Skocz do zawartości


Zdjęcie

Składnie Koła Do Roweru Szosowego-Pytania.


12 odpowiedzi w tym temacie

#1 Dude_625

Dude_625
  • Użytkownik
  • 1 postów

Napisano 01 listopad 2017 - 12:50

Witam,
Założyłem konto specjalnie na forum ze względu na małą wiedzę o kołach oraz brak odpowiedzi na moje pytania w internecie.

Otóż jeżdzę na rowerze szosowym kolejny sezon na kołach dołączonych z rowerem od samego początku. Koła centrowały się często, są ciężkie oraz obtarły się w wielu miejscach. Doszedłem do wniosku, że należało by je zmienić.

Poczytałem, posprawdzałem i doszedłem do kilku pytań, na które nie jestem wstanie znaleźć odpowiedzi.

1. Czy można do aluminiowej obręczy dać karbonowe szprychy? Jeśli tak to czy się opłaca, a jeśli nie to czemu?

2. Czy warto kupować obręcze z wysokim stożkiem >30mm? Jakie są korzyści, oprócz tego, że rower fajnie wyglada i lepiej tnie powietrze?

3. Jakie obręcze są godne polecenia, które mają stożek większy lub równy 30mm?

4. Piasta koła, czy lepsze są łożyska maszynowe czy kulkowe?

Nigdy się nie ściągałem i raczej nie zamierzam zacząć od zaraz. Nie będę inwestował tysięcy złoty w składnie koła, myśle raczej budżetowo... Coś w granicach 1000 złoty. Koła systemowe są drogie, wielokrotnie liczyłem i rozważałem za i przeciw. Doszedłem do wniosku, że wolę złożyć i już. Po za tym to dzika satysfakcja po złożeniu👌.
  • Dude_625 lubi to

#2 picca

picca
  • Użytkownik
  • 560 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 05 listopad 2017 - 19:27

1. Nie ma na rynku karbonowych szprych, które nadawałyby się do użycia w składanych kołach. 

2. Nie. Obręcze aluminiowe o wysokim profilu zwykle są ciężkie. Przy profilach rzędu 30-40 mm i profilu V ciężko mówić o jakiejkolwiek poprawie aerodynamiki. Za to takie obręcze będą ciężkie i wrażliwe na boczne podmuchy wiatru. 

3. Np. Kinlin XR-300. Polecam zwracać uwagę na wagę, żeby nie połasić się na wyższy profil kosztem wagi. Obręcze o wadze powyżej 500 g polecam od razu odpuścić. 

4. Niewiele już zostało na rynku piast na kulkach. W zasadzie tylko Shimano. Polski dystrybutor nie sprowadza piast z mniejszą ilością otworów niż 32, więc nie da się na nich złożyć w miarę lekkich kół. Dlatego w zasadzie nie ma wyboru - praktycznie wszystkie współczesne piasty mają łożyska maszynowe. 



#3 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 05 listopad 2017 - 19:35

30mm to aż tak dużo, że przy bocznym wietrze będzie odczuwalne?

#4 picca

picca
  • Użytkownik
  • 560 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 07 listopad 2017 - 22:25

30 mm raczej jeszcze nie będzie bardzo utrudniać jazdy, ale każdy milimetr robi swoje. No i dużo zależy od samego profilu - V zdecydowanie bardziej łapie boczny wiatr niż U. 



#5 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 07 listopad 2017 - 23:56

 


1. karbonowe szprychy wymagają precyzyjnego naciągu i nie są sprzedawane jako produkt dla klienta indywidualnego, wyjątkiem są USA gdzie mozan kupiś specjalne szprychy do kół Mavica, ale komplet na koło to koszt ok 900 zł i pasuje tylko do nich .

Same karbonowe produkuje firma CN Spoke, ale nie zdażyło mi się spotkać ich w sprzedaży .

2. Koła o wyższym profilu sa bardziej aero, zakładając że reszta systemu - piasty i szprychy zastosujemy odpowiednie do tego systemu i zastosowania roweru.

