Skocz do zawartości


Zdjęcie

Jak precyzyjnie ustawić licznik do pomiaru dystansu?


284 odpowiedzi w tym temacie

#261 PiKa

PiKa
  • Użytkownik
  • 388 postów

Napisano 25 październik 2017 - 16:05

Zrobiłem pomiary odległości przejechanej przez tylne koło bez obciążenia i gdy siedziałem na rowerze. Opona 700x25c, ciśnienie koło 7 atmosfer, nie sprawdzałem o ile się ugina.

Wyniki:

Bez obciążania

212 cm
212.5 cm
212.5 cm

212.5 cm

Z obciążeniem

208.5 cm
209 cm
209.5 cm

Pomiary wykonałem 3 razy bez obciążenia, później 3 razy z obciążeniem, później jeszcze raz bez obciążenia żeby sprawdzić czy coś się zmieniło.

Widać wyraźną różnicę bez i z obciążeniem. Wyniki poszczególnych pomiarów są dość stabilne, z dokładnością do 0,5 cm. Pierwszy wynik z obciążeniem trochę odstaje, ale zwalam to na niedokładność początkowego ustawienia.

W sumie ciekawie byłoby zrobić to samo dla przedniego koła i zobaczyć czy są takie same wyniki.

#262 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 1984 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 25 październik 2017 - 17:29

Spróbuj zrobić nie jeden, a z dziesięć obrotów po linii prostej i podziel wynik przez ilość obrotów to będzie jeszcze dokładniej :) Powtórz ze 2-3 razy albo więcej, wyciągnij średnią z każdego pomiaru, jeśli któryś wyraźnie się odchyla w którąś stronę to odrzuć i masz super wynik. Na potrzeby licznika rowerowego właściwie idealny. 



53608702113_1697d8a0bf_o.png 53120563481_c30890a179_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 49380949278_d7c6896025_o.png

248


#263 PiKa

PiKa
  • Użytkownik
  • 388 postów

Napisano 25 październik 2017 - 18:06

Jak dla mnie dokładność pomiaru jest wystarczająca, więc raczej nie będę robił takich pomiarów. Ale jak ktoś chce zrobić, to proszę bardzo, nie zabronię ;)

 

Różnica wychodzi rzędu 1-2%, więc zamiast "prawdziwych" 100 km wyjdzie 101-102 km, zamiast 30 km/h wyjdzie 30,3-30.6. Ja dla mnie nie ma znaczenia, czy będę liczył pod obciążeniem czy bez.

 

Zwłaszcza, że przednia opona nie będzie tak obciążona, więc różnice powinny być jeszcze mniejsze.

 

Która wartość jest więc najbardziej poprawna? Moim zdaniem, skoro zakładamy licznik na przednie koło, to taki licznik powinien/będzie liczył drogę pokonaną przez przednie koło. Żeby być pewnym jaka jest ta droga, należałoby zrobić to co ja zrobiłem ale dla przedniego koła. Myślę, że będzie to wartość bliższa wartości tylnego koła bez obciążenia.

 

Dodatkowo, taka droga dla przedniego koła będzie dłuższa niż droga tylnego koła nie tylko ze względu na obciążenie, ale też dlatego, że przednie koło rzeczywiście pokonuje dłuższą drogę niż tylne. Wystarczy przejechać przez kałużę i jechać slalomem i sprawdzić zostawiane ślady.

 

Droga którą przejedziemy "my", czyli nasze ciało, to coś pomiędzy. Przy czym nasz tyłek przejedzie mniej, a nasze ręce przejadą więcej ;)

 

W instrukcji sigmy dla opony 700x25c podają wartość 213.5 cm. To różnica 0,5% (0,0047) w porównaniu do koła bez obciążenia.

 

 

Podsumowując:

- jeśli ktoś bardzo chce, powinien sprawdzić drogę pod obciążeniem dla tego koła, na którym będzie licznik. Wtedy licznik obliczy drogę dla tego koła

- każdy inny (powiedzmy "przeciętny") człowiek wpisze to co mu wyjdzie z tabelki i też będzie zadowolony ;)


  • Prozor lubi to

#264 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 25 październik 2017 - 21:56

Pika, jak już zmierzysz te różnice w pokonywanym dystansie między przednim kołem a tylnym, to podziel się proszę tym na forum. Strasznie jestem ciekaw.... ;) Tylko błagam, nie jeździj po kałużach a następnie slalomem, chyba, że tak jeździsz na co dzień.... Co by w sumie sporo wyjaśniało.

#265 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 25 październik 2017 - 21:57

 

 

Gdyby ci się chciało później okleić koło wąską taśmą malarską dokładnie zaznaczyć styk odkleić taśmę, przykleić na podłodze i dokładnie zmierzyć to będzie można policzyć ugięcie opony.

Że co? Podstawowa matematyka czyli wzór 2*pi*r już pozwala obliczyć nam ugięcie opony czyli zmianę promienia koła na podstawie tych danych:

 

Wyniki:

Bez obciążania

212 cm
212.5 cm
212.5 cm

212.5 cm

Z obciążeniem

208.5 cm
209 cm
209.5 cm

 

W przybliżeniu jest to 5,5mm dla odpowiednio 2125 i 2090 obwodu.



#266 PiKa

PiKa
  • Użytkownik
  • 388 postów

Napisano 25 październik 2017 - 22:01

Chudeusz90 zapomniałeś dodać, że wstawać na pedałach też nie można ;)

#267 Spyra

Spyra
  • Użytkownik
  • 64 postów

Napisano 25 październik 2017 - 22:38

Co za ulga urwać się z parady pajaców.

