Skocz do zawartości


Zdjęcie

Jak Producenci Mogą Bezczelnie Kłamać Na Temat Wagi Rowerów


33 odpowiedzi w tym temacie

#1 PiKa

PiKa
  • Użytkownik
  • 388 postów

Napisano 14 październik 2017 - 19:30

I dlaczego uchodzi im to na sucho :(

Nie raz waga deklarowana przez producenta ma się nijak do rzeczywistej. Mnie osobiście bardzo to denerwuje. A nawet jakby nie denerwowało, to czy ci producenci nie mają wstydu? Jak mogą tak bezczelnie kłamać... przecież każdy może sam sprawdzić wagę. Jak dla mnie taki producent nie jest poważny... raz skłamał w jednej sprawie, wiadomo gdzie jeszcze skłamał?

#2 kuman7

kuman7
  • Użytkownik
  • 221 postów
  • Skądwałcz

Napisano 14 październik 2017 - 20:00

Według mnie jeżeli waga dużo odbiega od deklaracji to można reklamować jako niezgodność towaru z umową.



#3 Gosc_Nikt Ważny_*

Gosc_Nikt Ważny_*
  • Gość

Napisano 14 październik 2017 - 20:06

Jaki problem zważyć rower przed zakupem, albo poprosić o podanie wagi w przypadku sprzedaży wysyłkowej. Trudno się spodziewać, aby producent podawał wagę dla każdego rozmiaru, ale np. Trek podaje wagę dosyć precyzyjnie dla jednego rozmiaru.



#4 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 14 październik 2017 - 20:12

Podobna praktyka, jak dane odnośnie spalania aut.

 

Z drugiej strony można zazwyczaj gdzieś znaleźć, że "waga dla najlżejszej konfiguracji", albo " rozmiaru M" (zazwyczaj jednego z mniejszych), więc nie ma się co dziwić, że jak ktoś kupuje rower w rozmiarze XL, z korbą standard, z kasetą do 32z, to waga będzie odbiegała od katalogowej.


  • bogcz lubi to

"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#5 PiKa

PiKa
  • Użytkownik
  • 388 postów

Napisano 14 październik 2017 - 21:42

@Kuman7, tylko co to da, trzeba będzie zwrócić rower i tyle.

@Omen, po pierwsze nie powinno być tak, że trzeba weryfikować dane producenta, po drugie nie trudno się spodziewać i to chyba oczywiste. Jeśli trek tak robi to bardzo dobrze, każdy tak powinien. I najlepiej dla każdego rozmiaru, skoro podają geometrię to wagę też mogą.

@robo ale spalanie to co innego, podobna praktyka w przypadku aut to byłoby jakby zawyzali osiągi i auto zamiast jechać 180 jechało by 160 max.
Poza tym nie mówię o różnicy w wadze dla innego rozmiaru tylko dla tego samego rozmiaru!

#6 Gosc_Nikt Ważny_*

Gosc_Nikt Ważny_*
  • Gość

Napisano 14 październik 2017 - 21:56

Producent nie będzie przecież ważył każdego wypuszczonego na rynek egzemplarza, zwłaszcza, że zastrzega sobie zmiany w specyfikacji roweru. Jak niby mają to robić, przecież zdarzają się sytuacje, gdy rower z tej samej dostawy np. w rozmiarze XL, jest minimalnie lżejszy niż w rozmiarze L. Sam tego doświadczyłem w sklepie i ważyłem obydwa rowery po dwa razy, ponieważ zastanawiałem się nad rozmiarem dla siebie. Są za to solidne sklepy, jak choćby Giant-Oporów we Wrocławiu, gdzie każdy rower ma zapisaną na karteczce realną wagę bez pedałów i moim zdaniem raczej w tym kierunku to powinno dążyć.



#7 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 14 październik 2017 - 21:58

Noooo, podawanie w katalogu mniejszego spalania, niż później jest osiągane w praktyce, to też zawyżanie osiągów. Moim zdaniem.

