Skocz do zawartości


Zmiana Klamek 105 5700 - 10S Vs 11S?


17 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Napisano 19 wrzesień 2017 - 17:34

Cześć,

mam obecnie następującą konfigurację:

- klamki: 105 5700

- przerzutki: o ile kojarzę obie 105 5701 - obie w 100% ok

- korba: Ultegra 6750 (50/34)

- kaseta: Ultegra 6700 (11-28)

- łańcuch Ultegra 6701

 

I zdecydowanie nie jestem zadowolony z tego, jak pracuje tył, a w zasadzie to z tego co wyczytałem / dowiedziałem się, z tego jak pracuje przednia prawa klamka. Wyregulować to aby chodziło dobrze jest chyba niemożliwe - zmieniane pancerze, zmieniane linki po kilka razy, ale wciąż trzeba czasami poprawiać i "cofać" bo nie łapie od razu. 

 

Wiem, że to częsta przypadłość pierwszego shimanowskiego wypustu z wewnątrznym prowadzeniem linek. Zastanawiam się co z tym zrobić bo irytuje i to bardzo. Rozważam dwie opcje:

 

- upolowanie klamek 6600 / 7900 - bo są ok, bo da się upolować. Wada: no wygląd bo linki pójdą na zewnątrz.. ale mając w pamięci jak potrafi działać 6600 to chyba to mała wada

 

- upgrade na 11s czyli klamki i przerzutki 5800 - to już większa zabawa i większe koszty, piastę mam pod to przygotowaną więc choć z tej strony luz. Z drugiej strony można powoli kompletować i wiosną założyć

 

 

I przyznam że nie wiem co robić. Przeciwko 10s przemawia w sumie tylko wygląd.. Co do 11s to wiem, że 5800 działa bardzo ładnie, ale czy potrzebuję 11 koronek? Raczej nie. Czy chciałbym bawić się w regulowanie / ustawianie 11s - chyba też nie, bo to wymaga jeszcze precyzyjniejszego ustawienia niż 10s. No i koszty.. Ale może warto, o ile to faktycznie w dłuższej perspektywie działa dobrze?



#2 Gosc_DivisionBell_*

Gosc_DivisionBell_*
  • Gość

Napisano 19 wrzesień 2017 - 18:24

Dziwne, u mnie to chodzi bez zarzutów, a mam taka konfiguracje:

-klamki 105 5700

-obie przerzutki 105 5700 czy tam 5701, juz nie pamietam

-korba 105 5800 50-34

-kaseta 105 5700

-łańcuch Ultegra 6701

Jeśli już miewam problem z regulacją to czasami ewentualnie przedniej przerzutki, przy tylnej grzebie bardzo rzadko.



#3 roweras88

roweras88
  • Użytkownik
  • 725 postów

Napisano 19 wrzesień 2017 - 19:20

Też mam w 2 rowerach (przełaj i szosa) klamkonanetki 5700, do tego najtańsze linki i pancerze Clarks i w obydwu chodzi bez zarzutu. Jest jeszcze opcja Tiagry 4700 ale przerzutki i tak do wymiany.

#4 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Napisano 19 wrzesień 2017 - 19:26

Hm.. no to co to może być? Tylna przerzutka?

Pancerze są na pewno ok, do tego nie za długie, linki też już różne były.. Choć zaznaczę, że jest prowadzenie w ramie. 

 

Inna rzecz, że względem np 6600 to także przód dużo ciężej chodzi tj. wrzucić na duży blat wymaga już naprawdę solidnego naciśnięcia. 


  • roweras88 lubi to

#5 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 19 wrzesień 2017 - 22:57

Wiele rzeczy - jakość pancerzy, sposób prowadzenia, liczba zakrętów, jakość pancerzy etc.

 

Właśnie kończę artykuł o praktycznej kompatybilności napędów 10 i 11 rzędowych. Najtańszą metodą przejścia na nowy system Shimano jest zmiana prawej klamkomanetki i przerzutki i pozostanie na 10 rzędach. Po prostu wypadnie Ci jedno kliknięcie w manetce.