Napisz coś czerwonym druczkiem jak wyciągniesz głowę z piasku zarządco

 

POSPRZĄTANE



#268 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8584 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 26 październik 2017 - 11:23

Pracowitość pełna podziwu: powstawiał "--" w każdy swój napisany wcześniej post i narobił bałaganu. Zachowanie godne dziecka w piaskownicy. Przepraszam: bachora. Obrażonego bachora, któremu nie spodobała się zabawa w piaskownicy, zabrał swoje zabawki, na odchodne wszystkich wyzwał od pajaców i poszedł do domu. Dojrzałość nad podziw.  


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS 

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#269 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 26 październik 2017 - 11:40

Dał się sprowokować i tyle. Inna sprawa, że pobłażliwości na niektóre kretyńskie wpisy nie byłoby w innych wątkach. Z jakichś powodów ktoś uznał, że tu można, bo to nawet "zabawne". Niektórzy wchodzą tu tylko po to, żeby popikać, niekoniecznie na temat i pomącić trochę....z szyderczym uśmieszkiem kończąc niemal każdy wpis ;). Nie każdy jest kretynoodporny.... Co oczywiście nie tłumaczy pewnych zachowań.



#270 PiKa

PiKa
  • Użytkownik
  • 388 postów

Napisano 26 październik 2017 - 12:30

No i zostałem chłopcem do bicia :( A jako jeden z niewielu zadałem sobie trud zrobienia testów i podania rzeczywistych danych. Ale widać lepiej samemu nic nie robić i tylko mówić innym zrób to, zrób tamto...

#271 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 26 październik 2017 - 12:41

Zauważ tylko, że ja te pomiary robiłem a Ty kwestionowałeś wyniki bo ".... przecież opona musi się przetoczyć po całym bieżniku....". Gdybyś zrobił to od razu zamiast teoretyzować nie byłoby połowy zbędnej dyskusji.... Więc przestań się nad sobą użalać bo to ciut żenujące....

#272 tadzikpl

tadzikpl
  • Użytkownik
  • 861 postów

Napisano 26 październik 2017 - 15:22

Eksperymentalnie, to można udowodnić, że istnieje nerw łączący oko z dupą.. I tyle na temat Twoich teorii..


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

#273 chudeusz09

chudeusz09
  • Użytkownik
  • 263 postów

Napisano 27 październik 2017 - 05:06

A co ta Twoja błyskotliwa wypowiedź wnosi do tematu?

#274 Spyra

Spyra
  • Użytkownik
  • 64 postów

Napisano 27 październik 2017 - 21:56

No i zostałem chłopcem do bicia :( A jako jeden z niewielu zadałem sobie trud zrobienia testów i podania rzeczywistych danych. Ale widać lepiej samemu nic nie robić i tylko mówić innym zrób to, zrób tamto...

Do ciebie nie mam absolutnie pretensji. Przykład płynie z góry, a ryba psuje się od głowy. Ktoś inny jest odpowiedzialny za to aby zarysować  stosowne ramy dyskusji w stosownym czasie. Problem w tym że „autorytety” dały d…w tym wątku więc lepiej podpuszczać i przypinać komuś łatki by zachować twarz. Człowiek ma czasem głęboką potrzebę by zaprotestować,  a poza tym trochę wstyd za pokolenie, które nie za bardzo błyszczy przykładem.

A wracając do tematu licznik ustawiłem na poziomie 0,05% dokładności bo tak się da.

Pozdrawiam forowiczów .

Bez odpowiedzi



#275 astronom

astronom
  • Użytkownik
  • 1366 postów
  • SkądBurzyn

Napisano 28 październik 2017 - 10:05

A wracając do tematu licznik ustawiłem na poziomie 0,05% dokładności bo tak się da.

Co by się nie dało. Pozdrawiam również.


www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna

 

"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."


#276 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 28 październik 2017 - 14:27

A wracając do tematu licznik ustawiłem na poziomie 0,05% dokładności bo tak się da.

 

To przypomnij proszę, ile obwodu miałeś samego koła, a ile ustawiłeś teraz? I na jakim ciśnieniu (najlepiej w PSI) jeździsz?



#277 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8584 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 28 październik 2017 - 18:30

I oczywiście jaka jest waga zespołu rower-rowerzysta. No i jaka utrata ciśnienia pomiędzy początkiem, a końcem jazdy i jak to wpływa na założoną dokładność 0,05% zakładam, że jest to 0,05% kilometra, no chyba, że ktoś dokonał cudu i uzyskał osiągnięcie dokładności 0,05% metra będącego wzorcem SI, czyli mierzy z dokładnością do 0,5mm? Cuda, panie, cuda... Toż to taśmą mierniczą takiej dokładności się nie uzyska. Jeśli nawet jest to dokładność rzędu 0,05% km, to i tak śmiem wątpić, że jest ktoś w stanie uzyskać nawet dokładność do 0,5 m. No ale wiara czyni cuda...


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS 

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#278 Nosek

Nosek
  • Użytkownik
  • 151 postów
  • SkądDębica

Napisano 28 październik 2017 - 21:18

Prozora :) ale ze i Ty dajesz się wciągnąć w tą dyspute :)

Wysłane z mojego SM-N915FY przy użyciu Tapatalka



#279 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8584 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 28 październik 2017 - 22:32

Sezon ogórkowy w kolarstwie ;) - ale dokładność pomiaru 0,05% mnie rozłożyła na łopatki :D


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS 

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#280 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 28 październik 2017 - 23:01

0,05% na 100km to +/-50m. No kurna, nieźle.





Dodaj odpowiedź