 

A o jakich różnicach w masie (tzn. katalog/rzeczywistość) mówimy ?


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#8 PiKa

PiKa
  • Użytkownik
  • 388 postów

Napisano 14 październik 2017 - 22:25

@Omen to niech zważy po jednym egzemplarzu z każdego rozmiaru. Chyba nie tak trudno to zrobić?? Albo niech robi tak jak teraz i waży jeden rozmiar, ale prawdziwie :( A jak zmienia specyfikację to niech waży jeszcze raz, nie zmienia jej co miesiąc.

W ten lżejszy rozmiar XL niż L naprawdę ciężko uwierzyć. Na pewno ten sam rocznik, te same komponenty? Przecież większa rama widocznie więcej waży. Chyba, że w większym rozmiarze zrobili jakieś inne cieniowanie rur czy coś. No to wtedy możliwe. Nie chce mi się wierzyć w taki duży rozrzut wagowy. Jakby ktoś miał dostęp do kilku egzemplarzy tego samego modelu/rozmiaru mógłby to łatwo sprawdzić.

@robo ze spalaniem jest tak, że producenci podają spalanie w idealnych warunkach, typu stała optymalna prędkość, waga, wiatr itp. Trudno to powtórzyć w normalnej jeździe. W przypadku wagi sprawa jest prosta, tam nie ma takich zmiennych.


A konkretnie o jakie różnice wagowe mi chodzi to podam jutro, bo teraz nie mam ich pod ręką.

#9 Gosc_Nikt Ważny_*

Gosc_Nikt Ważny_*
  • Gość

Napisano 14 październik 2017 - 22:55

Chyba bijesz pianę zupełnie z niczego. Zawsze, gdy kupowałem rower, a była podana waga bez rozmiaru, to wysyłałem e-mail do dystrybutora z zapytaniem, dla jakiego rozmiaru jest to waga i dla mnie sprawa była jasna (oczywiście wolałbym, aby było to ujęte w specyfikacji, jak w przypadku Treka).

Jeśli sprawa dotyczy rowerów cięższych niż szosowe, to o utrzymanie deklarowanej wagi jest jeszcze trudniej, bo nawet na samych kołach, oponach, dętkach i siodełku, różnica może być spora w poszczególnych egzemplarzach.



#10 PiKa

PiKa
  • Użytkownik
  • 388 postów

Napisano 15 październik 2017 - 08:54

Zawsze chodzi mi o sytuacje, gdy rozmiar jest podany. Swoją drogą, gdy producent podaje wagę bez rozmiaru, to też się zastanawiam czy on mnie traktuje poważnie.

 

 

Żeby było wiadomo o czym mówimy:

 

1. Rose Pro SL-2000 https://www.rosebike...1326/aid:821333

Waga deklarowana przez producenta 7,95 kg +- 5% (a więc między a 7,55 kg 8,35 kg) dla rozmiaru 57.

Na stronie http://www.bikeradar...ment-3277162203w komentarzu podają realną wagę 8,7 kg dla rozmiaru 55.

Pytałem przedstawiciela o rzeczywistą wagę ale nie otrzymałem odpowiedzi.

 

2. Post, który skłonił mnie do napisania tego wątku: http://szosa.org/top...zicie/?p=364984 zacytuję:

niedawno ważyliśmy Canyona SL model 2017 i zamiast deklarowanych 7,7 kg ważył prawie 8,4 kg.

Nie znam szczegółów, może autor @Dari coś dopisze.

 

 

Dopiszę jeszcze "poza konkursem" szosę którą właśnie kupiłem - Triban 540 w rozmiarze L waży 10,2 kg. Dla rozmiaru M producent podaje wagę 9,4 kg. Moja waga deklaruje dokładność 10g. Nie jest to argument za tym, że producent Tribana kłamie albo że podaje prawdę - musiałbym zważyć rozmiar M. Tylko ciekawostka. Ale może ktoś inny ma tego Tribana w oryginalnej konfiguracji w rozmiarze M lub L i mógłby go zważyć.



