Skocz do zawartości


Zdjęcie

Moja Pierwsza Szosa - Triban 520


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
58 odpowiedzi w tym temacie

#21 Cyklo Ziutek

Cyklo Ziutek
  • Użytkownik
  • 1050 postów
  • SkądPuławy

Napisano 14 wrzesień 2017 - 06:15

Sprawdź czy kaseta jest dobrze dokręcona.



#22 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 500 postów

Napisano 14 wrzesień 2017 - 08:11

Lancuch 114 i tak bedziesz musial skrocic.

#23 JohnDoePL

JohnDoePL
  • Użytkownik
  • 137 postów
  • SkądChełmża

Napisano 14 wrzesień 2017 - 12:29

Bardzo dziękuję za wyjaśnienie :-) Link wszystko mi wytłumaczył. Kłania się niewiedza, no ale dopiero wchodzę w temat. Nasuwa mi się tylko takie pytanie - skoro teraz fabrycznie mam bębenek pod kasetę 9-rzędowową, to taka piasta pod 11 rzędów zmieści mi się w ogóle w ramie?

 

Zmieści Ci się bo piasty mają standardową szerokość 130 mm nie zależnie czy jest 9, 10 czy 11 rzędowa.



#24 maccacus

maccacus
  • Użytkownik
  • 494 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 15 wrzesień 2017 - 08:41

 Zęby chyba nie powinny tak "pływać", prawda?
 

 

Tam nic nie pływa, myślałem początkowo, że masz krzywy bębenek (zdarza się w kiepskich piastach) ale u Ciebie tego nie widzę i bębenek chodzi ok (przynajmniej na filmie). Pływanie zębów to ich fabryczne podgięcie, niektóre są lekko skrzywione aby ułatwić wrzucanie i zrzucanie łańcucha przy zmianie biegów.



#25 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 16 wrzesień 2017 - 23:08

Hg53 jest dobry jako łańcuch, na szyję. Kiepska żywotność, beznadziejna ochrona przed korozją.

U mnie w szosówce łańcuch ten po przebiegu 6700 km wydłużył się o mniej niż jedno ogniwo (czyli wciąż poniżej 1%) na całej długości (brakuje jeszcze około 1.5-2 mm). Używam go na przemian z Dura Ace 7701 i mówiąc szczerze jest tylko minimalnie gorszy, a kosztował połowę ceny Dura Ace. 

Uważam, że za obecną cenę nieco ponad 40 zł jest to przyzwoity łańcuch.

Odporność na korozję nie ma dla mnie większego znaczenia. Od ochrony przed korozją jest smarowanie. Smaruję Rohloffem, więc łańcuch cały czas jest trochę oblepiony i nie rdzewieje ;-). Po błocie pośniegowym z solą szosówką nie jeżdżę, a po zwykłym deszczu jakiejś groźnej korozji nie zauważyłem.

 

P.S.

Zmierzyłem dzisiaj aktualnie założony CN7701 i jest dokładnie takiej samej długości, jak HG53, a przejechał tylko nieznacznie więcej (po podliczeniu wychodzi mi 7000 km).

Nie wiem, być może HG93 (do kupienia obecnie już za nieco ponad 60 zł) jest lepszy od Dura Ace, ale jeśli nie albo tylko minimalnie,  to  i tak HG53  wydaje się lepszy w kategorii jakość/cena.

W każdym razie o ile wśród łańcuchów na 7/8 biegów jest dramatyczny przeskok pomiędzy np. UG51 i HG40 a starym HG50, nawet nowy HG71 jest wyraźnie lepszy, to ja takiej różnicy nie widzę pomiędzy HG53 a dużo droższym Dura Ace poza ładniejszym wyglądem i może nieco szybszą zmiana biegów (moim zdaniem HG53 zmienia biegi bardziej miękko, mniej sportowo).



#26 bartekk

bartekk
  • Użytkownik
  • 45 postów
  • SkądWieleń nad Notecią

Napisano 02 listopad 2017 - 08:17

Witam po przerwie. Zdecydowałem się jednak na kasetę CS-HG50 o stopniowaniu 12-23 oraz łańcuch CN-HG93.

 

jV0wmpH.jpg?1

 

I tutaj mam pytanie. Seryjnie miałem 106 ogniw w łańcuchu, ale przy kasecie 12-25. Czy w związku ze zmniejszeniem największej koronki w kasecie powinienem skrócić łańcuch do 104 ogniw? Tak by wynikało z wyliczeń.

 

Poza tym wyeliminowałem chyba największą wadę mojego roweru i zakupiłem komplet kół Mavic Cosmic Elite z oponami Yksion Elite.