Sa piasty z wąskimi kołnierzami np do czasówek i tri, są stadardowe, takie do ogólengo stosowania i sa też poszerzane, dla zwiekszenia stabilności przodu np wykorzystywane do finishu ostrego.

Stoiżki uniwersalne to ok 30 mm i są doskonałem do jazdy  amatorskiej i "półzawodowej".

Zazwyczaj ich waga plasuje się między 460 - 520 g.

Wiadome jest że im lżejsze tym mniej materiału i ścieralność szybsza

Od 5 lat robię niezmiennie model kół FOBOS na stożkach 30 mm i są to koła doskonałe na góry i płaskie tereny, sprawdzone przez setki kolarzy.

 

Stożki  powyzej 30 np 32 , 38 są już cięższe, zwłaszcza jak mają szersze profile np 17-18 C.

 

Koła takie raczej sugeruje tylko na płaskie tereny, ale zakładamy że przednie zrobimy na niższym profilu np 26-27 mm co pozowli nam na zmniejszenie  wpływu na uderzenia boczne wiatru.

co do łożyskowania to raczej górują łożyska maszynowe, najlepsze są oczywiscie ceramiczne , ale pozostawmy je zawodowcom, którzy za nie nie płacą a muszą walczyć o sekundy a nawet ich setki na mecie.

 

Zbyt duże stożki przy osiągnięciu pewnej prędkości powodują upośledzenie kierowalności roweru, masa rotujaca ciężkiej felgi wymaga większego wysiłku aby kierować - zjazdy, niż masa rotująca koła lżejszego.

Odczuwalne to jest już przy stożkach  50 mm np karbonowych.

Przeplatałem sporo kól przednich z 50 na 38 mm ( i takie zestawy 38/50 zawsze zalecałem do ścigania pod szytke.) gdyżrower stawał się zbyt mało zwrotny przy większej predkości.

 

Łożyska w pieście to nie wszystko, ważne jest jaki to jest typ łożyska, np sporo lżej krecą się bezstykowe w stosunku do standardowych.

W niektórych piastach stosowane są łożyska z luzem C3, luz kasujemy specjalną nakrętką np w Mavicu, czy podobnych konstrukcjach, ustawiając tak aby piasta kreciła się jak najlzej jednocześnie bez luzu bocznego.

 

Drugą sprawą są bębenki . . . . te które mają za dużo zapadek będą stwarzały zbyt duże opory swobodnego toczenia, uważąm ze 2-4 zapadki to max, zbyt duży opór da też spreżyna zapadek jeśli jest zbyt mocna .

 

Wpływ na opór toczenia mają oczywiscie także uszczelnienia, warto  pokropić styk ich z korpusem kroplą oleju co zapewni zmniejszenie tarcia. Czasem pewne osłony się usuwa, ale to są już skrajne przypadki . jeśli ich zastosowanie ma wymierny sens.

 

Dla poprawienia kręcenia się łożysk może je otworzyć i dać 2-3 krople rzadkiego oleju do wianuszków, teoretycznie gumki uszczelniają troche i troche tego oleju zostanie w środku, jednocześnie ładnie nawilży on bieżnie łożyska i zwiększy poslizg.

 

Systemy U shape nie są najlepsze jak to się pisze w reklamach, felgi są cieższe i to sporo - róznica ok 30-40 g na obręczy to zwiększona wielokrotnie masa rotujaca swobodnie, na trasie xxx km jest to odczuwalne i niepożądane, ważne jest to aby znaleźć złoty srodek między wagą a potrzebą.

 

Szprychy ? powiedzmy sobie do 26 mm stożka wystarczają okrągłe, powyżej można stosować płaskie  bo bedzie zysk odczuwalny

 

a taka mała uwaga, koła aero bedą nam generowały zysk na trasie jak osiągniemy min 40 km/h, mówi się wtedy, że dobrze niosą  . . . . . . no i dobrze by było, żeby ich nie było za dużo w kołach.


Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#6 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 25 kwiecień 2018 - 17:34

Podepnę się pod temat. Ostatnio składałem 3 komplety kół dla znajomych i jakoś ciężko kręciło mi się nyplami (obręcze karbonowe). Do tej pory używam tylko preparatu CN spoke na gwinty szprych (taki jakby klej). Pytanie - czy smarować łepki nypli (to co styka się z obręczą) by łatwiej się kręciło? Jeśli tak, to czy można to bezpiecznie robić zwykłym smarem stałym (jak np. do łożysk) czy też trzeba jakiś specjalny smar?



#7 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 25 kwiecień 2018 - 20:42

A nie lepiej użyć właśnie smaru suchego, który względnie szybko odparuje i wtórnie wytworzy tarcie, które dodatkowo utrudni luzowanie się nypli?

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#8 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 26 kwiecień 2018 - 08:07

A nie lepiej użyć właśnie smaru suchego, który względnie szybko odparuje i wtórnie wytworzy tarcie, które dodatkowo utrudni luzowanie się nypli?

 

Myślałem nad czymś takim, ale nie wiem jaki konkretnie. Druga rzecz jaka mnie zastanawia to jak będzie się on sprawował np. następnego dnia, jeśli nie zdążę dokończyć składania koła w ciągu pierwszego dnia? Czy zamiast ułatwiać nie będzie utrudniał? Dlatego myślałem nad zwykłym smarem stałym, tylko obawiam się, że może on powodować że później właśnie nyple będą się jakoś luzować lub co gorsza - może jakoś reagować z karbonem. 



#9 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 26 kwiecień 2018 - 15:39

Ja uzywam na gwinty i nyple suchy olej "boiled linseed oil".
Mogloby sie wydawac, na pierwszy rzut oka, ze jest to zwykly olej. I tak wyglada, z ta mala roznica, ze po aplikacji, po pewnym czasie zasycha.
W sumie jest to znany i stosowany w budowie kol od wielu lat preparat.



#10 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 26 kwiecień 2018 - 16:06

Taki się nada: http://klinikaskory....ed-linseed-oil/? Jak wygląda sprawa, gdy np. jednego dnia nie dokończymy koła i chcemy dokończyć następnego? Czy w takim wypadku ma jakiekolwiek właściwości smarujące?



#11 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 26 kwiecień 2018 - 16:28

Tak, to ten preparat. Bardzo uniwersalny srodek, mozna wykonczyc nim drewniany plot, jakies powierzchnie stalowe i do tego poskladac sobie kolo :)
Spokojnie. Nie wysycha z dnia na dzien.

#12 thomasz

thomasz
  • Użytkownik
  • 365 postów
  • SkądWrocław

Napisano 12 czerwiec 2018 - 15:03

Jedyna wada oleju lnianego to zapach a raczej smród :)

 

Ja używam Spoke Prep i bardzo sobie chwalę. Kleje typu CN lub DT Swiss używam tylko przy zaplocie na słoneczko lub po stronie nienapędowej po skończeniu koła. Kropla na każdy nypel i zakręcić kołem dość solidnie. Najlepiej sprawdza się DT Swiss bo jest rzadki i wchodzi w gwint.

 

 


45636079942_17651449fe_m.jpg

CarbonOne.pl - koła na szprychach karbonowych

Blackcatwheels.pl - Koła na zamówienie

Sklep - obręcze, piasty, szprychy

Wrocław

Kontakt na priv, @ lub tel: 604 40 95 04


#13 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 14 wrzesień 2018 - 20:00

Planuję składanie kół i mam jeszcze dylemat odnośnie nypli. Kiedyś, gdzieś na tym forum widziałem post w którym ktoś opisywał wyższość tego typu nypli: pillar-14mm-nypel-aluminiowy-czarny-4733

 

nad standardowymi. Nie pamiętam jednak na czym ta wyższość miała polegać, nie mogę też odnaleźć tego posta. Ktoś więc mógłby się wypowiedzieć na temat tego typu nypli? Czy można je centrować od zewnątrz czy tylko od wewnątrz? Czy koło zaplecione na takich nyplach będzie jakkolwiek lepsze?





Dodaj odpowiedź