#11 nico123

nico123
  • Użytkownik
  • 40 postów

Napisano 15 październik 2017 - 09:33

Chyba oczywiste że triban będzie cięższy tu masz szosę  za 5k która też ma podane 9,4. A triban wiadomo kosztuje 3k wiec jakby ważył 9,4 w rozmiarze L, miał do tego 105 to by był deal stulecia.

 

Triban ma taką samą ramę jak inny model za tysiaka wiec nie wiem czego tu oczekiwać. 

 

https://www.bikester...0171015082753:s



#12 Gosc_Kobretti_*

Gosc_Kobretti_*
  • Gość

Napisano 15 październik 2017 - 09:58

Dlatego część producentów w ogóle nie podaje wagi swoich rowerów i mają spokojną głowę oraz uchodzą za uczciwych...



#13 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 15 październik 2017 - 11:44

Jak się dobrze zastanowisz, to może się okazać, że różnica 0,5 kg nie świadczy o jakiejś złej woli, czy próbie wprowadzenia w błąd.

 Najpewniej inżynierowie, którzy to liczą też opierają się na .... danych katalogowych używanych komponentów. Natomiast w produkcji jest coś takiego jak rozrzut parametrów. Jak można się domyślić, w katalogach też podawane są raczej "optymistyczne" wartości, żeby zachęcić kupujących.

 

Spory rozrzut pewnie będzie na ramie, widelcu, oponach, dętkach (właściwie nikt nie wie jakie są wkładane, bo na opony się zwraca uwagę, ale na założone fabrycznie dętki ? - nie sądzę), siodełku. Czy np masę kierownicy dodano katalogową (podawaną dla małej szerokości) czy rzeczywistą dla zamontowanej w rowerze. Czy jest doliczona do masy roweru owijka (dostajesz rower z owijką ?), czy do masy katalogowej klamkomanetek są doliczone linki i pancerze ? Czy masa kół jest z zaciskami, a jeśli nie to czy je później dodano. Czy doliczono podkładki pod mostek ? itp. itd.

 

Jak się ma "pecha" i w rowerze znajdą się komponenty, które są w górnej granicy tolerancji jeśli chodzi o masę, to 0,5 kg spokojnie się uskłada.


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#14 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 15 październik 2017 - 12:12

@robo ze spalaniem jest tak, że producenci podają spalanie w idealnych warunkach, typu stała optymalna prędkość, waga, wiatr itp. Trudno to powtórzyć w normalnej jeździe. W przypadku wagi sprawa jest prosta, tam nie ma takich zmiennych.
 

 

Dawno temu pamiętam jak podawano zużycie przy 90km/h, 120km/h i w mieście. Obecnie pierwsza wartość to miasto, druga trasa, a trzecia to średnie. Tylko że takie badania przeprowadza się na hamowni, według ściśle ustalonej procedury, a nie na drodze. I niestety procedura ta słabo odzwierciedla realne warunki jazdy, a także pozwala producentom w pewnym sensie zaprogramować np. sterowniki silnika tak, by właśnie podczas tej procedury wychodziły korzystne wyniki. Poczytajcie: https://autokult.pl/...szystkim-chodzi

 

A jeśli chodzi o wagę rowerów to (jak zauważył robo), jednak tych zmiennych też trochę jest, oprócz oczywiście rozmiaru ramy. Każda część może się odrobinę różnić wagą od tej zamontowanej w innym egzemplarzu roweru i w sumie trochę może się uzbierać.

Osobiście nigdy nie kupowałem gotowego nowego roweru, ale gdybym miał to robić to najchętniej zważyłbym go przed zakupem osobiście na własnej wadze wędkarskiej (obecnie nawet najtańsze chińskie wagi za 20 zł mają całkiem dobrą dokładność).



#15 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 15 październik 2017 - 13:17

Sam się o tym przekonałem składając rower.