 

WIESC3x.jpg

 

J2oFFs0.jpg

 

Planowałem zakup nowych Aksiumów, ale trafiłem na dobrą ofertę minimalnie używanych Cosmic'ów. W temacie kół wielkie podziękowania kieruję do kolegi @maccacus, który wyjaśnił mi sporo niuansów w tej kwestii i przede wszystkim uświadomił mi jak gęstość oplotu opon wpływa na jazdę. Dzięki!


8tMNmuZ.jpg NgO9gJm.png

#27 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8584 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 02 listopad 2017 - 12:37

A skąd wiesz, że te 106 ogniw było dobrze dobranych? Weź instrukcję serwisową (Shimano/Sram) i sprawdź jak dobiera się długość łańcucha. Na pewno nie licząc ogniwa ;)


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS 

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#28 bartekk

bartekk
  • Użytkownik
  • 45 postów
  • SkądWieleń nad Notecią

Napisano 02 listopad 2017 - 13:04

Dopiero zaczynam z własnoręcznym "grzebaniem" przy rowerze, myślałem, że seryjnie dobrana długość łańcucha była poprawna. Masz na myśli sposób doboru z założeniem łańcucha na największe zębatki bez przeplatania przez przerzutkę i dodanie jednego ogniwa?

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka
8tMNmuZ.jpg NgO9gJm.png

#29 maccacus

maccacus
  • Użytkownik
  • 494 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 03 listopad 2017 - 14:06

Zakładasz łańcuch na małą zębatkę z przodu i małą zębatkę z tyłu. Długość dobierasz tak, aby wózek tylnej przerzutki relatywnie mocno się złożył ale jednocześnie nie ocierał o łańcuch. Ale pewnie fabryczna długość łańcucha też była poprawnie dobrana.



#30 bartekk

bartekk
  • Użytkownik
  • 45 postów
  • SkądWieleń nad Notecią

Napisano 15 listopad 2017 - 06:01

Zostałem przy 106 ogniwach w łańcuchu. Napęd działa poprawnie, więc chyba jest ok.

 

Z myślą o lemondce zakupiłem okazyjnie siodełko Giant Contact Forward.

 

No i w końcu dotarły do mnie koła:

 

gwE3fI1.jpg

 

Przyznam szczerze, że jak pierwszy raz nimi zakręciłem, to mnie po prostu zatkało. Siedziałem i patrzyłem jak się kręcą i kręcą i kręcą i śmiałem się do siebie (żona stwierdziła oczywiście, że jestem nienormalny). Wiedziałem, że łożyska maszynowe robią robotę, ale nie spodziewałem się, że różnica będzie tak ogromna.

 

I tak sobie pomyślałem - może warto wymienić też suport na taki z łożyskami maszynowymi? Co sądzicie?


  • maccacus lubi to
8tMNmuZ.jpg NgO9gJm.png

#31 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8584 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 15 listopad 2017 - 08:03

A myślisz, że jakie masz teraz w suporcie łożyska? 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS 

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#32 bartekk

bartekk
  • Użytkownik
  • 45 postów
  • SkądWieleń nad Notecią

Napisano 15 listopad 2017 - 08:06

Sądziłem, że zwykłe, kulkowe.


8tMNmuZ.jpg NgO9gJm.png

#33 X-RAY

X-RAY
  • Użytkownik
  • 685 postów
  • SkądWarszawa / Jelenia Góra

Napisano 15 listopad 2017 - 08:07

Pomijając techniczny aspekt, koła w każdym rowerze robią robotę jeśli chodzi o wygląd a szczególnie cosmiki mimo ze mają także całą rzeszę przeciwników. Ja nigdy nie bylem w stanie oprzeć się ich urokowi, do Twojego Tribana  pasują idealne, 


Bianchi Oltre XR3 Disc

Accent Freak 

Bulls Copperhead 3


#34 bartekk

bartekk
  • Użytkownik
  • 45 postów
  • SkądWieleń nad Notecią

Napisano 15 listopad 2017 - 08:11

Dzięki, rzeczywiście wygląda to w miarę spójnie. Miały być Aksiumy (na co mi stożek...) ale trafiła się fajna oferta Cosmic'ów. A co głównie zarzuca się Cosmic'om? Z to co czytałem opinie są raczej pozytywne, może poza wagą.


8tMNmuZ.jpg NgO9gJm.png

#35 zales

zales
  • Użytkownik
  • 295 postów
  • SkądGrójec

Napisano 15 listopad 2017 - 22:01

Ładne wozidło. Koleżka z pracy też lata na takim samym Tribaniku, tyle że nie na takich ładnych kołach ;-) To solidne rowery są, mają jedną główną wadę - słabe koła. Toporne i łatwo się rozcentrowują, no ale Ty już tą wadę wyeliminowałeś. 

Bardzo ładny sprzęt.

 

 

P.S. Pierwszy raz widzę COSMIC'ki w TRIBANIKU 520 ;)


Małymi krokami uparcie do celu...

