Skocz do zawartości


Zdjęcie

Składnie Koła Do Roweru Szosowego-Pytania.


4 odpowiedzi w tym temacie

#1 Dude_625

Dude_625
  • Użytkownik
  • 1 postów

Napisano 01 listopad 2017 - 12:50

Witam,
Założyłem konto specjalnie na forum ze względu na małą wiedzę o kołach oraz brak odpowiedzi na moje pytania w internecie.

Otóż jeżdzę na rowerze szosowym kolejny sezon na kołach dołączonych z rowerem od samego początku. Koła centrowały się często, są ciężkie oraz obtarły się w wielu miejscach. Doszedłem do wniosku, że należało by je zmienić.

Poczytałem, posprawdzałem i doszedłem do kilku pytań, na które nie jestem wstanie znaleźć odpowiedzi.

1. Czy można do aluminiowej obręczy dać karbonowe szprychy? Jeśli tak to czy się opłaca, a jeśli nie to czemu?

2. Czy warto kupować obręcze z wysokim stożkiem >30mm? Jakie są korzyści, oprócz tego, że rower fajnie wyglada i lepiej tnie powietrze?

3. Jakie obręcze są godne polecenia, które mają stożek większy lub równy 30mm?

4. Piasta koła, czy lepsze są łożyska maszynowe czy kulkowe?

Nigdy się nie ściągałem i raczej nie zamierzam zacząć od zaraz. Nie będę inwestował tysięcy złoty w składnie koła, myśle raczej budżetowo... Coś w granicach 1000 złoty. Koła systemowe są drogie, wielokrotnie liczyłem i rozważałem za i przeciw. Doszedłem do wniosku, że wolę złożyć i już. Po za tym to dzika satysfakcja po złożeniu👌.
  • Dude_625 lubi to

#2 Dandy Horse

Dandy Horse
  • Użytkownik
  • 553 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 05 listopad 2017 - 19:27

1. Nie ma na rynku karbonowych szprych, które nadawałyby się do użycia w składanych kołach. 

2. Nie. Obręcze aluminiowe o wysokim profilu zwykle są ciężkie. Przy profilach rzędu 30-40 mm i profilu V ciężko mówić o jakiejkolwiek poprawie aerodynamiki. Za to takie obręcze będą ciężkie i wrażliwe na boczne podmuchy wiatru. 

3. Np. Kinlin XR-300. Polecam zwracać uwagę na wagę, żeby nie połasić się na wyższy profil kosztem wagi. Obręcze o wadze powyżej 500 g polecam od razu odpuścić. 

4. Niewiele już zostało na rynku piast na kulkach. W zasadzie tylko Shimano. Polski dystrybutor nie sprowadza piast z mniejszą ilością otworów niż 32, więc nie da się na nich złożyć w miarę lekkich kół. Dlatego w zasadzie nie ma wyboru - praktycznie wszystkie współczesne piasty mają łożyska maszynowe. 



#3 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 241 postów

Napisano 05 listopad 2017 - 19:35

30mm to aż tak dużo, że przy bocznym wietrze będzie odczuwalne?

#4 Dandy Horse

Dandy Horse
  • Użytkownik
  • 553 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 07 listopad 2017 - 22:25

30 mm raczej jeszcze nie będzie bardzo utrudniać jazdy, ale każdy milimetr robi swoje. No i dużo zależy od samego profilu - V zdecydowanie bardziej łapie boczny wiatr niż U. 



#5 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4571 postów
  • SkądKraków

Napisano 07 listopad 2017 - 23:56

 


1. karbonowe szprychy wymagają precyzyjnego naciągu i nie są sprzedawane jako produkt dla klienta indywidualnego, wyjątkiem są USA gdzie mozan kupiś specjalne szprychy do kół Mavica, ale komplet na koło to koszt ok 900 zł i pasuje tylko do nich .

Same karbonowe produkuje firma CN Spoke, ale nie zdażyło mi się spotkać ich w sprzedaży .

2. Koła o wyższym profilu sa bardziej aero, zakładając że reszta systemu - piasty i szprychy zastosujemy odpowiednie do tego systemu i zastosowania roweru.

