Skocz do zawartości


Zdjęcie

Składanie Kasety Wg. Własnych Upodobań?


35 odpowiedzi w tym temacie

#1 szosowykolarz

szosowykolarz
  • Użytkownik
  • 184 postów

Napisano 17 sierpień 2017 - 11:46

Witam.

Czy istnieje w ogóle taka możliwość? Chciałbym sam 'zaprojektować' swoją kasetę i złożyć ją od podstaw i samemu wybrać koronki/przełożenia.

 

Trzech najmniejszych koronek praktycznie nie używam - nie wiem jakie by musiały być zjazdy.

 

Wolałbym żeby najmniejsza koronka miała 15 zębów, zyskałbym możliwość mniejszego przeskoku przy kasecie 8rz. w okolicach 18-24 - ten zakres jest najczęściej używany i przeskok o 3 zęby nie jest dobry żeby utrzymać kadencję.

 

Jeszcze się nad tym mocno nie zastanawiałem, ale kaseta o takich koronkach byłaby ok.

 

15-17-19-21-23-25-27-30 ewentualnie 13-15-17-19-21-23-226-30 - lub coś podobnego.

 

Dodam, że blaty z przodu to 42/52 i nie chce ich zmieniać - są mega lekkie i w dobrym stanie.

 

W przyszłości przejdę na kasetę 10/11rz i po części rozwiąże swój problem.



#2 Mateunio

Mateunio
  • Użytkownik
  • 944 postów
  • SkądKT

Napisano 17 sierpień 2017 - 12:26

Teoretycznie dałoby się tak zrobić, bo niektóre pojedyncze zębatki są dostępne osobno. Potrzebowałbyś pewnie też kilku kaset 8rz, które są rozbieralne i byłbyś z nich w stanie wyciągnąć pająk, ewentualnie pojedyncze tryby. Jak dla mnie zabieg do zrobienia, jednak biorąc pod uwagę skomplikowanie i koszt (chyba, że dysponujesz kasetami) to raczej bym odpuścił.

 


Sticker-e1508358125669.jpgcrankalicious.pl - profesjonalne kosmetyki do pielęgnacji roweru

 


#3 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 17 sierpień 2017 - 12:41

Technicznie złożyć do kupy taką kasetę się da.
 
W praktyce będziesz miał problem, bo kasety o różnym fabrycznym rozstawie przełożeń mają różnie rozmieszczone frezy ułatwiające zmianę biegów. To oznacza, że jeżeli zestawisz ze sobą koronki z różnych zestawów, nie będą poprawnie ustawione względem siebie i zmiana biegów będzie niemal na pewno wolniejsza/głośniejsza/trudniejsza.
 
Rzuć sobie okiem na kasety Miche Primato: Miche Primato - są dostępne w wielu nietypowych rozmiarach, może uda Ci się znaleźć coś dla siebie.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#4 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 17 sierpień 2017 - 16:50

Złożyć w całość to żaden problem, ale złożyć tak, by ta kaseta działała to marne szanse widzę. Pierwszym problemem jest znalezienie koronki 15z jako ostatniej czyli takiej rodełkowanej. Dwa, to indeksowanie czyli to oczym nnapisał mikroos. Jedną koronkę, a najlepiej ostatnią łatwo podmienić, ale kilka w środku niemal zero szans.

Poczyraj, a rozjaśnisz sobie przed jaką ścianą stoisz:
http://uzurpator.com...po_swojemu.html

I sorry że to napiszę, ale skoro nie chcesz zmieniać blatów, to się męcz, twój wybór. Powinieneś założyć korbę 50/34 lub nawet 46/36 i z kasetą 11-25 lub 12-25 miał byś to samo co chcesz zbudować.

#5 Cyklo Ziutek

Cyklo Ziutek
  • Użytkownik
  • 1050 postów
  • SkądPuławy

Napisano 17 sierpień 2017 - 17:10

...Jeszcze się nad tym mocno nie zastanawiałem, ale kaseta o takich koronkach byłaby ok.

 

15-17-19-21-23-25-27-30 ewentualnie 13-15-17-19-21-23-226-30 - lub coś podobnego.

 

Dodam, że blaty z przodu to 42/52 i nie chce ich zmieniać - są mega lekkie i w dobrym stanie...

Rozważ jeszcze raz zmianę blatów na np 50/34 i przelicz sobie jeszcze raz przełożenia. Może rzeczywiście wtedy kaseta typu 12-27 to ogarnie.

