Skocz do zawartości


Zdjęcie

Jak precyzyjnie ustawić licznik do pomiaru dystansu?


284 odpowiedzi w tym temacie

#21 Konik

Konik
  • Użytkownik
  • 540 postów
  • SkądKraków

Napisano 04 listopad 2009 - 19:08

Tak ale koledze wychodzi 2011mm wedle tabelki 2133mm, czyli różnica wynosi 122mm= 12,2cm= 0,122m=..... czyli ponad 6 razy większy niż taki jaki wyliczył Konik


Jeśli ma wyjść taki jak w tabelce, to po co go mierzyć?
A jeśli mierzyć, to tak wykonać pomiar, żeby dał miarodajne wyniki. Jeśli zmierzy się odłożony 1 obrót koła, to przy podanych przeze mnie bardzo prostych a jednoczesnie rygorystycznych założeniach (można je rozwinąć), prawdziwy wynik będzie wynosił nie 2011 mm, a 2011 +/-19 mm.
A to, że koledze wyszedł pomiar w ogóle nie nawiązujący do rozmiaru koła, to mówi mnie tyle, że popełnione błędy w pomiarze są znacznie większe niż ja założyłem (te mm i stopnie).
I wtedy to już w ogóle taki pomiar nic nie mówi i szkoda nań czasu.

#22 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 04 listopad 2009 - 19:27

No najbardziej mnie rozbraja to, że sama obręcz ma ok 200cm obwodu!!! więc jakim cudem mu wylazło 201,1 z oponą to cholera wie, może chodzi mu o 211cm (słownie dwieście jedenaście) mnie wylazło z oponą 211cm właśnie... około plus minus 2cm... nie wiem co mam już pisać bo cholera wie jakim sposobem mu takie wyniki wylazły... Przecież to prosty pomiar....


#23 Konik

Konik
  • Użytkownik
  • 540 postów
  • SkądKraków

Napisano 04 listopad 2009 - 19:40

No najbardziej mnie rozbraja to, że sama obręcz ma ok 200cm obwodu!!! więc jakim cudem mu wylazło 201,1 z oponą to cholera wie, może chodzi mu o 211cm (słownie dwieście jedenaście) mnie wylazło z oponą 211cm właśnie... około plus minus 2cm... nie wiem co mam już pisać bo cholera wie jakim sposobem mu takie wyniki wylazły... Przecież to prosty pomiar....


Ufając, że te publikowane np. przez Sigmę dane dot. obwodu koła są miarodajne (wzięli jakąś próbkę reprezentatywną opon i pomierzyli zgodnie z zasadami), to pomiar powinien wyjść w okolicach tych wartości. A jeśli mierzymy sami, to trzeba być pewnym pomiaru. A tę pewność daje wielkość błędu jakim jest pomiar obarczony. Jeśli ten błąd jest na tyle duży, że pomiar nic konkretnego nie mówi, to albo nie warto pomiaru czynić, albo stworzyć takie warunki pomiaru, żeby błąd odpowiednio zmniejszyć. Ot, np. żeby zmniejszyć wpływ błędu ustalenia pozycji wentyla na początku i końcu pomiaru (czyli błędu kąta obrotu) to przynajmniej jaki pion by trza puścić od ośki piasty, żeby pokrywał się z osią wentylem. Wypadałoby określić ciśnienie w kołach i obciążenie koła jakoś nawiązujące do warunków jazdy, itd, itd. Inaczej to lepiej wpisać wartość z tabelki. Będzie i prościej i dokładniej.
A z tym wynikiem Kolegi, to rzeczywiście jaja :mrgreen:

#24 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 04 listopad 2009 - 19:43

Zaznacz kreda/pisakiem na betonie i oponie kreske, siądż na rower i przejedź pełne kółko kołem , albo dwa lub trzy , zaznacz kreską kresk=e z opony i masz prawidłowy pomiar przy obciązeniu i tyle masz wpisać do licznika, w czymś problem ????????? czy to aż takie trudne żeby magisterium pisać, wynik podajemy w mm.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#25 Konik

Konik
  • Użytkownik
  • 540 postów
  • SkądKraków

Napisano 04 listopad 2009 - 21:37

SPIKE, z całym szacunkiem dla Twojej serwisowej wprawy... Możemy podać w stopach, łokciach albo sążniach, ale ważne, żeby miarodajnie. Hint: możesz sobie zmierzyć pojemność płuc wiadrem. I podać w jakiejkolwiek jednostce. Z jakąkolwiek (nie)znaną dokładnością. Czasem jednak warto zapytać: po co?

