Skocz do zawartości


Zdjęcie

Koła Szosa Pod Tarcze - Jaki Zaplot


28 odpowiedzi w tym temacie

#21 TMadone

TMadone
  • Użytkownik
  • 51 postów

Napisano 05 grudzień 2017 - 17:18

Nie, tego sie nie liczy. Przy JB masz jeszcze wieksze "skrzyżowanie", glowki szprych sa rozmieszczone na obwodzie kolnierza. Tu tez tego nie liczy sie do ilosci krzyży.

 

Ok, czyli tutaj mam dwa krzyże. Nie bardzo rozumiem natomiast co masz na myśli mówiąc, że przy JB jest jeszcze większe krzyżowanie? Ja przy JB ten pierwszy krzyż na granicy kołnierza zawsze liczyłem i wydaje mi się że wszyscy liczą. Jeśli nie to by oznaczało, że mam w szosie 1x a nie 2x



#22 thomasz

thomasz
  • Użytkownik
  • 140 postów
  • SkądSzwajcaria

Napisano 06 grudzień 2017 - 19:24

W JB liczy się skrzyżowanie na kołnierzu

W SP to się nie liczy, gdyż szprychy się tam nie krzyżują. Wychodzą równolegle z tego samego miejsca na kołnierzu.

Zaplot na dwa:

mikehopebuild.jpg

 

lub tu, co nie dawno robiłem:

 

14.jpg

https://blackcatwhee...ished.html#more



#23 TMadone

TMadone
  • Użytkownik
  • 51 postów

Napisano 06 grudzień 2017 - 21:28

Ok, wszystko jasne. Do drugie należy interpretować jako 1x, tak?



#24 radomir82

radomir82
  • Użytkownik
  • 826 postów
  • SkądBergen

Napisano 07 grudzień 2017 - 01:52

Obydwa to 2 krzyże.

#25 TMadone

TMadone
  • Użytkownik
  • 51 postów

Napisano 21 grudzień 2017 - 15:41

Mam jeszcze pytanie. Czy przy płaskich szprychach SP i zaplocie na dwa krzyże w miejscu drugiego krzyża 'przeplatać' dolną szprychę nad górną, tak by się dotykały w tym miejscy czy też dolna cały czas idzie pod górną? Pierwsza opcja jest np. tutaj (szprycha wychodząca z dolnego otworu w miejscu drugiego krzyża jest nad pierwszą): Road-bike-wheelsets-50mm-clincher-25mm-w

 

Druga opcja to tak jak np. tutaj (szprycha dolna w miejscu drugiego krzyża pozostaje pod szprychą górną):

 

Marchisio-free-hub.jpg

 

 

 

Która opcja jest lepsza i od czego to zależy? Jak próbowałem wersję pierwszą z okrągłymi szprychami to słabo to wychodziło, gdyż szprychy nadmiernie się wyginały ze względu na swoją grubość na drugim krzyżu. Po zapleceniu jak w wersji drugiej idą ładnie prosto. Pytanie jak będzie z płaskimi szprychami? Na pewno nadal będą się lekko wyginać w wersji pierwszej, więc pytanie brzmi: czy jest jakaś korzyść z przełożenia dolnej szprychy nad górną przed drugim krzyżem? Bo osobiście nawet jeśli prowadzi to do małego wyginania się szprych to wydaje mi się to bez sensu, a z drugiej strony w j-bend przy płaskich szprychach prawie zawsze się przekłada, a odstęp między szprychą górną a dolną jest zbliżony do SP więc i wygięcie na drugim krzyżu pewnie zbliżone.

 

Podpowiedzcie jak to rozegrać i jakie są za/przeciw danym rozwiązaniom bo mam dylemat.



#26 Dandy Horse

Dandy Horse
  • Użytkownik
  • 549 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 22 grudzień 2017 - 15:09

Jeżeli konstrukcja kołnierzy piasty na to pozwala, to warto przeplatać dolną szprychę nad górną. Kiedy na koło zaczyna działać siła skrętna od momentu obrotowego pedałowania, albo od hamowania to szprychy ciągnące się naciągają, a pchające luzują. Jeżeli szprychy ciągnące i pchające się stykają, to naciągająca się szprycha ciągnąca będzie też naciągać luzującą się szprychę pchającą. Jeżeli szprychy się nie stykają, to zjawisko to nie występuje, a pchające i ciągnące szprychy naprężają się i luzują niezależnie. Dlatego przekładanie dolnej szprychy nad górną skutkuje większą sztywnością koła. 


  • Arni lubi to

#27 TMadone

TMadone
  • Użytkownik
  • 51 postów

Napisano 22 grudzień 2017 - 16:58

Jeżeli konstrukcja kołnierzy piasty na to pozwala, to warto przeplatać dolną szprychę nad górną. 

 

Teoretycznie konstrukcja kołnierzy piasty prawie zawsze będzie pozwalać na taki zabieg, w szczególności przy płaskich szprychach. Jednakże w każdym przypadku będzie powodować wyginanie się szprych na krzyżu i szprychy będą biegły od kołnierza piasty do nypla łukiem a nie ładnie w linii prostej. Czy ta łukowatość szprych nie odbija się negatywnie na sztywności koła?



#28 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 1880 postów
  • SkądWLKP

Napisano 22 grudzień 2017 - 17:01

Dlatego przekładanie dolnej szprychy nad górną skutkuje większą sztywnością koła. 

Skoro skutkiem jest większa sztywność koła to raczej jest to pozytyw, anie negatyw.



#29 TMadone

TMadone
  • Użytkownik
  • 51 postów

Napisano 02 styczeń 2018 - 10:33

Skoro skutkiem jest większa sztywność koła to raczej jest to pozytyw, anie negatyw.

 

Z tym że większa sztywność jest skutkiem stykania się szprych a nie ich wygięcia. Wygięcie szprych (łukowate prowadzenie, nie w linii prostej piasta-otwór tylko po łuku przez wygięcie spowodowane 'przeplataniem' szprych jedna pod drugą) raczej nie powoduje zwiększenia sztywności. Pytanie tylko czy ma jakiś negatywny wpływ i jak duże może być? 





Dodaj odpowiedź