Jak w tytule. Zastanawiam się jakie są różnice pomiędzy piastami szosowymi pod tarcze, a tymi do mtb. Producenci zwykle mają ofertę osobno pod szosę i mtb, w sumie nie wiem dlaczego. Z jednej strony są bardzo popularne DT 350, które poza nazwą Road/MTB oraz liczbą szprych i wyborem osi (endcapów?) są identyczne, z drugiej jest np. Novatec, Bitex czy oczywiście Shimano, gdzie piasty mtb są zupełnie inne, niż szosowe.
Wiem, że bębenki MTB i szosowe różnią się szerokością.
1. To jest tak, że bębenek MTB ma taką szerokość jak stary szosowy pod 10sp?
2. Od której strony bębenek 11sp road został poszerzony? Mam na myśli, czy od strony szprych czy od zewnątrz.
3. Czy kasety MTB i szosowe 11sp mają taką samą szerokość, takie same koronki kasety i łańcuchy? Wiem, że w MTB mają jakieś wcięcie od strony szpych, żeby weszły na bębenek, w szosie chyba są po prostu szersze ze względu na szerszy bębenek.
Zastanawia mnie też jak jest z mocowaniem tarczy. Czy mocowanie do tarczy jest zawsze w tym samym miejscu niezależnie od producenta piasty? Zastanawiam się czy przy dwóch kompletach kół z różnymi piastami przy ich zamianie będzie trzeba przesuwać zacisk hamulca, bo tarcza ociera. Oba zestawy kół oczywiście ze sztywnymi osiami.