#26 emer

emer
  • Użytkownik
  • 582 postów
  • SkądGalicja

Napisano 04 listopad 2009 - 22:16

temat kolejny raz poruszany ...
IMHO - ustawić tak jak instrukcja dla danego licznika mówi, a potem testowanie na słupkach przydrożnych (te co 100m) - ale nie ograniczać sie do paru "setek" , ale parę kilometrów tak przejechać i porównywać słupek-licznik słupek-licznik ... jeżeli licznik podaje więcej metrów niz na to wskazują słupki - korekta w dół z tymi milimetrami ... jeżeli za mało - w góre ...
Wg mojego doświadczenia różnie to bywa z różnymi licznikami, z róznymi oponami niby tak samo oznaczane, a jednak różniace się minimalnie na obwodzie ... (nie wspomne o wadze swojej, cisn w oponach i stopnia zużycia bieżnika)

#27 woody

woody
  • Użytkownik
  • 1415 postów
  • Skądłódź

Napisano 04 listopad 2009 - 22:26

Ja bym się nie sugerował tymi słupka mi :) Jak oni je stawiają tak jak robia drogi to można podziękować.

u2250y2014v3.gif


#28 emer

emer
  • Użytkownik
  • 582 postów
  • SkądGalicja

Napisano 04 listopad 2009 - 22:41

i dlatego napisałem, aby nie ograniczać sie do paru "setek" .... jak i mozna w różnych miejscach to potestować ... I wg moich obserwacji "słupkowych" nie jest tak źle z tymi odległościami co 100m (jedynie gdy pojawia się przeszkoda w postaci skrzyzowania czy np jakiegoś wjazdu do posesji stawiaja te słupki troche wcześniej czy później - co korygują następnymi słupkami).
NIGDY nie mierzyłem obwodu koła - wklepywałem w ustawienia licznika to co instrukcja mówi dla danego rozmiaru koła + korekta praktyczna ...
Przy np 3km przejechanych "po słupkach" róznica np 30m to 1% , co w ustawieniach licznika dla 700-23C (2133mm) to 21mm ...

Wczoraj np dokonałem korekty licznika w moim crosomtb - wg instrukcji 700-32C powinno byc 2174 - co jest u mnie bzdurą ... dałem 2155 i teeeraz jest OK

#29 tomiek

tomiek
  • Użytkownik
  • 270 postów
  • SkądMałopolska ok.Gorlic

Napisano 05 listopad 2009 - 07:29

Dzieki serdeczne za wypowiedzi, bede jeszcze mierzył z zaznaczeniem odcnikow na posadzce,

maciej1986 Oczywiscie ze jest opona ;-)

#30 Konik

Konik
  • Użytkownik
  • 540 postów
  • SkądKraków

Napisano 05 listopad 2009 - 07:48

temat kolejny raz poruszany ...
IMHO - ustawić tak jak instrukcja dla danego licznika mówi, a potem testowanie na słupkach przydrożnych (te co 100m) - ale nie ograniczać sie do paru "setek" , ale parę kilometrów tak przejechać i porównywać słupek-licznik słupek-licznik ... jeżeli licznik podaje więcej metrów niz na to wskazują słupki - korekta w dół z tymi milimetrami ... jeżeli za mało - w góre ...
Wg mojego doświadczenia różnie to bywa z różnymi licznikami, z róznymi oponami niby tak samo oznaczane, a jednak różniace się minimalnie na obwodzie ... (nie wspomne o wadze swojej, cisn w oponach i stopnia zużycia bieżnika)


W każdym większym mieście powinny być tzw. odcinki pomiarowe o dł. 1000 m - zwykle proste odcinki, o jednakowej przyzwoitej nawierzchni. Np. w KRK jest takowy na Al. Pokoju, przed Centrum M1. IMO najlepiej się tym posiłkować w kalibracji licznika. Napompować koło do ciśnienia, na który się jeździ, wpisać obwód z tabelki, przejechać ten odcinek pomiarowy kilka razy (sprawdzić powtarzalność pomiaru odległości, odrzucić najmniejszy i największy pomiar, z reszty wziąć średnią), zmodyfikować wartość obwodu koła w zależności od wyniku, wpisać w licznik, przejechać, itd., aż do otrzymania dokładnego wskazania (mijamy koniec odcinka, "strzela" nam 1,0 km (czy jaką kto tam ma dokładność licznika).

#31 dedzior21

dedzior21
  • Użytkownik
  • 143 postów
  • Skądrzeszów

Napisano 05 listopad 2009 - 10:32

No najbardziej mnie rozbraja to, że sama obręcz ma ok 200cm obwodu!!! więc jakim cudem mu wylazło 201,1 z oponą to cholera wie, może chodzi mu o 211cm (słownie dwieście jedenaście) mnie wylazło z oponą 211cm właśnie... około plus minus 2cm... nie wiem co mam już pisać bo cholera wie jakim sposobem mu takie wyniki wylazły... Przecież to prosty pomiar....


