Skocz do zawartości


Zdjęcie

Fulcrum Racing 3... Tubeless ?

tubeless FR3 Fulcrum Fulcrum Racin 3

20 odpowiedzi w tym temacie

#1 Siecky

Siecky
  • Użytkownik
  • 177 postów

Napisano 22 wrzesień 2017 - 10:05

Witam, Temat FR3 był już wielokrotnie poruszany... jednak nie potrafię znaleźć odpowiedzi na kilka pytań.. Proszę bardziej ode mnie  doświadczonych Kolegów i Koleżanki o podpowiedź...

 

Między innymi na Wertykalu są dostępne FR3 (na białych piastach), jednak pomimo dość sprzecznego opisu przy szerokości (2-Way Fit)  są one jedynie pod oponkę... (taka informacja sklepu)

https://wertykal.com...m-RACING-3/2542

 

Na stronie Fulcruma można znaleźć informację, że (chyba nowszy model na czarnych piastach) jest w systemie 2-Way Fit... jednak w samym opisie tylko "Clincher" , a np. przy Zero DB: "2Way-Fit (clincher + tubeless)" ...i w dodatku  jak się okazuje model FR3 niedostępny u Fullcruma...

http://fulcrumwheels...wheels/racing-3

 

Żeby tego było mało.... to na Wiggle jest dostępny model z napisem na obręczach "2-Way Fit"... Czy to jeszcze nowszy model... albo starszy ?

http://www.wiggle.co...eless-wheelset/

 

Mam nadzieję, że za bardzo nie zagmatwałem... Podsumowując czy ktoś ma rozpoznany temat Tubeless-u w FR3 ? i czy gdzieś są takie dostępne w kraju ? ... no i czy jest sens szukać tych tubelessów...

 

...Dla higieny moja waga 65kg

 



#2 parmenides

parmenides
  • Użytkownik
  • 591 postów
  • SkądZgorzała

Napisano 22 wrzesień 2017 - 11:08

Mam FR3, nie znam odpowiedzi na Twoje pytania. czy jest jakiś powód ważny powód, z jakiego chciałbyś zmienić opony na wersję bezdętkową? Przepraszam, że odpowiadam pytaniem na pytanie. 

pozdr

 



#3 Siecky

Siecky
  • Użytkownik
  • 177 postów

Napisano 22 wrzesień 2017 - 13:27

Podobno:

przy niskiej wadze... lepsza przyczepność, reakcja...  niższa ciśnienie bez zwiększenia oporów toczenia...więc większy komfort jazdy...

Podobno...

 



#4 parmenides

parmenides
  • Użytkownik
  • 591 postów
  • SkądZgorzała

Napisano 22 wrzesień 2017 - 13:40

FR3 na oponach Conti 4000sII przyczepność dobra (sprawdzane przy prędkości ok 65 km w gorach oraz na szybszych zjazdach z piaskiem na drodze na mazowieckich plackach). reakcja? Sprawa dyskusyjna. Mi się wydaje, że lepsze były Vittorie Corsa CX pod tym względem. Nie wiem co masz na myśli pisząc: "niższa ciśnienie bez zwiększenia oporów ciśnienia". Pewnie miałeś na myśli opory toczenia. Moim zdaniem przy większych prędkościach bez znaczenia. 

Kola są świetne. Przeznaczone głównie na dętki. Jeśli chcesz spróbować szytek, to je spróbuj - kup koła pod szytki. Nie kombinuj. Podobno tubless sprawdza się w mtb. podobno. :)

pozdr

 



#5 Prozor

Prozor
  • Użytkownik
  • 4990 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 22 wrzesień 2017 - 19:38

Nie podobno. Na pewno. W CX też - zupełnie inna jakość jazdy. Nigdy więcej dętki w terenie!

Prawdopodobnie prędzej czy później również trafi do szosy i wyprze dętki/szytki. Kwestia czasu i upowszechnienia nieco szerszych felg/opon, no i dedykowanych do zastosowań bezdętkowych.

