Skocz do zawartości


Zdjęcie

Koła Szosa Pod Tarcze - Jaki Zaplot


28 odpowiedzi w tym temacie

#1 TMadone

TMadone
  • Użytkownik
  • 51 postów

Napisano 04 październik 2017 - 10:56

Składam koła szosowe/cx pod tarcze. Zastanawiam się jaki zaplot użyć. 2 krzyże czy 3 krzyże, ewentualnie może jakoś to pomieszać? Co doradzacie? Jakie korzyści mają 3 krzyże względem 2 krzyży? Prawdopodobnie większa sztywność boczna, ale czy sztwyność skrętna (w kierunku napędzania) nie będzie gorsza, a więc czy po stronie napędowej nie mają większego sensu trzy krzyże?



#2 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 461 postów
  • SkądKatowice

Napisano 04 październik 2017 - 11:51

Literalnie, dosłownie i w 100% nie ma to znaczenia.



#3 marvelo

marvelo
  • Użytkownik
  • 3069 postów
  • SkądKrasnystaw

Napisano 04 październik 2017 - 11:54

Pytanie na ile szprych te koła. Bo chyba nie chcesz pleść np. 20 szprych na 3 krzyże?



#4 TMadone

TMadone
  • Użytkownik
  • 51 postów

Napisano 04 październik 2017 - 13:36

24 ewentualnie 28. Ale raczej 24, chodzi mi o ogólne różnice 3 krzyże kontra 2 krzyże



#5 thomasz

thomasz
  • Użytkownik
  • 140 postów
  • SkądSzwajcaria

Napisano 04 październik 2017 - 13:37

Jak koło będzie miało tylko 24 szprychy to 2 krzyże

28 szprych to typowo 2 krzyże, 3 krzyże również możliwe o ile kołnież piasty jest wystarczająco duży

32 szprych to 3 krzyże

 

Mieszać możesz ale to razczej bez sensu

 

pzdr

T.



#6 TMadone

TMadone
  • Użytkownik
  • 51 postów

Napisano 04 październik 2017 - 13:39

Jak koło będzie miało tylko 24 szprychy to 2 krzyże

28 szprych to typowo 2 krzyże, 3 krzyże również możliwe o ile kołnież piasty jest wystarczająco duży

32 szprych to 3 krzyże

 

Mieszać możesz ale to razczej bez sensu

 

pzdr

T.

 

Czyli czasami nie ma możliwości 3 krzyży jeśli piasta ma mały kołnierz? Szprychy będę miał StraighPull i kołnierz nie jest za duży.

A jak z zaletami 3 krzyże kontra 2 krzyże? przy 28 szprychach i kołnierzu umożliwiającym oba rozwiązania co lepiej wybrać, jakie są różnice między tymi opcjami?



#7 thomasz

thomasz
  • Użytkownik
  • 140 postów
  • SkądSzwajcaria

Napisano 04 październik 2017 - 14:36

Gdybym robił te koła dla siebie to zrobił bym zaplot na 3x. Przy straight pull nie powinno być problemu nawet z 28 szprychami.

Poprawa sztywności nie będzie odczuwalna ale przy tarczach lepiej jest mieć mocniejsze koło niż słabsze

 

pzdr

T,

 



#8 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 461 postów
  • SkądKatowice

Napisano 04 październik 2017 - 15:26

Liczba krzyży ma się nijak do sztywności koła.



#9 TMadone

TMadone
  • Użytkownik
  • 51 postów

Napisano 04 październik 2017 - 17:02

Liczba krzyży ma się nijak do sztywności koła.

 

A do czego się ma? Co zmienią 3 krzyże względem 2?



#10 szosowykolarz

szosowykolarz
  • Użytkownik
  • 119 postów

Napisano 04 październik 2017 - 18:40

Trzy krzyże są wytrzymalsze na skręcanie - czyli siły działające przy hamowaniu i przyspieszaniu.