Sa piasty z wąskimi kołnierzami np do czasówek i tri, są stadardowe, takie do ogólengo stosowania i sa też poszerzane, dla zwiekszenia stabilności przodu np wykorzystywane do finishu ostrego.

Stoiżki uniwersalne to ok 30 mm i są doskonałem do jazdy  amatorskiej i "półzawodowej".

Zazwyczaj ich waga plasuje się między 460 - 520 g.

Wiadome jest że im lżejsze tym mniej materiału i ścieralność szybsza

Od 5 lat robię niezmiennie model kół FOBOS na stożkach 30 mm i są to koła doskonałe na góry i płaskie tereny, sprawdzone przez setki kolarzy.

 

Stożki  powyzej 30 np 32 , 38 są już cięższe, zwłaszcza jak mają szersze profile np 17-18 C.

 

Koła takie raczej sugeruje tylko na płaskie tereny, ale zakładamy że przednie zrobimy na niższym profilu np 26-27 mm co pozowli nam na zmniejszenie  wpływu na uderzenia boczne wiatru.

co do łożyskowania to raczej górują łożyska maszynowe, najlepsze są oczywiscie ceramiczne , ale pozostawmy je zawodowcom, którzy za nie nie płacą a muszą walczyć o sekundy a nawet ich setki na mecie.

 

Zbyt duże stożki przy osiągnięciu pewnej prędkości powodują upośledzenie kierowalności roweru, masa rotujaca ciężkiej felgi wymaga większego wysiłku aby kierować - zjazdy, niż masa rotująca koła lżejszego.

Odczuwalne to jest już przy stożkach  50 mm np karbonowych.

Przeplatałem sporo kól przednich z 50 na 38 mm ( i takie zestawy 38/50 zawsze zalecałem do ścigania pod szytke.) gdyżrower stawał się zbyt mało zwrotny przy większej predkości.

 

Łożyska w pieście to nie wszystko, ważne jest jaki to jest typ łożyska, np sporo lżej krecą się bezstykowe w stosunku do standardowych.

W niektórych piastach stosowane są łożyska z luzem C3, luz kasujemy specjalną nakrętką np w Mavicu, czy podobnych konstrukcjach, ustawiając tak aby piasta kreciła się jak najlzej jednocześnie bez luzu bocznego.

 

Drugą sprawą są bębenki . . . . te które mają za dużo zapadek będą stwarzały zbyt duże opory swobodnego toczenia, uważąm ze 2-4 zapadki to max, zbyt duży opór da też spreżyna zapadek jeśli jest zbyt mocna .

 

Wpływ na opór toczenia mają oczywiscie także uszczelnienia, warto  pokropić styk ich z korpusem kroplą oleju co zapewni zmniejszenie tarcia. Czasem pewne osłony się usuwa, ale to są już skrajne przypadki . jeśli ich zastosowanie ma wymierny sens.

 

Dla poprawienia kręcenia się łożysk może je otworzyć i dać 2-3 krople rzadkiego oleju do wianuszków, teoretycznie gumki uszczelniają troche i troche tego oleju zostanie w środku, jednocześnie ładnie nawilży on bieżnie łożyska i zwiększy poslizg.

 

Systemy U shape nie są najlepsze jak to się pisze w reklamach, felgi są cieższe i to sporo - róznica ok 30-40 g na obręczy to zwiększona wielokrotnie masa rotujaca swobodnie, na trasie xxx km jest to odczuwalne i niepożądane, ważne jest to aby znaleźć złoty srodek między wagą a potrzebą.

 

Szprychy ? powiedzmy sobie do 26 mm stożka wystarczają okrągłe, powyżej można stosować płaskie  bo bedzie zysk odczuwalny

 

a taka mała uwaga, koła aero bedą nam generowały zysk na trasie jak osiągniemy min 40 km/h, mówi się wtedy, że dobrze niosą  . . . . . . no i dobrze by było, żeby ich nie było za dużo w kołach.


Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl  ,  www.velotech.sklepna5.pl

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected] , [email protected]

 

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo




Dodaj odpowiedź