Skocz do zawartości


Zdjęcie

Jaki mechanizm korbowy?


830 odpowiedzi w tym temacie

#21 horny

horny
  • Użytkownik
  • 530 postów
  • Skądmazowieckie

Napisano 24 styczeń 2007 - 20:46

Długość wałka w suporcie waha się w granicach 103-131mm, czyli o blisko 3 cm może różnić się rozstaw pedałów przy tej samej korbie.

pozdro horny

#22 xcracer

xcracer
  • Użytkownik
  • 391 postów
  • SkądMyszków

Napisano 24 styczeń 2007 - 20:51

Tak, wiem o tym. Z tym, że w korbach Hollowtech 2 oś suportu jest zintegrowana z prawą korbą i nie mamy możliwości wyboru jej długości....

[ Dodano: 2007-01-24, 20:53 ]
zastanawia mnie właśnie czy ta odległość może się różnić w korbach wykonanych tą samą technologią....

#23 pantani

pantani
  • Użytkownik
  • 63 postów
  • Skądz wioski

Napisano 24 styczeń 2007 - 20:59

Szerokość zestawu Korba + support określona jest przez taki wskaźnik jak Q-Factor. Teoretycznie im mniejszy tym lepszy. Klasyczne szosowe 2 blaty mają Q-Factor około 147mm.

pzdr

#24 horny

horny
  • Użytkownik
  • 530 postów
  • Skądmazowieckie

Napisano 24 styczeń 2007 - 21:01

Jeżeli oś suportu jest zintegrowana z korbą , to chyba po problemie. Długość wałka dobiera się właśnie do typu korby, żeby umożliwić bezproblemową regulację przerzutek. Przy zintegrowanym systemie tego problemu chyba nie ma?
pozdro horny

#25 pantani

pantani
  • Użytkownik
  • 63 postów
  • Skądz wioski

Napisano 24 styczeń 2007 - 21:14

Q-factor dla samych korb jest nieregulowany.

Załączam prosty rysunek który pokazuje czym jest q-factor.

Jedyny sposób w jaki można o kilka mm zmienic efektywny q-factor to posiadanie pedałów time - rxe, rxs, impact.... - zależnie od zamontowania bloków [prawy blok na prawym bucie mozna zamontowac i na lewym] buty beda blizej badz dalej od korb - zmienia nam sie q-factor

Dołączona grafika

#26 xcracer

xcracer
  • Użytkownik
  • 391 postów
  • SkądMyszków

Napisano 25 styczeń 2007 - 09:36

Q-factor dla samych korb jest nieregulowany.

Załączam prosty rysunek który pokazuje czym jest q-factor.

Jedyny sposób w jaki można o kilka mm zmienic efektywny q-factor to posiadanie pedałów time - rxe, rxs, impact.... - zależnie od zamontowania bloków [prawy blok na prawym bucie mozna zamontowac i na lewym] buty beda blizej badz dalej od korb - zmienia nam sie q-factor

Obrazek


o to mi właśnie między innym chodziło....mam jeszcze do Ciebie pytanie-czy trening na dwóch rowerach o różnym rostawie pedałów może powodować jakieś problemy ze stawami??

#27 pantani

pantani
  • Użytkownik
  • 63 postów
  • Skądz wioski

Napisano 25 styczeń 2007 - 10:04

Jeśli jest to różnica rzędu 10mm a tyle jest średnio miedzy standartowym MTB i szosą nie powinno być problemów. Najlepiej też jakby w obu rowerach były pedały gdzie po wpięciu buta ma się pewien luz - ruchomość bloku na boki.

pzdr

#28 Il Pirata

Il Pirata
  • Użytkownik
  • 51 postów
  • SkądRumia

Napisano 25 styczeń 2007 - 12:18

czasami Q-factor można też zmniejszyć przez założenie krótszego supportu, jeśli konstrukcja ramy na to pozwoli
w gotowych rowerach widzę czasem za długie osie...

