Skocz do zawartości


Zdjęcie

Jaka prędkość przy jakiej mocy?


15 odpowiedzi w tym temacie

#1 horny

horny
  • Użytkownik
  • 530 postów
  • Skądmazowieckie

Napisano 20 styczeń 2008 - 14:18

Na wiosnę sprawdzę pewnie sam, ale już teraz ciekawi mnie, jak bardzo odbiega trening na trenażerze od jazdy rzeczywistej.
Teraz do konkretów:
Na Tacxe Flow generując moc 250W osiągam na obciążeniu „0” przykładowo 38km/h. Jaką prędkość osiągnę w terenie, w miarę płaskim, przy bezwietrznej pogodzie, jadąc z taką mocą oczywiście samotnie? Czy ma ktoś porównanie które obciążenie na tym modelu trenażera odpowiada jeździe na szosie,
... albo jaką moc trzeba generować, w samotnej jeździe w terenie bez znacznych wzniesień, żeby utrzymać 30, 32, 35, 40km/h itd.

pozdro horny

#2 Gosc_Jelitek_*

Gosc_Jelitek_*
  • Gość

Napisano 20 styczeń 2008 - 15:21

Wydaje mi się żę część mocy w trenażrze marnuje się na tarciu, tzn jest mniejsze tarcie między kołem a rolką i koło się po części ślizga, a na szosie chyba jest lepiej w tym przypadku.

#3 pit

pit
  • Użytkownik
  • 13 postów
  • SkądBaLi, Kielce

Napisano 21 styczeń 2008 - 19:03

Na wiosnę sprawdzę pewnie sam, ale już teraz ciekawi mnie, jak bardzo odbiega trening na trenażerze od jazdy rzeczywistej.
Teraz do konkretów:
Na Tacxe Flow generując moc 250W osiągam na obciążeniu „0” przykładowo 38km/h. Jaką prędkość osiągnę w terenie, w miarę płaskim, przy bezwietrznej pogodzie, jadąc z taką mocą oczywiście samotnie? Czy ma ktoś porównanie które obciążenie na tym modelu trenażera odpowiada jeździe na szosie,
... albo jaką moc trzeba generować, w samotnej jeździe w terenie bez znacznych wzniesień, żeby utrzymać 30, 32, 35, 40km/h itd.

pozdro horny


Czesc,
Wystarczy policzyc moc jaka do tego potrzebujesz, to jest zalezne od wielu czynnikow, jest sporo kalkulatorow do liczenia potrzebnej mocy:
2peak

analyticcycling

Pozdrawiam
Pit

#4 horny

horny
  • Użytkownik
  • 530 postów
  • Skądmazowieckie

Napisano 21 styczeń 2008 - 19:19

Dzięki pit.
Bardzo fajne kalkulatory. O ile obliczenia w nich są miarodajne i o ile Tacx Flow podaje rzeczywiste wyniki z pomiaru mocy, to już wiem gdzie jestem :-D

BTW co to za współczynnik cwA?

pozdro horny

#5 pit

pit
  • Użytkownik
  • 13 postów
  • SkądBaLi, Kielce

Napisano 21 styczeń 2008 - 19:44

Dzięki pit.
Bardzo fajne kalkulatory. O ile obliczenia w nich są miarodajne i o ile Tacx Flow podaje rzeczywiste wyniki z pomiaru mocy, to już wiem gdzie jestem :-D

BTW co to za współczynnik cwA?

pozdro horny


Witam

jesli dobrze zrozumialem to cwA=Coefficient Wind Drag, czyli wspolczynnik oporu wzgledem powietrza (bezwymiarowy).
Jest zalezny od pozycji i wielkosci kolarza (dlatego W <>W, mocy jednego kolarza nie mozna wprost porownywac z moca innego)

Przykladowe wartosci cwA-Werte (70-75 kg) dla roznych pozycji
extremalna czasowa cwA = 0,2
Triathlon cwA = 0,25
dolny chwyt cwA = 0,3
chwyt na lapach cwA = 0,35
gorny chwyt cwA = 0,45

Pozdrawiam
Pit

#6 horny

horny
  • Użytkownik
  • 530 postów
  • Skądmazowieckie

Napisano 21 styczeń 2008 - 19:57

Niesamowite. Nie zdawałem sobie sprawy, że aż tyle można zyskać na właściwej pozycji. Myślałem, że są to wartości niewielkie, a okazuje się, że kolosalne.
Zaczynam przykładać wiekszą wagę do właściwej pozycji na rowerze.
Jeszcze raz dzięki.

pozdro horny

#7 spros

spros
  • Użytkownik
  • 663 postów
  • Skądpolska

Napisano 22 styczeń 2008 - 09:36

kalibrujesz tacxa? ja na oporze 0 i mocy 250W nie przekraczam 30km/h
z doswiadczenia jest to w okolicach 0,5% podjazdu.
30km/h po plaskim na szosie to 150-170W. ale wszystko zalezy jak zawykle od "punktu widzenia". u mnie te wartosci wygladaja mniej wiecej tak:
30km/h ~150W trenazera
32km/h ~180W trenazera
35km/h ~220W trenazera
40km/h ~280W trenazera
45km/h ~370W trenazera

[ Dodano: 2008-01-22, 09:37 ]
aj zapomnialem :oops: ja mam w gniazdku 243V :)

#8 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Napisano 22 styczeń 2008 - 10:23

aj zapomnialem ja mam w gniazdku 243V :)

??? A co ma moc czynna czyli (Wat) do napięcia czyli różnicy potencjałów (Volt)
W moich gnazdkach jest maksymalnie 224-227 Volt. A niegdyś przd reforma energetyczną to bywało 214 i mniej Volt.
W nocy może być nieco więcej niż w dzień ale żeby 243 Volt... :shock: ;-)

#9 horny

horny
  • Użytkownik
  • 530 postów
  • Skądmazowieckie

Napisano 22 styczeń 2008 - 10:24

kalibrujesz tacxa?

