Skocz do zawartości


Zdjęcie

Piasta tył Easton z koła EA 90 SLX w pigułce


  • Zamknięty Temat jest zamknięty
Brak odpowiedzi do tego tematu

#1 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4556 postów
  • SkądKraków

Napisano 20 grudzień 2010 - 20:19

Kolejna z ciekowostek z krainy zza wielkiej wody czyli piasta tył Easton z kół EA 90SLX

Takie małe kompendium wiedzy co w niej piszczy:

Piasta jak piasta, no korpus , ośka i pare innych dupereli razem kosztujące do kupy sporą kase.
Co ją odróżnia od normalnych piast ano podstawowa sprawa montaż szprych.
W jej przypadku mozemy zastosować wyłącznie szprychy z prostym łebkiem .
Na dodatek lewy kołnierz jest przystosowany do zaplotu na słoneczko , a prawa od strony napędu na krzyż.

dobór szprych : tutaj ważna uwaga, jeśli montujemy koło na tej pieście, lewy kołnierz przyjmie szprychy okrągłe jak i płaskie o max szerokości 2.2 mm , natomiast prawa strona niestety przyjmuje szprychy okrągłe , ewentualnie płaskie ale o max szerokości poniżej 2.2 mm .
Sapima płaskie szprychy z prostym łebkiem mają ok 2.23-2.28 szerokosci i odpadają do montażu od strony napędu.

Jeśli mamy taką piaste to przed zamawianiem szprych należy sie upewnić fizycznie czy dany model szprychy przejdzie przez otwory bez użycia siły !!!! to ważne bo korpus piasty jest zrobiony z bardzo twardego alu i na nic przepychanie na siłe sie nie zda - to uwaga w przypadku szprych płaskich !!!!

Nie proponuje rozwiercać otworów na szprychy , korpus moze nie wytrzymać przeróbek !!

Co mamy dalej , ano już strikte piasta:

Sama piasta jest rewelka pod względem technicznym , prostota w budowie i serwisie.


1.Czyszczenie bębenka:

Bierzemy dwa klucze imbus 5 i wkładamy je z dwóch stron piasty i odkręcając przeciwnmie do zegara prawy imbus zciągamy dystans.

Moze się zdarzyć że niestety zamiast prawego odkreci się nam lewy i co wtedy ??. ano po odręceniu lewego dystansu zobaczymy otwór w osi na imbus 6 , wkładamy tam klucz i odkręcamy prawy dystans, na pewno się teraz odkreci

Traz mamy dostęp do bębenka, który lekkim ruchem zciągamy z osi.
Jak widać mamy dostęp do bieżni , zapadek itd.
Co można zrobić ? to wyszyścić bieżnie , zapadki , nałożyć nowy środek smarujący i z powrotem zakręcić całość.

Uwaga nie wrzucamy bebenka w całości do odtłuszczacza bo w środku są łożyska !!

Czynności te można wykonać nawet bez zdejmowania kasety z bębenka

Do smarowania zapadek można użyćoleju FL zielonego pare kropli , albo specjalnych smarów , np Shimano do bieżni bębenka, nie smarujemy kleistymi smarami bo można doprowadzić do zniszczenia bieżni i zapadek a nawet wypadku

Kasety : tutaj możemy zastosować wyłącznie kasety z pająkiem alu jak najdłuższym , gdzyż bębenek jest alu, stosowanie kaset bez pająka alu może doprowadzić do uszkodzenia powierzchni bębenka .

Dołączona grafikaDołączona grafika

Dołączona grafikaDołączona grafika

Dołączona grafikaDołączona grafika

Dołączona grafikaDołączona grafika

2.
Wymiana szprychy od lewej strony, lub montaż szprych, demontaż osi głównej.


Czynność ta jest prosta, wykonujemy czynności podobnie jak powyżej z tym że . jeśli odkreci nam sie prawy dystans to pod nim mamy w osi otwór na klucz imbus 8 i tam wkładamy klucz i odkrecamy lewy dystans .
Jeśli już odkreciliśmy lewy dystans to jeszzce nie koniec , bo jest osłona stożkowa , a wiec wkladamy klucz 6 w otwór osi po lewej stronie i trzymając mocno palcami tę osłone w kształcie stożka odkręcamy ją z osi - osłna ta ma gwint !! i odkręca się przeciwnie do zegara patrząc na piaste z boku - lewa strona, inaczej patrząc od góry odkreca się do przodu, kluczem zgodnie z zegarem .

Dla wygody operacji można to zrobić od drugiej strony osi wkładając z prawej klucz 8 i odkręcać palcami osłone po lewej ( w tym przypadku kluczem krecimy przeciwnie do zegara w lewo, osłona idzie w do przodu = odkreca się ).

Jeśli by coś nie chciała się kręcić należy użyć pod paluchy kawałka gumy aby zwiększyć tarcie.

Odkręcając lewą osłone zciągamy automatycznie oś piasty, co umożliwi nam montaż szprych z lewej strony ( na słoneczko ) .

Po włożeniu szprych wsadzamy ośke od prawej strony , zakręcamy stożkową osłone z lewej , następnie lewy dystans, bębenek, prawy dystans i całość gotowa.


Dołączona grafikaDołączona grafika

http://img218.images.../obraz013ee.jpghttp://img826.images...2/obraz014f.jpg

http://img703.images.../obraz016hh.jpghttp://img34.imagesh.../obraz017kp.jpg

http://img152.images.../obraz025jg.jpghttp://img146.images...4/obraz026d.jpg

http://img221.images...2/obraz027d.jpghttp://img534.images.../obraz028dl.jpg

3.
Wymiana szprychy z prawej strony :
W zasadzie czynność ta jest prosta , odkręcamy dystans z prawej strony, zciągamy bębenek i wkładamy szprychy, mopntujemy z powrotem całość centrujemy.


Ciekawostki :
Piasta ma w zasadzie standardowe łożyska 6901 i 6902 2RS jak widać ze zdjęć, w bębenku są dwa , i aby wybić łożyska z niego należy najpierw z zewnetrznego łożyska zciągnąć zawleczke sprężynującą.

Łożyska wybijamy najlepeij rurką pukając dookoła po ichj obwodzie bieżni wewnętrznej .
Montujemy je z powrotem wprasowujac je.

Zazwyczaj najwcześniej leci łożysko w pieście od lewej strony

Piasta trafiła na warsztat hm troche porysowana a szkoda bo ładna jest.

Tekst autorski wyłącznie dla Forumszosowe. org i Szosowykraków.pl .
Kopiowanie wzbronione .

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl  ,  www.velotech.sklepna5.pl

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected] , [email protected]

 

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo