalnej wiekszosci blowouty sa spowodowane albo zlym osadzeniem opony w rancie obreczy lub zla instalacja detki. To moze w rownej mierze dotyczyc butylu i lateksu. Nawet jak wszystko jest dobrze zalozone, to i tak przy pewnych kombinacjach opon i obreczy, jest szansa na blowout. 

Tak jak w przypadku butylu, ktory jest duzo mniej rozciagliwy i "klejacy" jak lateks, przy pompowaniu, kiedy nawet jest przyszczypniety przez opone, jest duza szansa, ze detka uwolni sie spod opony.

W przypadku lateksu, jest odwrotnie. Jest duza szansa, ze detka zostanie pod opona. W krytycznych momentach, zjazdy, ostre zakrety, czy tez uderzenia w nierownosci moga spowodowac, ze detka wypchnie opone i ladnie strzeli.

 

Niektorzy producenci kol/obreczy karbonowych, nawet zalecaja zeby nie stosowac do ich wyrobow detek lateksowych.

Ale i tu, nie ma to zadnego podloza, poza faktem dmuchania na zimne i zabezpieczania sie przed ewentualnymi prawnymi problemami, wyniklymi ze srednio zorientowanych w temacie, majstrujacych z lateksem (mowa o detkach!) Kowalskiego czy Browna.

 

 



#22 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 06 październik 2017 - 13:03

Z eksplozja mamy do czynienia kiedy nastepuje nagly wzrost cisnienia i jego szybka ekspansja. Detka nie moze dalej sie rozszerzac bo jest zamknieta pomiedzy opona i obrecza, ktore trzymaja cale cisnienie.

Przy hamowaniu i rozgrzewaniu obreczy, czy to lateks, czy butyl, cisnienie wew posniesie sie o ta sama wartosc.

Lateks nie jest zadnym katalizatorem powodujacym dodatkowy wzrost cisnienia. Ale nawet gdyby tak bylo to najpierw cos co trzyma detke musi poddac sie w pierwszej kolejnosci, zeby byl wystrzal.

 

Są różne rodzaje eksplozji, a w przypadku opony z dętką jest to tak zwana eksplozja mechaniczna. Tu nie ma żadnego wzrostu ciśnienia (pomijając jakiś minimalny od nagrzewania się obręczy w trakcie hamowania), ale nagłe rozprężanie gazu, zamkniętego wcześniej w szczelnym pojemniku. O szczelności komory wytworzonej przez oponę z dętką decyduje szczelność dętki i mechaniczna integralność całej struktury. Naruszenie któregokolwiek z tych elementów może spowodować eksplozję. I jak najbardziej pierwszym poddającym się elementem może być dętka. Gdy struktura samej dętki w jakimś miejscu zostanie przerwana, nastąpi nagły wypływ gazu w tym miejscu. Decydującym czynnikiem w tym przypadku jest wielkość tego przerwania i szybkość uchodzenia powietrza.

Dlatego twierdzę, że uszkodzenie samej opony nie musi być pierwotne, ale może być również wtórne, gdyż prędkość uchodzącego gazu ma działanie destrukcyjne. .

A czy lateks lubi pękać na dużej długości częściej niż butyl (np. pod wpływem rozgrzania)? Wiele wskazuje, że tak. 



#23 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 06 październik 2017 - 14:52

Z tego co piszesz mozna zrozumiec, ze to detka trzyma cale cisnie i przy jej awarii wydostajace sie cisnienie moze zniszczyc opone.

Roznica cisnienia jakie oddzialywuje na scianki detki i na opone to jest kilkanascie psi!

Mniej wiecej tyle ile trzeba nadmuchac do detki aby ona przyjela ksztalt opony, to wszystko. Reszta calego cisnienia jest wspierana przez opone. Wiec jaka szkode moze uczynic te kilkanascie psi dodatkowo atakujacych scianke opony w momencie awarii detki?

 

 



#24 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 06 październik 2017 - 19:01

Nie do końca się rozumiemy. 

Dętka jest tylko uszczelnieniem, całą wytrzymałość komory zapewnia opona, obręcz i opaska. Ale to uszczelnienie jest bardzo ważne i w przypadku pęknięcia dętki na dużej długości zachodzą ważne zjawiska dynamiczne. Tym, co może zniszczyć strukturę opony jest nie statyczne ciśnienie, a dynamiczny przepływ gazu. Jeśli w dętce powstaje mała dziurka to zwykle nic złego się nie dzieje poza stopniowym (nawet w ciągu kilku, kilkunasty sekund) spadkiem ciśnienia. Ale gdy od razu powstaje duże rozdarcie, gaz uchodzi natychmiast najkrótszą możliwą drogą, niszcząc wszystko po drodze. Może się tak zdarzyć, że takie szybkie rozszczelnienie spowoduje rozwarstwienie się warstw karkasu opony i po prostu wywali frędzle na wierzch, zwłaszcza na bocznej ściance opony.

Przeżyłem kiedyś wystrzał przedniej opony w trakcie jazdy (na szczęście bez wywrotki, na prostej drodze) i raz podczas pompowania. W obu przypadkach nie było żadnej widocznej zewnętrznej przyczyny gwałtownego rozdarcia dętki. 

 

Przyznaję, że miałem parę razy ochotę wypróbować dętki lateksowe, ale jednak wciąż się boję.

Tu na filmie właśnie Michelin Latex:

 





Dodaj odpowiedź



  

Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: Dętka, obręcz