Skocz do zawartości


Zdjęcie

BB30


29 odpowiedzi w tym temacie

#1 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 661 postów
  • SkądKatowice

Napisano 24 kwiecień 2008 - 09:01

http://www.bb30standard.com/index.html

W skrócie - będzie to wymagać nowej ramy. Mufa suportowa zamiast misek będzie miała gniazda na duuuuże łożyska maszynowe. Oś pedałów ma 30mm. Wydaje się, że wielu producentów korb zaczyna produkowac korby w tym standardzie - więc wygląda, że to przyszłosc.

Wasze zdanie?

#2 wunderfaust

wunderfaust
  • Użytkownik
  • 455 postów
  • Skądz neta

Napisano 24 kwiecień 2008 - 09:41

zdanie takie że kolejny raz producenci chcą znów wyciągnąć trochę kasy od fanów dwóch kółek. Nowy suport , nowa rama... kto chce ten płaci i nic poza tym. może tylko tyle ze nie bedzie kłopotów z zapieczonymi gwintami

#3 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 24 kwiecień 2008 - 11:30

Wreszcie super leciutkie i sztywne korby Hollowgram Si bedą pasować do innych ram niż Cannondale.

#4 GrzegorzP

GrzegorzP
  • Użytkownik
  • 1130 postów
  • SkądLeszno

Napisano 18 styczeń 2010 - 21:57

Nawet ramki z tym systemem można niedrogo kupic http://cgi.ebay.com/...=item3a56cbe370 tu chyba jest bb30?

#5 Jarek-LT

Jarek-LT
  • Użytkownik
  • 413 postów
  • SkądKolberg

Napisano 19 styczeń 2010 - 08:32

Nie ma się co oszukiwać, jest to bardzo dobre rozwiązanie i w tych samych technologiach i standardach robione - najsztywniejsze. ...korba /suport.
---------
Ramy LUXTECH'A poszły jeszcze dalej , nie dość , że węzły suportowe/ system mocowania będą pod ewentualny system zamawiającego - to również został rozbudowany cały węzeł suportowy - carbonowy , gdzie szanse zamontowania ma tylko system 90mm w górę./HOLLOWTECH II
Myślę tu o mufach 92mm , LUXTECH przebudował i stworzył system 100mm gdzie rama w wężle suportowym pomijając korbę/suport -jest nadzwyczaj sztywna i przebija sztywnością modele z najwyższych półek.
Będę czekał kiedy to skopiują lub dojdą do tego rozwiązania.
Ten układ wymusza szerokie mufy i dyskwalifikuje na dzień dzisiejszy gwinty i miski 68/73mm.
Nie mam wiedzy czy są już systemy BB-30 na 90mm., jak 90/92mm x 24mm.???-SH
Jeżeli wchodzą , będzie to już kompatybilne.
Jarek-LT
LUXTECH :lol:

#6 Gosc_kobrys_*

Gosc_kobrys_*
  • Gość

Napisano 19 styczeń 2010 - 08:47

Jarek - ŚWIETNIE, ale pisz normalnie, a nie językiem reklamy :)

#7 p9375

p9375
  • Użytkownik
  • 48 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 19 styczeń 2010 - 09:05

zdanie takie że kolejny raz producenci chcą znów wyciągnąć trochę kasy od fanów dwóch kółek. Nowy suport , nowa rama... kto chce ten płaci i nic poza tym. może tylko tyle ze nie bedzie kłopotów z zapieczonymi gwintami


Myślę, że trochę przesadzasz z tym wyłudzaniem pieniędzy. Takie rozwiązanie przynosi nowe korzyści. A kwestia pieniędzy odnośnie polepszenia jakości naszych treningów? Przecież znamy odpowiedź. :)

#8 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 19 styczeń 2010 - 09:22

To raczej nie nowość, na tunku już jest od jakiegośczasu.
Shimano w tym roku wprowadza do sprzedaży system łożysk to tego systemu.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#9 fan911

fan911
  • Użytkownik
  • 280 postów
  • SkądŁódź / Łowicz

Napisano 19 styczeń 2010 - 10:35

Ramy LUXTECH'A poszły jeszcze dalej ....
Jarek-LT
LUXTECH :lol:


Tak, przejrzałem Twoją stronkę Jarek-LT i w sumie fajne rzeczy robisz :) Pozwolę sobie jednak na kilka uwag...