#6 X-RAY

X-RAY
  • Użytkownik
  • 685 postów
  • SkądWarszawa / Jelenia Góra

Napisano 20 wrzesień 2017 - 07:23

A przypadkiem indeksacja manetki nie jest związana z odległościami koronek kasety? Czy jesteś pewien, że przy zastosowaniu klamkomanetki i przerzutki 11 rzędowej, zmiana przełozeń na kasecie 10 rzędowej w całym zakresie góra-dół bedzie odbywać się płynnie? Przecież pozycja wózka względem koronek przy dwóch różnych kasetach nie będzie taka sama.


Bianchi Oltre XR3 Disc

Accent Freak 

Bulls Copperhead 3


#7 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 20 wrzesień 2017 - 08:25

A przypadkiem indeksacja manetki nie jest związana z odległościami koronek kasety? Czy jesteś pewien, że przy zastosowaniu klamkomanetki i przerzutki 11 rzędowej, zmiana przełozeń na kasecie 10 rzędowej w całym zakresie góra-dół bedzie odbywać się płynnie? Przecież pozycja wózka względem koronek przy dwóch różnych kasetach nie będzie taka sama.

 

Odległość koronek w 11 rzędowej kasecie jest identyczna jak w 10 rzędowej - zarzucę obrazek jak wrócę z roboty.



#8 Arked

Arked
  • Użytkownik
  • 910 postów

Napisano 20 wrzesień 2017 - 12:17

Przy wewnętrznym prowadzeniu linek coś może trzymać linkę w ramie i powodować dodatkowe tarcie. Możesz zrobić eksperyment, żeby to sprawdzić. Jeśli masz trochę zbędnego pancerza poprowadź linkę pełnym pancerzem po górnej rurze i górnej rurze tylnego trójkąta i spróbuj czy uda ci się dobrze ustawić przerzutkę. W moim przypadku naprawiło to całkowicie działanie tylnej przerzutki (105 5700).

#9 beskidbike

beskidbike
  • Użytkownik
  • 2475 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 20 wrzesień 2017 - 12:32

Może krzywy hak?



#10 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Napisano 20 wrzesień 2017 - 21:14

Raczej nie, pod tym względem jest ok, rower był regulowany w zaufanym i sprawdzonym serwisie, wszystko gra - tzn. jest ok, tylko ten tył nie działa jakbym się spodziewał. 

Przerzutka też wygląda ok.. a przynajmniej nie mam pomysłu jakby ją sprawdzić. Może same klamki czymś w środku przejechać (typu WD40?). Na razie niczego takiego nie próbowałem, bo i nie wiem czy to dobry pomysł. 



#11 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 21 wrzesień 2017 - 09:12

Obiecany arykuł:

 

http://uzurpator.com..._jedenastu.html



#12 Gosc_DivisionBell_*

Gosc_DivisionBell_*
  • Gość

Napisano 21 wrzesień 2017 - 09:33

Zrób ten test o którym pisał Arked. Wewnetrzne prowadzenie linek bywa kłopotliwe.



#13 Arked

Arked
  • Użytkownik
  • 910 postów

Napisano 21 wrzesień 2017 - 10:31

Zrób, zrób. Twoje objawy wskazują na to, że linka nie chodzi jak trzeba. Jeśli przerzutka pracuje w nieprzewidywalny sposób, czasem nie chce wrzucić, innym razem zrzucić (i musisz poprawiać manetką), albo przerzutki chodzą lepiej na większych zębatkach kasety to jest to objaw nadmiernego tarcia linki w którymś miejscu. Warto zrobić test, o którym pisałem zanim wydasz grube pieniądze na nową manetkę. Miałem ten sam problem i po wielokrotnej wymianie linek, pancerzy, haka, hektolitrach WD-40 w manetce i nie wiadomo czym jeszcze zmieniłem prowadzenie linki na górne. Okazało się, że linka tarła o ramę w okolicach mufy suportu. Oszczędziłem w ten sposób sporo pieniędzy bo okazało się, że klamkomanetka, którą uważałem za w 100% wadliwą zaczęła działać bez zarzutu.