Ufając, że te publikowane np. przez Sigmę dane dot. obwodu koła są miarodajne (wzięli jakąś próbkę reprezentatywną opon i pomierzyli zgodnie z zasadami), to pomiar powinien wyjść w okolicach tych wartości. A jeśli mierzymy sami, to trzeba być pewnym pomiaru. A tę pewność daje wielkość błędu jakim jest pomiar obarczony. Jeśli ten błąd jest na tyle duży, że pomiar nic konkretnego nie mówi, to albo nie warto pomiaru czynić, albo stworzyć takie warunki pomiaru, żeby błąd odpowiednio zmniejszyć. Ot, np. żeby zmniejszyć wpływ błędu ustalenia pozycji wentyla na początku i końcu pomiaru (czyli błędu kąta obrotu) to przynajmniej jaki pion by trza puścić od ośki piasty, żeby pokrywał się z osią wentylem. Wypadałoby określić ciśnienie w kołach i obciążenie koła jakoś nawiązujące do warunków jazdy, itd, itd. Inaczej to lepiej wpisać wartość z tabelki. Będzie i prościej i dokładniej.
A z tym wynikiem Kolegi, to rzeczywiście jaja :mrgreen:




ło matko... wszystko mierzysz sam (nie tylko obwod kola)? nigdy nie wzorujesz sie na danych producenta? (wiadomo, jest to pomiar dokladny w 99,9% a nie 100%, ale to wychodza dramatycznie niskie bledy pomiarowe). jesli wszystko bym rozpatrywal tak jak ty, to zabraklo mi by czasu na zycie.

#32 Konik

Konik
  • Użytkownik
  • 540 postów
  • SkądKraków

Napisano 05 listopad 2009 - 13:45

No najbardziej mnie rozbraja to, że sama obręcz ma ok 200cm obwodu!!! więc jakim cudem mu wylazło 201,1 z oponą to cholera wie, może chodzi mu o 211cm (słownie dwieście jedenaście) mnie wylazło z oponą 211cm właśnie... około plus minus 2cm... nie wiem co mam już pisać bo cholera wie jakim sposobem mu takie wyniki wylazły... Przecież to prosty pomiar....


Ufając, że te publikowane np. przez Sigmę dane dot. obwodu koła są miarodajne (wzięli jakąś próbkę reprezentatywną opon i pomierzyli zgodnie z zasadami), to pomiar powinien wyjść w okolicach tych wartości. A jeśli mierzymy sami, to trzeba być pewnym pomiaru. A tę pewność daje wielkość błędu jakim jest pomiar obarczony. Jeśli ten błąd jest na tyle duży, że pomiar nic konkretnego nie mówi, to albo nie warto pomiaru czynić, albo stworzyć takie warunki pomiaru, żeby błąd odpowiednio zmniejszyć. Ot, np. żeby zmniejszyć wpływ błędu ustalenia pozycji wentyla na początku i końcu pomiaru (czyli błędu kąta obrotu) to przynajmniej jaki pion by trza puścić od ośki piasty, żeby pokrywał się z osią wentylem. Wypadałoby określić ciśnienie w kołach i obciążenie koła jakoś nawiązujące do warunków jazdy, itd, itd. Inaczej to lepiej wpisać wartość z tabelki. Będzie i prościej i dokładniej.
A z tym wynikiem Kolegi, to rzeczywiście jaja :mrgreen:




ło matko... wszystko mierzysz sam (nie tylko obwod kola)? nigdy nie wzorujesz sie na danych producenta? (wiadomo, jest to pomiar dokladny w 99,9% a nie 100%, ale to wychodza dramatycznie niskie bledy pomiarowe). jesli wszystko bym rozpatrywal tak jak ty, to zabraklo mi by czasu na zycie.


Przecież jasno wyrażam: jeśli chcę mieć dokładniej, i wiem że to osiągnę, to mierzę, a jeśli nie, to ufam danym. Starałem się dać wskazówkę odnosząc się do tematu: "Jak precyzyjnie ustawić licznik do pomiaru dystansu?". BTW: u siebie wpisałem dane z tabelki Sigmy i mnie to wystarcza.

#33 Gosc_Dominik_*

Gosc_Dominik_*
  • Gość

Napisano 05 listopad 2009 - 15:33

Zamierzasz zmierzyć jakąś działkę jeżdżąc po niej rowerem że potrzebujesz taką dokładność? ;)

#34 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 05 listopad 2009 - 17:47

Panowie dedzior21 i Dominik ekscytujecie się tym, że ktoś chce mieć precyzyjniej ustawiony licznik?? To może przeczytajcie temat kilka postów wcześniej i zrozumiecie dlaczego się tak rozwijamy na temat pomiaru...