 

Ramę i widelec zważyłem. Masę pozostałych komponentów brałem z katalogów. Miało wyjść ok. 7550 g. Po jakimś czasie, z okazji wizyty w zaprzyjaźnionym sklepie zważyłem swój rower na profesjonalnej wadze (używanej do ważenie rowerów w zawodowych grupach kolarskich). Masa wyszła 8020 g.

 

Pewnie czegoś nie doliczyłem przy rachunkach - podkładek na pewno, linek i pancerzy (?) - pozostałe gramy uzbierały się z masy większej niż podano w katalogach producentów części.

 

 


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#16 Gosc_DivisionBell_*

Gosc_DivisionBell_*
  • Gość

Napisano 15 październik 2017 - 15:19

Ej, ale dlaczego nie mogliby ważyć każdego egzemplarzu w fabryce zanim trafi na rynek? Przecież tego się nie produkuje w jakichś ogromnych ilościach na dzień. Spokojnie było by to do zrobienia.



#17 Siara_iwj

Siara_iwj

    Zło Konieczne

  • Moderator
  • 2263 postów
  • SkądSheffield

Napisano 15 październik 2017 - 20:11

Oj zdziwiłbyś się ile rowerów klepie choćby taki Giant.

 Lekkie. Tanie. Mocne. Wybierz dwa - C. Boardman


#18 szosowykolarz

szosowykolarz
  • Użytkownik
  • 184 postów

Napisano 15 październik 2017 - 21:53

A wystarczyłoby podać wagę ramy i widelca :) Ale prawdziwą z dokładnością do 10gramów.

Problemu nie ma absolutnie żadnego z tym, nie wiem dlaczego większość producentów nie podaje wagi tych najważniejszych elementów.

 

Waga roweru swoją droga, ale rama i wideł to powinien być obowiązek.



#19 PiKa

PiKa
  • Użytkownik
  • 388 postów

Napisano 15 październik 2017 - 23:41

Ja bym wolał wagę całości. Po co mi waga ramy i widelca?

#20 szosowykolarz

szosowykolarz
  • Użytkownik
  • 184 postów

Napisano 16 październik 2017 - 07:15

Skoro nie chce im się ważyć rowerów? bo rzekomo waga się zmienia co chwilę, w zależności od konfiguracji (co jest tylko dobrą wymówką), to niech podają wage ramy - ta się nie zmienia.

 

Osobiście bym wolał znać wagę ramy i widelca, niż całego roweru. Resztę mogę sobie wygooglać i policzyć.

Dużo osób wymienia koła, siodełka i inne rzeczy, nie rzadko w celu odchudzenia, a nie znając wagi ramy tak naprawdę nie wiemy z czym mamy do czynienia - w sensie potencjału całego roweru. Waga ramy dużo nam powie.

 

To tak jakby producenci podawali moc aut nie podając pojemności silnika.

 

Oczywiście waga roweru tez powinna być podana i uważam za sk nie podawanie jej. Ale jeśli już, to uważam, że waga ramy jest ważniejsza niż całego roweru.

 

Ja wiem, ze moja rama stalowa waży 3.5kg. nie znając jej wagi mógłbym kombinować z odchudzaniem roweru i pakować w niego kasę, a tak wiem że to się nie uda i nie ma sensu najmniejszego z odchudzaniem go - lepiej na tym wyjdę zmieniając ramę.

 

Jeszcze jeden przykład - Podoba mi się Merida Scultura (w moim budżecie) i wiedząc, że ten rower nie jest lekki, nie wiem tak na prawdę czy warto go kupować, bo jak się okażę, że rama waży 2.5kg z widelcem no to sorry.

 

Waga ramy to też inne informację - np. jak bardzo rurki są wycieniowane.

Np. ja bym nie kupił mega odchudzonej ramy Alu - podobno szybko tracą na sztywności.

Nie znając wagi ramy nie wiem tak naprawdę co kupuje.

Ktoś kto jeździ po gorszych drogach mógłby chcieć trochę cięższą ramę





Dodaj odpowiedź