Zrobiłem to raz, miesiąc temu. Czy może się rozkalibrować po treningu i trzeba częściej?
Czytałem gdzieś, że moc z Tacxa niekoniecznie musi być rzeczywistą. Mogą być różnice, ale najważniejsze, że są to wartości powtarzalne i porównywalne. Skorzystałem z kalkulatora, którego polecał pit, i myślę, że moc którą uzyskuję i pokazuje mój Tacx Flow jest bardzo zbliżona do rzeczywistej. Pamiętam przy jakim tętnie jakie prędkości uzyskiwałem na prostym odcinku i to by się zgadzało z kalkulatorem. Nie zgadza się tylko trochę prędkość na trenarzeże. Zrobie kilka prób na różnych obciążeniach i po problemie.

Jeszcze jedno mnie bardzo zaciekawiło przy okazji korzystania z kalkulatora.
Generując moc 327W pokonuję podjazd z prędkością 20km/h. Kolarz ważący 15kg mniej, generując taką samą moc, pokonuje ten podjazd z Vśr.=22,4km/h. Próbując mu dorównać muszę generować 378W. Jak długo wytrzymam przy takim obciążeniu?
Nie ma sensu walczyć na podjazdach z „żyletami”, szkoda serca …. chyba, że w dowodzie ma się wpisane nazwisko Armstrong :mrgreen:

pozdro horny

#10 spros

spros
  • Użytkownik
  • 663 postów
  • Skądpolska

Napisano 23 styczeń 2008 - 09:28

jeszcze raz (tym razem w skrocie), bo mi nie dodalo odpowiedzi ;P
1. od wartosci napiecia zalezna jest sila oporu - tak jest napisane w dokumentacji, i raczej tak jest.
2. kalibrowac nalezy zeby miec dobre wyniki pomiaru mocy. moc jest iloczynem sily oporu i predkosci. ja we flowie nie znalazlem specjalnego ukladu do pomiaru mocy. stad (i z funkcji kalibracji) wnioskuje, ze moc liczona jest wlasnie dokladnie ta metoda.
sila oporu zalezy od wielu czynnikow. najwazniejsze to (w kolejnosci malejacej): temperatura ukladu oporowego, napiecie w sieci, cisnienie w oponie, sila docisku rolki i rodzaj mieszanki gumy w oponie.
zmiana jakiegokolwiek parametru powinna byc przeslanka do kalibracji.
nalezy to zrobic jak uklad oporowy uzyska odpowiednia temperature (ja to robie po rozgrzewce), dokument mowi 3 minuty, ale ja zwykle daje wiecej.

#11 horny

horny
  • Użytkownik
  • 530 postów
  • Skądmazowieckie

Napisano 23 styczeń 2008 - 09:39

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź.
Zauważyłem, że po 10-20minutach opór jest jakby mniejszy. Wnioskowałem, że to złudzenie, bo rozgrzane mięśnie łatwiej znoszą obciążenie. Pewnie i to jest prawdą, ale nie zaszkodzi jeszcze raz dokonać kalibracji właśnie po czasie rozgrzewki. Coś mi się zdaje, że będzie zmiana, bo ja kalibrowałem zgodnie z instrukcją, po 3 minutach ;-)

pozdro horny

#12 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 23 styczeń 2008 - 20:56

a co do prądu to moc jest iloczynem napięcia i natężenia P=U*I


#13 horny

horny
  • Użytkownik
  • 530 postów
  • Skądmazowieckie

Napisano 23 styczeń 2008 - 21:13

maciej1986, masz racje, tylko my nie o tym mówimy. Rozpatrujemy moc kolarza, jako iloczyn siły i prędkości. Siła jaką musisz przyłożyć do pedałów zależna jest od oporu trenażera, a ten z kolei w Tacxe Flow, od napięcia prądu. Stąd wziął się prąd ;-)

pozdro horny

#14 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Napisano 25 styczeń 2008 - 12:51

a co do prądu to moc jest iloczynem napięcia i natężenia P=U*I


Dokładniej moc czynna P=U*J,
a jest jeszcze moc bierna i pozorna . ;-)

#15 spros

spros
  • Użytkownik
  • 663 postów
  • Skądpolska

Napisano 25 styczeń 2008 - 13:02

jesli juz tak sie zaglebiamy w tą elektrotechnike teoretyczna to U*J = S
a jest jeszcze moc deformacji.

#16 horny

horny
  • Użytkownik
  • 530 postów
  • Skądmazowieckie

Napisano 25 styczeń 2008 - 13:31

Jest jeszcze coś takiego jak niemoc, wtedy ręce i ... piersi opadają. :mrgreen:



Dodaj odpowiedź