#35 dedzior21

dedzior21
  • Użytkownik
  • 143 postów
  • Skądrzeszów

Napisano 05 listopad 2009 - 19:59

Panowie dedzior21 i Dominik ekscytujecie się tym, że ktoś chce mieć precyzyjniej ustawiony licznik?? To może przeczytajcie temat kilka postów wcześniej i zrozumiecie dlaczego się tak rozwijamy na temat pomiaru...



panie maciej1986 - gwarantuje ci, ze rysujac linie (czyli te 2 metry ponad) na ziemi, raczej minimalnie z niej zboczysz przesuwajac kolo po niej, dlatego pare mm na starcie tracisz, i dlatego w 100% nie jest to dobry pomiar.

#36 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 05 listopad 2009 - 20:05

Panowie dedzior21 i Dominik ekscytujecie się tym, że ktoś chce mieć precyzyjniej ustawiony licznik?? To może przeczytajcie temat kilka postów wcześniej i zrozumiecie dlaczego się tak rozwijamy na temat pomiaru...



panie maciej1986 - gwarantuje ci, ze rysujac linie (czyli te 2 metry ponad) na ziemi, raczej minimalnie z niej zboczysz przesuwajac kolo po niej, dlatego pare mm na starcie tracisz, i dlatego w 100% nie jest to dobry pomiar.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol: :lol:

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#37 Konik

Konik
  • Użytkownik
  • 540 postów
  • SkądKraków

Napisano 05 listopad 2009 - 20:20

Panowie dedzior21 i Dominik ekscytujecie się tym, że ktoś chce mieć precyzyjniej ustawiony licznik?? To może przeczytajcie temat kilka postów wcześniej i zrozumiecie dlaczego się tak rozwijamy na temat pomiaru...



panie maciej1986 - gwarantuje ci, ze rysujac linie (czyli te 2 metry ponad) na ziemi, raczej minimalnie z niej zboczysz przesuwajac kolo po niej, dlatego pare mm na starcie tracisz, i dlatego w 100% nie jest to dobry pomiar.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol: :lol:


Czytałeś Rewizora?

#38 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 05 listopad 2009 - 20:23

Panowie dedzior21 i Dominik ekscytujecie się tym, że ktoś chce mieć precyzyjniej ustawiony licznik?? To może przeczytajcie temat kilka postów wcześniej i zrozumiecie dlaczego się tak rozwijamy na temat pomiaru...



panie maciej1986 - gwarantuje ci, ze rysujac linie (czyli te 2 metry ponad) na ziemi, raczej minimalnie z niej zboczysz przesuwajac kolo po niej, dlatego pare mm na starcie tracisz, i dlatego w 100% nie jest to dobry pomiar.



Koła się nie przesuwa....


#39 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1388 postów
  • SkądRumia

Napisano 05 listopad 2009 - 21:25

Ja nie wiem, czym się podniecać. W samochodach liczniki niezbyt dokładnie wyznaczają prędkość i przebieg, a nikt tym się nie przejmuje. Więc w czym problem? :roll:

#40 sireus

sireus
  • Użytkownik
  • 69 postów
  • SkądOpole

Napisano 05 listopad 2009 - 21:55

Podam mój sprawdzony sposób na precyzyjne ustawienie licznika :idea: :1- Napompować oponki do odpowiedniego ciśnienia.2-Nakleić ok. 1cm. taśmę klejącą (papierowa malarska)w poprzek opony, aby ustalić dokładnie początek obrotu na równym gładkim podłożu.3-narysować ołówkiem na taśmie i podłożu kreseczkę,która będzie początkiem obrotu koła.4-siedząc na siodełku, przedreptać po idealnie prostej do pełnego obrotu koła.5-Przerysować ponownie kreseczkę na podłoże. 6- Zmierzyć odległość między kreseczkami na podłożu. Pomiar najlepiej dokonać miarką o długości co najmniej 3 metry, z dokładnością co do jednego milimetra. Ustalony wymiar to obwód koła, po przeliczeniu na milimetry,wpisać do licznika rowerowego.
I to by było prawie dokładnie :-/ Ale chciałem mieć licznik ustawiony super dokładnie, więc zabrałem na trasę ok.50km nawigację satelitarną. Zaobserwowałem niewielką różnicę w prędkości pomiędzy licznikiem i nawigacją (ok.0,5 km/h)i w pokonanym dystansie (kilka set metrów). Kilka krotnie korygowałem ustawienia licznika (po kilka milimetrów), do momentu aż wskazania nawigacji satelitarnej i mojego licznika się pokryło na dystansie 50 km. Wydaje mi się że bardziej dokładnie nie da się już ustawić licznika :!: Miałem ochotę to się pobawiłem, choć osobiście uważam, że takie ustawianie to przerost formy nad treścią :lol:



Dodaj odpowiedź