Ramy pewnie są lekkie, sztywne i w ogóle technicznie dopracowane. Nie miałem z żadną Twoją ramą kontaktu organoleptycznego, ale wyglądają na technologiczny majstersztyk. ALE nie kupiłbym takiej ramy. Nie kupiłbym z powodu wyglądu samej ramy, malowania, a właściwie jego braku, braku logo...

Logo "LUXTECH" na ramie napisane jakąś normalną czcionką na czerwono wygląda nieciekawie. Powinieneś zatrudnić jakiegoś grafika/artystę, stworzyć jakieś ładne logo, ładny napis, jakieś firmowe kolory. Klienci kojarzą takie rzeczy. Poza tym sam wygląd ramy. Pewnie bardziej skomplikowany wygląd jest ciężki do wyprodukowania, ale kupuje się "oczami", zwłaszcza rower.

Podsumowując:
technologia: 100/100 punktów
wygląd i logo: hmmm :roll:

#10 zorrospecialized

zorrospecialized
  • Użytkownik
  • 171 postów
  • SkądLubin

Napisano 19 styczeń 2010 - 10:51

ja mam bb30 w SPECIALIZED EPIC S-WORKS,ale mam wlozone tulejki na H 2,bo smigam na shimano XTR

#11 pticaa

pticaa
  • Użytkownik
  • 40 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 19 styczeń 2010 - 10:59

Ja uważam, że nie ma się czym ekscytować. Mam ramę cannondale i miałem możliwość zamontować korbę w systemie BB30 (carbon 740 gram 175mm) jednak zdecydowałem się zamontować dura ace 7800. Zaletą systemu BB30 jest jakiś wzrost sztywności (wątpię czy jakikolwiek w stosunku do 7800), tracimy łatwość montażu tylko serwis potrzebne są specjalne podkładki i prasa do sterów (w 7800 wystarczy klucz za 20 zł). Dochodzi również jakoś montażu (serwisu) nie ma możliwości jakiejkolwiek pomyłki ponieważ przy złym wciśnięciu łożysk zostaje zniszczona rama nie wspominając o łożyskach ceramicznych, które nie tolerują nawet minimalnego niedopasowania.
Wszystko fajnie wygląda na broszurach i reklamach tylko wszystko trzeba dopasować do własnych potrzeb i stylu jazdy.

#12 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 19 styczeń 2010 - 12:06

Logo "LUXTECH" na ramie napisane jakąś normalną czcionką na czerwono wygląda nieciekawie. Powinieneś zatrudnić jakiegoś grafika/artystę, stworzyć jakieś ładne logo, ładny napis, jakieś firmowe kolory. Klienci kojarzą takie rzeczy.

A po co zaraz grafika zatrudniać. Niech JArosław ogłosi na łamach forum konkurs na projekt logo a nagrodą będzie zniżka na zakup ramy pod wymiar albo jakiś inny włóknisty szpejek do roweru. Łatwiej o jakieś sensowne rozwiazania wśród braci szosowej, która ma pełen ogląd sytuacji, niż poszukiwanie pomysłów u kogoś nie siedzącego w temacie i jeszcze płacenie mu za to grubej kasy.
Tak więc Jarosławie - przemyśl to ;-)

#13 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 19 styczeń 2010 - 12:25

To raczej nie nowość, na tunku już jest od jakiegośczasu.
Shimano w tym roku wprowadza do sprzedaży system łożysk to tego systemu.