A mniejsze opory (również mniejsze od szytek!) to przede wszystkim zasługa braku dętki w środku.


Focus Izalco ::::Powered by SRAM REDTM      24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png    GarminConnect.png

                                                                                     Grupa Forum na Garmin Connect


#6 Siecky

Siecky
  • Użytkownik
  • 177 postów

Napisano 22 wrzesień 2017 - 19:39

:) Oczywiście oporów... toczenia (już poprawione)...

 

Conti GP 4000 SII - świetne oponki obecnie  jeżdżę na nich w rozmiarze 25...

 

Rozumiem Permenides, że nie jesteś zwolennikiem Tubelessów - jeśli możesz powiedz dlaczego ? w czym są gorsze od oponek ?

i co masz na myśli, że są "Przeznaczone głównie na dętki"... ?

 

I dla wyjaśnienia... nie chcę próbować szytek... to zupełnie inna bajka...



#7 Prozor

Prozor
  • Użytkownik
  • 4990 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 22 wrzesień 2017 - 19:53

Sprawdziłem wyjaśnienia dot. profilu 2-Way Fit™ - dobrać odpowiednie opony (ważny profil "zamka" opony jak na zdjęciu) i można jeździć. Oczywiście dochodzą do tego dobre wentyle, no i częste sprawdzanie ciśnienia, bo jednak bez dętki ciśnienie zmniejsza się, nawet w najlepiej uszczelnionej oponie, choć nie tak bardzo jak w dętkach lateksowych.

Jak nie ma w PL to zamawiaj w Wiggle...

Ciekawy test robili w Cycling Weekly

różnica pomiędzy oponą dętkową, a szytką to jedyne 2W oporu (obie wyposażone w lateksową dętkę), bezdętkowa to już 5W. W przypadku standardowo stosowanej dętki opór będzie jeszcze większy. Oczywiście przy 40km/h.


Focus Izalco ::::Powered by SRAM REDTM      24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png    GarminConnect.png

                                                                                     Grupa Forum na Garmin Connect


#8 Siecky

Siecky
  • Użytkownik
  • 177 postów

Napisano 22 wrzesień 2017 - 20:07

Jasna sprawa Prozor... tylko zwróć uwagę, że na Wiggle są... tak jak pisałem w pierwszym poście... jakieś z napisem "2-Way Fit" model 2014 (takich nie ma na stronie Fula... i zerknij też na ich cenę... jednak jest różnica... 110 Euro  :/ i jest dylemat...

http://www.wiggle.co...eless-wheelset/

 



#9 Siecky

Siecky
  • Użytkownik
  • 177 postów

Napisano 22 wrzesień 2017 - 20:11

Ciekawe to porównanie... :)



#10 Prozor

Prozor
  • Użytkownik
  • 4990 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 22 wrzesień 2017 - 20:21

No to jeszcze to: 2WAY - FIT™ READY (ROAD): możliwość konwersji kół:

Fulcrum Road wheels My 2018

RACING 4 DB
RACING 5 DB
RACING 6 DB
RACING 7 DB

and original equipment bike wheels (custom colors)

RACING 400 DB
RACING 500 DB
RACING 600 DB
RACING 700 DB

na bezdętkowe: 

Only the following Tubeless Easy (TL-Easy) tire from Schwalbe Pro One has been tested and approved for the Tubeless Easy conversion with the Fulcrum 2-Way Fit Ready road rim profile. Any other type of Tubeless and Tubeless Ready tire is forbidden.

 

No właśnie - póki co opon do wyboru za dużo nie ma, jedna SPO wiosny nie czyni...

Dla chętnych opis co i jak należy zastosować w powyższym linku ;)

W skrócie - standardowa procedura przerabiania (w MTB/CX) obręczy na Tubeless Easy / Ready. Ważna szerokość obręczy i opony, oraz oczywiście sama opona z zamkiem uniemożliwiającym zsunięcie się z obręczy nawet przy niskim ciśnieniu. Dla szosy jeszcze zbyt dużego wyboru nie ma, właściwie Schwalbe Pro One pozostaje póki co jedyną rekomendowaną przez producenta. Cenowo z wyższej półki, ale na poziomie Conti 4000 SII (no, jednak trochę droższa).