#29 pantani

pantani
  • Użytkownik
  • 63 postów
  • Skądz wioski

Napisano 25 styczeń 2007 - 16:30

Tylko że założenie dłuższej/krótszej osi niż przewidziano do korby zmienia też linię łańcucha i przez to pracę napędu na niekorzyść.

pzdr!

#30 horny

horny
  • Użytkownik
  • 530 postów
  • Skądmazowieckie

Napisano 25 styczeń 2007 - 16:50

....mam jeszcze do Ciebie pytanie-czy trening na dwóch rowerach o różnym rostawie pedałów może powodować jakieś problemy ze stawami??

Kłopoty ze stawami może powodować naprzemienny trening jazdy rowerowej i konnej, szczególnie u ludzi z CHZS :-/

pozdro horny

#31 cichy681

cichy681
  • Użytkownik
  • 4 postów
  • SkądKielce

Napisano 23 kwiecień 2007 - 18:53

Witam,
mam problem.. Trafia mi sie rower na korbie FSA ( http://rowery.onet.p...l25,sprzet.html )
Chciałem od razu zmienić zębatkę 50 na 52, tylko, że nie ma blatów FSA na allegro:/ Mam mało czasu, a dylemat duży. Proszę o pomoc:) Czy otwory pasują z shimano campagnolo ???
Z góry dziękuję.

#32 Konik

Konik
  • Użytkownik
  • 531 postów
  • SkądKraków

Napisano 23 kwiecień 2007 - 20:28

Witam,
mam problem.. Trafia mi sie rower na korbie FSA ( http://rowery.onet.p...l25,sprzet.html )
Chciałem od razu zmienić zębatkę 50 na 52, tylko, że nie ma blatów FSA na allegro:/ Mam mało czasu, a dylemat duży. Proszę o pomoc:) Czy otwory pasują z shimano campagnolo ???
Z góry dziękuję.


To jest korba kompaktowa o średnicy rozstawu srub 110 mm. Kompaktowe Shimano i inne kompakty pasują (chyba poza Campą w której jest coś pomieszane ze śrubami)

BTW: klamki Campy, przerzutka Campy, a kaseta Sh. HG-50. Ciekawe jak to chodzi? Dziwna kompletacja...

#33 Jelitek

Jelitek
  • Użytkownik
  • 989 postów
  • SkądKraków Bronowice

Napisano 23 kwiecień 2007 - 22:04

Cichy blaty FSA spokojnie masz na www.unibike.pl, nawet jeśli nie ma to bez problemu Ci zamówią. Poza tym na www.cyklotur.pl też są części FSA

#34 Urban

Urban
  • Użytkownik
  • 78 postów
  • SkądŁęczna

Napisano 24 kwiecień 2007 - 04:51

BTW: klamki Campy, przerzutka Campy, a kaseta Sh. HG-50. Ciekawe jak to chodzi? Dziwna kompletacja...

W tamtym roku czytałem test tego sprzętu i o dziwo napisali, że wszystko pod tym względem ok.
Btw chyba Koral jeździ na takim rowerku to może on się wypowie. :)

#35 FairFaX

FairFaX
  • Użytkownik
  • 42 postów
  • SkądKrosno

Napisano 29 kwiecień 2007 - 11:58

Jesli chodzi o korbe to zastanawialem sie nad zmiana wlasnie na cos typu FSA 50-34 + nowa kaseta Campa 12/23, ale jeszcze jakies szybsze od 11
Co sadzicie o takim polaczeniu?
Wiem ze zywotnosc napedu bedzie pewnie nizsza, ze wzgledu wieksze obciazenia na koronkach kasety(im mniej zebow tym wieksze obciazenia i wieksze zuzycie).

BTW. BH bardzo dobre hiszpanskie rowery.... widzialem kilka bardzo dobrych modeli(na zywo), ale niestety nie mialem okazji sie przewiesc na takich...