 

Miche nie wiem, czy poprawili jakość produktów, ale 20 lat temu nie dało się na tym jeździć. Miałem tylną piastę i kasetę. Jednak to nie Shimano, czy SRAM.



#6 X-RAY

X-RAY
  • Użytkownik
  • 685 postów
  • SkądWarszawa / Jelenia Góra

Napisano 17 sierpień 2017 - 20:56

To nie zadziała, ja próbowałem "zestroić" pod siebie przełożena w kasecie 9s w MTB i jest tak jak napisał Mikroos, ucierpiała plynność zmiany biegów ponieważ koronki z różnych zestawów nie pasowały względem siebie.

Notabene, rozumiem że można obejść się bez jedenastki, przy korbie 53 pewnie i bez 12 jakoś da radę jeżdzić ale nie wyobrażam sobie jakoś jazdy z kasetą od 14 wzwyż, tej koronki używa się już w zupełnie płaskim terenie, zwłaszcza przy kompakcie z przodu


Bianchi Oltre XR3 Disc

Accent Freak 

Bulls Copperhead 3


#7 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2246 postów
  • Skądkrakow

Napisano 17 sierpień 2017 - 21:34

Nie przesadzajcie. Nieraz sam zmieniałem układ w kasetach 9 rz i nie było wielkich problemów. Pewnie, gorzej niż w fabrycznej ale spokojnie do jazdy. W 8rz powinno być nawet lepiej.  pozdr



#8 szosowykolarz

szosowykolarz
  • Użytkownik
  • 184 postów

Napisano 17 sierpień 2017 - 21:36

Moja kadencja przy której zmieniam bieg to ponad 100, dlatego nie jest mi potrzebna tak mała zębatka z tyłu.

Moja max prędkość z górki to 65km/h i jeszcze miałem duży zapas, którego właśnie chciałbym się pozbyć - nie zamierzam szybciej jeździć bo nawet nie ma gdzie.

Moja korba jest mega lekka i w bardzo dobrym stanie (taka już była w rowerze),  - poniżej 700g.

Dlatego przykro mi będzie się z nią rozstać - ale może i faktycznie, lepsze to będzie rozwiązanie. Trzeba przemyśleć.

 

Na najcięższym przełożeniu wystarczy mi 60km/h (bo i tak mega rzadko sie z tego korzysta) przy kadencji 115/120 - to jest max który chciałbym mieć. Kosztem max prędkości wolę płynne przełożenia (najlepiej o jeden ząbek) w okolicach 25-40km/h - ten zakres jest najczęściej przeze mnie używany.

 

Wielkie dzięki wszystkim za odpowiedzi. Trochę mi rozjaśniło.



#9 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 18 sierpień 2017 - 09:07

Jezeli jesteś w stanie tolerować skoki o 2 ząbki, to wywal blat, przednią przerzutkę i manetkę. Jeżeli masz kamkomanetki - to zmień lewą na zwykłą. Załóż prostą prowadnicę łancuchai ciesz się napędem 1x.

 

42-11 jest wyższe niż 52-15.



#10 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 18 sierpień 2017 - 09:08

Nie przesadzajcie. Nieraz sam zmieniałem układ w kasetach 9 rz i nie było wielkich problemów. Pewnie, gorzej niż w fabrycznej ale spokojnie do jazdy. W 8rz powinno być nawet lepiej.  pozdr

O ja, mamy nowego inżyniera. A ci goście w fabrykach tak się męczyli, by te zachcianki nie były możliwe :D

 

 

 

Dlatego przykro mi będzie się z nią rozstać - ale może i faktycznie, lepsze to będzie rozwiązanie. Trzeba przemyśleć.

Nic lepszego nie wymyślisz, co ci z lżejszej korby skoro wozisz ze sobą 3 zbędne koronki kasety? Nie ma lepszego rozwiązania niż zmiana blatów. 



#11 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 18 sierpień 2017 - 10:34

Shimano ma kasetę 13-26, to już blisko tego, co potrzebujesz i bez kombinacji.

http://allegro.pl/ka...6773593149.html



#12 Greek

Greek
  • Użytkownik
  • 2090 postów
  • SkądKraków

Napisano 19 sierpień 2017 - 12:14

 

Moja korba jest mega lekka i w bardzo dobrym stanie (taka już była w rowerze),  - poniżej 700g.

 

Jak mniemam to korba bez zintegrowanej osi. Wierz mi - nie jest "mega lekka".