Focus Izalco ::::Powered by SRAM REDTM      24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png    GarminConnect.png

                                                                                     Grupa Forum na Garmin Connect


#11 Siecky

Siecky
  • Użytkownik
  • 177 postów

Napisano 25 wrzesień 2017 - 10:38

No to jeszcze to: 2WAY - FIT™ READY (ROAD): możliwość konwersji kół:

Fulcrum Road wheels My 2018

RACING 4 DB
RACING 5 DB
RACING 6 DB
RACING 7 DB

and original equipment bike wheels (custom colors)

RACING 400 DB
RACING 500 DB
RACING 600 DB
RACING 700 DB

na bezdętkowe: 

Only the following Tubeless Easy (TL-Easy) tire from Schwalbe Pro One has been tested and approved for the Tubeless Easy conversion with the Fulcrum 2-Way Fit Ready road rim profile. Any other type of Tubeless and Tubeless Ready tire is forbidden.

 

No właśnie - póki co opon do wyboru za dużo nie ma, jedna SPO wiosny nie czyni...

Dla chętnych opis co i jak należy zastosować w powyższym linku ;)

W skrócie - standardowa procedura przerabiania (w MTB/CX) obręczy na Tubeless Easy / Ready. Ważna szerokość obręczy i opony, oraz oczywiście sama opona z zamkiem uniemożliwiającym zsunięcie się z obręczy nawet przy niskim ciśnieniu. Dla szosy jeszcze zbyt dużego wyboru nie ma, właściwie Schwalbe Pro One pozostaje póki co jedyną rekomendowaną przez producenta. Cenowo z wyższej półki, ale na poziomie Conti 4000 SII (no, jednak trochę droższa).

 

Tak to prawda wyboru dużego nie ma... Jednak nie rozumiem w takim razie dlaczego nie wymienia się tutaj FR3 ... ???



#12 klu88

klu88
  • Użytkownik
  • 115 postów

Napisano 25 wrzesień 2017 - 10:42

Przy tubeless przy szosie chyba głównym problemem jest max ciśnienie. Z tego co się orientuję większość producentów przy takim zastosowaniu ogranicza max ciśnienie do 5-6 Bar a to na szosę do ścigania nieco mało jeśli asfalt jest bardzo dobrej jakości



#13 Siecky

Siecky
  • Użytkownik
  • 177 postów

Napisano 25 wrzesień 2017 - 10:45

Raczej w tym rzecz.... niższe ciśnienie=większy komfort... a to wszystko bez strat na oporach toczenia..



#14 klu88

klu88
  • Użytkownik
  • 115 postów

Napisano 25 wrzesień 2017 - 11:32

Raczej w tym rzecz.... niższe ciśnienie=większy komfort... a to wszystko bez strat na oporach toczenia..

 

Niższe ciśnienie bez strat na oporach toczenia?? Przy dobrej jakości asfalcie i ciśnieniach typu 5 bar vs 7 bar raczej niemożliwe. 

Co nie znaczy, że równanie niższe ciśnienie = wyższa prędkość nie będzie prawdą


  • astronom lubi to

#15 parmenides

parmenides
  • Użytkownik
  • 591 postów
  • SkądZgorzała

Napisano 26 wrzesień 2017 - 11:05

Rozumiem Permenides, że nie jesteś zwolennikiem Tubelessów - jeśli możesz powiedz dlaczego ? w czym są gorsze od oponek ?

i co masz na myśli, że są "Przeznaczone głównie na dętki"... ?

Ja nie mam zdania na temat tubelessów, bo ich nie używałem. Natomiast jeśli chodzi o główne przeznaczenie FR3, to wystarczy spojrzeć na specyfikację na stronie Fulcruma - przeznaczenie: opona.