No właśnie - w połowie roku 2008 może byłaby to i nowa wiadomość, już wtedy zadawano sobie pytania nie czy ten standard się przyjmie, ale kiedy. Co prawda pomysłodawcą standardu BB30 był Cannondale, jednak dzięki temu, że standard jest otwarty bez opłat licencyjnych może korzystać z niego praktycznie dowolny producent, dzięki temu standard ma zdecydowanie większe szanse na rozpropagowanie. Np. oprócz FSA, SRAM (Turativ) w grupach szosowych (Force i RED) jako opcję oferuje korby w standardzie BB30 (obok podstawowych GXP, które są ok. 150/130 g cięższe (force/red)) - reklamowane są jako "10% more stiffness – more power to the pedal, 20% less weight – flying up the hills, and 300 % more ankle clearance – no more discomfort while riding." Może faktycznie uwierzę w większą moc na pedale, ale jakoś wątpię, żeby 150g mniej pozwoliłoby mi przelatywać nad wzgórzami, czy też aż tak bardzo doda to komfortu dla stawu skokowego (tzw. czynnik Q, czyli dystans pomiędzy gwintami do montowania pedałów (mierzony wzdłuż osi suportu) może być znacznie mniejszy - ale czy to tak na prawdę przekłada się na 3x większy komfort?).
Trochę o BB30 można poczytać w sieci, między innymi w tym artykule bikeword.

Podobnie jak pticaa jako wadę wskazałbym właśnie to co jest wg pomysłodawców zaletą - wciskane łożyska w ramę. Pomijając konieczność posiadania ramy dostosowanej do BB30, chyba większość nas serwisuje swoje rowery własnoręcznie, wymiana łożysk w starszych standardach w takim przypadku jest nie tylko możliwa, ale dość tania, w przypadku BB30 trzeba udać się raczej do specjalizowanego serwisu - proste klucze, ściągacze czy prasy w tym przypadku nie zdadzą egzaminu (zwłaszcza w połączeniu z karbonową ramą?).

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#14 Jarek-LT

Jarek-LT
  • Użytkownik
  • 413 postów
  • SkądKolberg

Napisano 19 styczeń 2010 - 18:51

SPIKE napisał/a:
To raczej nie nowość, na tunku już jest od jakiegośczasu.
Shimano w tym roku wprowadza do sprzedaży system łożysk to tego systemu.
-----------------------
Wszystko ładnie i pięknie ale nie ma odpowiedzi na pytanie.
Czy istnieją korby BB30 na 90mm ???
Standardem są 73mm.
Jarek-LT
:lol: :roll: :lol:

#15 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Napisano 19 styczeń 2010 - 19:11

Po prostu kolejny bajer - niekoniecznie trwały. W rezultacie to wszystko zależy od naturalnycj predyspozycji rowerzysty, czy pojedzie szybciej.
Kolejna nowość dla fetyszystów, a właściwe ich kasy :lol:

#16 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 19 styczeń 2010 - 19:50

Jarek-LT no właśnie koledzy tu wspominali o czynniku Q. Rozwiązanie BB30 było chwalone za to że korby były węższe. Jak to wychodzi z Twoimi mufami 100mm??