 

Dd 7 lutego 2017r szczęśliwy tatuś

 


#36 X-RAY

X-RAY
  • Użytkownik
  • 685 postów
  • SkądWarszawa / Jelenia Góra

Napisano 15 listopad 2017 - 23:53

 A co głównie zarzuca się Cosmic'om? 

 

Może źle się wyraziłem, chodzi raczej generalnie o markę Mavic i głównie problemy z serwisowaniem a nie o same koła. Nawet na tym forum widziałem opinie w stylu "nigdy nie kupię maviców". Ja już miałem ksyriumy, cosmiki elite, teraz mam carbone elite, do tego crossride'y w MTB i jak dotąd żadnych problemów z eksploatacją


Bianchi Oltre XR3 Disc

Accent Freak 

Bulls Copperhead 3


#37 bartekk

bartekk
  • Użytkownik
  • 45 postów
  • SkądWieleń nad Notecią

Napisano 16 listopad 2017 - 06:07

Ładne wozidło. Koleżka z pracy też lata na takim samym Tribaniku, tyle że nie na takich ładnych kołach ;-) To solidne rowery są, mają jedną główną wadę - słabe koła. Toporne i łatwo się rozcentrowują, no ale Ty już tą wadę wyeliminowałeś. 

Bardzo ładny sprzęt.

 

 

P.S. Pierwszy raz widzę COSMIC'ki w TRIBANIKU 520 ;)

 

Dzięki. Z roweru jestem zadowolony, jak na pierwszą szosówkę jest spoko, nie mam uwag. Co do seryjnych kół, to fakt, byłem tego świadom w momencie zakupu roweru. Ale przydadzą się - na dniach wpadnie druga kaseta i będę miał komplet pod trenażer, ewentualnie po prostu drugi zapasowy komplet na wszelki wypadek :-)

 

Może źle się wyraziłem, chodzi raczej generalnie o markę Mavic i głównie problemy z serwisowaniem a nie o same koła. Nawet na tym forum widziałem opinie w stylu "nigdy nie kupię maviców". Ja już miałem ksyriumy, cosmiki elite, teraz mam carbone elite, do tego crossride'y w MTB i jak dotąd żadnych problemów z eksploatacją

 

Rozumiem. Mam nadzieję, że u mnie eksploatacja również będzie bezproblemowa. Czas pokaże :-) Teraz jeszcze krótszy mostek i kilka pierdółek.


8tMNmuZ.jpg NgO9gJm.png

#38 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8584 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 16 listopad 2017 - 08:31

Sądziłem, że zwykłe, kulkowe.

Upraszczając:

W suportach nowego typu łożysk kulkowych na konusach praktycznie nie stosuje się. Jedynie w piastach i pedałach mogą być stosowane łożyska "rowerowe" czyli kulkowe na konusach (opisów w sieci co niemiara) ale wcale nie są one gorsze od "maszynowych", pod pewnymi względami wręcz nawet są lepsze od "maszynówek", które w tych przypadkach (zwłaszcza w piastach kół)  zwiększa masę dając komfort bezobsługowości i pogarszając parametry pracy ułożyskowania. Maszynówki są projektowane do przenoszenia innych obciążeń, niż typowo występujące w piastach kół rowerowych. Swoboda kręcenia się kół na "maszynówkach" po ich podniesieniu do góry i zakręceniu jest faktycznie większa, ale już praca na drodze zmieniają to swobodne kręcenie. Jeśli dochodzą jeszcze obciążenia boczne (często w terenie, w szosie np. w czasie zakrętów), to maszynówki w tym przypadku radzą sobie o wiele gorzej. Shimano stosuje łożyska konusowe nawet w DA i nie zamierza zmieniać na nic innego ;)


  • maccacus lubi to

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS 

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#39 bartekk

bartekk
  • Użytkownik
  • 45 postów
  • SkądWieleń nad Notecią

Napisano 16 listopad 2017 - 08:49

Dziękuję Kolego za tego posta, który przedstawia kwestię łożysk z nieco innej perspektywy. Jak wspominałem, jestem nowicjuszem i chłonę wszystko jak gąbka :-) Szczerze mówiąc, do tej pory sądziłem, że łożyska "maszynowe" w piastach kół to najlepsze co może być. Faktycznie, wiem, że Shimano w ogóle takich piast nie produkuje, trochę mnie to dziwiło, po Twoim poście nieco mniej.


8tMNmuZ.jpg NgO9gJm.png

#40 maccacus

maccacus
  • Użytkownik
  • 494 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 16 listopad 2017 - 09:07

Dla amatora lepszym wyborem są maszyny. Bezobsługowe, przyzwoita jakość, gdy się zużyją wymieniasz na nowy komplet i nie drenuje to portfela do zera, serwis banalny i każdy mechanik rowerowy sobie poradzi w kilka minut.