#14 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Napisano 28 październik 2017 - 12:23

Wracam z tematem bo niestety nadal z tym walczę smile.png
Ostatnio miałem urwany hak przerzutki - więc przy okazji to wymieniłem i.. no zero zmian, więc na pewno nic z tym związanego.

 

Mam jak pisałem w rowerze wewnętrzne prowadzenie linek, ale że to przełajka, to producent zrobił to tylko tam, gdzie jest konieczne tj. na górnej ramie. W innych miejscach są odsłonięte i problemu nie powinno to stanowić, a i na tym odcinku wygląda po prostu ok (jak na moje oko).

 

Zastanawiam się, czy to moze być coś z przerzutką (np. sprężyna) czy jednak wina manetki. Przednia przerzutka ma w bardzo podobny sposób prowadzoną linkę, a działa ok - choć oczywiście rozumiem, że tam zakres ruchu jest mniejszy, nie trzeba takiej dokładności itp. Mogę gdzieś dorwać inną przerzutkę 105/Ultegrę i wypróbować. Ewentualnie kupienie linek Shimanowskich teflonowych - może warto?

Tak to wygląda:
https://i.imgur.com/nyprIWX.jpg
https://i.imgur.com/wyJS0lq.jpg
https://i.imgur.com/bImcpui.jpg
https://i.imgur.com/OKAXTB3.jpg

 

Nie chcę rezygnować z takiego prowadzenia linek (wewnętrznego), jedyna inna opcja to ich całkowity brak, no ale Di2 to nie jest najtańsza sprawa :)



#15 Arked

Arked
  • Użytkownik
  • 910 postów

Napisano 28 październik 2017 - 13:01

Jedyne co tu budzi podejrzenia to kąt pod jakim linka wchodzi do ramy. Zakręcająca linka może trzeć o końcówkę pancerza. Linki fabrycznie miały taką długość? Możesz spróbować dać trochę dłuższą linkę od klamkomanetki do wejścia do ramy, żeby kąt był korzystniejszy.

PS: to że przednia przerzutka działa ok to nic dziwnego bo wymaga on dużo mniejszej precyzji naciągnięcia linki.

#16 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Napisano 28 październik 2017 - 14:22

Prawdę mówiąc, to nie wiem, kupiłem jako używany. W sumie patrząc się na ustawianie przy pełnym skręcie w lewo (ok, nie do zrobienia niemalże przy jeździe, wiem) to może faktycznie jest nieco za krótko tam. Jedyne na czym mogę bazować to np. ta recka:

http://www.thebikeli...himano-105-2014



#17 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 28 październik 2017 - 14:36

A sprawdzałeś i ustawiałeś może odległość górnego kółka od kasety? Bardzo często się o tym zapomina, a tutaj często tkwi problem - kółko jest zbyt daleko od kasety i dlatego zmiana biegów jest albo opóźniona, albo wymaga "dociągnięcia" manetką o kolejne pół biegu.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#18 Gosc_lukasamd_*

Gosc_lukasamd_*
  • Gość

Napisano 05 listopad 2017 - 15:52

Sorki że dopiero teraz. Tak, od tej strony ok.

Ogólnie zasięgnąłem nieco informacji i niby shimanowskie 10s tak już ma.. 

 

Jak sięgnąłem głebiej pamięcią to coś w tym jest, bo 6600 pracowało u mnie lepiej, ale na środku kasety też nie było idealnie (w dwóch rowerach). Ponoć mega wrazliwe na to jak linka leci, na brud itp. 

 

Postanowiłem, że idę w 11s - już nieco nawet upolowałem - klamki, przerzutki będą z 6800, korba i kaseta 5800. Jeśli i to by nie działało jak powinno to robię focha na shimano i tyle :) Na MTB takich cyrków nie było i 10s od nich na XT'ku działało po prostu perfekcyjnie.





Dodaj odpowiedź