#17 Jarek-LT

Jarek-LT
  • Użytkownik
  • 413 postów
  • SkądKolberg

Napisano 20 styczeń 2010 - 10:48

Q- jest dokładnie takie jak w korbach SH-powiedzmy DURA-ACE.
To jest rozbudowany węzeł suportowy a nie korba.
Wszystko jest poszerzone do granic możliwości a nawet WIĘCEJ.....
Jarek-LT
LUXTECH :lol:Q- jest dokładnie takie jak w korbach SH-powiedzmy DURA-ACE.
To jest rozbudowany węzeł suportowy a nie korba.
Wszystko jest poszerzone do granic możliwości a nawet WIĘCEJ.....
Jarek-LT
LUXTECH :lol:
--------------------
Podsumowując wszystko delikatnie , można by stwierdzić iż potencjał korba / suport BB30 został dopracowany do perfekcji i sztywności powiedzmy na dwa-trzy lata , jednak ugięcia się ram czyli sztywność/pływanie ramy występuje w wężle suportowym i widelcu i tu właśnie tkwią niewykorzystane pokłady aby tę miękkość jeszcze bardziej wyeliminować/ poprawić.
Rozbudowany węzeł suportowy i zastosowanie korby na 90mm w górę znacząco poprawia sztywność ramy gdyż pozwala na większe przekroje rur w poprzek ramy i zwiększenie początkowe szerokości wychodzącego widelca z mufy suportowej.
Jarek-LT

#18 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 20 styczeń 2010 - 11:19

Właśnie wpadł mi w łapska bikeBoard #1-2 2010. Artykuł "Więcej niż 24 mm" pokrótce opisuje (chronologicznie) BB30, HTII (wzmianka), BB86, BB90, BB 92, BB95. Tak, tak - to nie tylko samo BB30 ale i cała masa innych bebe ;-). Jak widać, BB30 skonstruowane zostało wcześniej niż HTII, mianowicie w roku 1993 inżynierowie Cannondale'a opracowali projekt nowego napędu SI (System Integrated), w skład którego wchodzi również suport BB30. Po 7 latach system ten zadebiutował w Tour de France, a w 2006 Cannondale udostępnił ten patent innym producentom, umożliwiając im jego nieodpłatne stosowanie decydujące o postępującej powszechności.
Co ciekawe w zaletach wymienili łatwy montaż i demontaż oraz stosunkowo prosty serwis, ale za to w wadach małe tolerancje potrzebne do prawidłowego osadzenia łożysk oraz zastosowanie najnowszej technologii materiałowej co ma wpływ na wysoki koszt - potwierdza to moje słowa, że bez specjalizowanego serwisu tu się nie obejdzie: może montaż demontaż jest łatwy, ale bez odpowiedniego, wysokiej klasy i dokładnego oprzyrządowania się nie obejdzie...

Co do Q factor: Shimano DA 7800 ma Q=147 mm, FSA K-Force Mega-Exo/BB30 mają Q=146mm, SRAM Red GXP/BB30 mają Q=144mm, SI Cannondale z 2006 Cannondales Si mają Q=134mm (korby 175mm), Campagnolo UT ma 145,5 mm więc BB30 ma mniej, choć wyraźną różnicę widać u pomysłodawcy standardu.
ps. Jarek-Lt - czkawkę masz ;-)??

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#19 thorian

thorian
  • Użytkownik
  • 858 postów
  • SkądRoztocze

Napisano 18 luty 2010 - 13:10

Wiem, że o własne doświadczenia będzie trudno, ale może gdzieś czytaliście o redukcjach bb30 --> bsa i jak to się sprawdza w praktyce.
Mając do wyboru ramę z opcją bb30 lub bsa który standard wybrać?
Korba jest na na GXP i raczej nie ma w planach wymiany na bb30, więc niby nie warto się bawić w żadne redukcje, ale z drugiej strony może nie zamykać sobie tej furtki?

#20 marceln

marceln
  • Użytkownik
  • 476 postów
  • Skąd3city

Napisano 18 luty 2010 - 13:59

thorian:

tu masz bardzo prostą redukcję: http://wheelsmfg.com...nt/view/785/54/

dwie, zwykłe nakładki wciskane na włożone wcześniej łożyska z systemu bb30. Znacznie prostsza konstrukcja niż wciskane przez prasę adaptery. Do dostania w angielskich sklepach cena chyba 25 funtów jeśli się nie mylę. Osobiście znam osobę, która na tym rozwiązaniu zrobiła chyba z 10.000km i zero problemów, także polecam. Wybór więc moim zdaniem prosty, bierz BB30.



Dodaj odpowiedź