A jesli chodzi o tego BH, gdybym mial kupowac gotowy rower w podobnej cenie wlasnie tego bym wybral...

#36 Jelitek

Jelitek
  • Użytkownik
  • 989 postów
  • SkądKraków Bronowice

Napisano 29 kwiecień 2007 - 14:19

Wydaje mi się żę żwytoność będzie właśnie większa bo im mniej zębów na blatach w korbie tym większa kadencja i mniejsza siła nacisku na pedały przez co napęd się wolniej będzie zużywał.

#37 FairFaX

FairFaX
  • Użytkownik
  • 42 postów
  • SkądKrosno

Napisano 29 kwiecień 2007 - 21:21

Z ta kadencja to zalezy jaka dobierzesz kasete.

Jesli chodzi o wytrzymalosc samej korby owszem powinna wzrastac, ale blatow napewno nie.... taka roznica w ilosci zebow wyczuwalna jest bardzo w kasetach(widze z doswiadczenia), w blatach korby sadze ze mniej.

#38 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2483 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 30 kwiecień 2007 - 06:03

przy korbie 50-34 powinno wzrosnac zuzycie plyty. majac mala zebatke 34 ciezko jezdzic na niej po plaskim, a nawet na delikatnych podjazdach.
z tego co zauwazylem kumpel praktycznie wcale nie zrzuca na mala.

#39 FairFaX

FairFaX
  • Użytkownik
  • 42 postów
  • SkądKrosno

Napisano 30 kwiecień 2007 - 10:30

Malik - pelna racja - wybierajac taka korbe trzeba wziac pod uwage po jakim terenie sie jezdzi;)

Tam gdzie mieszkam(Krosno) nie da sie zabardzo po plaskim pojezdzic, na niektorych podjazdach to i 42 + 26 nie wystarcza. No chyba ze zmienie sobie mniejszy blat na 39.

Biorac pod uwage teren w jakim jezdze wybralem specjalnie kasete 13-26, ale zastanawiam sie czy nie zmienic na inna(jak ja zjezdze, a mam jeszcze kupione zapasowe koronki) 12-21 + 50-34.

Korba napewno sie niedlugo skonczy, blaty juz sporo przejechaly i juz raz musialem tulejowac korbe, bo mi gwint polecial.

No i tu pytanie. Zmienic korbe z 52-42 na 50-34 i do tego kasete nowa? czy kupic 52-39 i zostac przy aktualnej kasecie, ktora jest w conajmniej dobrym stanie? Wymieniajac korbe na nowa i zostawiajac kasete znacznie zwieksze kadencje, po przekroczeniu pewnej granicy niema ona sensu(policzylbym to ale nie mogez nalesc kalkulatora kadencji)

#40 BikerFG

BikerFG
  • Użytkownik
  • 45 postów
  • SkądGorzów Wlkp.

Napisano 13 maj 2007 - 17:25

Witam

Mam zamiar wymienic korbe Shimano Sora (50/39)
na Tiagra 2007 (50/34)

Dane korby Tiagra:

* System: Mega-9
* Długość ramienia: 175mm
* Koronki: 50/34T
* Koronka 50T: aluminum
* Koronka 34T: aluminum
* Materiał: Aluminium Hollow Type II ,
* Hollowtech 2 wkład BSA zintegrowany ,
* Szerokość mufy: od 68-73mm (3 podkładki w komplecie)
* Waga: 949g (wraz z suportem który jest w komplecie)


czy moge miec jakies problemy z wymiana (nie chodzi o sama "czynnosc" wymiany tylko o kompatybilnosc Tiagry z pozostalym osprzetem) ?

czy ma znaczenie to, ze mam kasete 8-rzedowa ?
wlasciwie jakie moga byc zaleznosci miedzy mech. korbowym, a iloscia rzedow w kasecie ?

Z gory dzieki za odpowiedzi.

Pozdrawiam.



Dodaj odpowiedź