 

Tak w ogóle to jaki teraz masz zakres na kasecie, bo nigdzie tego nie napisałeś ;)


"Najgorsze koło czyni najwięcej hałasu", Antoine de Rivarol

 

Ragazza Ravennesa

 


#13 szosowykolarz

szosowykolarz
  • Użytkownik
  • 184 postów

Napisano 19 sierpień 2017 - 14:01

Zakres to 11-32. (11-13-15-18-21-24-28-32)

Największa zębatka przydaje się bardzo często, ale mógłbym zrezygnować i przejść na 28

 

Korba na kwadrat a jej waga bez suportu to poniżej 700g (dokładnie nie pamiętam, ale chyba 680g).

Przeskok o 3 zęby jest nie dla mnie (za słaba noga), ale myślę, że o 2 ząbki byłoby już ok.

 

Widzę, że duży z tym problem i chyba nic nie wymodzę tanim kosztem :( Myślałem, że może da się kupić osobno zębatki i samemu poskładać. Jednak przy 8rzędach to też nie byłoby możliwe uzyskać to co bym chciał.

 

Najlepiej byłoby wymienić cały napęd łącznie z przerzutkami i manetką i zrobić 2x10 - a to już będzie koszt nieopłacalny.

Kaseta od Marvelo pójdzie do przemyśleń. Zastanawiam się też nad mniejszą korbą.

Moim celem jest bardzo płynny przeskok przy prędkościach 28-40 tak żeby dało się utrzymać kadencję w okolicach 100 lub więcej. ale też przydałyby się większe koronki do podjazdów.

 

Teraz mam tak, ze przy prędkości np. 30/35km/h  gdy zmienię bieg bo się obroty kończą (przeskok o 3 ząbki), robi się ciężko, tu by pewnie przydał się przeskok o jeden ząbek? Max dwa.

 

Nie wiem jak to ugryźć ;/ Chyba jednak sobie daruję i się jeszcze przemęczę na tym zestawie, albo wymienię samą kasetę tracąc na podjazdach. Zimą będę szukał nowego roweru (dlatego nie chce inwestować dużo w ten rower) i już wiem, że nie ma sensu kupować z napędem 2x8.

 

 

Ps. Pisząc mega lekka korba (tak wiem, przesadziłem) miałem na myśli to, że korby w cenie do 150zł tak jak patrzyłem, są całe stalowe, a moja jest cała aluminiowa, obie zębatki alu. Pomijam support (kwadrat), bo ten przecież zostaje zawsze ten sam.

 

Korba z zintegrowaną osią podejdzie do mojej starej ramy?

 

I na koniec :) Prośba o wzór na wyliczenie prędkości przy danym przełożeniu/kadencji i kołach. Kiedyś to liczyłem ale już nie pamiętam jak to się robiło.



#14 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 19 sierpień 2017 - 14:32

Korba na kwadrat z zębatkami 52/42 o wadze poniżej 700 g to dobry wynik. Moja stara Shimano 600 (6400) ważyła chyba 650 g przy długości ramion 165 mm, a nowsza Ultegra (6500) na Octalink V1 podobnie (długość 170, zębatki 53/39 no i niby już ramiona puste w środku).

Stalowych ramion już się nie spotyka, chyba że w najtańszych korbach za 30-50 zł, ale stalowe zębatki to norma w podstawowej klasie cenowej, a te potrafią sporo ważyć.

Gdybyś dorwał gdzieś dużą zębatkę 50 z (albo nawet 48 z), też aluminiową, to masa jeszcze by spadła (np, Stronglight robi lekkie i dość tanie zębatki (te podstawowe) pod różne BCD) i wszstkie przełożenia z dużej tarczy by się "zmiękczyły". Może ktoś z naszego forum ma taką albo chciałby się zamienić?

 

W Twojej kasecie faktycznie przeskoki 15/18 i 18/21 mogą być mocno odczuwalne, dlatego proponuję jeszcze inną kasetę, Shimano HG51 (tańsza od szosowych), w wersji 11-28. Tracisz największą, ale zyskujesz jedną w środku.  

 Szkoda, że nie robią wersji 12-28 albo nawet 13-28. 



#15 Kekacz

Kekacz
  • Użytkownik
  • 1081 postów
  • SkądRzeszów

Napisano 19 sierpień 2017 - 14:34

I na koniec :) Prośba o wzór na wyliczenie prędkości przy danym przełożeniu/kadencji i kołach. Kiedyś to liczyłem ale już nie pamiętam jak to się robiło.

 

Na tym kalkulatorze wszystko sobie wyliczysz http://ritzelrechner.de/


Trzepak 

"MAMIL"


#16 Greek

Greek
  • Użytkownik
  • 2090 postów
  • SkądKraków

Napisano 19 sierpień 2017 - 14:42

 

 

Teraz mam tak, ze przy prędkości np. 30/35km/h  gdy zmienię bieg bo się obroty kończą (przeskok o 3 ząbki), robi się ciężko, tu by pewnie przydał się przeskok o jeden ząbek? Max dwa.

No przydałby się. Używasz mniejszego blatu? Dzięki temu zachowasz mniejsze przeskoki (11-13-15) przy większej prędkości.

 

 

 

I na koniec :) Prośba o wzór na wyliczenie prędkości przy danym przełożeniu/kadencji i kołach. Kiedyś to liczyłem ale już nie pamiętam jak to się robiło.

Nie potrzeba wzoru - wystarczy wiedzieć co to jest przełożenie. A jest... przełożeniem :) Obrotów korby na obroty koła. Więc wiedząc że kręcisz 100rpm, mnożysz tę liczbę przez przełożenie i wiesz ile obrotów w minutę zrobi koło. Musisz tylko znać jego obwód. Przekształcanie minut na sekundy czy godziny. Wszystko na chłopski rozum ;)

Zawsze można użyć kalkulatora http://home.earthlin...rman/shift.html


"Najgorsze koło czyni najwięcej hałasu", Antoine de Rivarol

 

Ragazza Ravennesa

 


#17 X-RAY

X-RAY
  • Użytkownik
  • 685 postów
  • SkądWarszawa / Jelenia Góra

Napisano 19 sierpień 2017 - 15:50

 

Widzę, że duży z tym problem i chyba nic nie wymodzę tanim kosztem :( Myślałem, że może da się kupić osobno zębatki i samemu poskładać. Jednak przy 8rzędach to też nie byłoby możliwe uzyskać to co bym chciał.

 

 

Moim celem jest bardzo płynny przeskok przy prędkościach 28-40 tak żeby dało się utrzymać kadencję w okolicach 100 lub więcej. ale też przydałyby się większe koronki do podjazdów.

 

 

Dlatego wprowadzano kolejno kasety 9, 10 i 11 rzędowe, gdyby dało się to zrobić inaczej, tanim kosztem, każdy nadal jeżdziłby na 8 rzędowych. Zekres prędkości 28-40 to w zasadzie taki w jakim jeżdzi normalnie większosć kolarzy prze 90% czasu, dlatego też większość kaset jest tak skonfigurowanych że w najczęściej używanym zakresie koronek masz stopniowanie co 1 ząbek, przy kasecie 8 rzędowej niewiele wymyślisz, można ewentualnie pokombinować zakłądajac z przodu kompakt a zamiast małej tarczy 34 włożyć np 39, i korzystać z niej w celu uzyskania przelozeń pośrednich tam gdzie normalnie każdy nadal używalby blatu,


Bianchi Oltre XR3 Disc

Accent Freak 

Bulls Copperhead 3


#18 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 500 postów

Napisano 19 sierpień 2017 - 16:12

Moze warto pomyslec o korbie 46/36 np. Shimano RS500?

#19 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 19 sierpień 2017 - 19:50

Od początku pisałem, by dać 46/36. Ta korba z kasetą 13-26 da dokładnie ten sam zakres co kolega chce osiągnąć z 52/42 + 15-30. A przypomnę, iż 13-26 ma takie oto stopniowanie:

13/14/15/17/19/21/23/26

czyli aż 3 pierwsze koronki stopniowane po jednym ząbku, a kolejne po dwa czyli znacznie lepiej niż z tej dziwnej kasety 15-30, która miała by zostać zbudowana.

A dodam, iż w odwodzie jest też kaseta 13-23 (13/14/15/16/17/19/21/23) oraz 12-23 (12/13/14/15/17/19/21/23). Po co kombinować, skoro za 80zł jest gotowiec i duży wybór? Obecną korbę sprzedać i za to kupić tego RSa500



#20 Blue

Blue
  • Użytkownik
  • 229 postów
  • SkądKrak/Inwałd

Napisano 20 sierpień 2017 - 08:16

Jaka jest w ogóle pewność, że przerzutka przyjmie kasetę od 15T? Może się okazać, że nawet wkręcenie śrubki B na maxa nie pomaga i trzeba by było zastosować dłuższą, albo kombinować z jakimś roadlinkiem, czy innym przedłużeniem haka. 





Dodaj odpowiedź