 

Ponadto zbyt mało jest na razie rozwiązań bezdętkowych w szosie. Koledzy wspominali o Schwalbe One. I nic poza tym. Marny wybór.

 

A jeśli już chodzi o podawanie wyników oporów toczenia, to mam taką obserwację, że każde badanie jest obarczone błędami. Przede wszystkim metodologicznymi (np. próba przy rożnym dopuszczalnym ciśnieniu). A potem statystycznymi. Te błędy zawierają się często w tak niskich wartościach jak 5 watów przy prędkości 40 km/h - kto z nas ma takie średnie... Jeśli ktoś osiąga takie średnie, to na wyścigi zakłada koła pod szytki. A kolarze z pro peletonu często na treningach jeżdżą na kołach pod opony i wożą zapas. No chyba że teamowe zgrupki, kiedy jedzie za nimi wóz serwisowy. 

 

A na koniec pozostaje wygoda użytkownika. Zmiana dętki w szosie, jeśli opona nie jest zmasakrowana lub koło nie dostało w tyłek) to 3-5 minut roboty w terenie. Dętki są tanie, awarie zdarzają się rzadko. 

 

Nowości są fajne - zawsze popychają myśl do przodu. Ale nie zawsze coś, co sprawdza się w jednych warunkach (np. CX - niższe ciśnienia, szersze obręcze), będzie miało sens w innych warunkach. Bo może są już lepsze rozwiązania - np. szytki. 

 

I jak w starym dowcipie o wielbłądach w ZOO: "tylko po co nam to?"

 

pozdr


  • big75 lubi to

#16 Siecky

Siecky
  • Użytkownik
  • 177 postów

Napisano 26 wrzesień 2017 - 18:06

Niższe ciśnienie bez strat na oporach toczenia?? Przy dobrej jakości asfalcie i ciśnieniach typu 5 bar vs 7 bar raczej niemożliwe. 

Co nie znaczy, że równanie niższe ciśnienie = wyższa prędkość nie będzie prawdą

 

Nie chcę się wymądrzać bo nie jestem ekspertem... jedynie powtarzam za tymi którzy się na tym znają...

Warto przy liczeniu tarć nie zapominać jeszcze o tarciu opona-dętka... albo jego braku...



#17 astronom

astronom
  • Użytkownik
  • 1125 postów
  • SkądBurzyn

Napisano 26 wrzesień 2017 - 18:37

Polecam powtórkę z fizyki ;)


www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna

#18 Siecky

Siecky
  • Użytkownik
  • 177 postów

Napisano 26 wrzesień 2017 - 18:39

:) Dziękuję astronomie za radę... skąd inąd bardzo polską :)

Pozdrawiam



#19 astronom

astronom
  • Użytkownik
  • 1125 postów
  • SkądBurzyn

Napisano 26 wrzesień 2017 - 19:46

:) Dziękuję astronomie za radę... skąd inąd bardzo polską :)

Pozdrawiam

 

Nie, to nie było do Ciebie. Tak ogólnie.

Ale skręca mnie ze śmiechu, jak widzę jak powszechnie wciska się kit, że opony 25 są szybsze. Komfort istotnie rośnie na chropowatych drogach, ale nie o to chodzi w szosie. Tu się liczy prędkość. Szybciej jedziesz=krócej cierpisz.


  • Moody lubi to
www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna

#20 klu88

klu88
  • Użytkownik
  • 115 postów

Napisano 27 wrzesień 2017 - 17:05

Wiele osób po prostu zbyt utożsamia dwa pojęcia: 'szybsze' oraz 'mniejsze opory toczenia'. A w zależności od warunków coś o większych oporach toczenia może być szybsze, tym bardziej, że napędzane jest przez człowieka, który np. w mniej komfortowych warunkach generując tożsamą moc bardziej się męczy. Do tego dochodzą dziesiątki zmiennych jak chociażby chropowatość asfaltu, rodzaj kół (ma to wpływ na ułożenie ogumienia) itp.





Dodaj odpowiedź



  

Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: tubeless, FR3, Fulcrum, Fulcrum Racin 3