#11 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 461 postów
  • SkądKatowice

Napisano 04 październik 2017 - 21:50

A do czego się ma? Co zmienią 3 krzyże względem 2?

 

Nic nie zmienią. Krzyżowanie jest jedynie efektem faktu, iż szprychy powinny wychodzić z kołnierza jak najbardziej stycznie do okręgu wyznaczonego przez otwory. Sztywność koła zależy jedynie od naciągu szprych.



#12 radomir82

radomir82
  • Użytkownik
  • 826 postów
  • SkądBergen

Napisano 04 październik 2017 - 23:08

Czasami praktyka płata figle teorii ;)



#13 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 461 postów
  • SkądKatowice

Napisano 04 październik 2017 - 23:18

Czasami praktyka płata figle teorii ;)

Praktyka w 100% potwierdza, że ludzie którzy to mówią nie rozumieją słowa "teoria". ;)



#14 radomir82

radomir82
  • Użytkownik
  • 826 postów
  • SkądBergen

Napisano 04 październik 2017 - 23:24

Owszem, dlatego zajmuję się naprawą rzeczy które teoretycznie powinny działać, a w praktyce nie chcą.


  • 4gotten lubi to

#15 Dandy Horse

Dandy Horse
  • Użytkownik
  • 549 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 11 październik 2017 - 20:14

Różnica sztywności pomiędzy zaplotem na 2 i 3 krzyże jest marginalna i to na niekorzyść 3 krzyży, jeśli chodzi o sztywność boczną. Dla dociekliwych polecam lekturę: http://www.noxcompos.../wheel_building

 

Jeśli chodzi o ilość szprych, to polecam 28 - masa tych 4 dodatkowych szprych na koło nie będzie w żaden sposób wyczuwalna w czasie jazdy, a znacząco wpłynie na sztywność kół. 

 

 



#16 TMadone

TMadone
  • Użytkownik
  • 51 postów

Napisano 30 listopad 2017 - 10:59

Ok, a teraz krótkie pytanie. Mam koła MTB, 28h, szprychy straight pull. Robić 2 krzyże czy 3 bo nie mogę się zdecydować? Jakieś kombinacje typu 2 z przodu 3 z tyłu czy też 3 od hamulca, 2 od drugiej strony też dopuszczam. Które rozwiązanie będzie najlepsze?



#17 uraz

uraz
  • Użytkownik
  • 947 postów
  • SkądLublin

Napisano 30 listopad 2017 - 18:12

W piastach SP w ogóle nie ma takiego wyboru także nie zawracaj sobie głowy. 


Cycling Order ★ Black is the new Fluo ★ Don't feed the troll


#18 Dandy Horse

Dandy Horse
  • Użytkownik
  • 549 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 30 listopad 2017 - 19:34

Tak jak powiedział uraz, piasty SP narzucają rodzaj zaplotu. Nie masz wyboru, musisz zapleść je na tyle krzyży, do ilu dedykowane są piasty, czyli na 90% na 2 krzyże. 



#19 TMadone

TMadone
  • Użytkownik
  • 51 postów

Napisano 05 grudzień 2017 - 11:06

Ok, to teraz dla niektórych na pewno nieco dziwne pytanie. W piastach SP często szprychy po raz pierwszy krzyżują się jeszcze wewnątrz kołnierza piasty, od razu przy główkach, bo po prostu wychodzą w przeciwne strony. Czy to już się liczy jako jeden krzyż czy też nie. Przykładowo to są dwa krzyże czy trzy: https://s1.tufotki.p...-PRciZO.jpg?v=2



#20 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 3331 postów
  • SkądSurrey

Napisano 05 grudzień 2017 - 14:08

Nie, tego sie nie liczy. Przy JB masz jeszcze wieksze "skrzyżowanie", glowki szprych sa rozmieszczone na obwodzie kolnierza. Tu tez tego nie liczy sie do ilosci krzyży.



Dodaj odpowiedź